خبرگزاری کار ایران

وزیر کشور:

همه امکانات برای حل مشکلات اقتصادی به کار گرفته شود/ نباید جای هیچ وزارتخانه‌ای بنشینیم/ ٧٠ درصد مشکلات با حضور مسئولان در میان مردم، قابل حل است

asdasd
کد خبر : ۷۹۹۴۰۹

وزیر کشور گفت: باید همه امکانات و اعمال حاکمیت برای حل مشکلات اقتصادی به کار گرفته شوند. البته لازم نیست استانداری‌ها وارد جزئیات شوند؛ ما باید نظارت و ایجاد هماهنگی و طی طریق درست را انجام دهیم. ما نباید جای هیچ وزارت خانه‌ای بنشینیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست هم اندیشی معاونhن هماهنگی امور اقتصادی استانداری ها ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر گفت: موضوع و مسائل اقتصادی در وزارت کشور چرایی دارد که چرا وزارت کشور باید به مسائل اقتصادی بپردازد. نگاه سنتی به وزارت کشور متفاوت است اما ما مسائل اقتصادی را در این دوره جزو مسائل اصلی قرار دادیم.

وی افزود: نگاه رئیس‌جمهور به وزارت کشور در حوزه مسائل توسعه پایدار بسیار پررنگ است و در زمان انتخاب بنده نیز بر این مساله تاکید کردند. هرچه جلو رفتیم ضرورت این موضوع مشخص شد. البته نباید انکار کرد که یک سری ضعف‌ها در مباحث تئوریک، قانونگذاری و اجرا داریم.

رحمانی فضلی ادامه داد: در مبانی نظری توسعه کشور را همچنان بصورت یک موضوع کلان بخشی دیدیم که نمی‌تواند پاسخگو باشد. ساختار جغرافیایی و جمعیتی به گونه‌ای است که اقتضای آن توجه به ویژگی‌های منطقه‌ای است و در هیچ کشوری توسعه غیر منطقه‌ای نداریم.

وزیر کشور گفت: در حوزه قوانین و مقررات هم متناسب با آن یعنی اگر برنامه می‌ریزیم و نظام بودجه‌ریزی را نگاه می‌کنیم ایضا متمرکز است و مشکلات وجود دارد. در کشور تصمیمی می‌گیریم و در منتهاالیه کشور جاری می‌شود و ما دچار ناهماهنگی در عمل می‌شویم.

وی افزود: وقتی وزارت کشور وارد این موضوع شده انتظار این است که اقداماتی از جمله هماهنگی صورت بگیرد که شامل شناسایی آسیب‌ها هم می‌شود. همچنین کار دیگر بکارگیری همه امکانات و اعمال حاکمیت برای حل مشکلات اقتصادی است. البته لازم نیست استانداری‌ها وارد جزئیات شوند؛ ما باید نظارت و ایجاد هماهنگی و طی طریق درست را انجام دهیم. ما نباید جای هیچ وزارت خانه‌ای بنشینیم.

وزیر کشور افزود: برنامه‌ریزی کلان در استان‌ها به عهده ما است و باید بتوانیم برای ایجاد تسهیلات و رفع مشکل‌ها نقش داشته باشیم. ما باید با ایجاد شاخص‌ها بهره‌وری را بالا ببریم.

رحمانی فضلی گفت: استانداری باید سیاست کلان را مشخص کرده و سهم هر بخش را واگذار کند و تسهیل‌گر باشد. کارهای شما از منظر حاکمیتی است. الان مصیبتی سر استان‌ها آمده که ما در جای دستگاه‌ها نشسته و خودمان مسائل را پیگیری می‌کنیم. ما باید دستگاه‌ها را فعال کنیم. لازم نیست استاندارها هفته‌ای دو تا سه روز در تهران حضور داشته باشند. باید کارها تقسیم شود. این مساله غلط است و هرکس باید در جایگاه خود پاسخگو باشد.

وی افزود: موضوع اقتصاد با این نگاه بسیار مهم است. اهمیت موضوع این است که همه انسان‌ها باید دارای حداقل معیشت باشند در صورتیکه ما به حداقل قانع نیستیم. الان در همه نظرسنجی‌ها ٨٠ درصد مطالبات مردم اقتصادی و در حوزه‌های مسکن، معیشت و کار است. از نظر سیاسی هم بارها رهبر انقلاب و رئیس‌جمهور به مساله اقتصاد تاکید کرده‌اند و از اوایل انقلاب و بعد از جنگ اولویت دشمن کار در حوزه اقتصادی بوده که سعی کردند با فشار و تحریم اقتصادی کشور را با مشکل مواجه کنند.

وزیر کشور گفت: حامیان نظام در کشور ما مردم هستند؛ الان که ما تحت فشار تحریم هستیم مردم شرایط را درک کرده و از ما حمایت می‌کنند و تنش و تجمع نزدیک ٣٨ درصد کاهش پیدا کرده که به معنای رضایتمندی مردم نیست و البته آنها ناراضی هستند اما در حال حمایت از نظام و کشور هستند. اگر می‌خواهیم مستمر این حمایت را داشته باشیم لازم است به زندگی مردم برسیم.

وی افزود: رهبر انقلاب چندین سال است که شعار سال را از مباحث اقتصادی انتخاب می‌کنند که بسیار مهم است و ایشان این مساله را مهم تشخیص داده‌اند. ما باید این را به عنوان موضوعات مهم مدنظر قرار دهیم.

رحمانی فضلی گفت: ما باید باور داشته باشیم و مشکل ما این است که باور و اعتقاد نداریم و به همین دلیل انگیزه هم نیست. وقتی در رتبه بندی شهرستان‌ها نگاه می‌کنیم به تعداد شهرستان ها رتبه داریم.

وی ادامه داد: من نمی‌خواهم از کشورهای دیگر شاهد مثال بیاورم اما شما خودتان کلاهتان را قاضی کنید و ببینید هر استانی امکان اینکه خودش را اداره کند دارا است. همه استانها این ظرفیت را دارند؛ از نظر بنده امکانات و ظرفیت طبیعی برای همه استان‌ها وجود دارد و ما تنها با برخی مشکلات تاریخی مواجه هستیم که می توانند کمک بگیرند. 

رحمانی‌فضلی گفت: شاید بگویید به ما اختیار بدهید؛ خود من طرفدار تمرکز زدایی هستم و باید این مسائل را بگویم اما اگر دوستان باور داشته باشند با همین اختیار و امکانات می توانند کار کنند. برخی کارها هیچ اختیار و مجوز جدیدی نمی خواهد و قابل اجرا شدن است. 

وی افزود: شما اگر کشف مساله و آسیب داشته باشید می‌تواند کار هر بخش را به آن محول کنید؛ نمی‌خواهم بگویم همه دلایل پیش ما است. البته ما در حوزه مدیریت واحدهای تولیدی با مشکلات زیادی روبرو هستیم و در سطح کلان به معاونین هماهنگی امور اقتصادی استانداری ها انتقاد وارد است. کدام یک از شما اتاق فکر برای حوزه خود تشکیل داده‌اید. 

وی ادامه داد: همه اینها به باور و اعتقاد و انگیزه بر می‌گردد که مبتنی بر برنامه‌های ما است. باید وقت گذاشته شود چرا که ظرفیت‌ها در شهرستان های ما بالا است. لازم نیست همیشه در مقیاس بزرگ حرکت کنیم. ما واقعا الان از سرعت پیشرفت تکنولوژی دنیا عقب هستیم و رقابت‌ها شدید شده است. ما تنوع و نوآوری نداریم و مدام آویزان دولت هستیم که باید از ما حمایت کند. 

وزیر کشور خطاب به معاونین هماهنگی اقتصادی استانداری ها گفت: در استان‌ها وقت بگذارید و خود را درگیر مسائل جزئی نکنید. 

وزیر کشور در ادامه به برخی مصادیق و مشکلات استانداری ها پرداخته و توضیحاتی را ارائه کرد.

وی افزود: اگر استاندارها و مسئولین استان در میان مردم حاضر شوند ٧٠ درصد مشکلات استان قابل حل است. ادارات و بانک ها پاسخ نمی‌دهند. اگر بخشی کارش را انجام نداد برخورد کنید. شما باید یک کلینیک ٢٤ ساعته حل مشکلات و بیماری های اقتصادی داشته باشید و ٢٠ درصد هم موفق باشید خوب است. به مشکلات مردم پاسخ داده نمی شود. 

وی ادامه داد: باید روی شاخص افزایش بهره‌وری کار کنید و انتقال دهید. اینجا اقدامات خلاقانه و نوآورانه جمع آوری می شود. اگر وزرای معین در استان حاضر نشدند به ما اطلاع دهید. 

رحمانی‌فضلی گفت: ظرفیت‌های استان های مرزی بالا است و بحث ظرفیت جزایر باید پیگیری شود. در حوزه استارتاپ ها اجازه دولتی شدن ندهید و تنها مشکلات را حل کنید. 

وی ادامه داد: کمک کنید قیمت ها به روز و واقعی شود. اگر اقدام درست صورت نگیرد سامانه قیمت گذاری هم لوس می شود. ضمانت اجرایی این قیمت هم خیلی مهم است.

وی افزود: هر استانی باید یک فعالیت محوری اقتصادی داشته باشد. هر استان باشد یک گفتمان و شعار مبتنی بر عمل داشته باشد. شهرستان های مختلف می توانند در یک موضوعی برند باشند. 

وزیر کشور گفت: حوزه اقتصادی در وزارت کشور به رغم نوپا بودن بسیار خوب بوده و همکاری خوبی با بخش های مختلف دارد. امروز کارهایی که در کشور روی زمین می ماند می گویند وزارت کشور انجام دهد. ستاد اطلاع رسانی اقتصادی فعال است. ما عادت داریم به کشورهای همسایه برویم و بیشرفت ها را ببینیم و تعریف کنیم در صورتیکه وظیفه خودمان است که دست به کمر بزنیم و کارها را انجام دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز