خبرگزاری کار ایران

محجوب در نطق میان دستور:

برخی راضی نیستند که ۱۰ برابر حداقل حقوق، دریافتی داشته باشند

کد خبر : ۸۰۶۰۲۹

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی راضی نیستند که ۱۰ برابر حداقل حقوق دریافتی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا،علیرضا محجوب در نطق میان دستور سالیانه خود در نوبت عصر امروز (دوشنبه ۱۱ شهریور ۹۸) مجلس اظهارداشت: هفته دولت که بر ما گذشت یادآور شهیدان بزرگی مانند رجایی و باهنر بود. امروز می‌خواهم در باب فساد صحبت کنم، وقتی به بودجه دولت رجایی نگاه می‌کنیم نشان می‌دهند دقت، صرفه‌جویی، هزینه‌ها و انضباط مالی ارکان اساسی دولت‌ها را در کنترل فساد تشکیل می‌دهد.

وی افزود: دولتی که این ۴ رکن را داشته باشد فاسد نیست، حقوق کارگران نزدیک به ۳.۵ هزار تومان بود، ایشان گفتند که حقوق نخست‌وزیر نباید بیشتر از ۷ هزار تومان باشد، حقوق نخست‌وزیر در آن زمان ۲ برابر متوسط حقوق کارگر و ۳.۵ برابر حقوق حداقل‌بگیران بود اما الان راضی نیستند که ما بودجه را  ۱۰ برابر حداقل بگیران بنویسیم.

محجوب گفت: در باب تعریف فساد مطالب بسیاری است مانند فساد سفید، فساد خاکستری و ... آنچه امروز شاهد هستیم مثل فسادهای خُرد مانند رشوه‌خواری که متأسفانه شاهد شیوع آن هستیم. قانون فساد اداری هم‌اکنون تعطیل است و دیگران این پیام را می‌گیرند که مجلس و دولت به فساد حساسیت کافی را ندارد و انتظار می‌رود که قانونی که از جریان افتاده را دوباره به جریان بیاندازد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: در این سالها شاهد پرونده‌های بزرگ فساد و چند هزار میلیاردی بوده‌ایم، اگر ما به فساد خُرد نپردازیم هرچقدر هم که فساد کوچکی باشد باز هم فساد است، آثار فساد بزرگ و نزول آن روز به روز بیشتر می‌شود.

وی افزود: مهمترین موضوع، شناخت ریشه‌های فساد است، ریشه فساد در درجه اول فرهنگی و اجتماعی است و بعد از آن فساد اقتصادی، فساد سیاسی و در آخر فساد اداری است، ریشه فساد فرهنگی و اجتماعی یعنی چه؟ یعنی رشوه گرفتن می‌شود هنجار و نگرفتن آن ناهنجار می‌شود و ارزش می‌شود ضد ارزش و ضد ارزش به ارزش تبدیل می‌شود. فساد متکی بر مادی‌گرایی، مصرف‌گرایی، بهم ریختگی در نظم اجتماعی است.

محجوب ادامه داد: از نظر اقتصادی رکود، کاهش درآمد، تورم، بی ثباتی اقتصاد، عدم تناسب دخل و خرج و... ریشه اقتصادی فساد هستند. از نظر اداری ساختار ناکارآمد، پیچیده و نامتناسب، قوانین متعدد و متناقض، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های متعدد به اتفاق افتادن فساد کمک می‌کنند و انتخاب برای افرادی که این دستگاه‌ها را رهبری می‌کنند بسیار سخت خواهد بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نظام دستمزدها، نظام پاداش و نظام تنبیه وقتی درست طراحی نشود از عوامل بروز فساد است، اظهارداشت: دستمزد کم و پرداختی کم عامل فساد است، اگر حقوق کسی را ندادیم به فساد کمک کردیم.

وی در پایان نطق خود گفت: بسیاری از کسانی که به نام خصوصی‌سازی واحدهایی را گرفتند و اداره کردند، به چه شکل اداره کردند؟ اول حقوق مردم را ندادند و بعد مجموعه کارگران و کارمندان را دعوت به فساد کردند. بدانید این واگذاری‌ها و شیوه واگذاری‌ها یعنی افزایش فساد، باید به کارگران و دهک‌های پایین فکر کنیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز