خبرگزاری کار ایران

رئیس‌جمهور در نشست خبری با نمایندگان رسانه‌های بین‌المللی:

غیر از فرانسه، طرف‌های دیگری برای رسیدن به راه‌حل در تلاش هستند/ مشکلات اروپا به خودش ربط دارد/ آمریکا ۱۸ ماه راه را اشتباهی رفته است/ پیشنهاد جدید ما در نیویورک، برداشتن کل تحریم‌ها بود

asdasd
کد خبر : ۸۱۵۲۶۱

رئیس جمهور گفت: باید به جای اتهام پراکنی دست به دست هم دهیم و شعله آتش را در منطقه خاموش کنیم من توصیه می کنم کشورها فروش اسلحه به عربستان را متوقف کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، رئیس‌جمهوری کشورمان طی سخنانی در ابتدای نشست خبری خود با رسانه‌های بین‌المللی در حاشیه هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل با تاکید بر ضرورت استقرار صلح در منطقه و پایان جنگ خونین در یمن، اظهار کرد: ما در سفرمان به مقر عمومی سازمان ملل طرح صلح هرمز را اعلام کردیم که در مسائل مربوط به خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان راهکار مناسبی برای تفاهم و همکاری بیشتر جهت تامین امنیت و پایان یافتن جنگ یمن را عملیاتی می‌کند.

وی افزود که به آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس که مدام به عربستان و امارات سلاح می‌دهند، توصیه می‌کنیم این روند را متوقف کرده و به عربستان فشار بیاورند.

روحانی همچنین درباره برخی اتهام‌زنی‌ها به ایران، در پاسخ به پرسش خبرنگار «سی‌بی‌اس» مبنی بر این‌که آیا ایران می‌تواند اسنادی نشان دهد که مشخص کند موشک‌های پرتاب  شده به سمت تاسیسات آرامکو نه از جانب شما که از جنوب و از سوی یمن پرتاب شده‌اند، اظهار کرد: درباره یمن و حمله ای که به تاسیسات نفتی آمریکا شده چرا ما توضیح دهیم؟ ما در این قضیه نه سر پیازیم و نه ته پیاز. به جای اتهام پراکنی به این و آن، همه دست به دست هم دهیم و شعله آتش را در منطقه خاموش کنیم. از سران اروپا پرسیدم سندتان از دخالت ایران چیست که مدرکی نداشتند. من با رهبران برخی کشورهای اروپایی که اظهارات نادرستی درباره ایران داشتند گفت‌وگو کردم و از آنها پرسیدم مدرک شما علیه ما چیست. پاسخ آن‌ها این بود که ما مدرکی نداریم اما فکر می کنیم توانمندی یمن کمتر از چنین حمله‌ای است و من هم در پاسخ گفتم آیا عدم شناخت شما از توانایی‌های یمن دلیل می‌شود که به دیگران تهمت بزنید و آن‌ها دیگر جوابی نداشتند که بدهند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بهترین آرزوی شما استیضاح ترامپ یا شکست او در انتخابات سال آینده است؟ گفت: بهترین آرزوی ما این است که ترامپ یا جمهوری‌خواهان یا دموکرات‌ها  بهترین سیاست را اتخاذ کنند و این به نفع همه است و اگر آمریکا بخواهد مذاکره کند و به توافقی برسد و آن را امضا کند و بعد از چند ماه از آن خارج شود ما در زبان فارسی به این کار می گوییم دبه در آوردن.

رئیس جمهور گفت: ما هفت کشور بودیم و دو سال مذاکره کردیم و سازمان ملل و شورای امنیت در قطعنامه این توافق را تایید کرده است. خبرهایی که در آمریکا هست ما هم می‌شنویم و برای ما مهم نیست و این مردم و کنگره آمریکا هستند که باید تصمیم بگیرند و برای ما اهمیت ندارد و برای ما مهم است که آمریکا اعتمادی که خدشه‌دار کرده را برگرداند و بگوید توافقی با شش کشور انجام داده‌ام، آن‌ها را نقض نمی‌کنم.

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ترامپ تصمیمی گرفت که جلوی ورود مقامات ایرانی و خانواده آنان را به آمریکا بگیرد حال آیا به جایی رسیده‌ایم که سازمان ملل باید به جای دیگری منتقل شود، گفت: ما با این مشکل از قبل هم مواجه بودیم و ایرانی‌هایی که قصد ورود به آمریکا داشتند با مشکل مواجه بودند و اخیرا دانشجویان ما قرار بود در یک مسابقه علمی شرکت کنند که به آنها ویزا ندادند و از طریق ویدئو کنفرانس شرکت کردند و برنده هم شدند.

وی افزود: این به معنای استیصال این دولت است و مقام‌های ایران علاقه‌ای به آمدن به آمریکا ندارند و این به معنای این نیست که ما با مردم آمریکا مشکلی داریم و آمدن ما به خاطر سازمان ملل است و آمریکا حق ندارد رفت و آمد در سازمان ملل را برای کسی محدود کند اینجا خانه همه ملت ها است. آمریکا نباید از میزبانی خودش سو استفاده کند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: سازمان ملل کاملا استثنا است و به ویژه کشورهای جهان سوم این ها هم با مشکل ورود به آمریکا مواجه هستند و این مسیر به نفع کسی نیست . البته اگر از ما بپرسند جای سازمان ملل عوض شود؟ ما رای مثبت می دهیم تا سازمان ملل به کشوری امن تر منتقل شود.

وی در پاسخ به این سوال که چند درصد احتمال برگشت آمریکا به برجام وجود دارد؟، گفت: آنچه ما می گوییم سیاست ماست و احتمال این وجود دارد که هرزمانی ممکن است کشوری احساس کند که سیاست قبلی اش غلط بوده و به راه درست بیاید. ما می گوییم آمریکا پیش شرط خود را بردارد و گفته باید فشار حداکثری بر ملت ایران وارد کند و بعد مذاکره کند و ما می گوییم باید این پیش شرط و تحریم ها را بردارد و سیاست منطق و مذاکره و آنچه به نفع جهان است را انتخاب کند. اگر این پیش‌شرط‌ها را بردارد امکان مذاکره با آمریکا وجود دارد.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی که آیا کاهش تعهدات برجامی ایران برای فشار به دیگر کشورها است؟ گفت: آنچه ما قبلا هم اعلام کردیم تعهدات ما در برجام دوطرفه است یک تعهداتی ما و تعهداتی طرف مقابل باید انجام دهیم. آنچه در ماه‌های اخیر دیدیم تبدیل شده بود به تعهدات یک طرفه؛ و ما خواستیم متعادل شود.

وی افزود: این فرمولی است که در خود برجام پیش‌بینی شده که اگر یک طرف به تعهدات خودش عمل نکند طرف دیگر هم می تواند کاهش دهد و آن کاری که ما انجام می‌دهیم کاهش تعهدات ما است و گفته ایم کاهش تعهدات ما به گونه ای است که قابل بازگشت است و اگر ۱+۴ به تعهدات خود عمل کند ما هم به حالت اول بازمی‌گردیم. ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم. ما به دنبال فشار نیستیم بلکه ما به دنبال اجرای برجام هستیم و برجام در بند ۲۶ و ۳۶ به ما می گوید می‌توانید کاهش تعهد دهید و امیدواریم همه به سمت تعهد کامل برگردند.

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که منظورتان از امکان مذاکرات بیشتر در نطق دیروزتان چیست؟ و آیا می‌تواند به فعالیت موشکی و منطقه ای ایران هم مربوط باشد؟، گفت: برجام به عنوان یک توافق حداکثری نیست بلکه در زمان خود مورد قبول قرار گرفته است. اگر بخواهیم فرای برجام قدمی برداریم امکان‌پذیر است اما شرط آن این است که همه به برجام عمل کنیم.

روحانی گفت: می توانیم راجع به اقدام بالاتر مذاکره کنیم و ما این را مشخص کردیم. راجع به موشک بهتر است از ما سوالی نکنند چون خیلی بدهکار می شوند اگر می‌خواهند درباره این مساله صحبت کنند باید فروش سلاح را به منطقه متوقف کنند. ما به آنها نصیحت می کنیم به این مساله وارد نشوند چون خیلی بدهکار می شوند اما راجع به سایر مسائل می‌توانیم با هم صحبت کنیم و نوع آن با اروپایی ها صحبت شده است.

رئیس جمهور در پایان گفت: امیدوارم هدف نهایی که صلح است در دسترس همه ما قرار بگیرد.

وی در ادامه با اشاره به تلاش‌های «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه برای تسهیل تنش میان تهران و واشنگتن، گفت که رئیس‌جمهوری فرانسه دنبال راه حل است؛ اما با اروپایی‌ها که به اجرا نزدیک شدیم گفتند باید موافقت آمریکا را هم بگیریم.

روحانی همچنین گفت که غیر از فرانسه، طرف‌های دیگری برای راه‌حل در تلاشند.

وی با اشاره به رویکرد‌های خصمانه واشنگتن علیه تهران گفت که آمریکا می‌خواست با تحریم ملت را از دولت ایران جدا کند؛ نتوانست. ترامپ خود شیوه‌ای را انتخاب کرد که هر روز تنفر افکار عمومی ایران از او بیشتر شد

روحانی تصریح کرد که اهل مذاکره‌ایم، صداقتشان را اثبات و تحریم‌ها را بردارند، شرایط متفاوت می شود.

رئیس‌جمهوری کشورمان در ادامه افزود که بارها با آمریکا برای آزادی زندانیان صحبت و گاهی موفق بودیم؛ ما یک دوتابعیتی آمریکایی - لبنانی را آزاد کردیم اما دولت آمریکا به تعهدش عمل نکرد.

وی ادامه داد: شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن همچنان در تلاش برای رفع تحریم هاست، امیدواریم آمریکا به نتیجه برسد که ۱۸ ماه راه اشتباهی را رفته است. مسیر ۱۸ ماه اخیر آمریکا علیه ایران، علیه همگان و علیه اقتصاد جهانی است.

روحانی همچنین تاکید کرد که امکان ندارد اروپا بخواهد در برجام بماند، اما فقط ایران هزینه بدهد. هدف ما اکنون سطح غنی سازی نیست، نصب سریع‌تر سانتریفیوژهای پیشرفته با هدف تحقیق و توسعه است.

وی همچنین گفت که ایتالیا از مهمترین طرف‌های تجاری ایران بوده و همچنان ارتباط صمیمانه دوجانبه و بین‌المللی داریم.

رئیس‌جمهوری کشورمان با اعلام این‌که طرح اعتباری اروپا هنوز روی میز است، گفت که مشکلات اروپا به خودش ربط دارد. تعهدات برجام دو طرفه است نه یکطرفه.

وی ادامه داد که پیشنهاد جدید ما در نیویورک، برداشتن کل تحریم ها بود؛ اینجا به نتیجه نرسید اما آن را ادامه می‌دهیم.

رئیس‌جمهوری کشورمان با اشاره به مساله نفت‌کش بریتانیایی گفت که رسیدگی به پرونده نفت‌کش در دادگاه انجام می‌شود و پیش‌بینی می‎کنم به زودی آزاد شود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار «سی‌ان‌ان» در خصوص این‌که آیا در انتظار تلفنی از رئیس‌جمهوری آمریکا هستید؟ گفت پاسخ به سوال اینکه منتظر تماس تلفنی ترامپ باشد، «منفی» است.

روحانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که به تازگی عمران خان از طرف ولیعهد عربستان و دونالد ترامپ برای شما پیامی آورده است. با این مقدمات آیا امکان گفت‌وگو با عربستان برای حل مشکل یمن را می‌بینید، تصریح کرد: مشکل ما با عربستان عمدتا به یمن بر می‌گردد و اگر آنجا آتش‌بس شود، حل مشکل ما با عربستان سرعت می‌یابد. گفت‌و‌گو با عمران خان هم ادامه می‌یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز