خبرگزاری کار ایران

روحی‌صفت در گفت‌وگو با ایلنا:

توکیو خواستار تداوم همکاری در زمینه‌های مختلف با تهران است/ چین بصورت علنی اعلام کرده که به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۸۰۲۱۶۱

یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: با وجود اینکه روابط تجاری و سیاسی ما با مالزی در سال‌های اخیر به دلیل اختلافی که بین ایران و رئیس‌جمهور قبلی این کشور به وجود آمده بود اندکی کاهش پیدا کرده است اما با روی کار آمدن مجدد آقای «ماهاتیر محمد» روابط دوباره گرم شده و آقای ظریف قطعا مذاکرات دوستانه‌ای در کوالالامپور خواهند داشت.

محمد روحی‌صفت در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در ارزیابی اهداف سفر وزیر امور خارجه کشورمان به چین، ژاپن و مالزی پس از بازگشت از چهارکشور اروپایی گفت: ابتدا در تحلیل سفر آقای ظریف به اروپا باید بگویم که این سفر موفقیت‌آمیز بود و ایشان ملاقات‌های خوبی را در فنلاند، سوئد و نروژ داشتند و همچنین در سفر به فرانسه براساس گفته خودشان و تحلیل مطبوعات دستاوردهای مهمی داشتند که با توجه به برگزاری اجلاس گروه هفت در فرانسه این دیدار می‌تواند تاثیر مثبتی بر اجلاس مورد بحث نیز داشته باشد. 

وی ادامه داد: در هفته پیش رو نیز وزیر امور خارجه به سه کشوری سفر می‌کند که هر سه از شرکای مطرح ما در خاور دور هستند و ما روابط خوبی با آنها داریم. 

سفیر پیشین ایران در استرالیا گفت: با وجود اینکه روابط تجاری و سیاسی ما با مالزی در سال‌های اخیر به دلیل اختلافی که بین ایران و رئیس‌جمهور قبلی این کشور به وجود آمده بود اندکی کاهش پیدا کرده است اما با روی کار آمدن مجدد آقای «ماهاتیر محمد» روابط دوباره گرم شده و آقای ظریف قطعا مذاکرات دوستانه‌ای در کوالالامپور خواهند داشت. ما منافع مشترکی با مالزی داریم و این کشور برای ما خیلی مهم است. آقای ماهاتیر محمد بارها به ایران سفر کرده و با مقامات ما رابطه نزدیکی دارد.

وی ادامه داد: ژاپن نیز در سال‌های اخیر دومین همکار تجاری ما بوده؛ این کشور یکی از مهمترین خریداران نفت ما و یکی از کشورهایی است که در توسعه صنعتی ایران و انتقال تکنولوژی بسیار همکاری کرده است. زمینه‌های مشترک زیادی برای همکاری بین دو کشور وجود دارد و سفر اخیر آقای آبه به ایران نیز با حسن نیت انجام شد که نشان‌دهنده خواست توکیو برای تداوم همکاری در زمینه‌های مختلف با تهران است. 

روحی‌صفت گفت: سفر رئیس دستگاه دیپلماسی به چین نیز از اهمیت بالایی برخوردار است؛ این کشور یکی از امضاکنندگان برجام و یکی از کشورهایی است که کمتر زیربار تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران رفته است. پکن در حال حاضر نخستین شریک تجاری تهران بوده و ما در زمینه‌های مختلف شامل سیاسی و اقتصادی با این کشور همکاری داریم. قطعا گفت‌وگوها با چین در رابطه با برجام و مسائل مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است و آقای ظریف با دست پر از این سفر بازخواهند گشت. 

این کارشناس مسائل شرق آسیا در پاسخ به انتقادها مبنی بر عدم همراهی کافی پکن با تهران برای مقابله با تحریم‌ها گفت: آمریکا از نظر اقتصادی برای چین مهم است و بیشترین دلیل پیشرفت این کشور نیز در همکاری با ایالات متحده رقم خورده و باید بدانیم برای چینی‌ها منافع ملی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود:  با این حال این کشور بصورت علنی اعلام کرده که به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهد و همچنان در حوزه‌های مختلف با ایران همکاری دارد. به هر صورت میزان تبادلات تجاری ما با چین در مقایسه با ایالات متحده بسیار کمتر است یعنی بصورت خلاصه چین ضمن در نظر گرفتن ملاحظات رابطه با آمریکا در تلاش است تا روابطش با ایران را نیز گسترش دهد. 

روحی‌صفت همچنین در خصوص نقش چین و ژاپن در موضوع امنیت دریانوردی و تنش در خلیج فارس و تنگه هرمز نیز گفت: ژاپنی‌ها اصولا وقتی بحث مسائل نظامی به میان می‌آید ملاحظاتی دارند و دخالت نمی کنند؛ ضمن اینکه ژاپن همکاری دفاعی با آمریکا دارد و این کشور ملزم به حفظ امنیت ژاپن است؛ به همین دلیل کسی از این کشور توقع دخالت و همکاری ندارد.

وی ادامه داد: چینی‌ها هم بعید است بخواهند در خلیج فارس حضور جدی پیدا کنند؛ البته چین با ایران در خصوص دزدان دریایی در خلیج عدن همکاری می‌کند. مهم برای این دو کشور این است که مسیر خلیج فارس به دریای آزاد برای تبادلات اقتصادی باز باشد اما هیچگاه با آمریکا در این حوزه همکاری نخواهند کرد. 

 این دیپلمات پیشین در پاسخ به این سوال که علی‌رغم ناموفق بودن نخست‌وزیر ژاپن در میانجی‌گری میان ایران و آمریکا در سفر به تهران، آیا سفر وزیر امور خارجه به ژاپن پس از اجلاس گروه هفت می‌تواند این نقش را مجددا پررنگ کند، گفت: فکر می‌کنم ژاپن در حال حاضر نیز در حال ایفای نقش خود برای کاهش تنش‌ها است. سفر آقای آبه به تهران نیز با حسن نیت انجام شد و توکیو به دنبال این است که تنش کاهش پیدا کند.

وی افزود: البته در حال حاضر شرایط میانجی‌گری میان ایران و آمریکا بسیار سخت است چرا که اگر آمریکا بخواهد پای میز مذاکره بیاید اول باید تحریم‌ها را لغو کند؛ مذاکره زیر تحریم هیچ نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت. 

روحی‌صفت در پایان گفت: لازم است بر این موضوع تاکید داشته باشیم که سفر وزیر امور خارجه به اروپا و آسیا بیش از هر موضوعی نشان‌گر این مساله است که تحریم‌های ایالات متحده علیه آقای ظریف هیچ تاثیری در دیپلماسی فعال ایشان نداشته است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز