خبرگزاری کار ایران

از سوی انتشارات وزارت امور خارجه؛

کتاب خاطرات سفیر سابق ایران در جمهوری آذربایجان منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۸۱۵۶۱۳

کتاب خاطرات سفیر سابق ایران در جمهوری آذربایجان با عنوان « چهار سال آن سوی ارس» توسط موسسه انتشارات وزارت امور خارجه منتشر شد.

به گزارش ایلنا، کتاب خاطرات محسن پاک‌آیین در آذربایجان مجموعه یازدهم از تاریخ شفاهی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

این دیپلمات پیشین کشورمان در مقدمه این کتاب نوشته است:

« در مهرماه سال ۱۳۹۱ زمانی که التهاب در روابط دو کشور به اوج خود رسیده بود، عازم باکو شدم. در آن مقطع سفیران ایران و جمهوری آذربایجان در دو کشور حداقل شش‌بار به وزارت امور خارجه احضار شده بودند. دستگیری ۶۰ نفر از شهروندان دو طرف به اتهام جاسوسی و طراحی عملیات تروریستی روابط را تیره کرده بود. نقطه اوج التهاب در تابستان ۱۳۹۱؛ یعنی دو ماه قبل از آغاز مأموریت من و بعد از برگزاری جشنواره موسیقی یوروویژن در باکو بود که حتی بازگشت سفیر وقت ایران به تهران را در پی داشت. تقریبا هیچ چیزی سر جای خود نبود و دو کشور با فقدان اعتماد مواجه بودند. ملاقات‌های اولیه با مقامات جمهوری آذربایجان با گله‌گذاری های متقابل همراه بود، اما نکته مثبتی هم وجود داشت و آن این بود که هر دو طرف از وضعیت موجود ناراضی بودند و تمایل به بهبود روابط داشتند. به‌طور طبیعی اولین اولویت من در آن شرایط به تلاش برای ایجاد اعتماد متقابل معطوف شد».

 

پیش از این نیز پاک‌آیین خاطرات مسئولیت‌های خود در زامبیا، ازبکستان و تایلند را نیز تحت عناوین «پنج سال در سرزمین سبز، چهار سال در سرزمین تیمور و چهل ماه در سرزمین طلائی» منتشر کرده است. از این نویسنده همچنین کتاب‌های دیپلماسی نبوی، محبت اهل بیت در شمال آفریقا و اروپا، سفیران پیامبر اعظم، سیاست و حکومت در آفریقا، شناخت نومحافظه‌کاران آمریکا، پنجاه سال مناسبات ایران و تایلند، حیدر علی اف و دیدگاه دوستی دائمی با ایران (به زبان آذری)، ترجمه کتاب اسلام و مسلمانان جهان از ماهاتیر محمد تحت عنوان جهانی که در آن بسر می بریم و کتب سبز کشورهای میانمار، لائوس و زامبیا منتشر شده است.

 

کتاب خاطرات سفیر سابق ایران در جمهوری آذربایجان منتشر شد

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز