خبرگزاری کار ایران

میدل ایست آی گزارش داد؛

فشار حداکثری بر ایران جواب نداده است/ تعامل با ایرانی‌ها زمانی که تحت فشار باشند، بسیار سخت است

asdasd
کد خبر : ۸۰۲۰۹۴

میدل ایست آی در گزارشی به تحلیل سیاست خارجی ترامپ در مورد ایران پرداخت و نوشت: ترامپ باید بداند ایرانی‌ها نه تنها مذاکره‌کننده‌های ماهری هستند، بلکه تعامل با آن‌ها زمانی که تحت فشار قرار داشته باشند، بسیار سخت خواهد شد.

به گزارش ایلنا به نقل از میدل ایست آی، تنش در خلیج فارس و خاورمیانه افزایش یافته است و تقریبا یک قرن پیش شرایط مشابهی در اروپا وجود داشت. در آن زمان افزایش تنش‌ها اروپا را وارد جنگی جهانی کرد. در آن دوران هم همه اعلام کردند که خواهان این جنگ نیستند اما تداوم تنش‌ها و تهدیدها اروپا را به سمت یک جنگ فاجعه‌آمیز هدایت کرد.  

بحران کنونی در خلیج فارس نتیجه چند دهه تقابل بین قدرت‌های منطقه‌ای در کل خاورمیانه است. رهبران غربی ایران را عامل  اصلی اختلاف در منطقه می‌داند. 

این در حالی است که بسیاری از تحلیل‌گران در این زمینه گفته‌اند که مهم‌ترین متحد آمریکا در منطقه یعنی عربستان سعودی نیز در سال‌های گذشته دست به اقدامات بی‌ثبات‌کننده و خرابکارانه‌ای زده است.

در شرایط کنونی دولت آمریکا سیاست‌های مختلف و متفاوتی را در مورد ایران دنبال می‌کند. دولت ترامپ ظاهرا به دنبال مذاکره مجدد برای دستیابی به توافق هسته‌ای جدیدی با ایران است. واشنگتن برای دستیابی به این هدف، تحریم‌های شدیدی را علیه تهران وضع کرده است هم چنین آنها خواهان تغییر رفتار ایران هستند. برخی از افراد کابینه ترامپ مانند بولتون خواهان رویکرد نظامی و تغییر حاکمیت ایران هستند.

اما ترامپ باید بداند ایرانی‌ها نه تنها مذاکره‌کننده‌های ماهری هستند، بلکه تعامل با آن‌ها زمانی که تحت فشار قرار داشته باشند، بسیار سخت خواهد شد. 

از سوی دیگر متاسفانه در شرایط کنونی ترامپ در سیاست خارجی خود یک رویکرد مشخص و منظم ندارد و همین عامل باعث سردرگمی همه کشورهای دنیا شده است.

اروپا تاکنون در کنار ایران باقی مانده است و با سیاست‌های ترامپ در مورد ایران مخالفت کرده است. اما تاکنون بسیار محتاطانه و آهسته عمل کرده است. اما، به نظر می‌رسد که صبر ایرانی‌ها در حال تمام شدن است.

ایران تعدادی از تعهدات خود در قبال برجام را تعلیق کرده است. آن‌ها از سقف اورانیوم غنی شده در توافق گذشتند. تهران همچنین تهدید کرده است که دوباره فعالیت‌های خود در راکتور آب سنگین اراک را از سر خواهد گرفت. بنابراین در این شرایط چیزی که مشخص است این است که سیاست فشار حداکثری ترامپ نه تنها موفق نبوده بلکه به هیچ کدام از اهداف خود دست پیدا نکرده است.

هنوز می‌توان از بروز درگیری در منطقه جلوگیری کرد. برای این منظور قدرت‌های دنیا و منطقه باید برای ایجاد امنیت در منطقه تلاش کنند و برای ایجاد امنیت باید به منافع کشورهای مختلف توجه کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز