خبرگزاری کار ایران

عراقچی:

گام سوم حدود ۱۰ روز دیگر اتفاق خواهد افتاد

asdasd
کد خبر : ۸۰۴۰۰۸

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان با طرح سناریو‌های ایران برای فروش نفت، گفت: هیچ مذاکره‌ای با آمریکایی‌ها نداریم.

به گزارش ایلنا، سید عباس عراقچی در ارتباط تصویری با تحریه بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما افزود: در بیش از یک سال گذشته که آمریکا از برجام خارج شد اقدامات بسیار جدی را انجام دادیم و مذاکرات بسیار فشرده‌ای با اعضای باقیمانده در برجام آغاز کردیم و در نتیجه آن، سه جلسه در سطح وزرای امور خارجه و همچنین چند جلسه معاونان برگزار شد.

او ادامه داد: در این جلسات هم سه کشور اروپایی و هم مجموعه گروه ۱+۴ تعهداتی را انجام دادند که در ۱۱ حوزه مختلف، منافع ایران را در برجام تامین کنند.

عراقچی تاکید کرد: حوزه‌های بانکی، تجارت، حمل و نقل، کشتیرانی، سرمایه گذاری و حوزه بیمه از جمله این ۱۱ حوزه بود و قرار شد راه‌های عملیاتی پیدا کنند به گونه‌ای که ایران بتواند از منافع برجام استفاده کند.

او افزود: برای پیدا کردن راه‌های عملی، مهمترین قسمت، حوزه‌های مالی و بانکی بود، زیرا وجود این کانال، مقدمه حرکت‌های اقتصادی دیگر بود برای این منظور با چین و روسیه کانال‌های مالی بر اساس ارز‌های ملی ایجاد کردیم و با اروپا هم تلاش کردیم ایجاد کنیم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: اروپایی‌ها ابتدا SPV را طراحی کردند سپس به اینستکس تبدیل شد و در این مسیر جلو رفتند.

او اضافه کرد: همزمان، آمریکا فشار حداکثری خود را به شدت دنبال و اجرا کرد و با همه شرکت‌های خارجی که قصد تعامل با ایران داشتند برخورد و آن‌ها را به تحریم تهدید کرد.

آقای عراقچی گفت: سپس آمریکایی‌ها سیاست نفت صفر ایران را طراحی کردند و با اینکه برخی خریداران نفت ایران به آن‌ها گفتند هیچ جایگزینی برای نفت ایران ندارند، اما هیئت حاکمه آمریکا اصرار کرد که فروش نفت ایران باید به صفر برسد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: در این زمان، جمهوری اسلامی ایرن تصمیم گرفت مسیر خود را تغییر دهد و ۱۸ اردیبهشت امسال اعلام کردیم سیاست جمهوری اسلامی ایران تغییر کرده است و سیاست مقاومت فعال را پی می‌گیرد و اعلام کردیم هیچ کنشی را بدون واکنش رها نمی‌کنیم و در ادامه اعلام کردیم تعهدات خود را کاهش می‌دهیم تا تعادل از بین رفته برجام را جبران کنیم.

او افزود: این حرکت را به گونه‌ای انجام دادیم که همچنان فرصت برای دیپلماسی و تعاملات منجر به راه حل معقول، فراهم باشد بنابراین گام‌ها را یکی یکی برداشتیم و بین هر گام، دو ماه فاصله قرار دادیم تا فرصت برای دیپلماسی باز باشد. البته گام اول و دوم برداشته شد و زمان گام سوم حدود ۱۰ روز دیگر اتفاق خواهد افتاد.

عراقچی اظهار کرد: از حدود یکی دو ماه پیش، زمانی که متوجه شدند جمهوری اسلامی ایران جدی است و از خواسته‌های خود به هیچ وجه کوتاه نمی‌آید حرکت‌هایی از طرف کشور‌های اروپایی و برخی کشور‌های دیگر آغاز شد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: شفاف گفتیم که جمهوری اسلامی ایران زمانی به اجرای کامل برجام بر می‌گردد که بتواند نفت خود را بفروشد و درآمد حاصل از آن را در اختیار داشته باشد و بتواند آن را هزینه کند و بدون محقق شدن این شرط، به کاهش تعهدات خود ادامه خواهیم داد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: چند جلسه کمیسیون مشترک در این رابطه برگزار و رفت و آمد‌های سیاسی انجام شد و در نهایت مکرون رئیس جمهور فرانسه با برخی ایده‌ها و ابتکاراتی به سمت ما آمد و تماس‌های تلفنی با آقای روحانی برقرار شد و هر دو طرف فرستادگان ویژه‌ای را فرستادند و ابتکاراتی را طراحی کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز