خبرگزاری کار ایران

رئیس دادگستری خراسان جنوبی:

آفت قضاوت تبعیت کردن از هوا و هوس است

asdasd
کد خبر : ۸۰۳۲۹۷

رئیس دادگستری استان خراسان جنوبی از واحدهای ستادی و اداری دادگستری خواست تا نسبت به رفع موانع و مشکلات قضات خیلی تلاش کنند تا همواره قاضی دغدغه‌ای جز رسیدگی به پرونده ها نداشته باشد و با خیال آسوده و طیب خاطر به آنها رسیدگی کند.

به گزارش ایلنا، ابراهیم حمیدی رئیس کل جدید دادگستری استان خراسان جنوبی در اولین روز کاری خود با قضات دادگستری استان دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در این دیدار ضمن تقدیر و تشکر از حضور قضات و کارکنان تاکید کرد: با تمام تلاش و توان خود در راستای منویات مقام معظم رهبری و برای پیشبرد اهداف قوه قضائیه در استان اقدام خواهم کرد .

رئیس کل جدید دادگستری استان بیان داشت: تکلیف قضاوت یکی از منصب‌های الهی است، در روایات و آیات شریف قرآن یکی از مهمترین وظایفی که خداوند بر عهده انبیاء خودش گذاشت، قضاوت بود، سپس این امر خطیر به اوصیاء الهی واگذار گردید و هم اکنون این وظیفه و مسئولیت بسیار سنگین الهی به ما رسیده و باید خیلی با دقت و اهمیت بالا در حفظ آن کوشا باشیم و خیلی مراقبت کنیم تا شیطان راه نفوذی پیدا نکند و موجب گمراهی ما شود.

ابراهیم حمیدی افزود: آفت قضاوت تبعیت کردن از هوا و هوس است و این هوا و هوس نشئت گرفته از دو چیز است یکی هوا و هوس خود قاضی است که در رسیدگی پرونده، سهل انگاری نماید و حقی را تضییع کند و دیگری هوا وهوس دیگران که قاضی تحت تأثیر عوامل پرونده قرار می گیرد و در صدور رأی خطایی می‌کند و هر دوی این موارد جز خشم خدا و تضییع حقوق مردم را در بر نمی گیرد، لذا قضات عزیز در این مسیر خیلی باید احتیاط کنند و خداوند را همواره ناظر بر اعمال و رفتار خود بدانند.

وی ادامه داد : یک دادیار در هنگام صدور قرار می‌بایست خودش را در آخرین مرحله صدور رای ببیند و با خود بگوید این رأی من پایان پرونده هست و رسیدگی مجددی نخواهد داشت، این موضوع جایگاه قضات تجدید نظر را سنگین‌تر می کند چون رسیدگی بعد از صدور رای محاکم تجدید نظر بسیار سخت و در بعضی موارد غیرممکن است.

رئیس دستگاه قضائی استان خراسان جنوبی احترام به جایگاه قضا را بسیار مهم دانست و تاکید کرد: با هر شخصی که به جایگاه و منصب قضا بی احترامی کند به شدت برخورد خواهد نمود و همچنین جایگاه همکاران اداری دادگستری را نیز مهم و محترم دانست.

وی از واحدهای ستادی و اداری دادگستری خواست تا نسبت به رفع موانع و مشکلات قضات خیلی تلاش کنند تا همواره قاضی دغدغه‌ای جز رسیدگی به پرونده ها نداشته باشد و با خیال آسوده و طیب خاطر به آنها رسیدگی نماید.

حمیدی با اشاره به موضوع تکریم ارباب رجوع توصیه هایی را به همکاران قضائی نمود و تاکید کرد: ارباب رجوع دادگستری نباید احساس کند قاضی یا همکاری اداری ما با طرف دعوی او رفتارش متفاوت است و این ذهنیت برای او بوجود بیاید در هر صورت بازنده پرونده خواهد بود، لذا در رفتار با ارباب رجوع و طرفین دعوی بسیار محترمانه و مودبانه باید رفتار شود.

در ادامه دیدار، قضات حاضر مشکلات و خواسته‌های خود را با رئیس کل جدید در میان گذاشتند و حمیدی قول مساعد داد که به خواسته‌های همکاران قضایی رسیدگی کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز