خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی/ رای اعتماد قاطع مجلس به مونسان و حاجی‌میرزایی

asdasd
کد خبر : ۸۰۶۱۲۷

جلسه علنی صبح روز امروز مجلس با دستور کار بررسی صلاحیت علی اصغر مونسان برای وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین بررسی صلاحیت حاجی‌میرزایی برای وزارت آموزش و پرورش تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی وزارت خانه‌های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی و آموزش و پرورش امروز در حالی در دستور کار قرار دارد که هر سه فراکسیون مجلس پیش از آغاز جلسه امروز نظر مثبت خود را نسبت به گزینه‌های پیشنهادی اعلام کرده‌اند.

روز چهارم شهریور ماه روحانی علی اصغر مونسان و محسن حاجی‌میرزایی را برای وزارتخانه‌های گردشگری میراث، فرهنگی و صنایع دستی و آموزش و پرورش معرفی کرد.

مونسان اولین وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شد

گزارش ایلنا از جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی/ رای اعتماد قاطع مجلس به مونسان و حاجی‌میرزایی

مونسان با ۱۶۳ رای موافق از مجموع ۲۵۵ آرای اخذ شده و ۸۷ رای مخالف و ۵ رای ممتنع اولین وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لقب گرفت.

مجلس به حاجی میرزایی اعتماد کرد

گزارش ایلنا از جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی/ رای اعتماد قاطع مجلس به مونسان و حاجی‌میرزایی

حاجی‌میرزایی با ۲۰۰ رای موافق از مجموع ۲۵۵ رای و ۴۸ رای مخالف و ۷ رای ممتمع وزیر آموزش و پرورش شد.

آغاز توزیع کارت تعیین صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی/ کنایه عضو هیات رئیسه درباره عدم معرفی وزیر زن

گزارش ایلنا از جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی/ رای اعتماد قاطع مجلس به مونسان و حاجی‌میرزایی

به گزارش خبرنگار ایلنا، در پایان صحبت‌های وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی بنایی و بابایی صالح از سوی فراکسیون مستقلین، کوچکی‌نژاد و کیانی از سوی فراکسیون ولایی و زرآبادی و قاسم میرزایی از سوی فراکسیون امید برای شمارش آرا انتخاب شدند.

عضو هئیت رئیه مجلس در واکنش و در کنایه‌ای به دولت گفت: اگر دولت از میان خانم‌ها وزیر انتخاب نکرد در عوض از فراکسیون امید یک خانم برای شمارش آرا انتخاب شده است.

طرح تجاری‌سازی صنایع دستی در کشور به همت مونسان کلید خورده است

گزارش ایلنا از جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی/ رای اعتماد قاطع مجلس به مونسان و حاجی‌میرزایی

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید ناصر موسوی لارگانی (نماینده مردم فلاورجان)  در دفاع از مونسان گفت: وزارت میراث فرهنگی به همت مجلس دهم تاسیس شده و لازم است در ابتدای راه یک مسئول کاربلد را انتخاب کنیم تا زیرساخت‌های وزارتخانه به درستی پایه‌ریزی شود.

وی ادامه داد: از جمله فعالیت‌های مونسان می‌توان به تحرک قابل ملاحظه در ثبت میراث فرهنگی، تقویت بخش خصوصی، توجه به سایر نهادها برای مرمت آثار تاریخی، سرمایه‌گذاری در ساخت هتل و رشد ۵۰ درصدی گردشگران ورودی، هماهنگی برای صدور ویزا و لغو روادید با کشورهای بازار هدف اشاره کرد.

به گفته او، نگاه مونسان در توسعه میراث فرهنگی و گردشگری همواره معطوف به مشارکت بخش خصوصی است. مونسان در حوزه سیاسی نیز با جریان‌ها و جناح‌های موجود همکاری داشته اما هیچگاه به مسائل جناحی ورود نکرده است.

این نماینده مجلس یادآور شد: سازمان جهانی گردشگری، ایران را جزء ۱۰ کشور نخست جهان در زمینه داشتن پتانسیل‌های گردشگر می‌داند. درعین حال بنابر اعلام بانک مرکزی، ۱۲ میلیارد دلار سهم گردشگران در کشور است که با افزایش ۶۰ درصدی مواجه شده است. هرچند انتظارات بیشتر است. مونسان در حوزه گردشگری به برخی از محدودیت‌ها و شئونات اسلامی واقف است و عمل کرده است.

لارگانی درخصوص فعالیت‌های مونسان در حوزه صنایع دستی گفت: ۶۰۰ میلیون دلار صادرات صنایع دستی توسط گردشگران خارجی داشتیم. همچنین بیش از ۳۶۰۰ میلیارد تومان صنایع دستی در داخل کشور فروش داشت چراکه طرح تجاری سازی صنایع دستی در کشور به همت مونسان کلید خورده و قرار شده صنایع دستی در کشور فله‌ای به فروش نرسد.

این نماینده خاطرنشان کرد: لازم می‌دانم چند نکته از نکاتی که همکاران مخالف اشاره کردند را بگویم. آنها میگویند مونسان به آمار و ارقام تکیه دارد. اگر  مونسان بخواهد از هتل‌ها بگوید باید آمار دهد،‌ از بومگردی آمار دهد و از اشتغال ایجاد شده باید آمار دهد. پس چگونه باید به ما بفهماند که در زمان ریاست خود در میراث و گردشگری چه کرده با چه پارامتری جز آمار می‌تواند عنوان کرد؟ درعین حال برخی به نزدیکی او به رییس‌جمهور اشاره می‌کنند این امر گزینه مثبت است. برخی می‌گویند مونسان عده‌ای را از کیش آورده چراکه مدیری موفق بوده و آن مدیران موفق را در حوزه‌های مختلف به کار گرفته است.

از مونسان قول گرفته‌ام که فرهنگ غنی اسلام را دقیقا رعایت کند

گزارش ایلنا از جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی/ رای اعتماد قاطع مجلس به مونسان و حاجی‌میرزایی

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد سالک نماینده اصفهان در مجلس که در موافقت با مونسان صحبت می‌کرد، گفت: آقای مونسان در دوره دو ساله‌اش در سازمان میراث فرهنگی مونسان حاشیه‌ها و رانت‌ها را کم کرد و در مقابل در این دو سال اشتغال‌زایی را افزایش داد که قابل توجه است.

سالک با اشاره به نظر مقام معظم رهبری پیرامون موضوع گردشگری گفت: ایشان چنین بیان کرده‌اند که «من تصورم این است که اگر مسئولان کشور بتوانند از همین مساله گردشگری به شکل درست با تبلیغات صحیح و با جهت‌گیری صحیح استفاده کنند درآمد آن کشور را از همه نهادهای دیگر بی‌نیاز می‌کند.»

نماینده موافق وزارت مونسان با اشاره به اینکه ماده ۱۰۰ برنامه ۵ ساله ششم به موضوع میراث فرهنگی اشاره دارد، گفت: فعالیت آقای مونسان در دو سال گذشته در سازمان میراث فرهنگی با یک مدیریت قوی و با طراحی و توجه به همین مبانی برنامه ششم بوده است.

سالک با اشاره به اینکه وزارت میراث فرهنگی در حقیقت کاربرد اقتصادی و همچنین کاربرد فرهنگی دارد که هر دو مقوله در برنامه‌های مونسان مورد توجه است، گفت: در این فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی آموزش به همه گردشگرانی است که به کشور ما وارد می‌شوند؛ چون گردشگران اغلب با یک ذهنیت خراب وارد ایران می‌شوند چراکه توسط استکبار جهانی ذهن‌شان نسبت به کشور ما تغییر کرده و این گردشگران وقتی از کشورمان می‌روند سفیران جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی در سراسر دنیا می‌شوند و از این طریق برنامه‌های انقلابی‌مان را در سطح جهان گسترش می‌دهند.

نماینده اصفهان ادامه داد: این وزارتخانه حافط میراث فرهنگی کهن ما و حافظ انقلاب است که آقای مونسان اهمیت خاصی برای این مسائل قائل است.

سالک با بیان اینکه در بخش اقتصادی درآمد حوزه گردشگری در کشورمان چند برابر فروش نفت خام است، گفت: از این بابت باید توجه کنیم که ۱۲۹ هزار و ۹۹ مورد اشتغال‌زایی و ۶۱۳ میلیارد ارزآوری داشتیم با وزن و حجم ۱۰۱ ۲۵۸ تن.

وی با تاکید بر اینکه گردشگری گنج پنهان و توسعه پایدار کشور است و باید به آن نگاه دقیقی داشت، گفت: ما جزو ده کشور توریستی جهان و پنجمین کشور تاریخی جهانیم که از ظرفیت خیلی بالایی برخورداریم.

سالک ادامه داد: در فناوری اطلاعات باید توجه کنیم در بین دستگاه‌های اجرایی کشور، سازمان میراث فرهنگی از رتبه ۵۴ سال ۹۶ به رتبه ۲۰ در سه ماهه ۹۸ رسیده است. از نمایندگان مخالفی که می‌گویند اتفاقی نیفتاده می‌خواهم به این آمار توجه کنند.

نماینده موافق وزارت مونسان سابقه تاریخی ایران را بیش از یک میلیون سال و مدنیت آن را ۱۱ هزار سال خواند و گفت: بیش از یک میلیون اثر میراثی در کشور وجود دارد که ۳۴ هزار موردشان در قالب آثار ملی و ۲۴ مورد به عنوان آثار جهانی ثبت شده است که اینها جای تقدیر دارد.

سالک با اشاره به اینکه بر اساس اقتصاد مقاومتی، حوزه میراث فرهنگی تبدیل به منبع درآمدی شده که قابل دقت است، گفت: حجم صادرات ما بالاست و اقتصاد مقاومتی بر اساس همین محور صادرات تنظیم شده است.

وی خاطرنشان کرد: معاونت نظارت مجلس، آماری را در اختیار همه نمایندگان قرار داد که طبق آن ۵۶ درصد از فعالیت‌های آقای مونسان در سازمان میراث فرهنگی با برنامه‌ای که مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی داشته‌اند، تطبیق داشته است. چگونه است که برخی می‌گویند برنامه‌ای در سازمان میراث فرهنگی نیست؟ این نسخه تحقیق شده مرکز نظارت است.

نماینده اصفهان با اشاره به اینکه ۳۲ درصد برنامه‌های مونسان همسو با برنامه‌ها و سیاست‌های ابلاغی دولت و برنامه ششم و اسناد دیگر بوده است، در پایان صحبت‌هایش از همه نمایندگان خواست برای داشتن یک وزارتخانه قوی به مونسان رای دهند و گفت: من از آقای مونسان هم قول گرفته‌ام که فرهنگ غنی اسلام را دقیقا رعایت کند که امیدوارم رای خوبی بیاورد.

موافقت نمایندگان با ادامه جلسه نوبت صبح مجلس

گزارش ایلنا از جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی/ رای اعتماد قاطع مجلس به مونسان و حاجی‌میرزایی

 

با توجه به پایان ساعت کاری نوبت صبح مجلس، مسعود پزشکیان که ریاست مجلس را بر عهده داشت از نمایندگان خواست که درباره استمرار جلسه رای دهند.

در پایان نمایندگان موافقت کردند که جلسه صبح تا زمان آغاز رای‌گیری برای مشخص شدن صلاحیت دو گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش و میراث فرهنگی استمرار داشته باشد.

بر این اساس نمایندگان مجلس با ۱۹۲ رای موافق، ۱۳ رای مخالف، ۴ رای ممتنع از ۲۴۴ نماینده حاضر در صحن با ادامه یافتن نشست مجلس موافقت کردند.

مشخص نیست چند نفر از مدیران وزارتخانه میراث فرهنگی از ایثارگران انتخاب می‌شوند

گزارش ایلنا از جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی/ رای اعتماد قاطع مجلس به مونسان و حاجی‌میرزایی

به گزارش خبرنگار ایلنا، نوروزی نماینده رباط‌کریم که به عنوان موافق حضور مونسان در وزارت میراث فرهنگی و گردشگری صحبت می‌کرد، گفت: کشور ایران با حدود ۱۵ کشور همسایه است که جمعیت این کشورها بالغ بر ۶۰۰ میلیون نفر است و این همسایه‌ها علاقه بسیاری دارند تا با ایران ارتباط داشته باشند و به عنوان توریست و گردشگر وارد کشور شوند و اگر ما بتوانیم بخش توریستی و گردشگری را تقویت کنیم، می‌توانیم درآمد خوبی کسب کنیم.

وی با اشاره به اینکه امروز در دنیا صنعت گردشگری دومین صنعت پولساز بعد از نفت است، گفت: باید حوزه‌های گردشگری را تقویت کنیم و با افزایش تبلیغات مناسب، ایجاد خدمات خوب، توجه به زیرساخت‌ها همچون اینترنت پرسرعت به افزایش حضور گردشگر به کشور کمک کنیم.

نماینده رباط‌کریم افزود: مونسان باید امروز به سوالاتی پاسخ بدهد و اگر پاسخ به این سوالات نمایندگان را قانع کرد، قطعا آنها به وی رأی خواهند داد. وزیر پیشنهادی برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید بگوید که جایگاه این حوزه در اسناد بالادستی چیست و چه اقداماتی برای توجه به گردشگری و اهداف وزارتخانه وی در سند بالادستی انجام داده است.

وی ادامه داد: باید مشخص شود برای رهاسازی صنوف این حوزه از قانون نظام صنفی، تدوین سند جامع گردشگری، برنامه‌ریزی برای توسعه گردشگری، ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت، توجه به جنگل‌های شمال و شمال‌غرب کشور، ثبت بین‌المللی صنایع دستی کشور و میراث فرهنگی چه برنامه‌ها و اقداماتی قرار است انجام شود.

نوروزی افزود: مونسان باید اعلام کند که قانون حمایت از استادکاران و هنرمندان صنایع دستی و همچنین استفاده از خیران مسلمان برای امور گردشگری در چه مرحله‌ای است و وضعیت توسعه گردشگری سلامت و کشاورزی چگونه است.

نماینده رباط‌کریم بر لزوم حضور ایثارگران در وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد و افزود: مشخص نیست که چند نفر از مدیران این وزارتخانه که قرار است تشکیل شود، از بین مدیران ایثارگران انتخاب می‌شوند و آیا با استناد به ماده ۴۱ خدمات به ایثارگران، مدارک تحصیلی آنها لحاظ می‌شود و در آینده فرزندانشان می‌توانند به جای پدران مشغول شوند؟

وی ادامه داد: یکی از پرسش‌های مهم امروز این است که چند منطقه نمونه گردشگری در کشور طراحی شده و در آینده افتتاح می‌شود؟ سند جامع گردشگری چه زمانی قرار است تصویب شود و راهکار جلوگیری از برگزاری تورهای غیرمجاز و توجه به تورهای مذهبی چیست؟

آمارهای ارائه شده از سوی مونسان مخدوش و بدون پشتوانه است/ مدیران مونسان از تهران گرفته تا قزوین تحت پیگرد قانونی هستند

گزارش ایلنا از جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی/ رای اعتماد قاطع مجلس به مونسان و حاجی‌میرزایی

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، پروانه سلحشوری (نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی) در مخالفت با معرفی مونسان به عنوان وزیر میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: امروز روی سخنم با تمام کسانی است که در روند وزاتخانه شدن این سازمان تلاش کردند هرچند دولت با ناراحتی این وزارتخانه را پذیرفت اما امری که محال می‌نمود به نتیجه رسید. امروز کاندیدای وزارت از تلاش نمایندگان سخن می‌گوید در حالی که در دوسال اخیر مخالفت داشتند.

وی ادامه داد: آیا دولت طی این مدت پیام نداده است که برایشان فرقی ندارد و کار خودشان را می‌کنند؟ حرف نمایندگان مردم برایشان اهمیت ندارد؟ کسی که این نهاد (مجلس) را قبول ندارد چگونه می‌خواهد سکان‌دار وزارتخانه شود.

سلحشوری با خطاب قرار دادن فعالان میراث و گردشگری و خبرنگاران گفت: در تمام این مدت می‌خواستیم معیارهایی را تعیین کنیم که برای وزیر شاخص‌ تعیین کنیم که فرصت تبیین علمی پدید نیامد. صحبت‌ها را شنیدم و به همکاران گفتم اما دلیل و استدلال تا حدودی برای همکاران من قابل پذیرش است.  

این نماینده مجلس با اشاره به آنکه آمارهای ارائه شده از سوی مونسان بعضا مخدوش و بدون پشتوانه هستند، گفت: در جایی به ۴ هزار پروژه مرمت اشاره دارد و در جایی ۲ هزار پروژه مرمتی را عنوان می‌کنند. در جایی به ساخت موزه‌ها اشاره دارند و در جای دیگر به استانداردسازی و اینکه کجا قرار دارند اشاره نشده.

وی در ادامه از همکاران و نمایندگان مجلس خواست تا به صفحه ۱۸ برنامه‌ای که از سوی مونسان به مجلس ارائه شده نگاهی بیاندازند و تصریح کرد: مونسان در متن این بخش از برنامه اعلام کرده که فلان کارها در سال ۲۰۱۸ انجام می‌شود، غافل از آنکه امسال سال ۲۰۱۹ است نه ۲۰۱۸.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این روزها مبارزره با فساد مطرح است اما مدیران مونسان از تهران گرفته تا قزوین تحت پیگرد قانونی هستند. درعین حال، شفافیت حکمی است که در مبارزه با فساد معنا می‌یابد این درحالی است که سازمان میراث فرهنگی فقط ۷ مورد گزارش دارد. همچنین مونسان در دو سال مسئولیت خود شورای عالی میراث وگردشگری را تشکیل نداد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به نقش اثرگذار مجلس، مونسان معاونت حقوقی پارلمانی را منحل و در معاونت سرمایه‌گذاری ادغام کرد. همچنین مونسان به تراز مثبت گردشگری اشاره دارد درحالی که می‌توان آن را به عدم مدیریت دولت در نوسانات ارز دانست. می‌گوید مدیرانش را از کیش نیاورده آیا جانفشان، شقاقی، ابراهیمی، مهدوی، خدادی و ... از کیش نیامدند؟

سلحشوری افزود: مونسان با منتقدان برخورد مناسبی ندارد. برخی از اساتید این حوزه رای به ایشان را افتادن از چاله به چاه می‌دانند. در برنامه پیشنهادی از آموزش سخن گفتند اما مرکز آموزش میراث را با بیش از ۲۸ سال سابقه منحل کردند. او به استرداد اموال اشاره دارد بدون آن لیست قرمز آثار تهیه شده باشد. می‌دانم که نمایندگان از قبل رای خود را مشخص کرده‌اند. اما بهتر است رای آزاده بدهند.

حذف روادید کشورهای چین و عمان کار خوب دوره مونسان است

گزارش ایلنا از جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی/ رای اعتماد قاطع مجلس به مونسان و حاجی‌میرزایی

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهرداد لاهوتی که در موافقت با علی اصغر مونسان برای تصدی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری صحبت می‌کرد، گفت: ابتدا می‌خواهم به صحبت‌های مخالفان اشاره کنم که البته آنها هم مخالفت نداشتند بلکه حرف‌هایشان از سر دغدغه‌هایی مانند کمبود نیرو بود که اتفاقا یکی از مشکلات خود آقای مونسان هم همین است. درحالی‌که می‌دانیم اجازه افزایش نیرو دست ایشان نیست. خود آقای مونسان هم دلش می‌خواهد مساله تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی را رفع کند.

نماینده لنگرود و لاهیجان در مجلس ادامه داد: سال گذشته ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه در اختیار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گرفت که نمی‌دانم آیا همه آن تخصیص یافته است یا نه؟ این در حالی است که سال گذشته بالغ بر ۶۰۰ میلیون دلار صادرات صنایع‌دستی داشتیم.

لاهوتی با تاکید بر اینکه ما جزو کشورهای برتر دنیا هستیم و امروز صنعت گردشگری رتبه سوم اقتصاد دنیا را به خود اختصاص داده است، گفت: گام اول تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه بود و گام دوم تبیین شرح وظایف وزارتخانه است. اما باید با چه کسی این شرح وظایف را تبیین کنیم؟ باید آن را دست آدم باتجربه‌ای بدهیم.

نماینده موافق وزارت مونسان خاطرنشان کرد: سال ۹۷ حدود ۱۱ میلیارد دلار درآمد ارزی ما بوده است؛ یعنی حدود ۶۶ درصد. درحالی که باید شرایط سیاسی حاکم را هم در نظر بگیرید. در چنین شرایطی آقای مونسان آمار ورود گردشگران خارجی را به رقم قبولی رساند.

لاهوتی ادامه داد: حدود ۳۱ درصد خروج ایرانیان به کشورهای خارجی کاهش یافته و حدود ۵۲ درصد ورود گردشگران خارجی به ایران افزایش یافته است که تنها در چهار ماه نخست امسال این رقم حدود ۴۰ درصد بوده است. بعضی‌ها می‌گویند این افزایش ورود گردشگر خارجی مربوط به کشورهای همسایه بوده که معتقدم باعث افتخار است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین حذف روادید کشورهای چین و عمان کار خوب دوره آقای مونسان است و امیدوارم بعد از انتخابشان به عنوان وزیر، برای کشورهای دیگر هم امکان حذف روادید فراهم شود که بتوانیم شرایط را برای ورود گردشگر تسهیل کنیم.

لاهوتی با اشاره به دیگر فعالیت‌های مونسان در سازمان میراث فرهنگی گفت: واگذاری برخی از وظایف حاکمیتی به بخش خصوصی، انتخاب ایران به عنوان محور هماهنگی ۵ کشور ساحلی خزر، تعدد سفرهای استانی و رفع مشکلات استان‌ها با حضور و افتتاح ۲۸ هتل ۴ و ۵ ستاره تعدادی از خدمات او در دوره کاری‌اش محسوب می‌شود.

لاهوتی در پایان با اشاره به اینکه مونسان دارای سه ویژگی «تعهد، تخصص و تجربه» است، او را دارای کارنامه خوبی در کیش و سازمان میراث دانست و اظهار امیدواری کرد نمایندگان او را با رای بالایی به وزارت برسانند.

مونسان فردی کارآمد، به دور از جناح‌بندی و آشنا به فرهنگ و گردشگری است

گزارش ایلنا از جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی/ رای اعتماد قاطع مجلس به مونسان و حاجی‌میرزایی

به گزارش خبرنگار ایلنا، یوناتن بت‌کلیا در موافقت با علی‌اصغر مونسان گزینه پیشنهادی وزارت گردشگری گفت: ابتدا بگویم بنده از نوادگان حافظین امام حسین بعد از شهادتشان هستم و خوشحالم که امروز پشت تریبون مجلس شورای اسلامی قرار گرفتم. 

وی ادامه داد: میراث فرهنگی نشانگر همه میراث بشری است و ریشه در گذشته‌های دور سرزمین دارد. نقش میراث فرهنگی در ایجاد صنعت توریسم بسیار مهم است و زمینه‌ای را ایجاد می‌کند که دولت با مقابله با پیامدهای غلط گردشگری با ورود ارز مواجه شود؛ با این حال توجه به میراث فرهنگی مانند بهبود زندگی مردم، افزایش امکان فرهنگی و تبادلات فرهنگی، بهبود تصور برای فرهنگ‌ها،توسعه موزه‌ها، تئاترها و فنون محلی به دنبال دارد. 

وی افزود: میراث فرهنگی به عنوان اثر گذشتگان شامل آداب و رسوم و سنت‌ها است که از گذشته رسیده باید برای آیندگان حفظ شود. هویت اقوام در همین راستا قابل احصاء است و می‌تواند باورهای ملی را زنده نگه دارد. کشور ایران به عنوان سرزمینی کهن مسئولیت هر ایرانی در صیانت از میراث فرهنگی را دوچندان می کند. اگر امروز اقلیت‌های دینی در ایران آزاد هستند؛ اگر امروز اقدام مختلف در کنار هم متحد هستند شک نکنید به دلیل میراث فرهنگی است.

بت‌کلیا گفت: وقتی کلیساها باقی مانده و آشوریان میراث دارند موجب می‌شود تا این‌طور در سرزمین احساس تنهایی نکنند . لازم است اداره این وزارت‌خانه با شخصی قدرتمند و پاسخگو باشد. حالا که با تصویب مجلس تاسیس این وزارت‌خانه قانونی شده است فردی کارآمد، محبوب و دور از جناح‌بندی و آشنا به فرهنگ و گردشگری می‌تواند تصوی را به عهده بگیرد که در سالهای مسئولیت خوب عمل کردند. از فعالیت‌های ایشان می‌توان به رشد ۵۳درصدی گردشگران اشاره کرد. 

این نماینده مجلس در ادامه به بخشی از اقدامات صورت گرفته در زمان مدیریت مونسان پرداخت که به شرح زیر اعلام شد:

رشد ۶۶ درصدی درآمد ارزی معادل ۱۱ ملیون ۶۰۰ میلیارد دلار

افزایش چهل درصدی گردشگر در چهار ماهه نخست سال ۹۸ 

تدوین سند راهبردی گردشگری 

طراحی برند ملی گردشگری ملی 

جلب مشارکت سازمان‌های تخصصی و بین‌المللی 

لغد رواید برای چین و عمان 

تعیین شهرهای پایتخت گردشگری مانند تبریز و همدان 

اخد ۸ نشان جغرافیایی برای ۸ رشته بومی صنایع دستی 

راه اندزی و تجهیز ۴۵ موزه به سیستم فروش بلیط الکترونیک

تصویب قانون مرمت 

مرمت و بازسازی مسجد ساری و بازار تبریز 

مرمت و بازسازی کلیسای قرن اول میلادی ننه مریم ارومیه 

بت‌کلیا در پایان گفت: امیدوارم همه به آقای مونسان رای بدهیم و پیشاپیش انتخاب ایشان را تبریک می‌گویم. 

بسیاری از اهداف برنامه‌های مونسان قابل تحقق نیست/ وزیر پیشنهادی نگاه جامعی به صیانت از میراث فرهنگی ندارد

گزارش ایلنا از جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی/ رای اعتماد قاطع مجلس به مونسان و حاجی‌میرزایی

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدمرتضی خاتمی نماینده ماه‌نشان که به عنوان مخالف با حضور مونسان در وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صحبت می‌کرد، گفت: انتقادی که من دارم درباره برنامه‌ها، عملکرد و سابقه ایشان در گذشته است. ایشان طی دو سال گذشته نگاه جامعی به حفظ و صیانت از میراث فرهنگی و صنایع دستی نداشتند و متاسفانه بسیاری از آثاری که از کشور خارج شد، هیچ تلاشی برای بازگرداندن آنها انجام نشد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر حتی در زمینه ثبت نشانگان و علائم داخلی مربوطه کوتاهی‌های زیادی شده است. اشکالات ساختاری، فقدان ثبات مدیریتی، عدم طبقه‌بندی و اولویت‌بندی موضوعات و مسائل حوزه میراث فرهنگی و عدم هدفگذاری در میراث فرهنگی از جمله ایرادهای ایشان است.

نماینده ماه‌نشان با اشاره به اینکه مونسان سفرهای زیادی به استان‌های مختلف داشته، گفت: متاسفانه این سفرها و جلساتی که در این سفرها برگزار می‌شود، غیرهدفمند و غیرموثر است و در زمینه تحقق اهداف بالادستی، حرکت مهمی انجام نشده و فقط شاید ۵۰ درصد اهداف بالادستی مورد توجه قرار گرفته است.

خاتمی افزود: تکیه مونسان بر آماری است که ناشی از عملکرد ایشان نیست. اگر مثلا امروز گردشگر خوبی به کشور آمده این مسئله ناشی از مسائلی همچون نوسانات ارزی و علاقمندی آنها به سفر به کشور است ضمن آنکه رویکرد مسافران در سال‌های اخیر یک سیر ثبت شده صعودی داشته است و این مسئله کاملا طبیعی بوده است.

وی ادامه داد: در برنامه‌های مونسان مشخص نیست که دستیابی ما به جایگاه اول منطقه در توجه به درآمدهای غیرنفتی حاصل از گردشگری و میراث فرهنگی چقدر مورد توجه  است و این مسئله چگونه هدفگیری شده است. همچنین وضعیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و واگذاری‌ها به این بخش مشخص نیست و این واگذاری‌ها تا چه میزان درست بوده است؟

خاتمی عدم جهت‌گیری صحیح در برنامه‌های مونسان را از دلایل مخالفتش با وی در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد و افزود: در برنامه‌های ایشان مشخص نیست که آقای مونسان چه جهت‌گیری را دنبال می‌کنند تا ما در بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به سمت دستیابی بیشتر ارز و افزایش اشتغال حرکت کنیم. حجم GDP گردشگری در کشور ما بسیار پایین است و در برنامه‌های ایشان بسیاری از اهداف قابل تحقق نیست.

در زمان مونسان برخی از آثار باستانی به مرغداری و دامداری تبدیل شد

گزارش ایلنا از جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی/ رای اعتماد قاطع مجلس به مونسان و حاجی‌میرزایی

به گزارش خبرنگار ایلنا، جلال محمودزاده (نماینده مردم مهاباد) به عنوان نماینده مخالف برای وزارت علی‌اصغر مونسان در وزارتخانه میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: روند تخریب آثار تاریخی در استان‌های مختلف را همه بهتر می‌دانند. در این میان شاهد کاهش تعداد گردشگران خارجی نیز هستیم. این درحالی است که ظرفیت بالای کشور ایران در امر آثار تاریخی و گردشگری را همه خوب می‌دانند.

وی ادامه داد: کشوری با این میزان آثار چرا بودجه آن باید وابسته به نفت باشد تا با تحریم‌ها دچار مشکل شود. به دلیل ضعف سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشورهای اطراف مانند ترکیه بسیاری از مشاهیر و میراث ایران را به نام خود مصادره کرده‌اند.

محمودزاده خاطرنشان کرد: تعداد گردشگران داخلی که به خارج از کشور سفر می‌کنند دو برابر گردشگران ورودی است، چنانکه سالانه بیش از ۹ میلیون گردشگر ایرانی به خارج سفر می‌کنند. اما در بسیاری از سال‌ها تعداد گردشگران ورودی بین ۲ تا ۳ میلیون نفر بود. تمام این موارد به دلیل ناکارآمدی مونسان به عنوان رییس سازمان میراث و گردشگری بوده است. چنانکه گردشگران داخلی که به خارج سفر می‌کنند کمترین اطلاع را از جاذبه‌های داخلی دارند. سازمان میراث وگردشگری نه تنها نتوانسته جاذبه‌های ایران را معرفی کند بلکه داخلی‌ها هم اطلاع ندارند.

وی با اشاره به گزارش‌هایی که مرکز پژوهش‌های مجلس درخصوص عملکرد سازمان میراث و گردشگری ارائه داده است، گفت: بدترین رتبه ایران در شاخص‌های سفر در سال ۲۰۱۷ مربوط به پایداری محیطی و اولویت معرفی جاذبه‌های گردشگری متعلق به ایران بود. در این میان شاهد کمبود شدید نیرو در سازمان هستیم چنانکه به ازای هر کارشناس یک مدیر وجود دارد. درحالی که اعتبارات چند برابر شده است.

عدم تعیین تکلیف وضعیت نیروهای قراردادی و یگان حفاظت میراث، عدم استفاده از نیروهای موجود برای کاهش تخریب میراث، عدم دقت در تدوین قراردادهای به‌سازی برای جلوگیری از عدمت تخلف، نبود منابع مالی برای ثبت میراث فرهنگی در عرصه جهانی و جلوگیری از سودجویی سایر کشورها، تخریب بافت‌های تاریخی به بهانه‌های مختلف، عدم تامین منابع مناسب برای مرمت آثار تاریخی از جمله مواردی است که محمودزاده به عنوان ضعف‌های مونسان در زمان ریاست سازمان میراث و گردشگری انجام داده به آن اشاره داشت.

وی ادامه داد: در زمان مونسان برخی از آثار باستانی به مرغداری و دامداری تبدیل شده‌اند یا پشت بام‌ها با قیرقونی پوشیده شده است، همچنین شاهد افزایش سرقت آثار باستانی و سهل‌انگاری در صدور مجوزهای پتروشیمی بودیم که می‌تواند تاثیر محیطی و آسیب میراث داشته باشد.

به گفته نماینده مردم مهاباد، عدم صرف و درآمدها در مجموعه‌های تاریخی و تخریب آثار ثبت شده را در زمان مدیریت مونسان شاهد بودیم. در این میان در بخش گردشگری، عدم تبادل تجارب بین مدیران، عدم استفاده مطلوب از فضای مجازی، عدم تعیین تکلیف سایت‌های مجازی فعال، کمبود راهنمایان گردشگری و سردرگمی گردشگران، عدم آموزش و توان مندسازی روستاها و واحدهای بومی، ضعف آمار گردشگران ورودی و خروجی، فقدان برنامه‌ریزی مطابق با سایر کشورها برای تبلیغ جاذبه‌های کشور، عدم ارائه راهکاری مناسب را شاهد بودیم.

محمودزاده درخصوص ضعف‌هایی که در زمان مونسان در حوزه صنایع دستی شاهد بودیم، گفت: عدم توجه به برندسازی در حوزه صنایع دستی، عدم استفاده از هنرمندان، عدم برگزاری نمایشگاه ثابت برای ارائه صنایع دستی در استان‌ها، جدایی صنایع فرش دستبافت از فهرست صنایع دستی و ورود صنایع دستی بی‌کیفیت به کشور، مشکلات مهم در زمان مدیریت مونسان بود.

وی در جمع‌بندی مطالب گفت: با توجه به اهمیت موضوع میراث و تاثیرات گسترده لزوم معرفی فردی مناسب‌تر مشهود است. هرچند مونسان برای وزارت میراث و گردشگری معرفی شده اما آمارها نشان می‌دهد مشکلات حوزه در زمان او نه تنها بهتر نشده بلکه بدتر هم شده است.

کتب درسی ما باید در جهت تعلیم و تربیت بهتر بازنگری شود/ روش‌های آموزشی نباید موجب اضطراب دانش‌آموزان شود

گزارش ایلنا از جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی/ رای اعتماد قاطع مجلس به مونسان و حاجی‌میرزایی

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن حاجی میرزایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس با تشکر از رییس‌جمهور که به او اعتماد کرد، گفت: از همه همکاران فرهنگی در سراسر ایران که برای برگزاری یک مهر باشکوه و آغاز سال تحصیلی خود را آماده می‌کنند سلام عرض می‌کنم و خداقوت می‌گویم. دوستان عزیز ما به آینده نمی‌رویم بلکه ما آینده را می‌سازیم و اگر آینده را خودمان نسازیم، دیگران برای ما خواهند ساخت. منابع زیرزمینی فراوان تجهیزات گران قیمت فناوری‌های نو و سرمایه‌های اقتصادی همه اینها بسیار مهم هستند اما انسان‌ها مهمتر هستند انسان‌ها آینده را می‌سازند همان کسانی که روی نیمکت مدارس ما دانش‌آموزش هستند.

وی ادامه داد: امروزه این باور وجود دارد که ماندگارترین و موثرترین و ارزان‌ترین راه برای بهبود جوامع برای ایجاد رفاه در زندگی مردم مسیر آموزش و پرروش است. مقام معظم رهبری فرمود اگر منابع زمینی فراوانی داشته باشیم، اما نیروی انسانی نداشته باشیم فایده ندارند، نیروی انسانی دانش‌آموزانی هستند که آینده ایران را می‌سازند، هزینه کردن در آموزش و پرورش هزینه نیست، سرمایه‌گذاری بی نظیر است.  هر چند بازده طولانی دارد اما قابل اعتناتر و اصیل‌تر است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی چهلمین سال خود را با موفقیت و افتخار پشت سر گذاشت و گام دوم را آغاز کرده بنابراین باید در جهت پیشرفت و تعالی بیشتر در جهت میدان دادن به نیروهای جوان و با انگیزه استفاده کرده از همین‌رو تحقق مجموعه رهنمودهای مقام معظم رهبری در گام دوم و مجموعه سیاست‌ها مبنای عمل ما در این دوره مسئولیت است. ما از سند خوبی برای آموزش و پرورش برخوردار هستیم این سند میثاق ملی ما برای ساخت یک انسان مستقل و شرافتمند است برای ساختن آموزش و پرورشی است که به درد مردم و رنج مردم اعتنا می‌کند و برای توسعه کشور ارمغان دارد.

وی با بیان اینکه سال‌ها در آموزش و پرورش فعالیت شده است،‌ گفت: در این سال‌ها چه کرده‌ایم چه انسان‌هایی را تربیت کرده‌ایم چه ساحت‌هایی را متعرض شده‌ایم آیا همه فرزندان ما در همه ساحت‌‌های دینی اعتقادی، اجتماعی، زیباشناختی و ... بهره‌ای برده‌اند. آیا آموزش و پرورش ما شهروندانی مستقل و مسئولیت‌پذیر تربیت می‌کند؟ علیرغم اینکه چتر آموزش و پرورش و گستره آن را پهن کرده‌ایم اما آنطور که شایسته فرزندان و فرهنگ غنی ما است زمینه لازم را برای رشد و پرورش آنها فراهم نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: در آموزش و پرورش حافظه‌محوری فربه شده و آموزش تمام ساحتی نحیف است آموزش‌های حافظه‌محور مهارت‌های یادگیری حل مسئله و مهارت‌های انسان تراز تمدن اسلامی را به حاشیه برده است محتوای برنامه درسی ما جامعیت لازم را ندارد کتب درسی ما باید در جهت تعلیم و تربیت بهتر بازنگری شود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: روش‌های آموزشی نباید موجب اضطراب و تشویش خاطر دانش‌آموزان شود تشویش اضطراب به جای شوق و هیجان یادگیری در فرزندان ما رخنه کرده و امکان بروز خلاقیت را کاهش می‌دهد. ما نیازمند محیطی آرام امن برای معلم و دانش‌آموز در مدرسه هستیم. افزایش شادی و نشاط و آموزش آداب و مهارت‌های زندگی از برنامه‌های جدی و فوری من است. گسترش فعالیت‌های تربیتی برای تحکیم برنامه‌های دینی استمرار برنامه‌های دینی به ویژه نماز و تشویق به اجرای احکام مناسک عبادی در صدر برنامه من است.

حاجی‌‌میرزایی خاطرنشان کرد: برای اجرای مناسک عبادی از ظرفیت کانون پرورش فکری استفاده خواهد شد همچنین از ظرفیت سازمان فنی و حرفه‌ای در کنار آموزش و پرورش استفاده می‌کنیم تا برای توسعه مهارت‌ها از پیش‌دبستانی تا پایان دوره متوسطه اقدام کنند. توانایی کسب معاش حلال توانایی برای اینکه بتوانند اقتصاد ساده‌ای  را پایه‌ریزی کنند تا استیصال بیرون بیایند، نیازمند توسعه مهارت‌ها است و این از اولویت‌های من خواهد بود. توسعه ورزش دانش‌آموزان به ویژه ورزش دختران و توسعه تربیت بدنی در مدارس، نهادینه کردن فعالیت سالم بدنی به نحوی که در تمام عمر افراد به ورزش ادامه دهند از برنامه‌های من است؛ چراکه باعث می‌شود سالانه از هزینه درمانی کشور بکاهد و سلامت مغز را تامین می‌کند و ما با تعامل با وزارت ورزش و بهداشت ادامه می‌دهیم.

وی ادامه داد: توسعه عدالت آموزشی و برابری فرصت‌های یادگیری رکن کلیدی کاهش نابرابری‌های اقتصادی است. همه نابرابری‌های که شکل می‌گیرد در نابرابری‌هایی است که در فرصت‌های یادگیری ایجاد می‌شود دسترسی به فرصت‌های برابر و با کیفیت حق همه شهروندان است. توسعه مدارس دولتی از سیاست‌های اصلی من است. افزایش کیفیت مدارس دولتی از برنامه‌های من است. البته مدارس غیردولتی نیز باید با هدایت در مسیر صحیح قرار گیرد اما به عنوان دولت وظیفه داریم کیفیت مدارس دولتی را ارتقا ببخشیم و به مردم قدرت انتخاب دهیم.

گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش گفت: حق انتخاب برای آموزش شرط اولیه بشر و پیش‌نیاز توسعه است باید با جبر آموزشی برخورد کنیم باید انتخاب دانش‌آموزان را بالا ببریم. دانش‌آموزان مدارس دولتی در جبر جغرافیایی گرفتار شده‌اند. یعنی نمی‌توانند به یک سمت خیابان در مدرسه‌ای که ترجیج می‌دهند ثبت‌نام کنند چرا که براساس قانون فعلی نمی‌توانند در آن ثبت‌نام کنند. حق تربیت حق والدین است و والدین باید امکان انتخاب برای تعلیم فرزندان خود را داشته باشند و این موضوع باید اصلاح شود و جز اولویت‌های من خواهد بود.

حاجی میرزایی ادامه داد: هر دانش‌آموز سرانه‌ای دارد که حق طبیعی او است و باید از حق خود استفاده کند. ما با نیروهای توانمند مدلی را برای معلمان طراحی خواهیم کرد تا آنها موجب بهبود کیفت آموزشی شوند.

وی افزود:‌ ما اکنون به شکست طرح‌های کیفیتی آموزش و پرورش رسیده‌ایم، از این رو ضرورت دارد برای ارتقا کیفیت در آموزش و پرورش به میدان آمد و کار کرد. ما باید از ابزارهای نو و فناوری‌های جدید استفاده کنیم. باید آموزش رایگان، با کیفیت و اصولی با مشارکت معلمان در همه جای کشور فراهم شود. امروز ما به مدد تکنولوژهای جدید می‌توانیم از توانمندی‌های معلمان و روش‌های جدید آموزشی برخودار شویم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: هر کودکی که از تحصیل باز می‌ماند در خطر فقر و بیکاری در آینده خواهد بود. در همین راستا یکی از دغدغه‌های جدی من رسیدگی به کودکان بازمانده از تحصیل است. زیرا از یک سو معیشت این دانش‌آموزان و از سوی دیگر نیازهای آنها به آموزش بسیار اهمیت دارد و باید سریعا به وضعیت این کودکان رسیدگی کنیم.

وی با بیان اینکه معلم کارمند نیست، گفت: معلم مهم‌ترین رکن تعلیم وتربیت است، معلم جانشین همه نداشتن‌ها است. اگر در همه فرآیند‌های آموزشی نقص و کاستی وجود دارد این معلم است که می‌تواند همه نقص‌ها را جبران کند و اگر معلم منزلت کافی را کسب نکرد، هیچ یک از امکانات دیگر به کار نخواهد آمد. هیچ کشوری از سقف اندیشه معلمانش بالاتر نمی‌رود و سقف منزلت هر جامعه سقف اندیشه و منزلت معلمانشان است.

حاجی میرزایی گفت: ما استمرار داریم تا لایحه خاصی را برای جایگاه و رفعت معلمان تنظیم کنیم. همچنین توسعه و کیفیت بخشی به دوره دبستان به عنوان بنیاد اصلی آموزشی و توسعه پیش دبستان جز برنامه‌های من خواهد بود. در دوره متوسطه نیز با توسعه برنامه‌‎های مهارت آموزی زمینه یادگیری و آموزش حداقل یک مهارت را در نظر خواهیم داشت.

وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش گفت:‌ ما به جهت اهمیت مهارت‌آموزی توسعه هنرستان‎ها را نیز در دستور کار داریم. آشتی بین مدرسه و جامعه باید اتفاق بیافتد. اگر مدرسه خانه دوم است، خانواده نیز مدرسه اول خواهد بود. باید دیوار حائل بین مدرسه و خانواده‌ها از بین برود. اکنون مشارکت‌های والدین در ارزیابی مدرسه بسیار اندک است و مدرسه‌ها زمانی که پول می‌خواهند سراغ خانواده‌ها می‌روند. ارتباط تنگاتنگ بین مدرسه و خلانواده جز برنامه‌های من است.

گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش گفت: مدرسه باید کانون یادگیری شود. مدرسه باید کانون تعاملات آموزشی باشد. نمایندگان محترم؛ من یک پدر هستم و همیشه دغدغه داشتم که بچه‌های من در ترازی که من می‌پسندم تربیت می‌شوند؟ من می‌دانم والدین نگران مصرف مواد مخدر و بلوغ زودرس باشند. ما برای اقدامات اصلاحی در مدارس و مدارس بدون دیوار حرکت خواهیم کرد.

وی ادامه داد: ستاد وزارتخانه برای ایجاد برنامه تحولی نیاز به جوان‌گرایی دارد و در سال‌های آینده نسل جوان پست‌های مدیریتی را به عهده خواهند گرفت. همچنین این وزارتخانه شامل بانوان توانمند که باید پست‌های مدیریتی را به عهده بگیرند، باشد و ما این هدف را تعقیب خواهیم کرد.

وی افزود: ما با مشکل نادیده گرفته شدن و عدم احترام کافی به حقوق اقلیت‌ها مواجه هستیم.  باید به سمتی پیش برویم که علاوه بر آموزش به زبان مادری، تسلط به فارسی صحبت کردن به حد مطلوب برسد و من ضامن اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی خواهم بود.

حاجی میرزایی گفت: تحقق همه اهداف بلند نیازمند توجه به واقعیت‌های موجود است. باید ابتدا مسائل آزاردهنده و روی زمین مانده را در حد مطلوب پاسخ دهیم که توجه به اقتصاد آموزش و پرورش است. آموزش و پرورش از بودجه با ضعف شدید ساختاری رنج می‌برد و بودجه با یک سوم کسری بسته می‌شود چراکه هزینه‌های پرسنلی و حق التدریس هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر تلقی نمی‌شود. این بودجه باید واقع‌بینانه بسته شود. دیروز با رئیس‌جمهور صحبت کردم؛ درست است که مطالبات باید زودتر ساماندهی شود اما این مشکل را باید ریشه‌ای حل کرد. برای حل ریشه‌ای نیازمند این هستیم که بودجه واقع‌بینانه بسته شود. باید به حقوق معلمان فکر کنیم و فرهنگیان از این حق بهره‌مند خواهند شد. حقوق معلمان باید منظم پرداخت شود وقتی تاخیر اتفاق می‌افتد معیشت و اقتدار نظام آموزشی در معرض مخاطره قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: برای حل مسکن معلمان برنامه داریم و برای افزایش برخورداری فرهنگیان در همکاری با وزارت راه و شهرسازی همکاری می کنیم.  اقتصاد آموزش و پرورش بزرگ است و محدود به اعتبارات دولتی نمی‌شود. این حجم بزرگ نقدینگی به اهداف آموزشی ما کمک نمی‌کند و خروجی نظام آموزشی ما به جای شهروند مستقل تبدیل دانش آموز به تست زن است که اضطراب مدام را به آنها تلقین می‌کند. کنکور باید اصلاح شود. مدیریت دارایی آموزش و پرورش به عنوان اهرم قرار دادن دارایی برای حل مسائل استفاده می‌شود و من اقتصاددانهایی که تحول خواه هستند برای این کار مامور خواهم کرد و اقتصاد را سامان خواهم داد.

حاجی‌میرزایی گفت: من همه فرمایشات را شنیدم و غالبا دغدغه من است و تلاش من این است که دغدغه های مشترک را به پیش ببریم. در جلسات کمیسین ها دیدم خیل عظیمی از نمایندگان پشتوانه آموزش و پرورش هستند که می توانیم وضعیت را بهتر و بیشتر پیش ببریم. من منحصرا برای خدمت به میدان آمده‌ام. مصمم هستم از همه ظرفیت دولت و دبیری دولت و آشنایی با دستگاه‌ها برای حل مسائل نظام تعلیم و تربیت بهره ببرم. اگر مورد اطمینان قرار گرفتم خدا را شکر می‌کنم و اگر نگرفتم در سنگر دیگری به انجام وظیفه می‌پردازم.

حاجی‌میرزایی مخالف سند ۲۰۳۰ و توانمند در اجرای سند تحول بنیادین است

گزارش ایلنا از جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی/ رای اعتماد قاطع مجلس به مونسان و حاجی‌میرزایی

 

به گزارش ایلنا، محمدحسین فرهنگی در جلسه علنی صبح امروز  مجلس و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به عنوان موافق وزیر پیشنهادی، گفت: آشنایی بنده با آقای حاجی میرزایی به روزهای اول انقلاب بر می‌گردد که ایشان مسئولیت نهضت سوادآموزی و چند مسئولیت دیگر را در استان آذربایجان شرقی داشتند. شاهد تلاش‌های ارزشمند ایشان در اعمال نظرات انقلابی و دینی در حوزه‌های کاری و مسئولیتی بوده‌ام.

نماینده مردم تبریز با بیان اینکه مسئول یک سازمان باید مهارت‌های ادارکی بالایی داشته باشد، گفت: مهارت‌های ادراکی به معنای داشتن قدرت بالای تصمیم‌گیری و اعمال سیاست‌های پیش‌بینی شده و قدرت بالای هماهنگی با کل سازمان است که این ویژگی در آقای حاجی میرزایی وجود دارد.

این نماینده مجلس ادامه داد:‌ در طول انقلاب وزرایی بودند که در وزارت‌خانه‌های کشاورزی و نیرو و نفت مسئولیت‌هایی داشتند و به دلیل مهارت ادراکی بالا کارنامه موفقی از خود به جای گذاشتند. از آن طرف در آموزش و پرورش شاهد حضور وزرایی بودیم که علیرغم وجود سابقه در آموزش و پورش منشاء اثر گسترده‌ای نشدند.

فرهنگی اضافه کرد: بنابراین داشتن مهارت‌های ادراکی و ارزشمند در مدیریت مؤلفه‌ مهمی است که آقای حاجی‌میرزایی با داشتن چنین مهارت‌هایی می‌تواند در مدت باقیمانده دولت سنگ بنای تحولات مختلف را بگذارد.

وی در پایان حاجی میرزایی را مدیری عالی و با توانایی اداره امور دانست و گفت که تاکید بر اجرای سند تحول بنیادین و مخالفت با سیاست‌های استعماری ۲۰۳۰ از جمله نکات مثبت ایشان به شمار می‌آید

حاجی میرزایی اعتقادی به تدریس زبان مادری در مدارس محلی ندارد

گزارش ایلنا از جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی/ رای اعتماد قاطع مجلس به مونسان و حاجی‌میرزایی

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدتقی کبیری در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به آیاتی از قرآن کریم گفت: محسن حاج‌میرزایی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت خانه بسیار مهم و حساس آموزش وپرورش تعیین شده و سوابق مدیریتی و اخلاق ایشان هم بر همگان روشن است اما براساس وظیفه که قسم خوردیم لازم است نکاتی را در راستای مخالفت با این پیشنهاد بگویم اما باید بگویم که متاسفانه رئیسجمهور پیشنهاد وزارت را در دقیقه ۹۰ مطرح کرد که موضوع حساسیت زمان نیز مطرح شود.

وی خطاب به حاج میرزایی ادامه داد: سوابق شما نشان می‌دهد که حدود ۱۸ سال از بدنه و فضای آموزش و پرورش جدا بودید و در زمان حضورتان نیز در بخش نهضت سوادآموزی حضور داشتید که در برنامه پیشنهادی شما وضعیت نهضت سوادآموزی نیز روشن نیست. با وجود چندین میلیون بیسواد که در این حوزه داریم البته موضوع برای حضور در این وزارتخانه شرط لازم است اما کافی نیست.

این نماینده مردم ادامه داد: برنامه پبشنهادی شما کلی و آرماگرایانه صرف و نه  واقع‌گرایانه است. با وجود سهم ۴ درصدی از تولید ناخالص ملی و با وجود حدود یک میلیون نفر معلم و ۱۳ میلیون دانش آموز چه برنامه‌ای برای اضافه این سهم ۴ درصد دارید؟ در برنامه پیشنهای شما کلی‌گویی مطرح شده است همچنین درباره خرید خدمت، نهضتی‌ها، شرکتی‌ها در برنامه شما مباحث اجرایی و عملیاتی شدن علیرغم برنامه آرمانی وجود ندارد 

کبیری با اشاره به مدارس کانکسی در برخی نقاط کشور گفت: برنامه زدودن مدارس کانکسی مشخص نشده است. رتبه بندی معلمان در کجای برنامه شما جای دارد؟ برنامه رتبه‌بندی یکسال است که در برنامه دولت است؛ شما مسئول دفتر دولت بودید، در این باره چه کردید؟ در برنامه شما همچنین تبصره یک ماده ۱۷ درباره نهضتی‌ها و حق‌التدریسی ها مشخص نشده است. 

وی ادامه داد: برنامه علملیاتی برای اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی و تدریس زبان مادر در مدارس محلی وجود ندارد. هقته گذشته در همین مجلس یادآوری کردیم برنامه اجرایی‌تان را برای اجرای اصل ۱۵ مشخص کنید؛ مشخص است که برنامه ندارید. شما هم مانند برخی از گذشتگان اعتقادی به این اصل ندارید .

وی ادامه داد: آیا شما توان دارید که حافظ مطالبات فرهنگیان باشید و رئیس‌جمهور را در شورای عالی آموزش و پرورش متقاعد کنید؟

از حاجی میرزایی انتظار داریم با مافیایی کنکور مبارزه کند

گزارش ایلنا از جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی/ رای اعتماد قاطع مجلس به مونسان و حاجی‌میرزایی

به گزارش خبرنگار ایلنا، فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران، به عنوان موافق رای اعتماد مجلس به  وزرات حاجی‌میرزایی در دفاع از وی، گفت: امروز که رئیس‌جمهور محترم جهت تصدی وزارت آموزش و پرورش فردی را معرفی کرده‌اند باید بگویم آقای حاجی میرزایی سابقه طولانی در این حوزه داشته و از نیروهای توانمند و  واقعی بوده و در پاک دستی ایشان شکی نیست.

وی افزود: آقای حاجی میرزایی در برنامه پیشنهادی خود توسعه و ترویج آموزش، ارتقاء سیاسی، هنری زیر مجموعه آموزش و پرورش، ارتقا سلامت فرهنگیان، توسعه فعالیت‌های تربیت بدنی و تقویت برنامه‌های محلی و منطقه‌ای را در دستور کار دارد.

این نماینده مجلس ادامه داد: از دیگر برنامه‌های حاجی‌میرزایی می‌توان به بازمهندسی برنامه درسی و به‌سازی منابع انسانی، اصلاح نظام پرداخت، متناسب‌سازی  شرایط آموزشی در چارچوب شرایط اقلیمی، بازسازی نیروی انسانی معلمان و استفاده از نیروهای قوی برای دانشگاه‌های فرهنگیان اشاره کرد.

وی افزود: هر چند انتظارات ما برای استفاده از زنان در دولت محقق نشد اما ما انتظار داریم آقای حاجی میرزایی باتوجه به اینکه ۶۰ درصد کارکنان وزارت آموزش و پرورش زنان هستند، از توانمندی‌های آنها در زیر مجموعه‌های وزارتخانه استفاده کنند.

نماینده تهران با اشاره به کارت زرد وزیر پیشین برای موضوع مافیای کنکور، گفت از آقای حاجی میرزایی انتظار داریم که با مافیایی کنکور مبارزه کند و همچنین ترویج و توسعه حق‌التدرسی‌ها و اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان را انجام دهد.

ذوالقدر در پایان گفت: انتظار داریم این کارها انجام شود تا معلم با هر عنوانی که در کلاس حضور پیدا می‌کند آرامش امنیت داشته باشد تا بتواند فضای آموزشی خوبی را فراهم کند امیدواریم با رای بالا برنامه ایشان و مطالبه فرهنگیان و زنان محقق شود.

آقای حاجی‌میرزایی آیا با اختیارات کامل آمده‌اید؟/ معلمان از نظر معیشت به شدت آسیب‌پذیر شده‌اند

گزارش ایلنا از جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی/ رای اعتماد قاطع مجلس به مونسان و حاجی‌میرزایی

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمداسماعیل سعیدی در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: جناب آقای حاجی‌میرزایی دارای سابقه انقلابی هستند و مشهور به فردی متدین و انقلابی هستند و اگر مخالفتی نسبت به ایشان دارم مربوط به نکات برنامه پیشنهادی ایشان است. 

 وی خطاب به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورشادامه داد: آقای حاجی‌میرزایی آیا با اختیارات کامل آمده‌اید؟ قبل شما نیز وزرای قبلی برنامه‌های مدونی را ارئه دادند اما چرا این برنامه عملیاتی نشد و چرا در نقطه شروع پایان یافت؟ نظام رتبه‌بندی معلمان و مشکلات نظام آموزشی و ده‌ها موضوع دیگر که می‌دانید هیچ کدام عملیاتی نشد. اینجا بفرمایید آیا دولت به شما اختیار داده است؟ 

وی افزود: یکی از مشکلاتی که جامعه ما از آن رنج می‌برد تمرکز اختیارات در تهران است . این اختیارات نه تنها در وزارت خانه که در هیات دولت متمرکز است. آقایان وزرا باید برخی اختیارات را به استان‌ها واگذار کنند. وزیر قبلی قربانی رتبه‌بندی شد اما نتوانست از عهده آن بر بیاد برای اینکه باید از امکانات برخوردار باشد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: فرهنگیان ما جزو دلسوز ترین فشر ملت هستند اما آیا دولت این باور را دارد؟ چرا سرانه مدارس قطع شده و چرا وزیر آموزش و پرورش اعلام می‌کند پول از والدین نگیرید اما در مدارس پول می گیرند؟ این باعث شده حیثیت مدیران ما زیر سوال برود. مدیر مدرسه مجبور است برای اداره مدرسه آبروی خود را گرو بگذارد.

وی ادامه داد: آقای حاجی‌میرزایی خشکسالی از مدارس شروع شده و باید این تعهد را از بقل دستی خودتان که آقای جانگیری است بگیرید که به ترسالی تبدیل شود. شما در برنامه خود اعلام کردید ما تصمیمیات را از ستاد به صف سوق خواهیم داد اما مشخص نیست کارها چگونه عملیاتی خواهد شد.

وی افزود: در وزارت‌خانه آموزش و پرورش مسائل قومی، جغرافیایی و استعدادهای مختلف در شهرستان‌ها نادیده گرفته می‌شود و در پشت درهای بسته برای استان سیستان و بلوچستان و آدربایجان تصمیم می‌گیرند؛  در صورتی که اگر این تصمیم‌ها در خود استان ها اخذ می‌شد بسیاری از مشکلات قابل حل بود.

سعیدی گفت: نظام آموزشی ما از خیلی مسائل مثل مدرک‌گرایی رنج می‌برد.الان فارغ‌التحصیل‌های ما گرفتار شده اند. صاحبین دیپلم و لیسانس به موسسات فنی و حرفه‌ای مراجعه می‌کنند تا مهارت یاد بگیرند. ما مشکلات عدیده‌ای در این وزارت خانه داریم. 

وی افزود: یکی از مشکلات برای نظام آموزشی این است که فرهنگیان عزیز و معلمین ما منزلتشان لطمه خورده و انگیزه آنها پایین آمده است. آنها از نظر معیشت به شدت آسیب پذیر شده‌اند؛ چرا راه حلی برای این مساله نداریم. معلمی که تا ساعت یک بعد از نیمه شب مسافرکشی می کند چگونه صبح به فرزندان ما آموزش بدهد؟ 

وی ادامه داد: در برنامه خود نوشته‌اید بازنگری در نظام مالی با مدل‌های پیشرفته؛ آیا می‌خواهید به سراغ جیب مردم بروید و با روش‌های پیشرفته جیب مردم خالی شود. نظام آموزشی در قانون اساسی ما رایگان است. درخواست من این است که توضیحات کامل بدهید. 

حاجی میرزایی به جایگاه زنان در آموزش و پرورش اهمیت می‌دهد

گزارش ایلنا از جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی/ رای اعتماد قاطع مجلس به مونسان و حاجی‌میرزایی

به گزارش خبرنگار ایلنا،‌ حمید بنایی نماینده گناباد و بجستان به عنوان موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش  بیان کرد: ما طی روزهای گذشته نشست‌های متعددی در کمسیون‌‎ها و فراکسیون‌های مختلف داشتیم و من خواهش می‌کنم که کاش نمایندگان در این خصوص مطالعه می‌کردند. همه ما می‌دانیم که نظام آموزش و پرورش جایگاه بالایی دارد ما از حاجی میرزایی خواستیم که آموزش و پرورش را سیاسی نکند زیرا آموزش و پرورش مربوط به کل جامعه است.

وی ادمه داد: می‌دانیم که حدود  ۱۸ میلیون دانش‌آموز و یک میلیون فرهیخته در جامعه ما وجود دارد از این رو مقوله آموزش و پرورش اهمیت میابد. حاجی میرزایی برنامه‌هایش را به ما اعلام کرد. او عنوان کرد که در هیچ کجای دنیا ۲۳ نوع مدرسه وجود ندارد و باید در همه جا دو نوعه مدرسه دولتی و غیر دولتی وجود داشته باشد. رسیدگی به نظام رتبه‌بندی معلمان، پرهیز از سیاست‌زدگی و مطالبات حق فرهنگیان از جمله برنامه‌های ایشان است که باید ادا شود.

بنایی گفت: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش طبق تبصره ۱۷ ساماندهی نیروهای خرید خدماتی، نهضت سوادآموزی و معلمان مهد کودک‌ها از آنها حمایت خواهد کرد. ایشان همچنین دانشگاه فرهنگیان را مورد حمایت قرار دادند و به آسیب‌های اجتماعی مدارس واقف هستند و در این باره گفته است که به همه این امور رسیدگی خواهد کرد. او قول داده است که شأن معلمان مدارس خارج از کشور حفظ و به مطالبات آنها رسیدگی شود.

وی افزود:‌ حاجی میرزایی شخصی یک رنگ و پاکدست است و به جایگاه زنان در آموزش و پرورش اهمیت می‌دهند. او برای مردم احترام قائل است و به آنها عشق می‌ورزد. او آینده نگر تحول خواه است و قدرت طلب و جاه طلب نیست. ایشان قول دادند که از شایسته‌سازی استفاده کنند.

بنایی ادامه داد: او تحولات آموزش و پرورش را می‌داند و چهار مرتبه در این زمینه برگزیده جهانی شده است او مشقت‌های معلمان را می‌داند. او مرام و منش معلمی دارد و در عین حال مدیر است. بهبود راهبردی آموزش و پرورش یکی از دیگر از برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش است. وی همچنین در راستای پیاده‌سازی صلاحیت حرفه‌ای مدیریان تمرکز کرده و انتصاب مدیران را اصلاح خواهد کرد.

این نماینده مجلس در پایان گفت: حاجی میرزایی عقیده دارد واگذاری اختیارات به مدارس موجب افزایش اعتماد در میان مدیران, والدین و دانش آموزان خواهد شد. توجه به انتصاب آموزش و پرورش،‌معیشت معلمان و اصلاح این مسائل بسیار حائز است. از طرف دیگر استفاده از ظرفیت‌های موجود نهادها نیز جز برنامه‌های ایشان است. همچنین ارتقا بهره‌وری که یکی از ‌حلقه‌های مفقوده است یکی از تخصص‌‎های او است. در این میان اجرای سند تحول بنیادین که ماموریت اصلی آموزش و پرورش است یکی دیگر از اهداف مهم حاجی‌میرزایی است زیرا او روحیه ماموریت‌گرایی دارد و می‌تواند برنامه‌های کلان را اجرایی کند. امیدورایم که همگی رای مثبت به ایشان بدهیم.

حاجی‌میرزایی حدود دو دهه با آموزش و پرورش فاصله داشته است

گزارش ایلنا از جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی/ رای اعتماد قاطع مجلس به مونسان و حاجی‌میرزایی

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمود نگهبان سلامی نماینده تفرش و آشتیان در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس گفت: خداوند را شاهد می‌گیرم که از روی غرض شخصی صحبت نمی‌کنم بلکه براساس ایفای وظیفه است و آقای حاجی‌میرزایی کسی است که به عنوان متخصص و دکترای تعلیم و تربیت با سابقه دو دوره حضور در کمیسیون آموزش و ۲۰ سال تجربه در حوزه آموزش و پرورش است امیدوارم آنچه در خیر صلاح است در رای شما جلوه‌گر شود.

وی ادامه داد: در تمام دنیا آموزش و پرورش اولویت اصلی همه دولت‌ها است اما این سوال را از رییس‌جمهور دارم که چرا آموزش و پرورش نه تنها اولویت اول بلکه اولویت دهم شما هم نیست و بزرگترین سرمایه کشور را به ورطه فراموشی دادید.

نگهبان سلامی با اشاره به اجرای سند تحول بنیادین خاطرنشان کرد: همه وزرای شما اجرای سند تحول بنیادین را در برنامه داشتند اما از حوزه شعار فراتر نرفته‌اند وقتی آموزش و پرورش اولویت اول رییس‌جمهور و هیات دولت نیست چگونه می‌خواهیم وزیر پیشنهادی شما دغدغه فرهنگیان پاداش بازنشستگان و رتبه‌بندی را حل کند؟ آقای حاجی‌میرزایی مدت حدود دو دهه با آموزش و پرورش فاصله داشتید آیا با این دغدغه‌ها آشنا هستید؟ ما در برنامه پیشنهادی شما برنامه‌ای برای آنها ندیدیم.

این نماینده مردم خاطرنشان کرد: غلیرغم اخلاق‌مدار بودن آقای حاجی‌میرزایی اما با توجه به سابقه کاری ایشان نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که چاره‌ای برای دغدغه فرهنگیان داشته باشد. ایشان ۶ سال در دولت در بخش‌های مختلف بودند اما با نگاهی به جامعه بزرگ فرهنگیان کشور باید فردی معرفی می‌شد که دغدغه مطالبه‌گری داشته باشند آقای حاجی‌میرزایی در همین سمت چقدر به آموزش و پروش کمک کرد که امروز سکاندار آن باشد

وی ادامه داد: آقای رییس‌جمهور کسی را برای این سمت پیشنهاد می‌کردید که با این چالش‌ها آشنا باشد در برنامه شما برنامه‌های بلندمدت، کوتاه‌مدت و میان‌مدت وجود نداشت بحث بازنشستگان ارتقای منزلت فرهنگیان دیده نمی‌شد امروز فرهنگیان شرمنده خانواده‌هایشان هستند. افزایش کیفیت مدارس دولتی و نابرابری‌هایی که با مدارس غیردولتی دارند در برنامه‌های شما نبود. فضای‌های فرسوده، سرانه ورزشی پایین هیچ کدام جلوه‌ای در برنامه شما ندارند.

سلامی ادامه داد: مقام معظم رهبری نیروی انسانی را زیربنای امید بخش کشور دانستند همچنین در حوزه علم و فناوری دانش را بزرگترین قدرت دانستند این موضوعات چه حد در برنامه شما تحقق پیدا کرده است. شما باید در وهله اول باید تخصص داشته باشد اما ما هیچ تحقیق و کتاب از شما در حوزه آموزش و پرورش ندیدیم. در این شرایط حساس کشور آموزش و پرورش نیازمند فردی متخصص و کار‌آمد است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش معلمان را نمایندگی نمی‌کند/فقط اعضای دفتر رئیس‌جمهور نباید وزیر شوند

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، نادر قاضی‌پور در مخالفت با محسن حاجی‌میرزایی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: معلمی شغل انبیاء است و اولین آیه قرآن کریم خطاب به پیامبر می‌گوید بخوان و پیامبر گفته از گهواره تا گور دانش بجوی. 

وی ادامه داد: یک نفر که می‌خواهد وزیر آموزش و پرورش شود، باید شخصیت ملی، فریادگر و شخصیت جذاب ملی باشد. ما تا امروز نسبت به معیشت فرهنگیان ارزان فروشی کردیم. آنها در انجام رسالت هیچگاه ارزان فروشی نکردند. ساده‌ترین مسیر را دولت انتخاب کرده است. فقط اعضای دفتر رئیس‌جمهور باید وزیر شوند. وزیر پیشنهادی ۲۰ سال از آموزش و پرورش دور بودند. آقای حاجی میرزایی شما از بدنه آموزش و پرورش نیستید و انتخاب شما انتخاب سیاسی است.

وی افزود: معلمان زحمت‌کش ما اعضای خارج از خانواده خود را به سختی می‌پذیرند. ماه‌ها طول می‌کشد که از تهدیدها و مسائل این وزارتخانه آشنایی پیدا کنید. وزارت آموزش و پرورش جای آزمون و خطا و تجربه‌اندوزی نیست. دولت با انتخاب شما اشتباه استراتژیک کرده است. برای آینده این وزارتخانه آقای حاجی‌میرزایی نگفته چه کاری می‌خواهد انجام دهد. من برنامه شما را مطالعه کردم بگویید برای مثال برای بیانیه گام دوم رهبر انقلاب به عنوان منشور چه اقدامی می‌خواهید انجام دهید؛ چراکه بخش عمده آن به جوانان اشاره دارد. برای معیشت معلمان چه برنامه‌ای دارید که ما به معلمان بگوییم. 

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: شما هیچ اشاره‌ای به مشکلات این وزارتخانه نکردید و هیچ بحث آسیب‌شناسی نداشتید و بدون آسیب شناسی نمی‌توانید راهبرد مشخص تعیین کنید. با تاسف با توضیحات اشاره شده وزیر پیشنهادی معلمان را نمایندگی نمی‌کند. آموزش و پرورش صاحب متولی است و می‌خواهد متولی دلسوز داشته باشد. 

وی ادامه داد: برای مدارس کانکسی و اجاره‌ای برنامه‌ای ارائه نکردید. در برنامه وزیر پیشنهادی نحوه حفظ منزلت فرهنگیان کجاست. برای بازماندگان تحصیل برنامه‌ای ارائه نکردید. برای بی‌سوادی مملکت کاری ارائه نکردید. آموزش و پرورش ارگان اصلی نظام است. 

قاضی‌پور خطاب به معاون اول رئیس‌جمهور گفت: آقای جهانگیری خودت وزیر می‌شدی. آقای روحانی در رفت حداقل آقای جهانگیری گوش دهد. این شأن و مزلت معلمان است؟ معلمان نیاز دارند همه دولت به این وزارت خانه کمک کنند.

چراغ سبز فراکسیون امید به مونسان و حاجی میرزایی

گزارش ایلنا از جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی/ رای اعتماد قاطع مجلس به مونسان و حاجی‌میرزایی

فاطمه سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره رأی فراکسیون امید به وزرای پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری و آموزش و پرورش گفت: جلسه‌ای در فراکسیون امید با حضور مونسان و حاجی میرزایی  تشکیل شد، آنان برنامه‌های خودشان را مطرح کردند.

سخنگوی فراکسیون امید ادامه داد: نمایندگان پس از استماع برنامه‌های وزرای پیشنهادی نظرات خود را بیان  کردند. سپس با رای‌گیری، همه اعضا نظر موافق خود را نسبت به مونسان و حاجی میرزایی اعلام کردند.

اعضای فراکسیون مستقلان آتش به اختیار به حاجی میرزایی و مونسان رأی می‌دهند

گزارش ایلنا از جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی/ رای اعتماد قاطع مجلس به مونسان و حاجی‌میرزایی

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره نظر نهایی فراکسیون مستقلان درخصوص وزرای پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش و میراث فرهنگی گفت: امروز صبح قبل از آغاز صحن علنی مجلس شورای اسلامی ما نشستی را در فراکسیون با حضور اعضا با دستور کار بررسی وزرای پیشنهادی از سوی رئیس‌جمهور برای میراث فرهنگی و گردشگری و آموزش و پرورش برگزار کردیم.

سخنگوی فراکسیون مستقلان ادامه داد: پس از گفت‌وگو‌ها و بررسی آنچه که تاکنون از وزرای پیشنهادی به دستمان رسید قرار شد اعضای فراکسیون آتش به اختیار عمل کنند.

نباید صدای دشمن را از حنجره رسانه‌‌های مخالف دولت بشنویم

به گزارش خبرنکار ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در جلسه رای اعتماد وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با حضور در مجلس گفت: برای معرفی دو وزیر از کابینه دولت  در خدمت نمایندگان مجلس و هیات رئیسه هستیم. در آغاز لازم می‌دانم ایام سوگواری و ایام شهادت مولایمان حسین (ع) و اهل بیت و یاران و اصحابش را به ملت بزرگ ایران و همه مسلمانان و حضار تسلیت عرض کنم و امیدوارم همه ما بتوانیم پیرو راه آن عزیزی باشیم که گفت من برای سامان دادن امور جامعه و نجات امت از انحراف و نفاق قیام و نهضتم را آغاز کردم که اراده و تصمیم من امر و فرمان به خوبی‌ها و نهی و بازداشتن از پلشتی‌ها و زشتی‌هاست راه من راه پدر و برادر و جدم خواهد بود باید هر لحظه برای اصلاح جامعه بکوشیم و از هیچ تلاشی فروگذار نکنیم.

وی با بیان اینکه شرایط امروز کشور شرایط سخت و پیچیده‌ای است که نیاز به نقش آفرینی استثناعی از سوی مجلس شورای اسلامی، دولت، قوه قضائیه و سایر ارکان کشور دارد، گفت: به یاد ندارم هیچ کشوری در تاریخ دهه‌های گذشته همانند ایران امروز در فشار اقتصادی بی حد و حصر و حداکثری استکبار جهانی و دشمنان این مرز و بوم قرار گرفته باشد. طراحی بر این بود که ۱۶ ماه پیش با تحریم شدید علیه جمهوری اسلامی حداکثر کشور ۶ ماه بیشتر نتواند تاب‌آوری داشته باشد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: هیچ کشور معمولی نمی‌توانست در این تحریم‌ها ۶ ماه مقاومت کند. اینکه طراحی چنین بود که پس از ۶ ماه از دولت و نظام چیزی باقی نمانده باشد با محاسبات عادی خیلی غلط نبود اما وقتی در برابر یک ملت آبدیده که فراز و نشیب فراوان در تاریخ دیده و دارای فرهنگ بلند ایمان قوی و اعتقاد به خاندان رسالت است و پشت پرچم سالار شهیدان آماده ایثار در طول تاریخ بوده این گونه محاسبات نادرست و غلط بود و آنها هم امروز به این واقعیت رسیدند.

وی خاطرنشان کرد:‌ امروز نگاه دنیا نسبت ایران بعد از مقاومت حتی در آمریکا عوض شده است.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه آن‌ها هم به این نتیجه رسیده‌اند با فشار نمی‌توانند ملت را به زانو در آورند، گفت: آنکه این همه پیغام با واسطه در سراسر جهان امروز مشاهده می‌کنیم به خاطر یاسی است که بر افکار دشمن مستولی شده است. آن‌ها هم می‌دانند که این جنگ تحمیلی اقتصادی بی‌نتیجه است همانند جنگ تحمیلی نظامی ۳۰ سال قبل که هیچ نتیجه‌ای نداد و ملت ما علیرغم همه دشمنی‌ها خودش را مسلح کرده بود و با ایدئولوژی شرق و سلاح غرب خودش را مسلح کرده بود و فکر نمی‌کردند ایران پیروز شوند.

روحانی ادامه داد: آمریکا اطلاعات می‌داد و برخی کشورها فرودگاه در اختیار آن‌ها گذاشته بودند و علیرغم حصری که برای ما به وجود آوردند بسیج و سپاه و ارتش و ملت ما با دادن فرزندان خود پیروزی را به دست آوردند. این جنگ سرنوشتی بهتر از آن نخواهد داشت. در این جنگ هم ملت ما پیروز است. این ادعا نیست. راهبردی که ابتدا نظام ما در برابر آمریکا اتخاذ کرد صبر انقلابی و تدبیر عقلانی بود و ما با این دو نگذاشتیم ایران تنها بماند و توانستیم آمریکا را در انزوا قرار دهیم. آمریکایی‌ها برای اولین بار است در تاریخ جهان علیه یک ملت و کشور برنامه‌ریزی و توطئه می‌کنند و دنیا به آن‌ها روی خوش و رای مثبت نشان نمی‌دهد حداقل در بیان و زبان و سیاست با ملت ایران هم‌نواست و در مجامع حقوقی بین‌المللی ملت ایران پیروز این صحنه بوده است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: دو سه تا کشور در کنار آمریکا مانده‌اند و ایران خود را در کنار ملت‌ها و دولت‌های بزرگ جهان می‌بیند. ما در این راه و مسیر که برداشتیم دادن یک فرصت تاریخی به کشورهای ۴+۱ بود که آن‌ها می‌توانستند به تعهدات خود عمل کنند و اگر اینچنین بود ما هم به تعهدات خود عمل می‌کردیم و آمریکا هم شکست می‌خورد و متاسفانه بعد از تخلف و خیانت آمریکا اروپایی‌ها هم یا به وظیفه خود عمل نکردند یا نتوانستند یا هردو و ما فکر می‌کنیم هردو.

روحانی گفت: استراتژی ما دوپایه بود. مقاومت داخلی و دیپلماسی فعال. بدون این دو راه به جایی نمی‌بریم و راه ما دشوار خواهد بود. پایه اصلی استراتژی ما این بود که ملت ما روی پای خود بایستند و همه قوا دست به دست هم دهند تا بتوانیم مردم را از فشار اقتصادی که تحت آن قرار دارند، خارج کنیم.

وی با اشاره به دستور رهبری مبنی بر تشکیل شورای هماهنگی اقتصادی گفت: ایشان گفت اگر نظری دارید بعدا بحث شود و اصلش قبول باشد و امیدواریم بعد هم برکات بیشتری برای ما داشته باشد.

روحانی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: شما حامی دولت هستید چون شما به وزرا رای دادید و با کمک شما بوده که دولت تشکیل شده و با کمک شما است که دولت می‌تواند در مسیر قانونی خود قدم بردارد. ولو اینکه برای مردم ما روزهای سختی گذشته و روزهای سختی هم خواهد بود. بعد از اردیبهشت سال ۹۸ که تحریم را شدیدتر کردند و ۱۰۰ درصد کردند و از تمام ابزار خود علیه ایران استفاده کردند و آنچنان فشاری بر کشورهای دیگر وارد کردند که اگر یک هواپیما به ایران پرواز کند و یا برعکس با تحت چهارچشم مراقبت شدید قرار می‌هند و همچنین در قایقرانی و کشتی‌رانی.

وی افزود: شاخص‌های اقتصادی در این دو سه ماه باید به ما بگوید که مقاومت پاسخ داده یا نه. آمار ما نشان می‌هد در دو سه ماه اخیر وضع ما از ماه‌های پیش بهتر است. اخیرا بانک مرکزی نامه‌ای به من نوشته بود و ذکر کرده بود شاخص بهای تولیدکننده، این نشان می‌هد ماه گذشته نسبت به ماه قبل حدود ۰.۷ درصد بوده یعنی کمتر از یک درصد رشد داشته است و ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸ واحد کاهش داده است. یعنی اگر ما این شاخص می‌بینیم اثرش در چندماه آینده دیده می‌شود.

روحانی گفت: قیمت ارز ما از یک قیمت نسبی در دو ماه اخیر برخوردار شده و این نشان می‌هد بازار ما آرامش دارد و بازار سرمایه رشد دارد. اگر مردم به تولید امیدوار نباشند به بازار سرمایه مراجعه نمی‌کنند. هم در زمینه اخذ مجوز و هم در زمینه کارگاه‌های صنعتی ما رشدهای ۲۰ و ۱۸ درصدی داریم یعنی بر خلاف تمام تبلیغات که می‌خواهند روحیه مردم ما را تضعیف کنند ملت ما در مسیر آبادانی در حرکتند.

وی گفت: اینکه ما کلید ۱۱۰ هزار مسکن شهری را می‌زنیم و می‌گوییم مسکن ما در بخش ساختش ۹۰۰ هزار واحد خواهد بود این به معنای حرکت مثبت ماست و این توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و اینکه ایران در یک پیمان اقتصادی بعد از انقلاب ورود کرده و روابط آزاد تجاری با جمع اوراسیا را اجرایی کرده در آبان امثال اجرا می‌شود و این برای اولین بار بعد از انقلاب است که ایران وارد یک پیمان اقتصادی منطقه‌ای شده که می‌تواند راه را برای ما آسان‌تر کند و اینکه امروز با چند کشور جهان توافق کردیم که تعاملات با پول ملی ما باشد، ضربه به آمریکا است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: امروز شرایط آرامتری را نسبت به دو یا سه ماه پیش می‌بینیم و در ماه‌های بعد شرایط بهتری را تجربه خواهیم کرد. اینکه دولت تدبیر و امید همه در تحریم بوده به استثنای یک سال و نیم. علیرغم این تحریم ۱۴ فاز پارس جنوبی و ۱۵ پتروشیمی را افتتاح کردیم.

وی ادامه داد: از آغاز دولت یازدهم به استثنای یک سال و نیم در تحریم بودیم و علیرغم این تحریم ۱۴ فاز پارس جنوبی را افتتاح و به ثمر رساندیم ۱۵ پتروشمیی بزرگ را افتتاح کردیم در کشاورزی تحولات بزرگی را به وجود آوردیم ۶۰۰ هزار هکتار زیر آبیاری قطره‌ای و سامانه‌های نوین قرار گرفته است طرح خوزستان، ایلام سیستان وبلوچستان و غلیرغم همه فشارها گازرسانی آبرسانی و برق‌رسانی خط تلفن اینترنت به روستا روزانه ادامه دارد.

روحانی با اشاره به زلزله سال ۹۶ و سیل امسال گفت: برای مشکلات زلزله سال ۹۶ و سیل امسال دولت همه توان و تلاش خود را به کار برده نه به عنوان یک کشور تحت فشار تحریمی بلکه به صورت یک کشور شاداب با همه ارگان‌ها مشکلات را حل می ‌کند و این نشان می‌دهد مقاومت و ایستادگی جواب می‌دهد و در کنار آن دیپلماسی فعال می‌تواند مسیر را برای ما هموار کند.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: ما هیچ گاه دروازه دیپلماسی را نبستیم و نخواهیم بست سیاست این دولت از دولت یازدهم تاکنون تداوم ارتباط سازنده با جهان بوده و این را ادامه خواهد داد ما معتقد نیستیم دیپلماسی فعال با مقاومت ملی در تضاد است بلکه این دو مکمل یکدیگر هستند رسانه‌های جمعی این تضاد و تقابل را در کشور ما درست نکنند. شرایط ما شرایط دوگانگی نیست شرایط وحدت است صدای واحد است نباید صدای دشمن را از حنجره رسانه‌‌های مخالف دولت بشنویم. بگذارید دشمن با حنجره خود حرف بزند ما باید متحد و در کنار هم باشیم با اتحاد با فعال شدن همه کنار یکدیگر می‌توانیم از مشکل راحت‌تر عبور کنیم و بدون یکپارچگی شاید عبور از مشکل فعلی سخت و مشکل باشد.

روحانی خاطرنشان کرد: بعد از یکسال صبر راهبردی ما سیاست تقابل کاهش تعهد را آغاز کردیم بعد از یکسال دیگر این فرصت برای جهان کافی بود برای تاریخ کافی بود ما لازم بود قدم‌های خودمان را در برابر دیگران که آنها تعهدات خود را کنار گذاشته بودند یا کاهش داده بودند برداریم و این کار را از ۱۸ ادریبهشت سال ۹۸ آغاز کردیم در سال جاری ما اولین قدم کاهش تعهدات را برداشتیم اما در عین حال مذاکرات را هم با کشورهایی که روابط نزدیکتر داریم مانند چین و روس و کشورهای دیگر مانند اروپا ادامه دادیم پایان دوماه به نتیجه ملموس نرسیدم قدم دوم را در کاهش تعهدات برداشتم و امروز دوماهه دوم تقریبا در روزهای پایانی خود است.

وی ادامه داد: در این دو ماهه دوم مذاکرات را با کشورهای مختلف داشتیم در برخی کشورها حضوری و با برخی تلفنی صحبت کردیم اساس صحبت بر این است که اگر اروپا بتواند و ۴+۱ بتواند بخشی از تعهدات مهم خود را عمل کند این جا در این شرایط ممکن است ما هم در بحث کاهش تعهدات تجدیدنظر کنیم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: اگر کار مهمی انجام ندادند ما حتما قدم سوم را در دروزهای آینده برخواهیم داشت. البته هرچه قدم به پیش بگذاریم، حل مساله سخت‌تر شود اما از آنجایی که گام‌های ما به گونه‌ای است که هر زمان اراده کنیم می‌توانیم به نقطه اول برگردیم بعد از گام سوم باز هم به مذاکرات خود ادامه می‌دهیم. اساس بحث ما امروز این است که اگر بتوانند نفت ما را بصورت نقد و نسیه بخرند و پولش در اختیار ما باشد شرایط را تسهیل می‌کند که گام‌های کاهش تعهدات را ادامه دهیم.

روحانی با بیان اینکه بحث ما بحث چندماهه است و هنوز به توافق نهایی نرسیدیم اما مذاکرات ما ادامه دارد، گفت: اگر تا پنجشنبه به نتیجه نهایی نرسیم مرحله سوم را آغاز خواهیم کرد و حالا که روشن شده سیاست غلط آمریکا جواب نمی‌دهد، در برابر توطئه خواهیم ایستاد امیدورایم برگردند به عقلانیت و به مسیر بزرگ تا ما شرایط بهتری را شاهد باشیم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما بارها گفتیم که ممکن است از تصمیم‌ها سوءتعبیر شود. ما برنامه‌ای برای مذاکره دوجانبه با آمریکا نداریم و نداشتیم. پیشنهاداتی بوده اما جواب ما منفی بوده اما ما گفتیم قبلا آمریکا در ۱+۵ با ما حرف می‌زد و ما بحث می‌کردیم اگر آمریکا تمام تحریم خود را بردارد و به برجام برگردد یا برنگردد باز هم امکان‌پذیر است که در جلسه ۱+۵ مثل قدیم آمریکا هم حضور پیدا کند که مشروط به این است که کل تحریم را بردارد. آن وقت به دلیل اینکه در هر سخنرانی نمی‌توانیم این را تبیین کنیم برخی می‌گویند مذاکره دوجانبه که برخی سوءبرداشت می‌کنند.

وی یادآور شد: سیاست‌های کلی ما را رهبر انقلاب تعیین می‌کنند و آنچه دشمنان فکر می‌کنند در داخل ایران تفرقه وجود دارد در مسائل ملی و مافع ملی ما اختلاف نداریم و نخواهد داشت.

روحانی گفت: امروز که خدمت شما رسیدیم برای این است که یک عضو کابینه را شما نمایندگان محترم تاسیس کردید که قبلش وزارتخانه نبود شاید در مباحث مجلسی هم ما دولتی‌ها موافق نبودیم و ما البته حتی نظرمان مخالف باشد می‌گوییم اما تصمیم نهایی با شما و بعد شورای نگهبان است. پس یک وزاتخانه جدید تاسیس شده و یک وزارتخانه ما هم که وزارت مهم آموزش و پرورش است. وزیر محترم ما به عشق شما نمایندگان مجلس علاقه‌مند شد در کنار شما نمایندگان باشد و استعفا داد و من هم موافق نبودم و اصرار ایشان و تنگی وقت از طریق دفتر ما فشار آورد تا من استعفا را بپذیرم. آقای بطحائی وزیر خوبی بود و در دولت مشکلی بین ما نبود و امروز هم آقای حسینی در این چندماه وظیفه را به عهده گرفتند از ایشان راضی هستیم و به خوبی این وزارتخانه را اداره کرد.

حسن روحانی درباره علی اصغر مونسان در این جلسه بیان کرد: اینکه میراث فرهنگی و موضوعات به آن چقدر مورد اهمیت است نیازی به توضیح ندارد. میراث فرهنگی از  لحاظ فرهنگی و هویت ملی برای ما مهم است. شاید اگر میراث فرهنگی نبود کتاب نیز نمی‌توانست هویت ملی ما را تببین کند و در این میان زیبایی تمدن و معماری یک زبان رسا است و کاری که از آثار ما در استان‌های کشور مشهود است. حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ آثار باستانی در استان‌های کشور وجود دارد و تقریبا همه استان‌های ما از این میراث برخوردار هستند. بنابراین حفظ آثار باستانی کشور  و معرفی آن به دنیا یک وظیفه ملی و انقلابی برای همه ما است.

وی ادامه داد: گردشگری به عنوان یک پیشران در اقتصاد و اشتغال ما است ما امروز باید دو کار مهم انجام دهیم یکی در بحث اشتغال است و نباید بگذاریم در شرایط اقتصادی جوان‌های ما بیکار بمانند و نباید بگذاریم آمار بیکاری ما رشد کند. باید در شرایط تحریم هم آمار بیکاری را کاهش دهیم.  نکته دوم در بحث محیط کسب و کار است به این صورت که ما بتوانیم شرایطی را ایجاد کنیم که مردم به خوبی بتوانند در این کشور سرمایه‌گذاری کنند. از این رو برای این کار موضوع گردشگری برای ما بسیار مهم است زیرا هم موجب سرمایه‌گذرای در بخش‌های مختلف می‌شود و هم اشتغال بسیار خوبی به وجود خواهد آورد.

روحانی افزود: من افتخار می‌کنم که دولت در این شرایط آمار بیکاری را از ۱۲.۱ به ۸.۹ کاهش دهد. گردشگری ایران رو به توسعه است و هر سال نسبت به قبل گردشگان بیشتری وارد کشور ما شدند. امروز یکی از نکات مهم در کشور ما ارز، ریال و تبادل اجناس است و صنایع دستی هم در این میان اهمیت دارد. زیرا باعث معرفی فرهنگ ما و ایجاد کسب و کار خواهد شد. جناب مونسان عنصر فعال، پرنشاط، خوشفکری است که در یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور فارغ التحصیل شده و آمادگی دارد این مسئولیت را بر دوش بگیرد. امیدواریم با رای نمایندگان مجلس در این دو سال باقی مانده آقای مونسان بتواند به عنوان وزیر این مسئولیت را به عهده بگیرد.

وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش، وزارت پایه‌ای و اساسی در کشور ما است و هر آنچه برای آینده کشور می‌خواهیم آغازش از آموزش و پرورش است، معرفت، اخلاق، پیشرفت اجتماعی، صنعتی، اشتغال و قدرت ملی می‌خواهیم همه چیز از این آموزش و پرورش آغاز می‌شود به ویژه اینکه یک سرمایه بسیار عظیم و بزرگی در اختیار ما است و ۱۴ میلیون دانش‌آموز در اختیار ما است و بیش از ۹۰۰ هزار نفر عزیزانی که این بار مسئولیت آموزش و پرورش را بر دوش می‌کشند و این کار بزرگ و عظیم را انجام می‌دهند.

روحانی خاطرنشان کرد: آموزش و پرروش جزو وزارت‌خانه‌هایی است که پیچ و خم آن از وزارت‌خانه‌های دیگر بیشتر است ما باید از این پیج و خم‌ها را عبور می‌کردیم و در مجموع ۹ نفر را در ذهن داشتم که یکی از آنها آقای حاجی میرازیی بود و بعد از بررسی از میان این ۹ نفر به ایشان رسیدیم.

وی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی آقای حاجی‌میرزایی گفت: ایشان مزایای ویژه خود را دارد که شاید اگر وزیر دیگری بود مزایای ایشان را نداشت خلق و خوی، ادب، اخلاق و نحوه برخورد او ایشان را انسان ویژه‌ای ساخته است. ما در این ۶ سال عصبانیت ایشان را تجربه نکردیم در همه روزهای سخت در کنار دولت بوده است. نظم و آماده کردن برنامه‌ها برای دولت ساده نیست و کار سختی است و همیشه این کار را انجام می‌داد و با نظم و حوصله این کار را انجام داده است و هیچ گاه ندیدیم ایشان متنی را به دولت بیاورد که در متن آن اشتباه باشد در چارچوب آن ایراد داشته باشد و این نشانه دقت حوصله و پرکاری ایشان است.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: آقای حاجی میرزایی با همه اعضای دولت و سیاست‌های دولت آشناست. آموزش و پرورش بسیار حساس و مهم است و می‌دانیم معلمان ما مطالباتی دارند و باید در کنار آنها باشیم و به آنها کمک کنیم و او این توان را دارد هم از نظر تحصیلات که تحصیلات‌شان علوم اجتماعی است و هم از نظر کاری این وظیفه را انجام دهد. معتقدم در دوران ایشان تحول بسیار خوبی را در آموزش و پرورش شاهد خواهیم بود

روحانی تاکید کرد: از همه نمایندگان خواهشم می‌کنم به این دو وزیر رای دهند تا بتوانیم با همه افراد مورد نیاز در کابینه فعالیت‌مان را ادامه دهیم مخصوصا آموزش و پرورش که در نزدیک مهر ماه هستیم و بار سنگینی بر دوش ما است و بتوانیم در این مسیر در شرایط سخت کشور موفق باشیم.

چه کسانی با روحانی به مجلس آمدند + اسامی

گزارش ایلنا از جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی/ رای اعتماد قاطع مجلس به مونسان و حاجی‌میرزایی

 

امروز تعدادی از اعضای کابینه رئیس‌جمهور را برای حضور در مجلس همراهی کردند.

در این جلسه محمود واعظی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهور، دولت را همراهی می‌کنند.

 

حاجی میرزایی و مونسان وارد صحن مجلس شدند

گزارش ایلنا از جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی/ رای اعتماد قاطع مجلس به مونسان و حاجی‌میرزایی

 علی اصغر مونسان و مجلس حاجی میرزایی وزرای پیشنهادی وزارت خانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و آموزش و پروش دقایقی قبل در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۱۲ شهریور) مجلس شورای اسلامی حاضر شدند.

روحانی وارد مجلس شد

گزارش ایلنا از جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی/ رای اعتماد قاطع مجلس به مونسان و حاجی‌میرزایی

لحظاتی پیش رئیس جمهوری با همراهانش برای شرکت در جلسه رأی اعتماد مونسان و حاجی میرزایی وارد صحن مجلس شد.

ادامه دارد...

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز