خبرگزاری کار ایران

کریمی در نطق میان دستور:

علت نابسامانی موجود، سوء مدیریت برخی مسئولان و منفعت طلبی و رانت خواری سوداگران لیبرال مسلک است

asdasd
کد خبر : ۸۱۷۱۴۷

یک نماینده مجلس گفت: اگرچه عواملی چون مشکلات ساختاری اقتصاد کشور و تحریم های ظالمانه در بروز شرایط موجود در عرصه تولید و صنعت کشور تأثیر داشته اند، اما علت العلل نابسامانی های موجود در این عرصه سوء مدیریت برخی مسئولان و منفعت طلبی و رانت خواری سوداگران لیبرال مسلک است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، کمیجان، خنداب در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی نظرات خود را در قالب نطق میان دستور به شرح ذیل بیان کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم

با درود و سلام به روح ملکوتی امام راحل و شهدا و آرزوی عزت و سربلندی برای رهبر معظم انقلاب. برگزاری کنگره ملی نقش امام خمینی در دفاع مقدس و ۶۲۰۰ شهید استان مرکزی در یازدهم مهرماه فرصتی مغتنم، برای تبیین نقش شهدا و ایثارگران استان مرکزی در سالهای دفاع مقدس است. همچنین این کنگره یادآور جهاد و ایثار رزمندگان عرصه تولید در کارخانجات استان مرکزی بویژه واحدهای بزرگ صنعتی در اراک و افتخارات بزرگی است که این کارخانجات در پشتیبانی از جنگ آفریده اند.

متأسفانه استان مرکزی بعنوان مهد مفاخر ایران زمین، این روزها از وجود نابسامانی و مشکلات زیاد در صنعت و تولید در رنج است و شهر اراک بعنوان پایتخت صنعتی کشور، امروز از نظر مشکلات کارگری و تولید اشتهار یافته است.

اگرچه عواملی چون مشکلات ساختاری اقتصاد کشور و تحریم های ظالمانه در بروز شرایط موجود در عرصه تولید و صنعت کشور تأثیر داشته اند، اما علت العلل نابسامانی های موجود در این عرصه سوء مدیریت برخی مسئولان و منفعت طلبی و رانت خواری سوداگران لیبرال مسلک است. هزینه بلایی که بر سرشرکت هایی چون ماشین سازی تبریز، نیشکر هفت تپه و هپکوی اراک آمده است نباید به پای نظام و انقلاب نوشته شود و قطعا راه درمان مشکلات این واحدها قطع دست کسانی است که برای تاراج و غارت این شرکت ها دراز شده است.

شرکت هپکوی اراک نیز یکی از شرکت های بزرگ صنعتی کشور است که در چمبره مشکلات ناشی از  خصوصی سازی رانتی گرفتار شده است. سوداگران لیبرال مسلک ،هپکو را بی سر و صدا، در اختیار رفقای رانت خوار خود قرار دادند و آنچنان این شرکت را شخم زدند که بمباران های رژیم بعثی در سالهای جنگ نیز نتوانسته بود این چنین پیکر هپکو را زخمی و ناتوان کند.

شرکت هپکو که در سال ۸۶ با تولید حدود ۲۲۰۰ دستگاه ماشین آلات و فروش و سودآوری بسیار مطلوب و بدون  داشتن بدهی بانکی در اوج عزت و اقتدار بود، در طی مدت حدود ۱۳ سال زیر ضربات سنگین تازیانه های غارتگران رانتخوار تولید آن متوقف شد و حجم بدهی‌های آن از ۱۹۰۰ میلیارد تومان فراتر رفت و تعداد کارگران این شرکت نیز از۲۰۰۰ نفر در سال ۸۶ به کمتر از ۸۰۰ نفر در شرایط فعلی رسید.

در طی سالهای گذشته  هشدارها و فریادهای دلسوزانه کارگران و مهندسان هپکو شنیده نشد و در سال ۹۵ در شرایطی که هفت ماه حقوق خود را دریافت نکرده بودند برای فریاد مظلومیت خود به خیابانها آمدند.

جناب آقای روحانی

کارگران هپکو و آذرآب تا کی باید سفره های خالی خود را در میادین شهر اراک پهن کنند، این کارگران شریف چه گناهی مرتکب شده اند که امنیت و آینده شغلی آنها باید در گرو غارتگری سهامداران عمده این  شرکت ها و بی کفایتی و بی تدبیری  مدیران آنها و مسئولان ذیربط در دولت در سطح ملی و استانی قرار گیرد.

شرکت هپکو سرمایه ملی است و همه کسانی که در بوجود آمدن این وضعیت بحرانی در این شرکت دخیل بوده اند، و ژنرال هایی که با ادعای تحول، مدیریت این شرکت را در دست گرفتند و ثمره حضور آنان جز رانتخواری و نابودی نبوده است، مقصرند و باید پاسخگوی ملت و مراجع قانونی باشند. 

دغدغه کارگران برای رسیدگی به مشکلات شرکت های آلومینیوم سازی، ماشین سازی و واگن پارس و آذراب باید قبل از اینکه به سرنوشت هپکو دچار شوند، تدبیر شود.

میزان اشتغال صنعتی در شهرستان اراک به عنوان پایتخت صنعتی کشور، در سالهای گذشته با حضور نامبارک برخی مدیران غارتگر و نالایق در صنعت این شهر، به نصف کاهش یافته و جذب نیرو در این شهر متوقف شده است. شهرستان اراک با وجود صدها واحد صنعتی دارای بالاترین نرخ بیکاری در استان مرکزی و بالاتر از نرخ بیکاری کشور  است.

با این وضعیت صنعت در اراک، من بعنوان نماینده مردم چه جوابی برای خیل عظیم جوانان تحصیلکرده و بیکار شهرم دارم، اگر فقط همین چند کارخانه بزرگ درست مدیریت شده بودند امروز این همه بیکار نداشتیم.

حال که  جناب آقای رئیس جمهور  دستور رسیدگی فوری به وضعیت شرکت هپکو و فسخ قرارداد واگذاری سهام آن و بازگشت به دولت را صادر کرده اند، انتظار می رود اقدامات قانونی در اسرع وقت منتج به نتیجه شده و موجبات آرامش و امید در کارگران پرتلاش  این شرکت و مردم اراک فراهم آید.

علی رغم گذشت بیش از یکسال از شوک ارزی ویران کننده اقتصاد کشور، متأسفانه هنوز تورم افسارگسیخته و فشار اقتصادی اقشار ضعیف و دارای درآمد ثابت بویژه کارگران، کارمندان، فرهنگیان و بازنشستگان لشگری و کشوری را بشدت رنج می دهد و باعث شرمندگی پدران زحمت کش این سرزمین در برابر خانواده هایشان می شود. 

آیا مسئولین دولت می توانند معادله گوشت ۱۲۰ هزار تومانی ، مرغ ۱۳ هزار تومانی ، هزینه های فلج کننده پوشاک و مسکن و هزار و یک قلم کالایی که قیمتش به عرش رسیده و پایین نمی آید را با حقوق یک میلیون و پانصد هزارتومانی را حل کنند؟   آیا آقای رئیس جمهور خبردارند که در برخی وزارتخانه ها و شرکت های دولتی همچنان حقوق های نجومی دریافت می شود؟ ولی رتبه بندی فرهنگیان و متناسب سازی و افزایش حقوق بازنشستگان همچنان در راهروهای سازمان برنامه و بودجه بلاتکلیف رها شده است؟

همچنین برخود لازم می دانم که از اقدامات انقلابی دستگاه قضایی در برخورد با مفاسد اقتصادی دانه درشت ها و افراد وابسته به صاحبان قدرت که به برکت مدیریت مدبرانه و انقلابی حضرت آیت اله رئیسی شکل گرفته و باعث دلگرمی و امید ملت ایران شده است، صمیمانه تقدیر و تشکر کنم و برای ایشان و قضات شریف و پاکدست در استمرار و توسعه  مبارزه با فساد آرزوی توفیق نمایم همچنین  استدعا دارم در خصوص رسیدگی عاجل به پرونده های مفتوح در محاکم قضایی برعلیه غارتگران بیت المال در شرکتهای هپکو و آذرآب دستور تسریع صادر فرمایند تا میلیاردها تومان وجوه به یغمای رفته از این دو شرکت، به آنها بازگردد.

از مسئولین محترم قضایی و امنیتی انتظار دارم تدابیر لازم برای برخورد با  بوقچی های خودفروخته و عوامل نفوذی استکبار در فضای رسانه ای کشور که با سوء استفاده از آزادی بیان به کاسبی رسانه ای  و القای نا امیدی و ناکارآمدی نظام در جامعه، مشغول هستند، برخورد لازم صورت گیرد.

در پایان تذکراتی به دستگاههای اجرایی دارم:

۱ تسریع در تعریض و بهسازی جاده اصلی آهنگران- ساروق- کمیجان در شهرستان کمیجان.

۲ تسریع در بهسازی جاده اصلی شهرستان خنداب.

۳ تسریع در اتمام عملیات تعریض و بهسازی جاده مرزیجران به هزاوه و جاده منطقه قره کهریز در شهرستان اراک.

۴ تسریع در احداث و بهره برداری از بیمارستان حضرت ولیعصر (عج) اراک که نیاز ضروری مردم استان است.

۵ تکمیل تجهیزات و کادر درمانی بیمارستان های خنداب و کمیجان./

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز