خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر و روزنامه‌نگار روزنامه هاآرتص در گفت‌وگو با ایلنا:

ترامپ غیرقابل پیش‌بینی است/ ماکرون در نیویورک هم به تلاش برای کاهش تنش‌ها ادامه می دهد/ تنها چیزی که ترامپ می‌خواهد یک دیدار با رهبران ایرانی است/ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ایران عامل حمله به آرامکو بوده است

asdasd
کد خبر : ۸۱۴۰۲۲

تحلیل گر علوم سیاسی و روزنامه نگار روزنامه هاآرتص تاکید کرد که مدرکی وجود ندارد تا ثابت کند ایران عامل حمله به تاسیسات آرامکو بوده است

زِوی بارل (Zvi Barel) تحلیل گر علوم سیاسی و روزنامه نگار روزنامه هاآرتص است. وی هم چنین دکترای علوم سیاسی دارد و سال‌ها در مطالعات مربوط به ایران کار کرده است. وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را در خصوص تنش‌های کنونی در منطقه بیان کرده است.

ترامپ غیرقابل پیش بینی است

وی در ابتدا در مورد تنش های اخیر گفت: ترامپ یک رئیس جمهور غیر قابل پیش بینی است هر لحظه تصمیم جدیدی می‌گیرد بنابراین اصلا نمی‌توانیم پیش بینی کنیم  که در روابط میان او و ایران چه اتفاقی رخ خواهد داد. حتی مشخص نیست که در مورد حمله به عربستان سعودی چه تصمیمی خواهد گرفت. اما ترامپ کماکان خواهان دیدار با حسن روحانی است و این درخواست را ایران رد می‌کند.  به نظر می رسد اکنون توپ در زمین ایران است.

ترامپ ابزاری جز تحریم در مورد ایران ندارد

تحریم ها بی نتیجه است

وی در ادامه به تحریم‌های جدید ترامپ اشاره کرد و گفت: ترامپ بر روی سیاست حداکثر فشار تاکید می‌کند.اما این فشار در مورد ایران نتیجه نداده است. ما شاهد تغییری از سوی ایران نبودیم. اما ترامپ آمادگی درگیری نظامی با ایران ندارد، تنها اهرمی که برای مقابله با ایران دارد فشار اقتصادی بر ایران است.

ماکرون در نیویورک هم  به تلاش برای کاهش تنش‌ها ادامه می‌دهد

وی در ادامه به تلاش‌های ماکرون برای میانجی‌گری میان ایران و آمریکا اشاره کرد ماکرون تا کنون تلاش‌های زیادی در این راستا کرده است. در نیویورک هم این تلاش را ادامه می‌دهد. ماکرون برجام را توافقی برای صلح می‌داند. موفقیت تلاش‌های او اکنون به ایران و آمریکا بستگی دارد.

این تحلیل گر علوم سیاسی هم چنین به کاهش تعهدات برجامی ایران اشاره کرد و گفت: ممکن است این سیاست ایران جواب دهد و باعث شود ایران به هدفش برسد از طرفی دیگر می‌تواند عاملی برای اعمال فشار نظامی و یا اقتصادی علیه ایران باشد.

تنها چیزی که ترامپ می خواهد یک دیدار با رهبران ایرانی است

وی هم چنین در ادامه گفت: بهترین راه‌حل برای این که ترامپ را در مورد ایران نرم کرد این است که یک دیدار میان رهبران ایران و آمریکا رخ دهد تجربه ثابت کرده است تنها چیزی که برای ترامپ مهم است این است که یک دیدار با دشمنان خود داشته باشد بعد از آن امتیازهای زیادی به رقبا می‌دهد و حتی در مورد دشمنان خود نرم تر می‌شود.

 

ماکرون تنها رهبر اروپایی است که می تواند به ایران کمک کند

این استاد دانشگاه هم چنین در مورد اتهام های اروپایی ها در مورد حضور ایران در حمله به آرامکو گفت: من در میان اروپایی ها ماکرون را تنها فردی می‌دانم که می‌تواند به ایران کمک کند اما باید از تلاش های او حمایت شود. امیدوارم ایران از تلاش های ماکرون برای کاهش تنش ها حمایت کند.

خروج جان بولتون تاثیری در سیاست ترامپ ندارد

ترامپ خواهان جنگ با ایران نیست

وی در مورد خروج بولتون از کاخ سفید وجانشین وی گفت: من فکر نمی‌کنم این موضوع تغییری در سیاست ترامپ داشته باشد. چرا که ترامپ خواهان جنگ نیست. همه چیز به او بستگی دارد نه مشاورانی که به کاخ سفید می‌آیند.

مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ایران عامل حمله به آرامکو بوده است

جنگ میان ایران و امریکا و عربستان محتمل نیست

بارل هم چنین در مورد اتهام‌های مطرح شده علیه ایران در مورد حمله به آرامکو گفت: ایران به دلیل نوع سلاح‌هایی که در این حملات استفاده می‌شود، به عنوان مهاجم شناخته می‌شود. علاوه بر این، ایران به عنوان رقیب اصلی عربستان سعودی و تنها کشوری (جدا از انصارالله) که با سعودی‌ها اختلاف دارد، با این وجود، تاکنون هیچ مدرکی وجود ندارد که بتواند حمله را به ایران نسبت دهد یا اینکه نشان دهد موشک‌ها از ایران پرتاب شده‌اند. بر این اساس و با توجه به واکنش‌ها و اظهارات عربستانی‌ها و آمریکایی‌ها جنگ به نظر اتفاق محتملی نیست و نباید تواقع درگیری نظامی را داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز