خبرگزاری کار ایران

سخنگوی دولت:

در بخش صنعت، معدن و کشاورزی از رشد منفی خارج شده‌ایم/ یارانه طبقات متوسط و پایین را قطع نمی‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۸۱۱۴۹۸

سخنگوی دولت گفت در حوزه صنعت و معدن از رشد منفی به صفر و در بخش کشاورزی به رشد مثبت رسیده‌ایم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا علی ربیعی سخنگوی دولت، در پایان جلسه هیئت دولت با بیان اینکه رئیس کل بانک مرکزی گزارشی را به هیات وزیران ارائه کرد که بر اساس آن در سه ماهه اول رشد تولید و سرمایه اقتصادی‌مان بدون نفت مثبت شده است و بخش کشاورزی رشد بسیار خوب ۶.۵ درصدی داشته است، گفت: اهمیت این موضوع آنجاست که در سه ماهه آخر سال گذشته بخش کشاورزی سه واحد منفی بود و اکنون رشد خوبی داشته که البته می‌توانسته ۹.۵ درصد باشد.

وی ادامه داد: در بخش صنعت و معدن نیز خوشبختانه از رشد منفی خارج شدیم و درست است که در حال حاضر صفر است اما از حالت منفی خارج شده است. در این حوزه ۹ واحد رشد منفی داشتیم که عدد قابل توجهی است و صفر شدن آن علامت بسیار خوبی در رشد اقتصادی بدون نفت‌مان محسوب می‌شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه تصمیم گرفته شد ۳۰۰ میلیون یورو از ذخیره صندوق توسعه ملی به صورت تسهیلات در اختیار بانک مسکن قرار بگیرد که وزارت راه و شهرسازی برای جاده و ریل اتصال چابهار به شبکه ملی هزینه خواهد کرد و پیش‌بینی ما این است که اشتغال مناسبی را در منطقه به وجود خواهد آورد و می‌تواند حمل و نقل و اشتغال را رونق ببخشد.

ربیعی افزود: میزان خریدهایی که از روسیه و صادراتی که به آنها داریم سامان بیشتری پیدا کرده است و تلاش داریم که مبادلاتمان با ترکیه را هم بیشتر کنم که امیدواریم دولت ترکیه هم بتواند شرایطی را برای نظام بانکی فراهم کند تا بتوانیم تبادلات بیشتری داشته باشیم؛ تمایل ما به حضور شرکت‌های ایرانی به آنجا نیز وجود دارد.

وی در ادامه توضیح گزارش رئیس‌جمهور از سفر خودش به ترکیه گفت: بنابر گزارشی که‌ آقای رئیس‌جمهور دادند بحث‌هایی که درباره سوریه بین سه کشور شکل گرفته، مقدمات تدوین قانون اساسی را داده‌اند منتها پیچیدگی‌های زیادی دارد که باید تمهیداتی برای آن اندیشیده شود. همچنین اتفاق نظر برای خروج آمریکا از سوریه نکات مهم اجلاس سه جانبه بوده و سفر موفقی هم بود.

ربیعی درباره حذف یارانه دهک‌های پردرآمد گفت: فعلا صدک هست که مابین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر مشمول می‌شوند. افرادی هستند که درآمد آنها در سال بالای میلیارد بوده و مجموع هزینه‌هایی که صورت داده‌اند به اضافه شاخص‌هایی مثل مسکن و خودرو، هزینه خانوار و... در نظر گرفته شده است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: این حرکت خیلی آرام و با طمأنینه انجام می‌شود اما قطعا طبقات متوسط و پایین را شامل نخواهد شد. عدد ۳۰ میلون نفر قطعا عددی نیست که ما مدنظرمان باشد.

وی اظهار کرد: اجرای تصمیمات مجلس زمینه‌های اجتماعی و سیاسی می‌خواهد که ما این را برای حرکت به سمت سه دهک مهیا نمی‌بینیم و امیدواریم که ماه آینده هم همین میزان را در حذف یارانه‌بگیران داشته باشیم.

علی ربیعی در مورد مذاکرات با طالبان گفت: موضوع مذاکرات تا به اتمام نرسد مورد بحث ما نیست اما آنچه که برای ما مسلم است، جلوگیری از برادرکشی در افغانستان است که اگر ما بتوانیم در منطقه آن را کاهش بدهیم به نفع صلح و امنیت منطقه است.

وی تصریح کرد: مهم‌تر از همه این است که بهانه‌ حضور ایالات متحده آمریکا و همپیمانانش در منطقه را می‌توانیم کاهش دهیم. به هر حال در صحبت کردن با هر گروهی که بتواند به آرامش منطقه و کشور همسایه افغانستان کمک کند دریغ نخواهیم کرد و از ظرفیت‌های خودمان برای ایجاد آرامش حتما استفاده خواهیم کرد و این مذاکرات حتما به نفع دولت و ملت افغانستان است.

ربیعی افزود: معتقدیم که در یمن مدارس، بیمارستان و مردم بمباران می‌شود و جریان داخلی یمن قدرتمند شده و واکنشی نشان داده است، به جای اینکه به ریشه‌ها بپردازند و یمن زیر بمباران را مورد مداقه قرار بدهند می‌گویند پشت آن چه کسی است و مثل سیاست معروف دائی جان ناپلئونی به ماهیت قضیه و رشد دانشمندان یمنی نگاه نمی‌کنند. در یمن هم معتقد هستیم اگر عملیاتی علیه آنها صورت نگیرد همه نوع کمکی با همراهی سازمان‌های بین‌المللی انجام خواهیم داد.

وی درمورد واکنش ایران به توقیف اموال ایران توسط کانادا گفت: در حال حاضر مشخص نیست چه واکنشی داریم اما قطعا واکنشی خواهیم داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز