خبرگزاری کار ایران

مونسان در صحن علنی مجلس:

ایجاد فضای امیدبخش در کشور از طریق گردشگری حلال امکان‌پذیر است/ علی‌رغم مشکلات و تحریم‌ها تعداد گردشگران در کشور افزایش پیدا کرده است/ ارتقای رتبه ایران از ۱۱ به ۹ در فهرست جهانی یونسکو

asdasd
کد خبر : ۸۰۶۲۷۶

گزینه دولت برای تصدی وزارت‌خانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: اگر تقدیر بر این باشد که این کمترین سرباز آرمان های نظام با دست منتخبان مردم به عنوان وزیر دولت دوازدهم شوم، بنا بر فرمایش رهبر انقلاب در دیدار با هیأت دولت در عید غدیر حرکت جهادی و نیت الهی سرلوحه کار خود قرار داده و در تعامل با وکلای مردم در ارتقای اقتصاد و فرهنگ در کشور با توجه به پتانسیل های موجود داشته باشم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اصغر مونسان وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی در صحن علنی مجلس گفت: از تدبیر مجلس برای ارتقا سازمان به وزارتخانه با توجه به مسئولیت وزارتخانه و تنوع مسئولیت تشکر می‌کنم. همچنین تشکر بعدی از نمایندگان مخالف دارم که با نقطه نظرات شان ما را راهنمایی کردند که با تغییر ساختار و ارتقای ساختار بتوانیم این دغدغه ها را پاسخ دهیم.

وی افزود: امروز که با پیشنهاد رئیس‌جمهور و طی مراحل قانونی در پیشگاه نمایندگان حضور دارم اعتقاد دارم که تعامل دولت و مجلس کارگشا است و اگر تقدیر بر این باشد که این کمترین سرباز آرمان های نظام با دست منتخبان مردم به عنوان وزیر دولت دوازدهم شوم، بنا بر فرمایش رهبر انقلاب در دیدار با هیأت دولت در عید غدیر حرکت جهادی و نیت الهی سرلوحه کار خود قرار داده و در تعامل با وکلای مردم در ارتقای اقتصاد و فرهنگ در کشور با توجه به پتانسیل های موجود داشته باشم.

وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی گفت: تلاش می‌کنم درباره نقش بنیادین وزارت میراث فرهنگی در  اقتصاد و فرهنگ مواردی که می تواند نقش مهمی در نشاط اجتماعی و اشتغال برای امروز وآینده فرزندان مان ایفا نماید، اظهاراتی بیان کنم.

وی ادامه داد: باید بدانیم در آینده ای نه چندان دور نرم افزار و اطلاعات صنایع را خواهند بلعید. شرکت های خدمات دهنده که امروز مالک انبوه دارایی فیزیکی باشند در آینده تبدیل به نرم افزار می شود. 

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دست و گردشگری گفت: ایجاد فضای امیدبخش در کشور از طریق گردشگری حلال امکانپذیر است و ما باید ضمن توزیع عادلانه فرصتها و خدمات گردشگری به اقتصاد این بخش نیز توجه کنیم زیرا امروز گردشگری، اقتصاد سوم جهان است.

وی ایجاد اشتغال، ارزآوری، زودبازده بودن، نرخ پایین سرمایه‌گذاری را از نکات مثبت صنعت گردشگری اعلام کرد و افزود: در این بخش می‌توان با سرمایه حدود ۵۰ الی ۱۰۰ میلیون تومان یک شغل ایجاد کرد در حالی که ایجاد شغل در حوزه صنعت به حداقل ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه نیاز دارد.

وی ادامه داد: کشور ما به واسطه ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی، اماکن دینی، ویژگیهای طبیعی و تنوع آب و هوایی می‌تواند جزو ۱۰ کشور مهم جهان به لحاظ گردشگری باشد و افزایش و توزیع گردشگری نیاز به موتور محرک اقتصادی و سرمایه‌گذاری در این بخش دارد.

وی با اشاره به نقش تحریم‌ها و اثرگذاری آنها بر حوزه گردشگری گفت: علیرغم مشکلات و تحریم‌ها تعداد گردشگران در کشور افزایش پیدا کرده است. البته نمی‌خواهم بگویم که نوسانات ارزی بر تعداد گردشگران تاثیر نگذاشته است اما ما پکیج‌های مسافرت به ایران را به صورت دلاری می‌فروشیم و اگر گردشگر افزایش پیدا کرده به دلیل آن است که ما در ارائه پکیج‌ها موفق بودیم و سود آژانس‌ها از این امر بیشتر شده است و تلاش زیادی برای حضور گردشگران در کشور می‌کند

مونسان تنش در منطقه را آفت بزرگ گردشگری دانست و گفت: هر نوع تنشی در منطقه بر روی تعداد حضور گردشگران تاثیر مستقیم دارد و باعث کاهش آنها می‌شود.

وی ادامه داد: ما با لغو روادید با کشورهای دوست و همسایه، تبلیغات درست، هدفگذاری در جذب گردشگر، توانستیم اثر تحریم را کاهش بدهیم. به طور مثال اگر در چهار سال گذشته فقط هشت هزار نفر از عمان به ایران سفر کردند، امسال با لغو روادید حدود ۸۰ هزار نفر عمانی به ایران آمدند.

مونسان افزود: بیش از ۱۵۰ میلیون گردشگر چینی نقش پررنگی در صنعت گردشگری جهان دارند و ما با لغو روادید با کشور چین، به دنبال این هستیم که حداقل یک میلیون گردشگر چینی در سال به ایران بیایند. از سوی دیگر بر اساس آمار بانک مرکزی، سهم گردشگری در GTP ۱۱ میلیارد تومان است که ما به دنبال رسیدن به سهم ۵/۴ درصدی و رقم ۲۰ میلیاردی در GTP هستیم.

وی ادامه داد: ۱۵۰ هتل چهار و پنج ستاره در حال ساخت است که ۶۰ درصد آنها تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد. ۴۵۰۰ موافقت اصولی نیز تا به امروز صادر شده که این رقم در حال افزایش است و ۸/۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب و ثبت شده است.

وی ادامه داد: در دو سال گذشته ۳۰۰ هزار شغل ایجاد شده و بیش از ۴۰۰۰ پروژه بوم‌گردی تاسیس و راه‌اندازی شده که اشتغال خوبی را به دنبال داشته است.

مونسان در ادامه خاطرنشان کرد: ما اجازه دادیم وحدت سرمایه با گام‌های ارزان قیمتی که از طرح اشتغال‌زایی پشتیبانی می‌کرد قدرت بگیرد و جوانان بتوانند با اندک سرمایه، فضای کسب و کار را راه بیندازند که عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه ثروت را در پی خواهد داشت که دغدغه مقام معظم رهبری و شما نمایندگان محترم بوده است.

وی با اشاره به کمکی که صنایع دستی به اقتصاد کشور می‌کند گفت: سال گذشته ۲۸۹ میلیون دلار صنایع دستی از مبادی رسمی گمرگی خارج شد که البته برآورد می‌شود ۳۰۰ میلیون دلار نیز به صورت چمدانی و توسط گردشگران خارج شده باشد که ارزش ریالی صادرات صنایع دستی ایران را به ۶۰۰ میلیون دلار می‌رساند.

او همچنین با اشاره به اینکه برای اولین بار توانستیم چین را پشت سر گذاشته و به رتبه خوبی در ثبت شهرهای جهانی صنایع دستی در دنیا برسیم، گفت: یکی از دغدغه‌‌های شما نمایندگان عزیز بیمه هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی بود که با تلاش وپیگیری توانستیم بعد از ۵ سال که بیمه متوقف شده بود سال گذشته آن را دوباره شروع کنیم و امسال هم این روند ادامه خواهد داشت.

مونسان با اشاره به اینکه کسب هشت نشان جغرافیایی بین‌المللی در ۸ رشته صنایع‌دستی جایگاه ایران را در محافل بین‌المللی ارتقا داد، خاطرنشان کرد: طرح تجاری‌سازی در دولت دوازدهم شروع شد و تلاش کردیم روی شروع مارکتینگ محصولات صنایع دستی، ارتقای بسته‌بندی، برندسازی و طراحی مبتنی بر سلیقه مشتری و کاربردی کردن محصولات صنایع دستی کار کنیم که نتیجه‌اش موجب رشد در فروش محصولات صنایع‌دستی و ایجاد شادی و نشاط در این حوزه شد.

وی با اشاره به اینکه حوزه میراث فرهنگی با توجه به ماهیت عمرانی و ساختمانی‌اش، نقش اقتصادی هم علاوه بر فرهنگی دارد، گفت:ما نمی‌توانستیم به عدد موردنظر در این حوزه دست پیدا کنیم چرا که کل پول میراث فرهنگی ۱۵۰ میلیارد تومان بود که نمی‌توانستیم با آن کاری انجام دهیم مگر با مشارکت مردم و سرمایه‌گذاران و ماده ۲۷ لایحه بودجه که ظرفیتی برای ما ایجاد کرد که از طریق آن بناهای تاریخی مرمت و تبدیل به فضایی برای کسب و کار و ایجاد اشتغال شد.

مونسان همچنین با اشاره به اقدام ثبت زنجیره‌ای ۵ اثر جهانی در یک سال، گفت: هر کشور سالی یک سهمیه ثبت جهانی دارد اما ما توانستیم با حرکتی نوآورانه از این سهمیه به صورت زنجیره‌ای استفاده کرده و جنگل‌های هیرکانی ۵ استان را ثبت کنیم.

او همچنین ارتقای رتبه ایران از ۱۱ به ۹ در فهرست جهانی یونسکو و تقویت دیپلمسای فرهنگی از طریق نمایشگاه‌های مشترک و متقابل با دنیا را از اقداماتی برشمرد که دوره ریاست او در سازمان میراث فرهنگی اتفاق افتاده است.

مونسان تشریح کرد: در این راستا سال گذشته و در نوروز ۹۷ با موزه لوور نمایشگاه مشترکی در موزه ملی برپا کردیم که بالاترین آمار بازدید را به خود اختصاص داد، در هلند هم نمایشگاهی از ایران برگزار شد و در عین حال نمایشگاهی از آثار ایرانی در اسپانیا برپا شد. در کنار اینها، متقابلا کشورهای خارجی هم نمایشگاه‌هایی در ایران برگزار کردند که نشان از امنیت کشور داشته است.

او در پایان با اشاره به کسب رتبه دستگاه برتر در جشنواره شهید رجایی طی دو سال متوالی گفت: در حوزه مبارزه با فساد نیز سازمان میراث فرهنگی دستگاه پنجم شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز