خبرگزاری کار ایران

اردکانیان در جمع خبرنگاران:

۸۴۰ قلم کالا از ۵ آبان مشمول تعرفه ترجیحی می‌شود/ سال آینده خط سوم انتقال برق بین ایران و ارمنستان احداث می‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۱۷۶۷۰

وزیر نیرو گفت: از ۵ آبان ماه موافقت‌نامه‌ای عملیاتی خواهد شد که به موجب آن حدود ۸۴۰ قلم کالا مشمول تعرفه ترجیحی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، رضا اردکانیان در پایان نشست هیأت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه اتحادیه اقتصادی اوراسیا به میزبانی نخست وزیر ارمنستان صورت گرفت، اظهار داشت: برای اولین بار جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضوی که به این مجموعه ملحق شده است، در این جلسه شرکت کرد.

وزیر نیرو ادامه داد: از ۵ آبان ماه موافقت نامه‌ای عملیاتی خواهد شد که به موجب آن حدود ۸۴۰ قلم کالا مشمول تعرفه ترجیحی خواهد شد. به این معنا که تعرفه‌ها تخفیف پیدا می‌کند و تعرفه تعدادی از کالاها هم صفر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰۰ قلم از این کالاها به این گونه است که ما می‌توانیم از ایران و با تعرفه‌های مخفف یا صفر صادرات داشته باشیم، گفت: بیش از ۳۰۰ قلم کالا هم مربوط به سایر کشورها است.

وزیر نیرو با بیان اینکه این فرصت بسیار بزرگی است اما باید الزامات آن را به خوبی رعایت کنیم،گفت:در وهله اول آمادگی بخش خصوصی ما اهمیت دارد و تولیدکنندگان و تجار باید در این فرصتی که ما تا پنجم آبان ماه داریم از طریق تشکل‌های صنفی، اتاق‌های بازرگانی و سازمان‌های دولتی مسئول در جریان جزئیات امر قرار گیرند.

وی  با اشاره به اینکه در شرایط تحریم ها این مسئله می تواند منجر به افزایش اشتغال در کشور شود و نقش تعیین کننده ای را در این زمینه ایفا خواهد کرد، تأکید کرد: ما از دبیر کل اتحادیه اقتصادی اوراسیا و وزرای مسئول در دبیرخانه دعوت کرده ایم که در این فرصت زمانی به ایران بیایند تا جلساتی را داشته باشیم.

اردکانیان افزود: سازمان های مهمی چون گمرک جمهوری اسلامی ایران، سیستم بانکی از طریق بانک مرکزی، سیستم حمل و نقل شامل حمل و نقل جاده ای و دریایی در خزر، سازمان استاندارد و سازمان توسعه و تجارت خارجی جز دستگاه هایی هستند که نیازمند فراهم کردن مقدمات برای عملیاتی شدن این الحاق هستند. ما از ۵ آبان ماه، فرصت حداقل سه ساله ای را داریم که این الحاق موقت را دائمی کنیم و همچنین همه کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و جمهوری اسلامی ایران می توانند به صورت یک منطقه آزاد تجاری عمل کنند.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در این سفر دیدارهای دو جانبه ای صورت گرفت و با توجه به اینکه وزارت نیرو مسئولیت کمیسیون مشترک، همکاری های اقتصادی با ارمنستان را هم دارد، در جلسات با مسئولان و به ویژه جلسه رئیس جمهور با نخست وزیر ارمنستان، تسریع در احداث خط سوم انتقال برق بین ایران و ارمنستان مورد تأکید قرار گرفت تا زمستان سال آینده به بهره برداری برسد و هزار مگاوات دیگر به ظرفیت انتقال انرژی اضافه شود.

وی گفت: موضوع تهاتر گاز با برق و تمدید قرارداد فعلی تا ۲۰ سال آینده و توسعه تهاتر گاز، برق و کالا هم در این دیدارها مورد تأکید قرار گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز