خبرگزاری کار ایران

رحیمی جهان‌آبادی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

با ایجاد شفافیت، کرم‌های فاسدی که در لانه‌ها پنهان شده‌اند یکی یکی بیرون می‌آیند/ هر برچسبی به مجلس می‌زنند تا بتوانند کرسی‌های پارلمان را تصاحب کنند/ ترسی نداریم

asdasd
کد خبر : ۸۱۳۰۴۸

یک نماینده مجلس با اشاره به طرح شفافیت آرای نمایندگان گفت: بعضی از دستگاه‌ها هستند که میلیاردها میلیارد پول مملکت در اختیار آن‌هاست اما نه کسی به آن‌ها اعتراضی می‌کند و نه شفافیتی در تصمیمات و فعالیت‌های اقتصادی آن‌ها وجود دارد و حاشیه امن دارند.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در بیان ارزیابی خود از موضوع شفافیت آرای نمایندگان گفت: بنده فکر می‌کنم نه تنها نمایندگان مجلس بلکه هرکسی که در کشور تصمیم‌گیری می‌کند باید تصمیمات و آرا و امضاها و اقداماتی که انجام می‌دهد شفاف باشد. یکی از مشکلاتی که ما در کشور داریم این است که ما متاسفانه به اصل حق مردم در شناخت و آگاهی از تصمیمات تصمیم‌گیرندگان مسائل عمومی توجه نکرده‌ایم یا اینکه کم توجه کرده‌ایم.

آیا هجوم آورندگان به مجلس، به شفافیت در همه بخش‌های تصمیم گیر نظام اعتقاد دارند؟

نماینده مردم تربت جام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تمرکز موضوع شفافیت روی نمایندگان مجلس تصریح کرد: نمایندگان مجلس بخشی از تصمیم‌گیران در کشور هستند. اولا که شفافیت آرای نمایندگان کار درستی است و بنده جزو ۶۹ نفری بودم که در صحن به شفافیت آرای نمایندگان رای مثبت دادم و به این موضوع اعتقاد دارم. از ابتدا هم که نماینده شدم تمام آرای خودم را پیرامون موضوعات مهم کشوری مطرح کردم تا مردمی که در حوزه انتخابیه‌ام هستند و هر کسی که به عنوان موکل در این کشور است از آرای من باخبر باشند.

رئیس کمیته بین الملل کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با تاکید بر اینکه ما باید در این موضوع به چند نکته دقت کنیم به طرح این پرسش پرداخت که آیا کسانی که اعتقاد به شفاف‌سازی دارند و هجوم علیه مجلس دارند به شفاف‌سازی در تمام دستگاه‌ها و بخش‌های تصمیم‌گیری نظام اعتقاد دارند؟ اگر اعتقاد دارند اجرا کنند.

عده‌ای در کشور به منتخبان مردم هجوم می‌برند

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم در پاسخ به این سوال که الان دقیقا بحث بر سر این است که چرا در سال انتخابات مجلس فقط موضوع شفافیت در مجلس مطرح می‌شود؟، گفت: از این موضوع می‌خواهند به عنوان ابزار سیاسی علیه مجلس استفاده کنند. ابزار سیاسی علیه مجلس، الان متاسفانه یک شیوه نادرستی در کشور است که هرکسی که منتخب مردم و محبوب مردم و مورد اعتماد مردم و وثوق مردم می‌شود عده‌ای در کشور علیه آن‌ها هجمه می‌آورند. فرق نمی‌کند آن فرد منتخب رئیس‌جمهور باشد یا نماینده مجلس. 

این عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تاکید کرد: اینکه شفافیت آرا درخصوص نمایندگان مجلس مطرح می‌شود هم حرف درستی است و هم ما استقبال می‌کنیم که این شفافیت آرا اتفاق بیافتد تا مردم هم از آرای یک نماینده و تصمیماتی که اتخاذ می‌کند آگاه شوند ولی همین افرادی که از بحث شفافیت ابزار سیاسی علیه مجلس درست کرده‌اند و در حال تخریب خانه ملت هستند از آن‌ها بپرسید که آیا به شفافیت در تمام ارکان نظام و بخش‌های تصمیم‌گیر و سرنوشت‌ساز این مملکت اعتقاد دارند یا نه؟

هر برچسبی به مجلس می‌زنند تا بتوانند کرسی‌های مجلس را تصاحب کنند

این عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به بودجه، درآمد و عملکرد برخی دستگاه‌ها در کشور، عنوان کرد: بعضی از دستگاه‌ها هستند که میلیاردها میلیارد پول مملکت در اختیار آن‌هاست اما نه کسی به آن‌ها اعتراضی می‌کند و نه شفافیتی در تصمیمات و فعالیت‌های اقتصادی آن‌ها وجود دارد و حاشیه امن دارند، ولی یک نماینده مجلس که هم رای خودش را اعلام می‌کند و هم مصاحبه می‌کند و موضع‌گیری می‌کند را مورد هجوم قرار دادن و به فساد و عدم شفافیت و بی‌اعتنایی به مردم متهم کردن کاری سیاسی است و کاری برآمده از تفکر دموکراتیک نیست. اگر دموکراسی مبنای این تفکر بود ما استقبال می‌کنیم هرچند که الان هم استقبال می‌کنیم.

رحیمی‌جهان آبادی خاطرنشان کرد: وقتی که هر عاملی تبدیل به ابزاری علیه یک جناح و طیف می‌شود این کاری نادرست است. الان به این دلیل که نزدیک انتخابات هستیم هر برچسبی که به ذهن جناح‌های سیاسی می‌آید را به مجلس می‌زنند تا بتوانند کرسی‌های مجلس را تصاحب کنند که کاری نادرست است.

عده ای شعارهای دموکراتیک می‌دهند اما بر پایه انحصارگرایی و تحجر امور خود را پیش می‌برند

این عضو فراکسیون شفاف‌سازی اقتصاد و انضباط مالی اظهار داشت: این را به صورت مشخص عرض می‌کنم، با شفافیت در آرای نمایندگان موافقیم، با شفافیت در آرای کل ارکان تصمیم‌گیر نظام مگر مواردی که طبقه‌بندی محرمانه و سری دارد و نمی‌توان آن آرا و تصمیم را منتشر و اعلام کرد موافقیم. تمام افراد باید در اتاق شیشه‌ای باشند و چه دلیلی دارد کسی که تصمیمی می‌گیرد و امضای طلایی دارد و با یک امضا در یک وزارت‌خانه یا نهاد یا یک سازمان عمومی می‌تواند میلیاردها میلیارد پول را جابه‌جا کند و سرنوشت مردم را رقم بزند چه دلیلی دارد که حاظر نباشد که حتی کوچکترین فعالیت خود را شفاف کند اما به نمایندگان مجلس فشار می‌آورند.

ترسی از کسی نداریم و نظراتمان را شفاف بیان می‌کنیم

وی با طرح این پرسش که کدام نماینده مجلس بوده که پیرامون بحث FATF، برجام، انتخابات هیئت رئیسه و وزرا به طور شفاف ایده خود را بیان نکند؟، گفت: نمایندگان یا در قالب مصاحبه ایده خود را بیان کردند یا در قالب رای بیان کردند یا آرای خود را منتشر کردند. بنده به عنوان عضوی از خانه ملت از ابتدای مجلس دهم تا الان تمام آرای مهم خود را که محرمانه نبوده در فضای مجازی منتشر کردم. گاهی جلسه غیرعلنی بوده و تصمیمیاتی گرفته شده گرچه تصمیمات این جلسات با رای نبوده اما مطالب را بیان نکردیم ولی موضوعات جلسات علنی را منتشر کرده‌ایم. به عنوان مثال بنده پیرامون ‌FATF و برجام و سیاست خارجی آقای روحانی و دولتش ده‌ها مصاحبه دارم. ما ترسی از کسی نداریم و داریم شفاف بیان می‌کنیم.

رئیس کمیته بین الملل کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ادامه داد: اینکه شفافیت را برای چندنفر در مجلس بخواهیم و بعد بخواهیم یک حاشیه امن برای یک‌سری سازمان‌ها و نهادها ایجاد کنیم و بعد بخواهیم از همان موضوع شفافیت به عنوان یک ابزار قلع و قمع نمایندگان استفاده کنیم کاری نادرست است و به دموکراسی آسیب می‌زند، به مردم آسیب می زند و به فریب اذهان عمومی کمک می‌کند. متاسفانه این شیوه‌ای است که ظرف این سال‌ها رواج یافته که عده‌ای صحبت می‌کنند و بر مبنای دموکراسی شعار می‌دهند اما بر پایه انحصارگرایی و تحجر و فضای فضای غیر دموکراتیک امور خود را پیش می‌برند.

دست رسانه‌ها را برای نقد و بررسی باز بگذاریم

وی در پاسخ به این سوال که ما چگونه می‌توانیم چنین رویکردهایی را در جامعه خود محدود کنیم؟، گفت: باید سوال بپرسیم. بگوییم آیا شما با شفافیت در تمام ارکان تصمیم‌گیر کشور موافق هستید یا خیر؟ بنیادها و سازمان‌هایی که در سطح کشور فعالیت می‌کنند، میلیاردها میلیارد پول در اختیارشان است تاکنون به چه کسی حساب پس داده اند؟ شفافیت خود را به چه کسی شفاف بیان کرده‌اند؟ ما که در خانه ملت نماینده ملت هستیم اطلاع نداریم. 

با ایجاد شفافیت، کرم‌های فاسدی که در لانه‌ها پنهان شده‌اند یکی یکی بیرون می‌آیند

این عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: مشکلی که ما الان در مقابله با فساد داریم که کسی هم حاضر نیست این را بپذیرد این است که ما باید بر پایه شفافیت عملکرد تمام دستگاه‌های عمومی عمل کنیم و دست رسانه‌ها را برای نقد و بررسی باز بگذاریم. وقتی رسانه ما جرات نمی‌کند علیه یک طیف نقدی داشته باشد، ولی علیه یک طیف دیگر هرچه نقد کنید حاشیه امن دارید چه کسی می‌خواهد باور کند که ما به دنبال مبارزه با فساد هستیم؟ شما فضای شفاف ایجاد کنید، آنگاه کرم‌های فاسدی که در لانه‌ها پنهان شده‌اند یکی یکی بیرون می‌آیند به شرط اینکه این شفافیت برای همه باشد و نور را به این تاریکخانه بتابانید.

رحیمی جهان آبادی گفت: یک نماینده که امروز نماینده است و فردا ممکن است به هزار سرنوشت دیگر همچون رد صلاحیت شدن و رای نیاوردن و عدم حضور در انتخابات دچار شود و به عنوان یک فرد عادی به این جامعه اضافه می‌شود اینها همه را حتی اگر در زمان انتخابات مطرح کنید دردی دوا نخواهد شد. شفافیت اصلی ضروری و دموکراتیک برای مقابله با فساد است و حق مردم است که به طور شفاف بدانند چه تصمیمی گرفته می شود به شرط اینکه علاوه بر نمایندگان مجلس شامل حال همه تصمیم گیران کشور و همه سازمان‌ها و نهادها هم شود، مگر اینکه منع قانونی وجود داشته باشد.

چه اشکالی دارد به خاطر سرنوشت مردم و کشور، تصمیمی بگیریم، اعلام کنیم و رد صلاحیت شویم؟

وی در پاسخ به این سوال که از آنجایی که رهبری پیش از این گفته بودند به غیر از در امور نظامی و امنیتی باید در همه عرصه‌های کشور شفافیت وجود داشته باشد و از آنجایی که بسیاری در زمان انتخابات از نوع عملکرد شورای نگهبان ابراز نگرانی می‌کنند، حال فکر می‌کنید خود این شورا چه رویکردی نسبت به شفافیت داشته باشد؟، گفت: این جمله مقام معظم رهبری را به نظر من باید با طلا گرفت و سرلوحه امور قرار داد. به جز در مسائل نظامی و امنیتی که طبقه‌بندی تصمیم‌گیری آن‌ها محرمانه، خیلی محرمانه، سری و به کلی سری است دلیلی ندارد که هیچ نهاد و سازمان و هیچ تصمیم‌گیری در این کشور تصمیم خود را از معرض نظارت و دید مردم پنهان کند، چه نماینده مجلس باشد چه مسئول هر نهاد و دستگاهی دیگر.

 این عضو فراکسیون شفاف‌سازی اقتصاد و انضباط مالی ابراز کرد: نماینده‌ای که از تصمیم‌گیری شفاف و اعلام تصمیم‌گیری خود می‌ترسد به نظر من شایستگی نمایندگی ملت را ندارد. هر نماینده پیرامون مسائل مختلف کشور یک باور دارد، بنده نظر خود را به طور شفاف می‌گویم حال اگر شورای نگهبان تشخیص داد که این نظر من باعث می‌شود که بنده از صلاحیت نمایندگی بیافتم چرا باید ترس داشته باشم؟ اشکالی ندارد بگذارید شورای نگهبان رد صلاحیت کند، نماینده باید اینقدر شجاعت داشته باشد که شخصیت، فکر و ایده واقعی خود را بیان کند حال اگر مسئولان صلاح ندانستند که آن شخص نمایندگی کند، نماینده نباشد. این بحث محافظه‌کاری نماینده است. بحث این است که برخی می خواهند منفعت طلبی هم کنند.

نماینده باید شجاعت لازم را داشته باشد که حرف خود را بیان کند

وی افزود: به نظر من نماینده باید اینقدر صداقت و شجاعت داشته باشد و شفاف باشد و عملکردش سالم باشد که وقتی نظرش را بیان می‌کند از شورای نگهبان ترسی نداشته باشد. مگر شورای نگهبان می‌خواهد خلاف قانون عمل کند؟ مثلا اگر نماینده‌ای به یک لایحه رای داده، به خاطر رای به یک لایحه که شورای نگهبان کسی را رد نمی‌کند. یا به خاطر رای‌گیری در مجلس که شورای نگهبان کسی را رد نمی‌کند. شورای نگهبان به وظیفه قانونی خودش عمل می‌کند اما نماینده باید شجاعت لازم را داشته باشد که حرف خود را بیان کند. اگر سرنوشت کشور و مردم برای نماینده ای مهم است چه اشکال دارد تصمیمی بگیرد و آن را اعلام کند ولو اینکه به خاطر این تصمیم رد صلاحیت شود.

رئیس کمیته بین الملل کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ادامه داد: اگر بنا باشد هیچ کس در این کشور هزینه ندهد و اگر بنا باشد هرکس منفعت خودش را جست‌وجو کند چه کسی باید مشکلات کشور را حل کند و چه کسی باید واقعیت‌ها را بیان کند؟

هیچ نهاد و سازمانی پیامک تهدید ارسال نمی کند

وی در پاسخ به این سوال که آیا همچون زمان بررسی CFT و پالرمو که نمایندگان را با پیامک‌هایی مورد فشار قرار می‌دادند آن رویه هم اکنون نیز برای طرح شفافیت آرا وجود دارد؟، گفت: بنده از طرف هیچ نهاد امنیتی و... نه هیچ پیامکی دریافت کردم و نه تهدید شدم، با اینکه من با FATF و CFT هم موافق بودم و هم اینکه اقداماتی که در مجلس انجام داده‌ام را شفاف بیان کرده‌ام.

رحیمی جهان آبادی گفت: البته افرادی فرستند، افراد بر اساس تکلیف شخصی یا جناحی پیامک می‌فرستند که آقای نماینده ما فردا روز قیامت جلوی شما را می‌گیریم، یا آقای نماینده شما ضدانقلاب هستید یا منافقید، اما این‌ها را افراد می فرستند و به هیچ عنوان نهادها پیامک ارسال نمی‌کنند. بنده این را تکذیب می کنم نه شورای نگهبان، نه وزارت اطلاعات، نه اطلاعات سپاه و هیچ نهاد و سازمان و جایگاهی تاکنون نشده به ما بگویند در خصوص یک لایحه یا طرح شما چگونه رای دهید و یا اینکه بگویند اگر فلان رای دهید برای شما تبعات دارد این حرف دروغ است و صحت ندارد. اما مردم می فرستند مثلا آن موقع که نتایج کنکور امده بود ما پیامک باران شدیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز