خبرگزاری کار ایران

واعظی در همایش طرح یاری‌گران زندگی:

عزم و اراده نظام برای مبارزه با مواد مخدر جدی است

asdasd
کد خبر : ۸۰۹۵۲۰

رئیس دفتر رئیس جمهور مبارزه با مواد مخدر را امری جهادی و اعتقادی خواند و تأکید کرد: آمار بالای شهدا و جانبازان عرصه مبارزه با مواد مخدر، نشانگر عزم و اراده جدی نظام اسلامی برای مبارزه با مواد مخدر در عرصه بین المللی است.

به گزارش ایلنا، محمود واعظی روز شنبه در همایش طرح یاری‌گران زندگی که با حضور دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سراسر کشور، وزرای آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین برخی مقامات قضایی برگزار شد، اظهارداشت: گسترش مواد مخدر در کشور، نفوذی نرم و خاموش است که می‌تواند به آرامی بنیان خانواده را در جامعه از بین ببرد.

وی استفاده از مواد مخدر در نسل نوجوان و سنین پایین، گسترش این مواد در بین بانوان، دانشجویان و برخی کارگران در مراکز صنعتی را نگران‌کننده دانست و افزود: زنان مسئول حفظ کانون خانواده هستند و استفاده از مواد مخدر در سنین پایین نیز به دلیل عدم آگاهی این نسل، برای آینده جامعه کشور بسیار خطرناک است.

رئیس دفتر رئیس جمهور تأکید کرد: باید ستادی در هماهنگی و ارتباط با ستاد مبارزه با مواد مخدر در وزارتخانه‌های صنعت، معدن، تجارت، آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری برای آگاه‌سازی خانواده‌ها، دانشجویان، دانش‌آموزان و کارگران تشکیل شود تا سیاست‌ها و برنامه‌های این ستاد پیگیری گردد.

واعظی بر اهمیت اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به خانواده‌ها از خطرات مواد مخدر توسط این ستاد تأکید کرد و ادامه داد: خانواده‌ها نیاز دارند که بدانند فرزندان آنان چگونه در معرض آلوده شدن به مواد مخدر قرار می‌گیرند و با روشن کردن شرایط، تمام خانواده‌ها و بخش‌ها یاری‌گران زندگی می‌شوند.

 وی با بیان اینکه باید اصل مسئولیت مشترک مسأله مبارزه با مواد مخدر را در کشور، منطقه و همه عرصه‌های بین‌المللی از جمله کشورهای هدف و سازمان‌های بین‌المللی نهادینه کنیم، گفت: باید براساس این اصل از حمایت همگان برخوردار باشیم و در کشور، دولت، نهادهای ذیربط، سایر قوا، سازمان‌های مردم نهاد و بخش خصوصی در این زمینه فعالیت کنند.

رئیس دفتر رئیس جمهور مسئولیت‌پذیری و تقسیم کار را دو محور عمده فعالیت‌های بین‌المللی مبارزه با مواد مخدر برشمرد و تأکید کرد: نباید کشوری به بهانه اینکه ترانزیت مواد مخدر از آنجا انجام نمی‌شود، قبول مسئولیت نکند و باید کشورهای جهان بدانند که همه آنها تحت تاثیر آثار سوء مواد مخدر هستند.

واعظی با اشاره به اینکه روزی کشورهای آسیای مرکزی به این افتخار می‌کردند که در کشور آنها معتاد وجود ندارد اما بعد از ۲۰ سال یکی از دغدغه‌های آنان مبارزه با مواد مخدر و افزایش آمار معتادان است، افزود: این آسیب، نشانگر اهمیت مسأله مسئولیت‌پذیری است.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اهمیت مسأله تقسیم‌کار و همکاری کشورهای مختلف در مبارزه با مواد مخدر، گفت: اگر تقسیم‌کار بین‌المللی در این زمینه انجام نشود، همه کشورها ضرر خواهند کرد.

واعظی از کشورهای اروپایی به دلیل گرانی مواد مخدر در آن منطقه به عنوان یکی از اهداف مهم قاچاقچیان یاد کرد و گفت: اروپا نمی‌تواند از این مسأله شانه خالی کند و تنها با اعلام بیانیه از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با مواد مخدر قدردانی کند و حتماً باید ایران و ستاد مبارزه مواد مخدر را بویژه با توجه به شرایط تحریمی و جنگ اقتصادی، کمک نمایند.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه دولت همواره خواسته تا سخاوتمندانه به ستاد مبارزه با مواد مخدر کمک کند اما امروز به هر حال محدودیت‌های بودجه‌ای در این ستاد هم تأثیر داشته است، تأکید کرد: باید اروپائیان در مسأله مبارزه با مواد مخدر نیز متوجه باشند که اگر فشاری بر روی جمهوری اسلامی ایران وجود داشته باشد که به گسترش ترانزیت مواد مخدر از ایران منجر شود، کشورهای هدف باید چند برابر هزینه بدهند تا در کشور خودشان با مسأله اعتیاد مبارزه کنند.

واعظی نقش سازمان‌های بین‌المللی در اصل مسئولیت‌های مشترک برای مبارزه با مواد مخدر را خاطر نشان کرد و گفت: ابتدا باید این مشکل را در افغانستان و سایر کشورهای تولیدکننده حل کرد چرا که سرریز این مواد به کشورهای همسایه تولیدکننده و سپس سایر کشورها خواهد بود.

رئیس دفتر رئیس جمهور با تأکید بر اینکه در مسأله مبارزه با مواد مخدر اولویت اول پیشگیری و سپس درمان است، ادامه داد: باید مبارزه با کاشت، فرآوری، تجارت و ترانزیت مواد مخدر در اولویت اول قرار گیرد و با همکاری جدی کشور افغانستان برای حل این مشکل گام برداریم.

واعظی ارتقاء آگاهی مردم، درگیر شدن گروه‌های مرجع در مبارزه با مواد مخدر، آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها، نقش مهم صدا و سیما، بهره‌گیری از فضای مجازی و روش‌های جدید آگاهی بخشی از جمله مباحث هنری را از مهم‌ترین راه‌حل‌های مبارزه با مسأله اعتیاد در جامعه برشمرد و افزود: براساس بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری، توجه به جوانان و نوجوانان برای شکل‌گیری نسل آینده از اهمیت اساسی برخوردار است که باید بر این اساس یکی از اولویت‌های کاری ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار گیرد و نمی‌توان از اقتصادی قوی سخن گفت اما درصد قابل توجهی معتاد در کشور داشت و باید ضمن سرمایه‌گذاری در امور جوانان و پاسخگویی به نیاز آنان، از مهاجرت به شهرهای بزرگ جلوگیری شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اهمیت مسأله اشتغال‌زایی در کشور و همچنین آموزش تخصص و مهارت به معتادان در مراکز بازپروری، گفت: نشاط اجتماعی، غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان و از همه مهم‌تر تقویت مبانی دینی جوانان می‌تواند از راه‌حل‌های اساسی در مبارزه با اعتیاد در کشور باشد.

واعظی همچنین با اشاره به تغییرات مهم در فضای بین‌المللی و بهره‌گیری قاچاقچیان مواد مخدر از فناوری‌های روز ، تأکید کرد: بازنگری و اصلاح قوانین می‌تواند به فعالیت‌های ستاد کمک کند و باید مسأله مبارزه با مواد مخدر را به عنوان یک معضل اقتصادی در کشور در نظر بگیریم.

رئیس دفتر رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود با اعلام مراتب قدردانی رئیس جمهور از همه جهادگران واقعی عرصه مبارزه با مواد مخدر، تأکید کرد: دولت با جدیت و با بکارگیری تمام امکانات از فعالان این عرصه حمایت می‌کند، چرا که کار بسیار بزرگ شما، تأثیرات بسیار عظیمی در نسل آینده و شکوفایی اقتصاد کشور دارد.

واعظی با بیان اینکه در زمان مدیریت سردار مؤمنی شاهد اقدامات بسیار خوبی در عرصه مبارزه با مواد مخدر بوده‌ایم، گفت: خوشبختانه امروز موضوع مواد مخدر در افکار عمومی و صدا و سیما جای خود را باز کرده است و تفاوت کار ستاد با سایر ارگان‌ها و وزارتخانه‌ها در این است که زمانی موفق هستید که همه ارگان‌های کشور و بخش‌ها را پشت سر خود داشته باشید.

رئیس دفتر رئیس جمهور تأکید کرد: زمانی که مسأله مبارزه با مواد مخدر را به گفتمانی در کشور تبدیل کنید، شروع کاری جدی برای اهداف مقدس خواهد بود.

واعظی با اشاره به گزارش امیدوارکننده سردار مؤمنی گفت: مسأله مبارزه با مواد مخدر برای رئیس جمهور از اهمیت اساسی برخوردار است و در جلسه ماه گذشته ستاد مبارزه با مواد مخدر نکات مهمی در این زمینه مطرح کردند.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه مقام معظم رهبری تأکید ویژه‌ای به مسأله مبارزه با اعتیاد در کشور داشته و سالی ۲ بار جلسه آسیب‌های اجتماعی در حضور ایشان تشکیل می‌شود، گفت: در همه این جلسات بخش قابل توجه مباحث به مبارزه با مواد مخدر، پیشگیری و درمان آن و همچنین مقابله با قاچاقچیان اختصاص می‌یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز