خبرگزاری کار ایران

آذربایجانی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

مبارزه با فساد اگر شروع و پایان خوبی داشته باشد، امیدوارکننده است/ با متخلفان در زمان مسئولیت‌شان برخورد شود/ برخورد قاطع با رأفت اسلامی تعارضی ندارد

asdasd
کد خبر : ۸۰۳۵۲۱

یک وکیل دادگستری با اشاره به اقدامات رئیس جدید قوه قضائیه در برخورد با فساد گفت: کاری که قوه قضائیه باید انجام دهد این است که کسانی که در مسند قدرت هستند اگر افرادی هستند که حافظ حقوق بیت‌المال نیستند با آن‌ها در همان زمان مسئولیت‌شان برخورد کند.

علیرضا آذربایجانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در بیان ارزیابی خود از اقدامات رئیس قوه قضائیه در مبارزه با فساد گفت: در بحث مبارزه با فساد که قوه قضائیه هم سردمدار آن است، شکی نیست که رئیس جدید قوه قضائیه شروع خوبی در این رابطه دارد. اما اگر به دو نکته توجه شود، این اقدام ثمره نهایی هم به دنبال خواهد داشت.

عضو پیشین کانون وکلای دادگستری تصریح کرد: یک نکته این است که معنای برخورد اولیه و دستگیری و بازداشت با اینکه به معنای واقعی احکام قابل توجهی صادر و اجرا شود، متفاوت است. به این معنا که باید اموالی که در اثر سوءاستفاده مالی و اقدامات مجرمانه توسط مجرمان تصاحب شده بازگردانده شود.

این حقوق‌دان یادآور شد: ما در صورتی می‌توانیم امید داشته باشیم که مسائل همینطور که شروع خوبی داشته انتهای خوبی هم داشته باشد که برخوردها عادلانه باشد. ممکن است برخی مجرمان مالی و اختلاس‌گران بعضا به نوعی با صاحبان قدرت سلام و عیلک یا آشنایی داشته باشند و این ارتباطات نباید منجر به این شود که برخورد عادلانه با آن‌‌ها تحت پوشش قرار بگیرد.

این وکیل دادگستری در بیان دومین نکته که باید حین برخورد با مفسدان به آن توجه شود، گفت: ما با این مساله برخورد می‌کنیم که برخی از کسانی که به عنوان افراد مشکل‌دار مطرح می‌شوند، کسانی هستند که تا چند ماه قبل و در دوره‌های قبل صاحب مسئولیت و قدرت بودند و وقتی از مسئولیت کنار می‌روند، این مسائل مطرح می‌شود. کاری که قوه قضائیه باید انجام دهد این است که کسانی که در مسند قدرت هستند اگر افرادی هستند که حافظ حقوق بیت‌المال نیستند با آن‌ها در همان زمان مسئولیت‌شان برخورد کند.

آذربایجانی با اشاره به اهمیت از بین‌ بردن زمینه‌های بروز فساد در جامعه عنوان کرد: ما همیشه سراغ برخورد با مفسدان می‌رویم ولی کاری که قوه قضائیه باید با هماهنگی سایر قوا انجام دهد، این است که زمینه‌هایی که در کشور باعث تحقق این فسادها می‌شوند را تقلیل دهند. فعالیت اصلی قوه قضائیه اگر در جهت انجام اعمال پیشگیرانه باشد، این برخوردها آنگاه صحیح خواهد بود. توصیه من به رئیس قوه قضائیه این است که در کنار برخورد با فساد به مساله هماهنگ کردن روش‌هایی که از وقوع فساد پیشگیری می‌کند هم بیشتر توجه کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره ضرورت انجام اقداماتی از سوی رئیس قوه قضائیه جهت مبارزه با فساد در درون خود دستگاه قضا نیز گفت: مساله فساد در سیستم حکومتی و اداری می‌تواند به دوسته تقسیم شود یک دسته اینکه فساد در غیر از قوه قضائیه و در مجموعه ارکان مالی، اداری، وزارتخانه‌ای و... باشد و یک بخش اینکه در قوه قضائیه باشد. اگر شاهد فساد در قوه قضائیه باشیم، آثار منفی‌اش هزاران بار بیشتر از سایر دستگاه‌ها و ادارات است، چراکه قوه قضائیه خودش مسئول برخورد با فساد است.

این حقوق‌دان تصریح کرد: بنابراین مساله برخورد با فساد در قوه قضائیه و انجام اقدامات پیشگیرانه به طریق اولی نسبت به مابقی ارکان مهم‌تر و در اولویت است و در این امر شکی نیست. در ابلاغی هم که رهبر انقلاب به رئیس قوه قضائیه دادند، بر این موضوع تاکید شده است.

عضو پیشین کانون وکلا با طرح این پرسش که چه کاری می‌توان کرد که قوه قضائیه سالم‌تر باشد؟، گفت: یک موضوع مربوط به جذب و گزینش قضات است که گزینش‌ها باید علمی‌تر و مناسب‌تر باشد، بحث دیگر نظارت بر رفتار قضات است که این نظارت باید دقیق شود و سوم اینکه قوه قضائیه باید کاری کند که قضات خوب و عادل و سالم ارتقاء بهتر و سریع‌تری پیدا کنند و اگر قضات شاهد باشند که با سلامت کاری ارتقاء بهتری پیدا می‌کنند، این امر می‌تواند یکی از عوامل مهمی باشد که زمینه‌های تحقق فساد را همان‌جا سرکوب کند. برخورد انتظامی قاطع با قضات متخلف برای مرحله آخر است.  

وی در پاسخ به این سوال که چقدر ضرورت دارد رئیس جدید قوه قضائیه رأفت اسلامی را با برخورد قاطع در مبارزه با فساد برای برخی متهمان و محکومان تلفیق کند؟، گفت: برخورد قاطع دستگاه قضا با بهره‌مند کردن متهمان و محکومان از رأفت اسلامی تعارضی ندارد. یک قاضی وقتی در مقام قضا قرار می‌گیرد، باید در برخورد با مجرمان قاطعانه برخورد کند اما در برخورد با مجرم ممکن است به کسی برسد که از لحاظ سنی سن بالایی ندارد یا در شرایطی قرار گرفته که دیگران او را تحریک به جرم کردند یا نوع کاری که انجام داده سنگین نبوده و مهمتر از همه بعد از دستگیری کمک به کشف واقعیت کرده در چنین جاهایی منافاتی وجود ندارد که قاضی دادگاه در عین حال که برخوردش قاطع است رافت اسلامی را هم اعمال کند.

آذربایجانی گفت: برخورد قاطع با رأفت اسلامی هیچگونه تعارضی ندارد و در ارتباط با بعضی پرونده‌ها و مجرمانی که زمینه‌های تخفیف و تساهل نسبت به آن‌ها وجود دارد قاضی می‌تواند حکم خودش را همراه با آن رأفت صادر کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز