خبرگزاری کار ایران

رئیس قوه قضاییه:

وقتی پرونده کسانی که متصل به قدرت و ثروت‌اند روی میز قاضی می‌آید، فریاد‌ها بلند می‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۰۴۲۴۲

رئیس قوه قضاییه طی سخنانی در گردهمایی بزرگ مبلغان محرم گفت: وقتی پرونده کسانی که متصل به قدرت و ثروت‌اند روی میز قاضی می‌آید فریاد‌ها بلند می‌شود که این جناحی است یا این سیاسی است یا نگاه‌های دیگر در آن وجود دارد؛ قضات ما با این حرف‌ها آشنا هستند؛ پرونده‌ای که روی میز قاضی بیاید مورد رسیدگی عادلانه و منصفانه قرار می‌گیرد.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله رئیسی رئیس قوه قضاییه امروز پنج‌شنبه طی سخنانی در گردهمایی بزرگ مبلغان محرم که در سالن غدیر شهر مقدس قم برگزار شد اظهار کرد: در کشور مشکلاتی وجود دارد، اما ما با موفقیت از این شرایط و مشکلات عبور خواهیم کرد و آینده بسیار روشن است، اما باید کار و تلاش کرد؛ مردم نسبت به تبعیض و فساد اداری گله‌مند هستند، آیا می‌شود شرایط را متفاوت کرد؟ بله کاملا می‌توان این کار را انجام داد.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: باید به دنبال تحقق شرایطی باشیم که در آن شرایط در نظام اداری ما مطلقا فساد لانه نکند؛ البته ممکن است که فردی در جایی فساد کند، اما مطلقا نباید اجازه دهیم که فساد لانه کند؛ باید مسئولین و دست‌اندرکاران نسبت به فساد حساسیت داشته باشند و باید ساختار‌ها اصلاح شود.

نظام مالیاتی و نظام واردات و صادرات در کشور اصلاح شود

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: آیا می‌خواهید پرونده‌ها به دستگاه قضایی و روی میز قاضی نیاید؛ برای تحقق این امر باید نظام بانکی، نظام مالیاتی و نظام واردات و صادرات در کشور اصلاح شود؛ چطور از یک کارمند با حقوق کم مالیات اخذ می‌شود، اما کسی که درآمد‌های میلیونی و میلیاردی دارد فرار مالیاتی می‌کند؟! با بررسی‌های انجام شده مشخص گردیده که بخشی از کمبود بودجه کشور با فرار مالیاتی قابل استیفا است.

وی گفت: می‌خواهید پرونده به دستگاه قضایی نیاید؛ برای تحقق این امر باید دستگاه اداری کشور به دنبال از بین بردن فرار‌های مالیاتی باشد؛ برای رونق تولید در کشور نباید قاچاق کالا وجود داشته باشد؛ بحث کوله‌بری نیست بلکه سخن از قاچاق‌های سازمان‌یافته است؛ چرا نظام پولی و بانکی در کشور اصلاح نمی‌شود که ما هر روز شاهد تولید یک پرونده بر روی میز قاضی باشیم همه می‌گویند که نظام پولی و بانکی کشور مشکل دارد باید این مشکل رفع شود.

یارانه متعلق به نیازمندان است آیا می‌شود به کسانی که ثروتمند هستند یارانه پرداخت کرد؟!

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه باید ساختار‌های فسادزا در کشور اصلاح شود اظهار کرد: چند سال قبل قرار بود پرداخت یارانه‌ها وضعیت عادلانه‌ای پیدا کند؛ یارانه متعلق به نیازمندان است آیا می‌شود به کسانی که ثروتمند هستند یارانه پرداخت کرد؟! این قضیه روشن است؛ نظام یارانه‌ها باید سامان داده شود؛ از سوی دیگر به مصرف انرژی در کشور باید سامان داده شود به نحوی که عدالت در این امر اجرایی شود؛ این‌ها قضایایی است که برای مردم کوچه و بازار روشن است؛ چرا این قضایا با تاخیر مواجه می‌شود؛ وقتی با تاخیر مواجه می‌شود و پیرامون آن‌ها تصمیم‌گیری نمی‌شود مشکلاتی ایجاد می‌گردد؛ تفاوت بین قیمت دلار پرونده ایجاد می‌کند و این پرونده به دادگستری می‌آید؛ این پرونده‌ها محصول تفاوت بین قیمت دلار است و می‌تواند چنین پرونده‌هایی ساخته نشود.

پرونده‌ای که روی میز قاضی بیاید مورد رسیدگی عادلانه و منصفانه قرار می‌گیرد

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: اگر کسی فساد کرد که دستگاه قضایی نمی‌تواند نسبت به آن بی‌تفاوت باشد؛ باید رسیدگی عادلانه و منصفانه شود؛ قضات ما در سراسر کشور می‌دانند که هر چقدر پرونده‌های مختلف را پیگیری کنند صدایی درنمی‌آید، اما وقتی پرونده کسانی که متصل به قدرت و ثروت‌اند روی میز قاضی می‌آید فریاد‌ها بلند می‌شود که این جناحی است یا این سیاسی است یا نگاه‌های دیگر در آن وجود دارد؛ قضات ما با این حرف‌ها آشنا هستند؛ پرونده‌ای که روی میز قاضی بیاید مورد رسیدگی عادلانه و منصفانه قرار می‌گیرد.

آیا منظور قانون از خصوصی‌سازی این بود؟! این تاراج دادن اموال عمومی است

وی در ادامه با اشاره به مباحثی که در مورد خصوصی‌سازی وجود دارد گفت: ما تاکید داریم که خصوصی‌سازی امری لازم است و در برنامه‌های توسعه اول تا ششم کشور بر این موضوع تاکید شده است؛ دولت باید نقش حمایتی و نظارتی داشته باشد و از تصدی‌گری پرهیز کند، اما اگر در کنار این خصوصی‌سازی‌ها یک شرکت یا مجموعه یا کارخانه‌ای به نحوی واگذار شد که روز به روز رو به افول رفت بنابراین باید در نوع واگذاری آن بررسی‌های لازم صورت گیرد؛ مقام معظم رهبری در روز اول فروردین و چندی پیش به دو مصداق از این مصادیق اشاره کردند؛ یک بخش از مشکلات ناشی از مسائل ساختاری است و یک سری مشکلات رفتاری وجود دارد؛ آقایان باید سخنان کارگران اراکی و تبریزی و سخنان دردمندانه و دغدغه‌مندان کارگران هفت‌تپه و کرمانشاهی را بشنوند؛ این‌ها نسبت به خصوصی‌سازی‌هایی که صورت گرفته، حرف دارند؛ من در سفر به اراک در اولین جلسه خود دو ساعت به حرف‌های کارگران اراکی گوش کردم؛ آقایان شما هم حرف‌های این کارگران را بشنوید؛ آیا منظور قانون از خصوصی‌سازی این بود؟! این تاراج دادن اموال عمومی است؛ ما باید به این مسئله رسیدگی کنیم و رسیدگی نیز خواهیم کرد.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با بیان اینکه امروز مردم از ما اجرای عدالت و قانون و مبارزه با فساد می‌خواهند گفت: نظام اداری ما باید در عمل و اجرا نظامی در تراز انقلاب اسلامی و در تراز نظام امیر المومنین باشد و باید در همان مسیری که امیرالمومنین علی (ع) حرکت کرد نیز ما حرکت کنیم و این امر امکان‌پذیر است کما اینکه بچه‌های ما در این کشور دست به کار‌های بزرگی زدند؛ برخی می‌پنداشتند ایستادگی در مقابل داعش و القاعده و سایر دشمنان ایران اسلامی نشدنی است، اما فرزندان ما این ایستادگی و مقاومت را انجام دادند ما نیز امروز به پاسداشت خون شهدا و به برکت وجود زنان و مردان انقلابی و با هدایت‌های مقام معظم رهبری می‌توانیم دست به اقدامات بزرگ و ارزشمند بزنیم.

آیت‌الله رئیسی در ادامه خطاب به مبلغینی که برای تبلیغ در ماه محرم به مناطق مختلف کشور اعزام می‌شود گفت: هنگامی که برای تبلیغ به بلاد و سایر نقاط کشور مراجعه می‌کنید قطعا با مسائل و مشکلاتی مواجه می‌شوید که یک بخش از این مسائل مربوط به حوزه‌های قضایی یا نظارتی می‌شود؛ از این رو ما از دفتر تبلیغات اسلامی می‌خواهیم تا قبول زحمت کند و یک ارتباطی میان مبلغین اعزامی با دفتر رئیس قوه قضاییه در قم ایجاد کند تا این مبلغین بتوانند مشکلاتی که از سایر نقاط کشور جویا شده‌اند را به ما منتقل کنند؛ گاهی مشاهده شده که با یک اقدام در یک شهرستان مشکلات یک منطقه رفع شده است.

وی در ادامه در جمع مبلغین حوزه علمیه قم به ذکر خاطره‌ای از یکی از اعزام‌های تبلیغی خود در پیش از انقلاب و دیداری که با مقام معظم رهبری در ایرانشهر که محل تبعید ایشان بود، داشت اشاره کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز