خبرگزاری کار ایران

مشروح اولین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان ۲ موسسه غیرمجاز

asdasd
کد خبر : ۸۱۰۰۲۶

اولین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان موسسه غیرمجاز حافظ و شرکت کشاورزی خوشه طلایی مهر ماندگار در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، قاضی ابوالقاسم صلواتی در این جلسه اظهار کرد: پرونده موسسه غیرمجاز حافظ شامل ۱۴ جلد، ۶ متهم و ۵۰ نفر شاکی از جمله بانک مرکزی است. این موسسه ۲۰ شعبه در شهرهای مختلف از جمله خوی، تبریز، بابلسر، نکا، ساری، بهشهر، زابل، زاهدان، پاکدشت و غیره است.

رئیس دادگاه گفت: موسسه غیرمجاز حافظ از ۷ هزار و ۵۷۱ نفر سپرده دریافت کرده که میزان مبالغ آن به ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون جذب ختم شده است و تنها در شهر خوی از ۶۵۰ نفر سپرده دریافت کردند که میزان مبالغ آن ۲۱ میلیارد ریال است.

قاضی صلواتی با اشاره به جزئیات پرونده شرکت خوشه طلایی مهر ماندگار گفت: این پرونده شامل ۲۵ جلد و ۱۳ متهم است که در استان ایلام ۷ شعبه تاسیس کرده بودند.

رئیس دادگاه ادامه داد: این شرکت از ۵۰۰۰ نفر سپرده دریافت کرده که مبالغ آن به ۲۵ میلیارد تومان می‌رسد. این شرکت در سال ۹۶ با ۱۵۴ نفر شاکی به دو تن از متهمان موسسه غیرمجاز حافظ شامل میرزاباقری و پورانی واگذار می‌شود.

در ادامه جلسه دادگاه شاه‌محمدی نماینده دادستان برای قرائت کیفرخواست در جایگاه قرار گرفت و متهمان پرونده شرکت کشاورزی خوشه طلایی مهر ماندگار را به شرح زیر قرائت کرد.

- علیرضا ارجمندی بازنشسته بانک آزاد به لحاظ تودیع وثیقه.

- عدنان ملایی بازنشسته بانک آزاد به لحاظ تودیع وثیقه.

- محمدحسین کریم‌زاده بازنشسته بانک آزاد به لحاظ تودیع وثیقه.

- عباس شکربیگی بازنشسته و آزاد به لحاظ تودیع وثیقه.

- علی عزیزیان با شغل آزاد به لحاظ تودیع وثیقه.

- محمدجواد امامی متولد ۱۳۶۷ با شغل آزاد به لحاظ تودیع وثیقه.

- بهروز پورانی بازنشسته و بازداشت به دلیل صدور قرار بازداشت موقت و عجز از تودیع وثیقه و رئیس هیات‌مدیره شرکت حافظ.

- احسان میرزاباقری برزی بازداشت به دلیل صدور قرار بازداشت موقت و عجز از تودیع وثیقه به عنوان مدیرعامل شرکت حافظ.

- شهاب حسنی بازنشسته و آزاد به لحاظ تودیع وثیقه.

- ادنیه حوزی با شغل آزاد و آزاد به لحاظ تواری تاکنون.

- سمیه بختیاری با شغل آزاد و آزاد به لحاظ تودیع وثیقه.

- یاسر پورانی آزاد به لحاظ تودیع وثیقه.

- وحید ذکری‌زاده آزاد به لحاظ تودیع وثیقه و به عنوان معاون پشتیبانی و مهندسی موسسه غیرمجاز حافظ.

- ابراهیم کارگر آزاد به لحاظ تودیع وثیقه و به عنوان معاون امور مالی موسسه غیرمجاز حافظ.

- هوتن یوسفیان آزاد به لحاظ تعربه کفیل و مدیر منطقه شمال موسسه غیرمجاز حافظ.

- محسن خوشبخت آزاد به لحاظ تودیع وثیقه.

نماینده دادستان پس از قرائت نام متهمان در تشریح عناوین اتهامی آنها ابراز کرد: همه اسامی ذکر شده متهم هستند به مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام پولی به واسطه وصول وجوه کلان و قبول سپرده اشخاص حقوقی که منجر به حیف و میل اموال شده است.

نماینده دادستان ادامه داد: از این میان بهروز پورانی و احسان میرزاباقری متهم هستند به کلاهبرداری به میزان ۷۳۰ میلیون ریال با شکایت رضا مشفقی.

شاه‌محمدی نماینده دادستان، اسامی متهمان شرکت غیرمجاز حافظ را به شرح زیر قرائت کرد.

- تیمور ناصری آزاد به لحاظ تودیع وثیقه.

- سیدمحمد تراب میری آزاد به لحاظ تعرفه کفیل که مدیرکل جهاد کشاورزی وقت استان ایلام بوده است.

نماینده دادستان ادامه داد: این دو متهم، متهم هستند به معاونت در بزه در نظام اقتصادی از طریق اخلال در نظام پولی به واسطه وصول وجوه کلان و قبول سپرده که منجر به حیف و میل اموال مردم شده است.

این مقام قضایی تصریح کرد: متهمان ردیف ۱ تا ۶ شرکت خوشه طلایی در سال ۹۳ اقدام به تاسیس این شرکت می‌کنند و ۷ شعبه در ایلام ایجاد کرده و با جذب سرمایه ۵۰۰۰ نفر به میزان ۲۵۵ میلیارد و ۳۰۵ میلیون ریال سپرده جذب می‌کنند. همچنین ۱۳۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال نیز وام پرداخت کرده است.

نماینده دادستان خاطرنشان کرد: متهمان ردیف ۱ تا ۶ از سال ۹۶ اقدام به خروج از شرکت و فروش آن به متهمان ردیف ۷ و ۸ می‌کنند.

وی ادامه داد: شهاب حسنی مدتی به عنوان مشاور هیات مدیره اقداماتی جهت وصول سپرده‌ها انجام داده است.

شاه‌محمدی نماینده دادستان گفت: اقدامات این متهمان در راستای مجوز سازمان تعاون روستایی و قوانین آن نبوده است.

در ادامه جلسه دادگاه، تعدادی از شکات در جایگاه حاضر شدند و میزان سپرده‌گذاری و نحوه سپرده‌گذاری خود در این موسسات را شرح دادند. اکثر شکات خواستار اشد مجازات برای متهمان و جبران خسارت و بازگرداندن سپرده‌هایشان به نرخ روز داشتند.

در ادامه جلسه دادگاه نماینده دادستان با اشاره به اظهارات برخی شکات گفت: یکی از شکات این پرونده تقاضای رفع توقیف از ملک ۲۸۰ متری خود در ایلام را داشت که به گفته خودش مالک آن است اما باید بگویم درخواست ایشان در این محکمه درست نیست بلکه ایشان باید قبل از آن، طرح دعوای حقوقی انجام دهد و رفع توقیف به نظر دادگاه و بازپرس بستگی دارد.

این مقام قضایی با اشاره به اظهارات برخی شکات مبنی بر اینکه چرا اسامی مسئولان در کیفرخواست نیامده است، گفت: مقام صالح در طرح دعوا بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است و نام یک مسئول در جهاد کشاورزی هم در کیفرخواست ذکر شده است.

شاه‌محمدی نماینده دادستان با اشاره به اظهارات مدیر وقت شعبه لاهیجان موسسه غیرمجاز حافظ گفت: طبق گزارش، در آن زمان به عنوان معاونت در اخلال از شما تحقیق به عمل آمده است. همچنین برگه‌ای شامل دستور بازپرس به عنوان مجوز تاسیس موسسات داشته‌اید که این نهاد در صدور مجوز دخالتی ندارد.

وی تاکید کرد: دادسرا در جریان این امر است و ایجاد ۲۱ موسسه غیرمجاز به این جهت بوده که موسسان آن می‌خواسته‌اند در طرح تجمیع موسسات مالی قرار بگیرند.

مدیر وقت شعبه لاهیجان موسسه غیرمجاز حافظ در پاسخ به اظهارات نماینده دادستان گفت: تاریخ شکایت بنده را بررسی کنید؛ بنده دومین شعبه و اولین رئیس شعبه‌ای بودم که از این موسسات به نفع حق مشتریها شکایت کردم و هیچ‌وقت دادسرا این را از من نخواست که به آنجا بروم بلکه این خود من بودم که به دادسرا رفتم و شکایت کردم و آنجا سه ساعت از من بازجویی کردند که من به آنها گفتم من شکایت کننده هستم. چرا اینقدر از من سوال می‌کنید؟ که آنها نیز پاسخ دادند؛ اگر متهم بودید اینجا نگهتان می‌داشتیم.

وی ادامه داد: آن نامه مجوز نیز به همه شعب ارسال شده بود و قاب گرفته بودند و به ما گفتند که در شعبه نصب کنید تا در آینده مجوزهای بعدی را بگیرید.

نماینده دادستان در ادامه جلسه دادگاه گفت: بنده از نماینده سازمان تعاونی روستایی درخواست دارم که میزان رد مال صورت گرفته را بیان کرده و طی یک لایحه تقدیم دادگاه کنند.

قاضی صلواتی با نزدیک شدن به اذان ظهر، ختم اولین جلسه دادگاه را اعلام کرد و گفت: جلسه بعدی این دادگاه فردا رأس ساعت ۱۳:۳۰ برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز