خبرگزاری کار ایران

در صحن علنی مجلس مطرح شد؛

محبی‌نیا: بهترین مرجع برای رسیدگی به طرز کار قوا، مجلس است/ لاریجانی: کمیسیون اصل ۹۰ نباید در امور جزئی دخالت کند

asdasd
کد خبر : ۷۹۸۸۸۷

یک نماینده مجلس با انتقاد از عملکرد کمیسون اصل ۹۰ گفت این کمیسیون به محلی برای رسیدگی به شکایات ادارات، شوراها تبدیل شده است.

به گزارش ایلنا، جهانبخش محبی نیا در نشست علنی امروز (شنبه ۲۶ مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس درباره طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی گفت: براساس اصل ۹۰​ قانون اساسی هر فردی که از طرز کار قوه قضائیه، مجلس و قوه مجریه شکایتی داشته باشد، می تواند شکایت خود را مکتوب به مجلس عرضه کند. مجلس نیز موظف است به این شکایت رسیدگی کرده و پاسخ کافی دهد. براساس این اصل بهترین مرجع برای رسیدگی به طرز کار قوا، مجلس است.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس افزود: در حال حاضر کمیسیون اصل ۹۰ به کمیسیونی تبدیل شده که به شکایات ادارات، شوراها و... رسیدگی می کند که خلاف قانون اساسی است.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: وظیفه کمیسیون اصل ۹۰بررسی طرز کار مجلس، قوه قضائیه و قوه مجریه است و این کمیسیون نباید در امور جزئی دخالت کند.

وی استدلال برخی افراد مبنی بر اینکه براساس اصل ۹۰ مجلس باید درباره طرز کار قوا تصمیم گیری کند و نیازی به دخالت کمیسیون ها نیست را نادرست خواند و ادامه داد: اگر چه در بسیاری از مواد قانون اساسی آمده که مجلس باید درباره موضوعات مختلف تصمیم گیری کند، اما منظور آن است که کمیسیون باید موضوع را بررسی و نتیجه در صحن به رأی گذاشته شود.

رئیس قوه مقننه کشور در توضیح ماده ۹ گزارش کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس درباره طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پیش از این هیات رئیسه یک نفر را به عنوان کاندیدای ریاست کمیسیون اصل ۹۰ معرفی می کرد که مجلس به او رأی اعتماد می داد. در این روش انتخاب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ به اکثریت مطلق آرا نیاز داشت، حال آنکه براساس ماده ۹ دو نفر از سوی هیات رئیسه معرفی می شوند، در واقع در این شرایط رئیس کمیسیون اصل ۹۰ با اکثریت نسبی آرا انتخاب خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز