خبرگزاری کار ایران

حسن‌بیگی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

روحانی جنگ روانی جالبی را علیه ترامپ آغاز کرده است/ رئیس‌جمهور اقدامی خارج از استراتژی نظام انجام نمی‌دهد

asdasd
کد خبر : ۸۰۷۳۰۵

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه بیش از چهل سال است که حسن روحانی را می‌شناسم گفت: روحانی جزو عناصر برجسته نظام و از سال ۱۳۴۳ هم انقلابی است، به نحوی که ساواک پیش از انقلاب دستور تیر علیه او داده بود و گفته بود هرکجا که حسن فریدون را یافتید مجاز هستید به او شلیک کنید و او را از پا در آورید، درنتیجه ایشان فردی نیست که بخواهد اقدامی خارج از چارچوب قانون اساسی و استراتژی نظام انجام دهد.

ابوالفضل حسن‌بیگی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره گمانه‌زنی‌ هایی که برخی در رابطه با دیدار دوجانبه ایران  و آمریکا مطرح می‌کنند، گفت: استراتژی جمهوری اسلامی توسط رهبر انقلاب تبیین می‌شود. اقداماتی هم که در سیاست داخلی و خارجی اعمال می‌شود با تصویب شورای عالی امنیت ملی و اجماع مسئولان و مقامات کشور انجام می‌شود. مذاکره با دو کشور شیطان آمریکا و انگلیس همواره در جهت تامین منافع ملی باید انجام شود و مذاکره با آمریکا صرفا در چارچوب برجام ممکن است و در غیر اینصورت و تحت هیچ شرایطی، هیچ مذاکره‌ای انجام نمی‌شود.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آقای روحانی هم این نکته را بارها در سخنرانی‌ها و جلسات خود از منظر ریاست جمهوری و همچنین از منظر سیاست خارجی جمهوری اسلامی اعلام کرده است. درنتیجه ما مطمئن هستیم تحت هیچ شرایطی و پیرامون هیچ بحثی جز موضوع برجام که دولت و وزیر خارجه از منظر نظام مجاز هستند، مذاکره‌ای مطرح نخواهد بود و نیست. علاوه بر آن ما در سطح بین‌المللی شیطنت‌ها و خصومت‌های گوناگونی هم از منظر آمریکایی‌ها مشاهده می‌کنیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه گاهی سخنان و مسائلی برای افکار عمومی در سطح بین‌المللی بیان می‌شود، تاکید کرد: لازم است ترامپ در گوشه رینگ قرار بگیرد و نتواند از هر حربه‌ای سوءاستفاده کند. آقای روحانی هم درچارچوب مذاکره هسته‌ای این نکته را بیان کردند و لاغیر، و این ملاقات در چارچوب برجام می‌تواند مفید باشد. ایشان در بیانات خود خیلی شفاف هم گفته‌اند که ما در قالب ۵+۱ مذاکره داریم نه تنهایی یا در قالب ۴+۱.

این نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آقای روحانی جزو استوانه‌های انقلاب هستند و جزو عناصر برجسته نظام و از سال ۱۳۴۳ هم انقلابی هستند. ایشان فردی نیست که بخواهد تحت هیچ شرایطی اقدامی خارج از چارچوب قانون اساسی و استراتژی نظام انجام دهد. در این راستا هر مسئولی در سطح بین‌المللی هم باید سلسله ظرافت‌ها و اقداماتی را مدنظر داشته باشد و انجام دهد. بنده شناخت بیش از چهل ساله از آقای روحانی دارم، ایشان پیش از انقلاب و بعد از انقلاب اقدامات عظیمی را انجام داد. ساواک پیش از انقلاب دستور تیر علیه او داده بود و گفته بود هرکجا که حسن فریدون را یافتید مجاز هستید به او شلیک کنید و او را از پا در آورید.

این عضو فراکسیون دفاع و اقتدار ملی مجلس عنوان کرد: باتوجه به چارچوب حرکت رئیس‌جمهور و شناختی که از ارتباط ایشان با امام راحل و رهبر معظم انقلاب داشتیم و داریم، ایشان به عنوان یک روحانی و سیاستمدار کارکشته قدیمی پایش را یک قدم از سیاست و استراتژی جمهوری اسلامی فراتر نگذاشته و نمی‌گذارد و به همین دلیل است که آمریکایی‌ها نسبت به مذاکره همواره دست احتیاط را می‌گیرند و سعی می‌کنند این اقداماتی هم که انجام می‌دهند با جنگ روانی توام باشد اما مشاهده می‌کنیم که آقای روحانی هم به درستی و با دقت برخورد می‌کند.

حسن‌بیگی با تاکید بر اینکه ترامپ هم‌اکنون در گوشه رینگ قرار گرفته است، اظهار داشت: از یک سو شرایط برای ترامپ به شدت مغشوش است و از طرف دیگر باتوجه به شرایطی که برای برجام به وجود آمده ترامپ الان به خطراتی اشاره می‌کند و آن این است که کشورهای منطقه و جبهه مقاومت از علم هسته‌ای برخوردار شود در آن زمان می‌خواهد با چه کشوری برخورد کند؟ دامنه مقاومت الان در سراسر دنیا ظهور می‌کند و در قامت یک ابرقدرت بزرگ در سطح بین‌المللی در حال ایفای نقش است و سیاستمدارها هم این را می‌دانند که احتمال دارد جمهوری اسلامی در گام سوم یا چهارم کاهش تعهدات برجامی خود علم هسته‌ای خود را در اختیار مقاومت در سراسر دنیا قرار دهد و این علم فقط برای غربی‌ها و آمریکایی‌ها نباشد.

وی افزود: از طرف دیگر حرکت‌هایی که در حال انجام است وضع انرژی را در سطح بین‌المللی خراب می‌کند. در شرایط جنگی که ترامپ طی این سه سال به وجود آورده تنها کشورهایی که از این وضعیت سود می‌برند آمریکا، روسیه، عربستان سعودی و دیگر کشورهای دارای انرژی هستند و بقیه دنیا در فشار اقتصادی قرار گرفته است. به نظر من استنباط دنیا این است که اقدامات ترامپ می‌تواند یک بحران سنگین اقتصادی در جهان به وجود بیاورد، درنتیجه گاها اعلام می‌کند که من حاضرم با ایران مذاکره کنم اما ایرانی‌ها مذاکره نمی‌کنند و درنتیجه پادزهرهایی که آقای روحانی هم می‌زند باعث می‌شود ترامپ و آمریکا خلع سلاح شوند. ترامپ نیازمند به یک عکس گرفتن با مقامات جمهوری اسلامی به ویژه با آقای روحانی است که بتواند در این انتخابات برنده شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سوال که از آنجایی که بازگشت ترامپ به برجام شکستی برای آمریکا تلقی خواهد شد، چقدر امکان دارد دولت ترامپ به برجام بازگردد؟، گفت: صحبت‌های ترامپ اکثرا جنگ روانی است اما پرونده ترامپ در موضوع دیوار مکزیک شکست بزرگی بود، از طرف دیگر در جنگ اقتصادی با چین بزرگترین ضربه را خورده، ملاقات و عکسی که با کیم جونگ اون گرفت و رهبر کره شمالی هم اکنون کار خود را می‌کند برای او شکست بزرگی بود. این‌ها مواردی بود که بدعهدی و دروغگویی ترامپ را در سطح بین‌الملل برای همه آشکار کرد.

نماینده مردم دامغان ابراز داشت: آمریکا از طرفی داعش را در منطقه ما با پول‌های عربستان سعودی تشکیل می‌دهد و از طرف دیگر به اسم مبارزه با داعش سرزمین‌هایی را اشغال می‌کند و حضور غیر قانونی خودش را در عراق و سوریه حفظ می‌کند. دنیای امروز دنیای دو دهه قبل نیست که بتوانند با تبلیغات و حرف‌ها خودشان را به عنوان یک ابر قدرت در دنیا نشان دهند. طبیعی است که ما در این میان باید جنگ رسانه‌ای را هم درنظر بگیریم و مقامات جمهوری اسلامی گاها باید سخنانی را بیان کنند که اذهان عمومی و افکار بین‌المللی را به جمهوری اسلامی نزدیک کنند و به عبارت دیگر گناه نکرده جمهوری اسلامی باعث نشود که ایران در افکار عمومی یا سازمان ملل محکوم شود.

این عضو گروه دوستی قرقیزستان، قزاقستان، پاکستان، ازبکستان و نروژ اظهار کرد: به نظرم آقای روحانی جنگ روانی قشنگی را شروع کرده و می‌داند که بدون نظر نظام جمهوری اسلامی و استراتژی کشور تحت هیچ شرایطی مجاز نیست که با ترامپ مذاکره داشته باشند جز در چارچوب برجام. چارچوب برجام هم همان است که مقام معظم رهبری هم همواره بیان کرد‌ه‌اند. اخیرا مقامات آمریکایی مطلبی را به آقای ترامپ یاد دادند و آن همان حرف‌هایی بود که در گذشته اوباما هم به زبان می‌آورد و در سازمان ملل ما را زیر فصل هشتم برده بودند. ایشان اخیرا می‌گوید من با جمهوری اسلامی مذاکره می‌کنم و همچنین به میز مذاکره و برجام برمی‌گردم و وضعیت را به شرایط قبل از حضورم در دولت آمریکا بر می‌گردانم البته ما باور نمی‌کنیم و دنیا هم باور نمی‌کند بلکه ایشان باید برگردد تا ما هم برگردیم. کشورهای باقی مانده در برجام هم این حق را به جمهوری اسلامی می‌دهند.

این عضو فراکسیون وحدت و تقریب مذاهب ادامه داد: می‌دانیم که در مذاکرات ۵+۱ هرگز روسای جمهور حضور نداشتند بلکه وزرای خارجه و ماموران این کشورها دور میز جمع می‌شدند اما آقای ترامپ دلش می‌خواهد با عملیات روانی اقداماتی را انجام دهد که تیرش به سنگ می‌خورد از طرف دیگر دانشمندان و متخصصان اقتصادی و سیاسی در سطح ایالات متحده آمریکا اعلام می‌کنند که آینده اقتصاد آمریکا به چالش کشیده شده و در حال فروپاشی است. آمریکا بعد از اینکه جنگ ظالمانه که بین عربستان سعودی و یمنی‌ها به وجود آورد او را گاو شیرده خطاب کرد. در این راستا تلاش کرد با فروش سلاح، جنگ‌افزارسازی خود را توسعه دهد و کارخانه‌های جنگ افزار را به راه انداخت.

وی در پاسخ به این سوال که از آنجایی که اروپایی‌ها در موضوعاتی همچون انرژی هسته‌ای و قدرت موشکی ایران به آمریکا نزدیکتر هستند و در موضوعاتی همچون حفظ برجام و تامین منافع اقتصادی ایران به ما نزدیکتر هستند در نهایت تعاملات ما به اروپایی‌ها به کجا ختم خواهد شد؟، گفت: اروپایی‌ها از چند مقطع سخت عبور کرده‌اند. اولین مقطع این بود که بتوانند اروپا را مجددا به آن جایگاه ابرقدرتی خودش برسد و با فروپاشی شوروی و ادغام اروپای شرقی در اروپای غربی موفق شدند اروپای یک‌پارچه را به وجود بیاورند. در مقطع دوم توانستند پول خود را به عنوان یورو مطرح کنند که مجموع آن بتواند با اقتدار در برابر دلار آمریکا بایستد.

حسن‌بیگی گفت:‌ اروپایی‌ها در مقطع سوم تصمیم گرفتند ارتشی واحد درست کنند که در این موضوع به تعبیر من با نوعی بدشانسی روبرو شدند. خانم مرکل که سردستگی این کارها بود که با بیماری مواجه شد و قدرتش ضعیف شد و آمریکایی‌ها توانستند انگلیسی‌ها را فریب دهند و به نوعی اتحادیه اروپا را مغشوش کنند درنتیجه در بعد نظامی موفق نشدند یک اروپای واحد تشکیل دهند و خودشان را از ناتو جدا کنند. اروپایی‌ها هم به دقت مسائل را بررسی می‌کنند که از ناحیه روسیه، چین، ترکیه و دیگر کشورها هرگز مورد هجوم نظامی قرار نگیرند. البته آن‌ها این اطمینان را دارند و به همین دلیل بود که می‌خواستند از ناتو خارج شوند که با اقداماتی که با انگلیس انجام داد این مرحله سوم آن‌ها تاکنون با بن‌بست مواجه شده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: ارتباط با ایران، روسیه و شرق به دو دلیل برای اروپایی‌ها اهمیت دارد. دلیل اول اینکه تنها شرق می‌تواند تامین کننده نفت و گاز و انرژی اروپایی‌ها باشد نکته دوم هم اینکه شرق بالغ بر چهار میلیارد نفر جمعیت دارد درنتیجه صنعت اروپا زمانی می‌تواند جایگاه داشته باشد که مصرف کننده برای آن وجود داشته باشد. آمریکایی‌ها بخش بسیار کوچکی از صادرات اروپا را جذب می‌کنند و مراودات اقتصادی‌اش هم تا حدودی در حال ضعیف شدن است و حتی شاید تا آینده نزدیک به عددی پایین‌تر هم برسد درنتیجه دست اروپایی‌ها از نظر فشار نظامی زیر ساطور آمریکایی‌ها است. از منظر اقتصادی می‌دانند که اروپا در حال فروپاشی اقتصادی است و می‌خواهند خودشان را جدا کنند و نمی‌خواهند اقتصاد اروپا را به اقتصاد خودشان گره بزنند.

نماینده مردم دامغان خاطرنشان کرد: می‌بینیم که چینی‌ها چگونه در بعد اقتصادی با آمریکا برخورد می‌کنند و ترامپ در بسیاری جاها از این منظر هم شکست خورده است. در ابعاد سوم هم اروپایی‌ها می‌دانند که اگر ایران از برجام خارج شود اولین کشورهایی که ضرر خواهند کرد اروپایی‌ها هستند. جمهوری اسلامی به جایگاهی رسیده که مخصوصا امروز تحت هیچ شرایطی از آمریکایی‌ها هراسی ندارد و با قدرت در برابر آمریکایی‌ها می‌ایستیم. مخصوصا از زمانی که پهپاد آمریکا ساقط شد و پیش از آن هم مقاومت توانست با قدرت، طالبان را در افغانستان و داعش را در غرب ایران از بین ببرد و اتحاد را به وجود بیاورد.

حسن‌بیگی گفت: در گذشته جنگ ۵۵ روزه، ۳۳ روزه و ۲۲ روزه و ۸ روزه وجود داشت ولی جنگی که امروز شروع می‌شود ۲ ساعته به اتمام می‌رسد و صهیونیست‌ها دستشان بالا می‌رود و عربستان و مصر را به جلو می‌اندازند تا آتش‌بس اعلام شود. اخیرا هم وزیر جنگ خود را به خاطر یک جنگ دو سه ساعته عزل کردند و امروز می‌بینند که گنبد آهنی کارایی ندارد. در سطح بین‌الملل هرجمله و کلمه‌ای معنا و مفهوم روشن و شفافی دارد و وقتی که ترامپ بعد از ساقط شدن پهپاد اعلام می‌کند به ایران حمله می‌کنم جمهوری اسلامی با اقتدار می‌گوید در مقابل آمریکا می‌ایستم و فرماندهان نظامی می‌گویند حتی یک نفر از نیروهای آمریکایی در منطقه از تیررس ما خارج نیستند.

این نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پس از آنکه ترامپ گفت به ایران حمله می‌کنیم، حزب‌الله اعلام کرد خواهید دید که ما اسرائیل را با خاک یکسان می‌کنیم و دیدیم که حوثی‌ها اعلام کردند ما عربستان سعودی را به آتش می‌کشیم، سپس حشدالشعبی اعلام می‌کند امام خامنه‌ای امام ماست و فرمان او برای ما باعظمت است و این بود که مشاهده کردیم پایگاه آمریکا در عراق به یک چهارم نیروهایش رسید و نیروهای خود را تعدیل و از منطقه خارج کردند چون خطر را لمس کردند.

این عضو فراکسیون بنادر، دریانوردی و توسعه صنایع دریایی اظهار داشت: کلمات مقام معظم رهبری برای دنیا حیات‌بخش است و مسلمان‌ها در سطح بین‌الملل سخنان ایشان را روی چشمشان می‌گذارند. آقا در گذشته حکم شرعی و فتوای فقهی به عنوان مرجع تقلید و رهبر جمهوری اسلامی داده‌اند که تولید بمب هسته‌ای حرام است و فرمودند استفاده آن هم حرام است و آقای ترامپ جمله‌ای گفت و حضرت آقا خیلی سریع از آموزه‌های قرآن استفاده کرد و گفت حکم من این است که هم تولید سلاح هسته ای، هم نگهداری و هم استفاده از آن حرام است.  انگلیسی‌ها هم بخشی از بمب اتم خود را خودشان نمی‌سازند و از آمریکا می‌گیرند و نگهداری می‌کنند.  این سخنان مقام معظم رهبری ضربه سنگینی برای سیاست غرب بود که آقا در سه موضوع گفتند حرام است.

حسن‌بیگی گفت: آقای روحانی هم در همین چارچوب باید قدم بردارد و آمریکایی‌ها الان خلع سلاح شدند و آقای ترامپ نیازمند عکس با روحانی است تا بتواند در انتخابت پیروز شود و جمهوری اسلامی هم همچون ۴۰ سال گذشته با دقت پیش می‌رود و از بصیرت انقلابی و ایرانی و مذهبی و قرآنی خودش استفاده می‌کند. ما نگرانی نداریم چون می‌دانیم هرکه خلاف استراتژی جمهوری اسلامی حرکت کند با مقابله ۸۰ میلیونی ملت ایران مواجه خواهد شدو ترامپ باید بداند که یک یا ده نفر سخن نمی‌گویند بلکه ۸۲ میلیون نفر جمعیت ایران می‌گویند ما خواهان ایران هستیم و مرگ بر آمریکا. آمریکا و ترامپ باید راه خودشان را اصلاح کنند، ۴۰ سال اشتباه کردند و از آن اشتباه‌ها باید درس بگیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز