خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد؛

اظهارات سخنگوی قوه قضائیه درباره محکومیت چند متهم امنیتی به حبس، رسیدگی به پرونده دانه درشت‌ها، نامه آملی لاریجانی به آیت‌الله یزدی، پرونده مازیار ابراهیمی، بازداشت یکی از مدیران هلال احمر و گندم‌های آلوده

asdasd
کد خبر : ۸۰۳۱۰۳

سخنگوی قوه قضائیه تاکید کرد: این قوه هیچ گونه فساد و بی‌عدالتی را برنمی‌تابد و هیچ خط قرمزی نمی‌شناسد و درصورت اثبات جرم برای دانه درشت‌ها رسیدگی به این پرونده‌ها را در اولویت قرار می دهد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، غلامحسین اسماعیلی در نهمین نشست خود با اصحاب رسانه با گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر و شهدای شهریورماه و تبریک هفته دولت و روز تکریم بازنشستگان گفت: مردم ما به عنوان صاحبان اصلی نظام و انقلاب شاهد عزم و اراده جدی قوه قضاییه با برخورد با انواع مفاسد هستند. این حرکت انقلابی قوه قضاییه امید و نشاط را به حامعه بازگردانده و بار مسئولیت همکاران ما را سنگین می‌کند.

رسیدگی به پرونده دانه درشت‌ها را در اولویت قرار می‌دهیم

اسماعیلی یادآور شد: به عنوان سخنگوی این قوه اعلام می‌کنم که این قوه هیچ گونه فساد و بی‌عدالتی را برنمی‌تابد و هیچ خط قرمزی نمی‌شناسد و درصورت اثبات جرم برای دانه درشت‌ها رسیدگی به این پرونده‌ها را در اولویت قرار می دهد.

وی ادامه داد: ما در موضوع مبارزه با فساد، قوای مجریه و مقننه را در کنار خود می‌دانیم. بر این باوریم که اجرای عدالت نیازمند قانون خوب، مجری شایسته و پاکدست و قاضی عادل و شجاع است. تا ارکان ثلاثه دست در دست هم ندهند، مبارزه با فساد کامل عملی نخواهد شد. افق روشنی برای برداشتن زمینه‌های فساد احساس می‌کنیم.

از گزارشگران فساد حمایت می‌کنیم

سخنگوی قوه قضائیه افزود: همه ارکان نظام در گام اول در پیشگیری و در گام دوم در شناسایی عناصر متخلف وظیفه دارند. مدیران اگر با جرم مواجه شدند، مورد را به دادستانی‌ها و دیوان عدالت اداری معرفی کنند. ما از گزارشگران فساد حمایت می‌کنیم و نسبت به تشویق آنها اقدام خواهیم کرد.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: منظور از گزارش، گزارش به مسئولان ذیصلاح است تا صحت و سقم آن مشخص شود. نه قانون نه شرع و نه اخلاق و به ویژه اخلاق حرفه‌ای به ما اجازه نمی‌دهد مفاسد ادعایی را ابتدا در رسانه‌ها و تریبون‌ها مطرح کنیم. اگر گفته شد گزارش مفاسد را بدهید یعنی به مراجع ذیصلاح بدهید.

استفاده از رانت اطلاعاتی کار درستی نیست

وی افزود: قوه قضاییه و حقیر به عنوان سخنگو اعلام آمادگی می‌کنیم که هرجا گزارشی به ما منعکس شد بررسی و رسیدگی کنیم و نتیجه را به اطلاع عموم شهروندان برسانیم چرا که دانستن را حق آنها می‌دانیم.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: همانگونه که در موضوعات اقتصادی استفاده از رانت را قبیح می‌دانیم در حوزه اطلاع‌رسانی هم استفاده از رانت کار درستی نیست. اینکه رسانه‌ای بخواهد از رانت اطلاعاتی استفاده کند و وانمود کند که ما به اسرار دسترسی داریم این مساله امر مطلوبی نیست به ویژه اینکه ما خبری به دست بیاوریم و بخواهیم مصادره به مطلوب کنیم.

جزئیات احکام چند متهم امنیتی و جاسوسی

اسماعیلی به مناسبت هشتم شهریورماه و روز مبارزه با تروریسم و سالروز ترور شهیدان رجایی و باهنر گفت: امروز برخی اخبار مبارزه با تروریسم را عنوان می‌کنم. در ماه گذشته خبری اعلام شد مربوط به عناصر وابسته به انگلیس که بنده اسم را اعلام نکردم و البته برخی وابستگان متوجه شدند که شخص مورد نظر ارس امیری بود که به وسیله نفوذ فرهنگی وابسته به بریتیش کانسیل محاکمه شد و به ١٠ سال حبس و دو سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شده است.

وی افزود: فرد دوم علی جوهری جاسوس رژیم صهیونیستی است که در ارتباط با موساد و انجام ملاقات‌های مختلف در سریلانکا، ماکائو و لائوس ارتباطات گسترده برقرار کرده و به سرزمین اشغالی تردد کرده است و ماموریت داشته اطلاعاتی را در حوزه تونل‌سازی و عمرانی و قرارگاه خاتم الانبیا کسب کند که به تحمل ١٠ سال حبس برای جاسوسی و ٢ سال حبس برای کسب اموال نامشروع و استرداد مبالغ محکوم شده است.

سخنگوی قوه قضائیه تاکید کرد: فرد سوم انوشه آشوری است که به سرویس جاسوسی موساد متصل شده بود که به ١٠ سال حبس بابت جاسوسی و ٢ سال حبس به جرم کسب اموال نامشروع و استرداد احکام محکوم شده است.

وی افزود: امروز نیز سازمان‌های جاسوسی در کشور ما فعال هستند اما اشراف سیستم اطلاعاتی ما باعث عقیم ماندن آنها شده است.

دستگاه‌ها با بهره‌گیری از حراست، عملکرد نیروهای خود را تحت نظر قرار دهند

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در خصوص همکاری سه قوه برای شناسایی فساد و تخلفات اداری برای اصلاح قوانین گفت: امروز برای مبارزه با فساد به اندازه کافی قانون در کشور داریم. البته قانون باید به روز شود. برای مثال برای جاسوسی باید محکومیت‌های بیشتری در نظر گرفته شود اما فعلا معتقد هستیم باید همین قوانین به درستی اجرا شود؛ چراکه تصویب قانون پروسه طولانی دارد. ما در مجموعه قضایی این را مورد توجه قرار داده‌ایم. من از همه دستگاه‌ها می‌خواهم با بهره‌گیری از حراست، عملکرد نیروهای خود را تحت نظر قرار دهند.

وی در خصوص انتظار رسانه‌ها برای حضور در دادگاه‌ها و اطلاع از روند بررسی و اینکه یکی از وکلا گفته است به موکلش وقت دفاع داده نشده است، گفت: ما دفاع متهمان و وکلای مدافع آنها را حق مسلم آنها می‌دانیم اما به دلیل زمان کم گاهی از وکلا می‌خواهیم دفاعیات خود را در چهارچوب لایحه بیان کنند. ما بعد از جلسات گاهی شاهد مطالب خلاف واقع هستیم. ما باید خود را به اخلاق متعهد بدانیم نه اینکه مطلب خلاف واقع گفته شود تا مردم مردد شوند.

کیفرخواست دو نماینده مجلس صادر شده است

اسماعیلی در خصوص پیگیری مصوبات سفر رییس قوه قضاییه به کردستان گفت: ایشان سفرهای متعددی انجام می‌دهند و هفته آینده به زنجان خواهند رفت. قبل از سفر همیشه کمیته‌های بررسی تشکیل می‌شود و در کردستان هم جلسات زیادی داشتیم. قرارمان این است که سفرها خروجی ملموس داشته باشد. یکایک مشکلات مورد بررسی قرار می‌گیرد و هرجا نیاز به قاضی و مسائل مالی و سایر مشکلات بود، رسیدگی کردیم. در رابطه با پزشکی قانونی و زندان‌ها اقدامات مناسبی صورت گرفت اما کار ما هنوز تمام نشده است و تا حصول نتیجه ادامه دارد.

وی در رابطه با بازداشت دو نماینده مجلس و مافیای خودرو گفت: برای این پرونده هنوز رای صادر نشده است و دادگاه یک جلسه را برگزار کرده است و ما باید داوری را به دادگاه واگذار کنیم. ما بعد از انتشار خبر ناچار شدیم اصل خبر را تایید کنیم. فقط بدانید که کیفرخواست صادر شده است.

نتیجه پرونده یکی از مدیران دستگاه قضا را اعلام می‌کنیم

اسماعیلی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت دستگیری یکی از مدیران ارشد دستگاه قضا گفت: این پرونده در حال بررسی است و ما اعلام کردیم خط قرمزی نمی شناسیم و نتیجه این پرونده هم به اطلاع مردم خواهد رسید.

می‌خواهید به بهانه پیگیری برخی اسامی مدام در اذهان مطرح شود

وی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه اینطور که مشخص است شورای عالی امنیت ملی در جلسات مختلف با رسانه‌ها اعلام کرده مصوبه‌ای در خصوص ممنوع‌التصویری خاتمی ندارد آیا قوه قضائیه همچنان اصرار دارد که این محدودیت‌ها از سوی شورای عالی اعمال می‌شود یا خودش مسئولیت اعمال این محدودیت‌ها را می‌پذیرد؟ استاندارد دوگانه در این مورد بین رؤسای جمهور سابق برای حضور در برنامه‌های عمومی چگونه قابل توجیه است؟ گفت: گویا قرار است برخی اسامی همیشه نقل این جلسات باشد. برخی مصوبات مربوط به شورای عالی امنیت ملی است و برخی مربوط به دادگاه ویژه روحانیت؛ من سخنگوی قوه قضاییه هستم. گاهی شما به بهانه پیگیری می‌خواهید برخی اسامی مدام در اذهان مطرح شود.

بازداشت یکی از مدیران هلال احمر در رابطه با گران‌نمایی و فروش دارو

اسماعیلی در خصوص آخرین وضعیت پرونده هواپیمایی آسمان گفت: اخیرا پیگیری کردم گفتند که برخی مسائل مربوط به جعبه سیاه هواپیما است که زمان می‌برد. اول پرونده در دادسرای اصفهان بود الان به تهران منتقل شده است. کارشناس اولیه در رابطه با جعبه سیاه نظر داده اما خانواده قربانیان اعتراض شدید داشتند و مجددا هیات کارشناسی نظر داده‌اند که تا آخر همین هفته نظر خود را اعلام کنند که متناسب با آن روند پرونده دنبال شود.

وی در خصوص بازداشت یکی از مدیران هلال احمر گفت: اصل اخبر را تایید می‌کنیم که مربوط به واردات دارو و گران‌نمایی و فروش دارو به نرخ ارز آزاد است و پرونده‌ای تشکیل شده که افرادی در این رابطه بازداشت شده‌اند. یکی از اولویت‌های ما مساله دارو است و همکاران ما اهتمام جدی دارند.

مردم با اعلام فساد اعتمادشان جلب نمی‌شود

اسماعیلی در خصوص اتهامات مطرح شده از سوی زاکانی و تریبون صداو سیما که در اختیار ایشان قرار گرفته است، گفت: در صحبتم اشاره کردم که بهترین راهکار مبارزه با مفاسد اجرای قانون است. هرکس از مفاسدی اطلاع دارد به خودش زحمت بدهد و به قوه قضاییه مراجعه کند و تا زمانی که اتهامی اثبات نشده از بیان آن خودداری کند. اعتماد مردم با مبارزه با فساد و اقدام تامین می‌شود؛ مردم با اعلام فساد اعتمادشان جلب نمی‌شود. در یکی از جلسات در خصوص ارقام بازگشته به بیت‌المال صحبت خواهم کرد تا مردم اقدام این قوه را ببینند.

سخنگوی دستگاه قضا در خصوص ادعای آمریکا برای توقیف نفتکش آدریان گفت: آنچه برای کشتی ما پیش آمد دزدی دریایی بود و آن را محکوم می‌کنیم. اکنون هم بحث‌هایی از سوی مدعیان حقوق بشر مطرح می‌شود که آن را هم محکوم می‌کنیم. کشتی ما هیچ تخلفی انجام نداده است اما در خصوص کشتی انگلیسی ما کل تخلفات را اعلام کردیم و نسبت به کشتی ایران هیچ دولتی اتهام حقوقی مطرح نکردند و ما اعلام کردیم علاوه بر آزادی باید به ما غرامت و خسارت بدهند.

تمرین کنیم که به دنبال افراد بازداشت شده نباشیم

وی در خصوص اتهامات مربوط به معاونت فروش شرکت ایران خودرو و مساله امضای طلایی گفت: ما برای هیچکس مصونیت قائل نیستیم و این پرونده تا امروز ٥ متهم دارد و روند تحقیقات در حال انجام است و اینکه چه افرادی در آینده تحت تعقیب قرار بگیرند، فعلا مشخص نیست.

اسماعیلی در رابطه با پرونده اردوگاه شهید باهنر و امکان واگذاری اردوگاه گفت: اول از همه بگویم اصحاب رسانه لازم نیست هرکسی که بازداشت شد اعلام کنند بازداشت شده است، شاید تبرئه شود. تمرین کنیم که به دنبال افراد بازداشت شده نباشیم.

وی افزود: بازرسی کل کشور به مساله اردوگاه شهید باهنر ورود کرده و گزارشی داده که هنوز کل محتوای گزارش را ندیده‌ام اما بدانید که قوه قضاییه ورود کرده است.

رای نهایی مربوط به قوه قضاییه است

سخنگوی دستگاه قضا در خصوص ادعای معاون پیشین ارزی بانک مرکزی که مسئولیت اقدامات خود را متوجه رییس‌جمهور دانسته و سخنگوی دولت نیز این مساله را تایید کرده است، گفت: توضیحات دولت قطعا در این پرونده شفاف‌ساز است و ما از ارائه مستندات استقبال می‌کنیم و شفافیت و بررسی زوایای پنهان اثرگذار است اما رای نهایی مربوط به قوه قضاییه است.

وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده زمین‌های تعاونی هفسنگان که مربوط به کارکنان دادگستری استان قزوین است، گفت: خوب است همه ما و خبرنگاران هم مطالعات حقوقی و قضایی داشته باشیم. شخصیت حقوقی تعاونی مسکن از کارکنان دادگستری قزوین جدا است؛ این را به دادگستری ربط ندهید. ما از گزارش‌ها استقبال می‌کنیم اما از انتشار مطلبی که صحت و سقمش مشخص نیست بپرهیزید. ما برای رسیدگی به این موضوع قاضی ویژه تعیین کرده‌ایم و اراده ما برای بررسی جدی است و هیچ مماشاتی نخواهیم کرد. ما قبل از اینکه شما نام هفسنگان را بشنوید ورود کرده بودیم.

اجازه دهید در هفته دولت درباره پرونده برادر معاون اول رییس‌جمهور صحبت نکنیم

اسماعیلی در خصوص آخرین وضعیت پرونده برادر معاون اول رییس‌جمهور گفت: در این خصوص قبلا صحبت‌هایی مطرح شده اما اجازه دهید این هفته که مربوط به خدمات دولت است در این خصوص صحبت نکنیم.

وی در رابطه با درخواست یکی از نمایندگان برای ورود قوه قضاییه به فساد فوتبالی گفت: ما در ارتباط با برخی فوتبالیست‌ها، برخی قراردادها و شرط بندی‌ها را پرونده داریم اما اینکه یک فساد سازمان یافته در میان باشد باید از ایشان بخواهیم مستندات خود را ارائه کنند.

بی بی سی و انگلیس خبیث دلش برای ما نسوخته است

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص تهدیدات ناشی از معضل سگ گردانی گفت: برخورد قوه قضاییه تابع قوانین است و هرجا آسیبی به کسی وارد شود ما ورود می‌کنیم اما این مساله اگر به عنوان معضل اجتماعی مطرح شود باید دستگاه‌های مربوطه ورود کنند.

وی در واکنش به ادعای یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر مخالفت رییس قوه قضاییه با دستگیری دو نماینده مجلس گفت: رییس قوه قضاییه گفته‌اند ما بازداشتی‌هایمان باید حداقلی و در مواقع ضروری باشد و قرارهای تامین بصورتی صادر شود که تنها زمانی که ضرورت بازداشت وجود دارد به این امر اقدام شود.

اسماعیلی در رابطه با مساله مازیار ابراهیمی و ادعاهای وی گفت: وزیر اطلاعات گفته‌اند که در این رابطه صحبت خواهند کرد اما من باید بگویم بی بی سی و انگلیس خبیث دلش برای ما نسوخته و ما نباید در پازل آنها بازی کنیم. این فرد مدت‌ها در ایران بوده و بارها به خارج از کشور رفته و برگشته و تا در ایران بوده ادعایی نکرده است و حالا تحت تاثیر رسانه‌ها صحبت کرده است و لازم است خودش هم بداند انگلیس دلسوز او نیست.

وی در رابطه با وویس منتشر شده از سوی یکی از زندانی‌هایی که مدعی فشار بر خود شده است، گفت:  این وویس در کلیت آن جزو مواردی است که بارها اعلام کردیم زندانی‌ها با خانواده خود تماس می‌گیرند و این را امتیاز نظام زندانبانی خودمان می‌بینیم و این اصل بدیهی زندان است. فرد هم در تماس می‌تواند اکاذیبی را ادعا کند و اینکه ادعا کند تحت فشار است آیا درست است؟ نگهداری ما براساس ضوابط قانونی است و در این دوره بازرسی‌ها گسترده‌تر شده است و شکایات زندانی‌ها شنیده می‌شود و اگر یک بازداشتی شکایتی داشته باشد رسیدگی می‌شود.

امور مربوط به روحانیت به قوه قضاییه برنمی‌گردد

اسماعیلی در پاسخ به سوالی در خصوص نامه مربوط به آقای آملی لاریجانی خطاب به آیت‌الله یزدی و اهانت‌های مطرح شده در آن گفت: امور مربوط به روحانیت به قوه قضاییه برنمی‌گردد و من هم سخنگوی آن مجموعه نیستم.

روند خصوصی‌سازی‌ها در دادسرای عمومی و انقلاب در حال رسیدگی است

وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده رییس پیشین سازمان خصوصی سازی گفت: ما علاوه بر مسائل مربوط به فرد نسبت به پروسه خصوصی‌سازی می‌گوییم که این اقدام باید در چهارچوب قانون انجام شود و دولت از تصدی‌گری به سیاست‌گذاری روی بیاورد. در دیدار با رییس قوه قضاییه بیش از ١٠٠ نماینده در این رابطه نامه‌ای امضا کردند و بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات گزارش‌های جامعی را تهیه کرده‌اند. در سفر رییس قوه قضاییه به اراک کارگران هم نسبت به نحوه واگذاری اعتراضات فراوان داشتند و ایجاب کرد مساله خصوصی‌سازی بصورت ویژه مورد بررسی قرار بگیرد و حالا نیز این مساله در دادسرای عمومی و انقلاب در حال رسیدگی است.

گندم‌های آلوده با ورود دستگاه قضا وارد سبد غذایی مردم نشده است

اسماعیلی در خصوص پرونده گندم‌های آلوده گفت: این پرونده جدیدی است و مرجع قضایی ورود پیدا کرد و ١٤ کامیون حامل این گندم‌ها مورد بررسی قرار کرفتند و ادعای آلوده بودن ثابت شد و البته این گندم‌ها با ورود دستگاه قضا وارد سبد غذایی مردم نشده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز