خبرگزاری کار ایران

ظریف:

گام سوم کاهش تعهدات برجامی علیرغم ادامه مذاکرات برداشته خواهد شد/ مذاکره به معنای کوتاه آمدن نیست

asdasd
کد خبر : ۸۰۶۹۳۲

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما در فاصله دو روز آینده گام سوم را برخواهیم داشت؛ آقای رئیس‌جمهور امروز اعلام کردند که گام سوم گامی است که تاثیرات چشمگیری در برنامه هسته‌ای ایران دارد و البته بعد از آن هم به مذاکره ادامه خواهیم داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدجواد ظریف در پایان روز نخست سفر خود به بنگلادش در خصوص آخرین جزئیات ورود به گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: ما از روز اول اعلام کردیم آمادگی مذاکره را داریم اما گام‌های خود را نیز برمی‌دایم؛ اگر مذاکرات به نتیجه برسد گام‌ها می‌توانند متوقف شود و حتی می‌تواند به عقب برگردد ولی اگر مذاکرات به نتیجه نرسند یعنی اگر اروپایی‌ها نتوانند تعهدات خودشان را حداقل در رابطه با فروش نفت و بازگشت پول نفت ایران اجرا کنند آن وقت است که جمهوری اسلامی ایران گام‌های خود را ادامه می‌دهد.

وی ادامه داد: ما در فاصله دو روز آینده گام سوم را برخواهیم داشت؛ آقای رئیس‌جمهور امروز اعلام کردند که گام سوم گامی است که تاثیرات چشمگیری در برنامه هسته‌ای ایران دارد و البته بعد از آن هم به مذاکره ادامه خواهیم داد. بعد از دو ماه طبق رویه خودمان گام چهارم اتخاذ خواهد شد؛ اگر مذاکرات به نتیجه نرسد باز هم مذاکرات را متوقف نمی‌کنیم، لذا مذاکره که یک قسمتی از وظایف وزارت امور خارجه است ادامه پیدا می‌کند و ما وظایف خودمان را تعطیل نمی‌کنیم ضمن اینکه سیاست ما اتخاذ اقدامات  لازم در کنار مذاکره است.

ظریف در خصوص رفت و آمدهای گسترده میان ایران و طرف اروپایی و عدم حصول نتیجه ملموس و اینکه ایران گفته است اقتصاد ما به برجام گره نخورده، گفت: ما حتما اقتصادمان نباید متصل به یک عامل خارجی باشد بلکه اقتصاد ما باید بر اساس اقتصاد مقاومتی باشد؛ همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند و سیاست دولت هم همین است؛ اما ما میز مذاکره را از ابتدا هم ترک نکردیم. کماکان هم ترک نمی‌کنیم. مذاکره به معنای کوتاه آمدن نیست؛ مذاکره به معنای قبول شرایط طرف مقابل نیست.

وی ادامه داد: تاکنون هم مذاکره به این معنا نبوده مذاکره یک ضرورت است.  حتی نتیجه مقاومت هم از طریق مذاکره به نتیجه می‌رسد؛ مذاکره خودش یک نوع جدی از مقاومت در صحنه دیپلماسی است لذا ایجاد این دوگانه که مذاکره به جای مقاومت باشد دوگانه غلط است. مذاکره خودش مقاومت است؛ مذاکره خودش ادامه مقاومت است و مذاکره بهره‌برداری از مقاومت است کما اینکه مقاومت هم بهره‌برداری از دستاوردهای مذاکره است. ما همه کشور هستیم و یک کشور را دنبال می‌کنیم.

وی در واکنش به اظهارات وزیر دارایی فرانسه و ابراز امیدواری او  پس از دیدار با وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: حتما این اظهارات مثبت است اما آ‌نچه برای ما عامل تعیین کننده است تحولات روی زمین است یعنی اینکه اقدامی که باید اروپایی‌ها  در پرداخت یا خرید نفت از ایران انجام دهند. 

.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز