خبرگزاری کار ایران

روحانی در دیدار رئیس‌جمهور قزاقستان:

دریای خزر باید دریای صلح و دوستی برای کشورهای ساحلی باشد

asdasd
کد خبر : ۸۱۷۲۲۵

رئیس جمهور گفت: دریای خزر باید دریای صلح و دوستی برای کشورهای ساحلی، بدون حضور هرگونه نیروی خارجی باشد.

به گزارش ایلنا، حسن روحانی روز سه‌شنبه در دیدار قاسم جومارت توقایف با تاکید بر اینکه تهران از گسترش همه جانبه روابط با نورسلطان در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، علمی و فرهنگی استقبال می‌کند، اظهار داشت: آغاز همکاری ایران با اتحادیه اوراسیا زمینه بسیار مناسبی برای گسترش روابط اقتصادی اعضای اتحادیه با یکدیگر و به ویژه قزاقستان و ایران است.

وی با بیان اینکه ایران و قزاقستان همواره از روابط بسیار دوستانه و صمیمانه‌ای با یکدیگر برخوردار بوده‌اند، اضافه کرد: دو کشور ظرفیت‌های فراوانی در عرصه های مختلف اقتصادی برای افزایش سطح مناسبات و همکاری‌های دوجانبه دارند که باید این ظرفیت‌ها را در راستای منافع ملت‌های خود هرچه بیشتر فعال سازیم.

رئیس جمهوری اهمیت توافقنامه اکتائو درخصوص رژیم حقوقی دریای خزر را مورد تاکید قرار داد و گفت: این توافقنامه باید به نفع کشورهای ساحلی با دقت اجرایی و عملیاتی شود.

روحانی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران برای همکاری کامل در زمینه حفظ مسائل زیست محیطی دریای خزر و بهره‌مندی کشورهای ساحلی از جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری و اقتصادی این دریا آمادگی کامل دارد.

رئیس جمهوری تصریح کرد: دریای خزر باید دریای صلح و دوستی برای کشورهای ساحلی، بدون حضور هرگونه نیروی خارجی باشد.

روحانی همچنین همکاری ایران و قزاقستان در زمینه کریدور جنوب و شمال را حائز اهمیت دانست و یادآور شد: اتصال ریلی دو کشور از طریق اینچه برون گام بسیار بزرگی بود و امروز از سواحل خلیج فارس تا چین خطوط آهن فعال است و بزودی اتصال راه آهن به بندر انزلی نیز می‌تواند فرصت جدید ترانزیتی بین دو کشور باشد.

وی  با تاکید بر آمادگی تهران برای همکاری با قزاقستان در مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و ایجاد امنیت پایدار در منطقه، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران خواهان امنیت و ثبات در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه است و به این منظور طرحی به نام ابتکار صلح هرمز را ارائه کرده تا با مشارکت کلیه کشورهای منطقه خلیج فارس و سازمان ملل، امنیت پایدار در منطقه برقرار شود.

رئیس جمهوری تصریح کرد: ایران خواهان امنیت کامل آبراه‌ها و کشتیرانی آزاد در خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز است.

رئیس جمهور قزاقستان نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران همسایه‌های بسیار خوب و قابل اطمینان برای کشورش است، گفت: قزاقستان خواهان ارتباط و همکاری همه جانبه و در سطوح بالا با ایران است.

وی خاطرنشان کرد: قزاقستان از حضور ایران به عنوان شریک تازه اقتصادی اتحادیه اوراسیا استقبال کرده و آن را موجب تقویت اهداف این اتحادیه می‌داند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز