خبرگزاری کار ایران

طاهرنژاد در گفت‌وگو با ایلنا:

شرط‌گذاری برای شرکت در انتخابات درست نیست/ در شهرهای کوچک کار اصلاح‌طلبان برای انتخابات سخت است

asdasd
کد خبر : ۸۱۶۳۵۳

یک عضو حزب کارگزاران سازندگی با بیان اینکه شرط گذاری در انتخابات درست نیست، گفت: حزب کارگزاران از ابتدا گفته که انتخابات مشروط را نمی‌پذیریم، از طرفی در شورای عالی اصلاح‌طلبان پذیرفته شده است که شرکت در انتخابات مستلزم شرط گذاری و پیش شرط نیست.

یدالله طاهرنژاد کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب و عضو حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره استراتژی اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات پیش‌روی مجلس و اینکه آیا باید به صورت مشروط در انتخابات شرکت کنند، گفت: ما قائل به انتخابات مشروط نیستیم و اصولاً شرط‌گذاری برای انتخابات که طبیعی‌ترین مسیر دستیابی به توسعه سیاسی است را خیلی وارد نمی‌دانیم.

وی ادامه داد: حزب کارگزاران از ابتدا گفته که انتخابات مشروط را نمی‌پذیریم، از طرفی در شورای عالی اصلاح‌طلبان پذیرفته شده است که شرکت در انتخابات مستلزم شرط گذاری و پیش شرط نیست.

عضو سابق شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان در مورد برخی نگرانی‌ها از احتمال رد صلاحیت تعدادی از کاندیداهای اصلی اصلاح طلبان، گفت: دوستان ما به صورت فردی و حضوری با طرف مقابل لابی می‌کنند تا یک مقداری امر بررسی صلاحیت‌ ها را تسهیل کنند که امیدواریم در این دوره مقداری کار روان‌تر پیش برود تا همه سلایق بتوانند در انتخابات شرکت کنند و هر کس به پای صندوق رای می‌رود بتواند در میان کاندیداها شخص مورد علاقه خودش را بیابد.

وی در پاسخ به این سوال که این موضوع مطرح است که مجلس فعلی نتوانسته آنگونه که باید انتظارات را برآورده کند که این‌ها همه به پای لیست اصلاح‌طلبان نوشته می‌شود، گفت: به طور کل عملکرد مجلس دهم را با توجه به مجموعه ملاحظات و محدودیت‌هایی که نمایندگان مجلس با آن روبرو هستند مثبت ارزیابی می‌کنم، البته اگر صلاحیت‌ها با وسعت نظر بیشتری بررسی بشود و افراد بیشتری بتوانند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند و به افکار عمومی عرضه شوند حتماً مجلس قدرتمندتری خواهیم داشت.

طاهرنژاد گفت: در مجلس دهم اتفاقی که افتاد این بود که شورای نگهبان، لیدرهای جریان اصلاح‌طلب را رد صلاحیت کرد و مردم هم در پای صندوق رای، لیدرهای جناح اصول‌گرا را رد صلاحیت کردند و در نتیجه این موضوع روی شکل‌گیری مجلس تاثیر گذاشت اما عملکرد دوستان باید با توجه به توان و مجموعه محدودیت‌هایی که بوده ارزیابی شود و نمی‌توانیم عملکرد آنها را خیلی نقد کنیم.

این کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب درباره شیوه بستن لیست اصلاح‌طلبان در انتخابات گفت: هنوز هیچ طرحی در شورای عالی استانها نهایی نشده است اما غالب این است که اصلاح‌طلبان با لیست واحد و بدون ائتلاف با جریان اعتدال یا سایر میانه‌روها وارد انتخابات بشوند البته فضای غالب این است اما تا انتخابات خیلی مسائل ممکن است، تغییر کند. بنابراین الان خیلی زود است که ببینیم لیست ائتلافی خواهد بود یا کاملا مستقل.

وی در مورد انفعال دو جریان اصلاح‌طلب و اصول‌گرا،  ۵ ماه پیش از شروع انتخابات مجلس گفت: معمولاً در نیمه دوم سال فضا انتخاباتی می‌شود اما مجموعه شرایط کشور از جمله مناسبات ما در عرصه بین المللی و غیره، فضا را تحت تاثیر قرار می‌دهد و از سویی نیز نوعی انفعال جامعه را درگیر کرده است.

وی اضافه کرد: با نزدیک شدن به نیمه دوم سال فضا تشدید و انتخاباتی‌تر خواهد شد اما به نظر می‌رسد که نسبت به دوره قبل کاهش مشارکت داشته باشیم.

عضو شورای مرکزی کارگزاران درباره وحدت اصول‌گرایان گفت: یکی از محوری‌ترین عناصر موثر در ایجاد انسجام حداکثری، شیخوخیت و شخصیت محوری است که متاسفانه اصولگرایان از چنین موقعیتی برخوردار نیستند و این مساله انسجام و وحدت را در جبهه اصولگرایان سخت می‌کند.

وی اظهار کرد: البته دوستانی هستند و دارند تلاش می‌کنند که این اتفاق بیفتد اما من به شخصه خوشبین نیستم که وحدت کامل بین اصولگرایان ایجاد شود اما چون اصولگراها نسبت به انتخابات پیش‌رو و موفقیت‌شان در این انتخابات خوش‌بین هستند این خوش‌بینی ممکن است فضای وحدت حداکثری را برای آنها فراهم کند.

طاهر نژاد در مورد فضای پیش‌روی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس گفت: اصلاح‌طلبان در موضوع وحدت مشکلی ندارند و وحدت حداکثری دارند. در مورد رای‌آوری نیز قطعاً در شهرهای بزرگ لیست اصلاح‌طلبان اقبال دارد اما در شهرهای کوچک کار یک مقدار سخت‌تر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز