خبرگزاری کار ایران

واشنگتن پست بررسی کرد؛

اختلاف میان ایران و آمریکا به اوج خود رسیده است

asdasd
کد خبر : ۸۰۰۴۶۲

واشنگتن در تحلیلی به بررسی اختلاف‌های میان ایران و آمریکا و ریشه آن پرداخت.

به گزارش ایلنا به نقل از واشنگتن‌پست، گرچه ایالات متحده و ایران سال‌هاست با یکدیگر اختلاف دارند و در دشمنی با یکدیگر زندگی می‌کنند، اما به ندرت روابط آنها به اندازه ماه‌های اخیر پرتنش بوده است.

ایالات متحده در تلاش است تا ایران را از درآمد نفت، یعنی  خون حیاتی اقتصاد خود محروم کند اما  ایران در پاسخ به تحریم‌های آمریکا تاکنون چه اقداماتی انجام داده است؛ ایران به سرنگونی پهپاد آمریکایی دست زده است.

هم‌چنین ایران در واکنش به تحریم‌ها بخشی از تعهدات برجامی خود را کاهش داده و بعد از آن که نفتکش گریس ۱ در آب‌های جبل‌الطارق توقیف شد، دست به توقیف یک نفتکش انگلیسی زد. اگرچه هر دو کشور می‌گویندخواهان شروع جنگ نیستند اما در واقع اشتباه‌های محاسباتی می‌تواند عامل شروع یک جنگ ناخواسته در خاورمیانه باشد. 

بیایید کمی به عقب برویم و ببینیم چرا این تنش‌ها شروع شد؟

دونالد ترامپ ایالات متحده را از توافق بین‌المللی ۲۰۱۵ خارج کرد. ترامپ ادعا کرد که می‌تواند توافق بهتری با  ایران به دست آورد و بعد از خروج از این توافق بار دیگر به اعمال تحریم علیه ایران پرداخت. ترامپ خواهان آن است که صادرات نفت ایران را به صفر برساند. 

اکنون ایران با کمترین مقدار از سال ۱۹۸۶ نفت تولید می‌کند این تحریم‌ها بزرگترین چالش اقتصادی ایران بعد از انقلاب اسلامی تاکنون است. این تحریم‌ها تورم را افزایش داده و حمایت داخلی از دولت حسن روحانی تضعیف کرده است. ایرانی‌ها احساس فریب خوردگی می‌کنند. توافق هسته‌ای قرار بود مزایای اقتصادی برای ایران به همراه آورد، اما تحریم‌های جدید ایالات متحده این انتظار را برهم زد.

این در حالی است که ایران اعلام کرده در مقابل این تحریم‌ها بی‌تفاوت نخواهد نشست. تهران ذخایر اورانیوم خود را افزایش داده است. علاوه بر این، ایالات متحده ایران را به خاطر حملات ناو در خلیج فارس مقصر می‌داند، اتهامی که ایران آن را انکار می‌کند.

تحریم‌های آمریکا خواهان ضربه به اقتصاد ایران است، آمریکا تهدید کرده است که هر کشوری که با ایران تجارت کند با مجازات مواجه خواهد شد. 

اما اروپا با سیاست ترامپ در این خصوص موافق نیست. طرف‌های اروپایی باقی مانده در توافق هسته‌ای ایران مکانیسم ویژه‌ای را برای تسهیل تجارت با ایران ابداع کردند که باعث می‌شود سیستم مالی جهانی کاملاً تحت تسلط ایالات متحده نباشد. اما اینستکس قابلیت محدودی برای مقابله با تحریم‌ها دارد. 

نکته دیگر اینکه چرا ترامپ از برجام خارج شد؟

ترامپ معتقد بود که خواهان توافق طولانی مدت و بهتر و جامع‌تری با ایران است. وی معتقد بود که توافق جدید باید موضوعاتی مانند حمایت ایران از تروریسم و برنامه موشکی ایران را در خود جای دهد. 

البته اختلاف میان ایران و آمریکا چیز جدیدی نیست. از زمان انقلاب ایران و سقوط حکومت پهلوی این اختلاف وجود دارد. اما اکنون بیش از هر چیزی ثبات در خاورمیانه مهم است. هر چند که همه طرف‌های درگیر می‌گویند که خواهان جنگ نیستند اما تهدیدها و محاسبات اشتباه و واکنش‌های سریع می‌تواند آتش جنگ را شعله‌ور کند. همان‌طور که بعد از سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط ایران، امکان حمله آمریکا به تاسیسات ایران بالا رفت اما در آخرین لحظه ترامپ از این تصمیم پشیمان شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز