خبرگزاری کار ایران

یک نماینده مجلس در نطق میان دستور:

شاهراه بسیاری از گره‌ها نگاه به تعامل مثبت در داخل و خارج است

asdasd
کد خبر : ۸۱۶۴۰۴

یک نماینده مجلس گفت: به دستگاه دیپلماسی کشور توصیه می‌کنم از هرگونه بهانه دادن به ایجاد تنش و بروز جنگ اکیدا اجتناب نمایند تا جنگ افروزان از هرگونه سوء استفاده‌ای ناامید شوند، بدیهی است که شاهراه بسیاری از گره‌ها نگاه به تعامل مثبت در داخل و خارج است.

به گزارش ایلنا، نورمحمد تربتی نژاد، در نطق میان دستور خود در نشست عصر امروز صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: تحولات منطقه و جهان هر روز پیچیده تر و سرعت بیشتری به خود می‌گیرد و آمریکا با برهم زدن برجام قصد فشار بر مردم جهت قراردادن آنها برابر حاکمیت، حفظ تهدید و سایه جنگ بر روی کشور را دارد.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی،ضمن تشکر از مواضع حکیمانه مقام معظم رهبری،ادامه داد: از مواضع رئیس جمهور در اجلاس سازمان ملل متحد تشکر می کنم ، به دستگاه دیپلماسی کشور توصیه می‌کنم از هرگونه بهانه دادن به ایجاد تنش و بروز جنگ اکیدا اجتناب نمایند تا جنگ افروزان از هرگونه سوء استفاده‌ای ناامید شوند، بدهی است که شاه‌راه بسیاری از گره ها نگاه به تعامل مثبت در داخل و خارج است.

وی، اضافه داد: بخش کشاورزی به عنوان یکی از بخش‌های مهم اقتصادی می‌تواند مهم ترین اتکای کشور در شرایط تحریم باشد، این بخش با وجود تمامی استعداد و تواناهای بالقوه و بالفعل خود متاسفانه تنها سهم ۵ تا ۱۰درصدی از تولید ناخالص کشور دارد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: بر اساس آخرین آمار مرکز آمار ایران سطح اراضی کشاورزی در کشور از ۱۶ میلیون هکتار در سال ۸۲ به ۱۴ و هفت دهم میلیون هکتار کاهش پیدا کرده، میزان بهره‌وری از کشاورزی پایین بوده و میانگین برداشت گندم در هکتار ۴ تن است درحالی که این رقم به ۷ تا ۱۴ تن قابلیت افزایش دارد.

تربتی نژاد، تصریح کرد: از ۱۴ و هفت دهم میلیون هکتار اراضی کشاورزی موجود تنها یک و هفت دهم میلیون هکتار آن با استفاده از روش آبیاری تحت فشار آبیاری می‌شود، به دلیل عدم همراهی وزارت جهاد کشاورزی توسط شورای اقتصاد در تعیین قیمت به موقع و منصفانه خرید محصولات کشاورزی دستاورد خودکفایی گندم متزلزل شده، میزان وابستگی به واردات روغن، خوراک دام و طیور در کشور بیش از ۸۰ درصد است و میزان تولید پنبه به عنوان یکی از محصولات اساسی تنها ۵۰ درصد از نیاز صنایع نساجی را تامین می‌کند.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی، افزود: در تولید محصولات اساسی مانند برنج و گوشت قرمز وابستگی کشور به واردات ادامه دارد، تنظیم بازار در کشور با مشکلات جدی روبه‌رو شده، در توسعه محصولات گلخانه‌ای تازه به ۱۵ هزار هکتار رسیده‌ایم در حالی که در کشور ترکیه سطح زیر کشت گلخانه‌ای ۷۰ هزار هکتار است.

وی، گفت: شاهد اجرای دقیق الگوی کشت در کشور نیستیم، در اجرای طرح کاداستر که یکی از برنامه‌های ملی و مهم کشور است وضعیت مناسبی نداریم، عقب ماندگی بخش کشاورزی در اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری میزان خسارت در سیل‌های اخیر کشور بالا برده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ، اضافه کرد: استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی بخش کشاورزی و حمایت از کشاورزان در جهت امنیت غذایی کشور و جبران عقب ماندگی موجود نیاز به عزم همگانی دارد، از وزیر جهاد کشاورزی، دولت تدبیر و امید و نمایندگان درخواست دارد در تدوین و تصویب لایحه بودجه سال ۹۹ این بخش را متناسب با مصوبات برنامه ششم توسعه قرار دهند.

تربتی نژاد، ادامه داد: در استان گلستان و شهرستان‌های گرگان و آق‌قلا هرچند برای جبران خسارات ناشی از سیل اقدامات زیادی توسط مسئولین استانی و کشوری ارائه شده لکن کشاورزان از نحوه ارزیابی خسارات و پرداخت آن ناراضی هستند، نوسازی و بازسازی منازل آسیب دیده سیل زدگان شهرستان آق‌قلا باید تسریع شود، بازسازی مدارس تخریبی نیازمند مساعدت‌های مالی دولتی بیشتری است.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: شهرستان‌های گرگان و آق‌قلا یکی از معدود شهرستان‌های مراکز استان در کشور هستند که مشکلاتی در زمینه آب شرب دارند و باید اقدامات ویژه‌ای برای آنها صورت بگیرد، امیدوارم وزیر نیرو نسبت به رفع مشکلات مذکور اقدامات موثری معمول بدارد.

وی، ادامه داد: از وزیر جهاد کشاورزی انتظار داریم ضمن حمایت از کشاورزان نسبت به برخورد قاطع با متخلفین مربوط به آلوده سازی گندم و سایر محصولات کشاورزی و تجهیز سیلوها به مراکز خرید محصولات کشاورزی دارای سیستم‌های نمونه برداری و کنترل کیفیت هوشمند اقدامات کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، افزود: یکی از مشکلات شهرستان گرگان بی‌برنامه مسئولان در رابطه با مدیریت اراضی و ساخت و سازهای بی‌رویه در محدوده روستای زیارت است، تا حدی که مقام معظم رهبری نگرانی خود را در این زمینه اعلام کرد، از وزیر کشور و استاندار گلستان انتظار می‌رود به منظور برون رفت از ناپایداری‌های مدیریتی در روستای زیارت گرگان با ارائه برنامه‌های راهبردی و با تاکید بر توسعه و تقویت طرح‌های بوم گردی، اجرای طرح هادی واقعی و ساماندهی دقیق ساخت و سازها، اجرای مهندسی رودخانه، مقاوم سازی ساختمان، تقویت اقتصاد و معیشت پایدار این روستا با قبول واقعیت ییلاقی بودن آن برای شهر گرگان  اقدام لازم را به عمل آورند.

تربتی نژاد، گفت: دیگر مطالبات اساسی مردم استان گلستان و شهرستان‌های گرگان و آق‌قلا بارها در نطق‌ها، مکاتبات، پیگیری‌های حضوری به وزرا، مسئولین مربوط قبل از اعمال تحریم‌ها گفته شده اما انجام نشدند اکنون نیز به بهانه تحریم‌ها از انجام آن شانه خانه می‌کنند.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: چرا مسئولین اجرایی کشور در انجام تعهدات قانونی خود در قبال استان گلستان بی‌تفاوت هستند، از استاندار گلستان انتظار داریم در فرصت باقی مانده از دولت در این زمینه پیگیری‌های مجدانه‌ای داشته باشد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز