خبرگزاری کار ایران

دادستان کل کشور:

آسیب‌های اجتماعی به خاطر عدم توجه به بحث حقوق عامه است

asdasd
کد خبر : ۷۹۷۶۵۰

دادستان کل کشور، گفت: آسیب‌های اجتماعی که ما در بخش‌های مختلف کشور شاهد آن هستیم به خاطر عدم توجه به بحث حقوق عامه است.

به گزارش ایلنا، مراسم معارفه معاون جدید حقوق عامه دادستانی کل کشور برگزار شد.

در این مراسم که معاونین و مدیران دادستانی کل حضور داشتند از زحمات و تلاش‌های محمدجواد حشمتی معاون سابق دادستانی کل در امور حقوق عامه تقدیر و احمد فاضلیان (رئیس سابق دادگستری استان البرز) به عنوان معاون جدید دادستان کل کشور در امور حقوق عامه معرفی شد.

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام منتظری با تبریک اعیاد مبارک قربان و غدیر عنوان کرد: ایام بسیار پربرکتی را پشت سرگذاشته و هفته بسیار پربرکتی را در پیش داریم و از خداوند متعال می‌خواهیم که ما را در مسیر ولایت ثابت قدم نگه دارد تا بتوانیم به وظایف خود به نحو درست عمل کنیم.

وی افزود: هدف از برگزاری این جلسه هم تکریم و بزرگداشت خدمات یکی از همکاران در دادستانی کل است و هم معارفه همکاری پرتلاش و زحمت‌کش در معاونت حقوق عامه است.

دادستان کل کشور بیان کرد: از زمانی که بنده تصدی این پست را پذیرفتم نسبت به صیانت از حقوق عامه حساس بوده و وظیفه خود دانستم که به این موضوع ورود جدی داشته باشم، چون این موضوع را یک امر زمین مانده در قوه قضاییه می‌دیدم. البته در این خصوص اقداماتی انجام می‌شد اما آنگونه که شایسته است به این موضوع توجه نمی‌گردید که البته دلیل آن هم نبود یک دستورالعمل مناسب بود.

وی خاطرنشان کرد: پس از اینکه نقش و اهمیت حقوق عامه برای همکاران و مقامات قوه قضاییه تبیین شد خوشبختانه این موضوع مورد حمایت رئیس سابق قوه قضاییه قرار گرفت و برای آن دستورالعملی تهیه شد. در این راستا در حدود یک و نیم سال قبل یک دستورالعمل جامعی در راستای صیانت از حقوق عامه تهیه و ابلاغ شد و امیدواریم این دستورالعمل با برطرف شدن نواقص احتمالی و تقویت نقاط قوت به یک قانون خوب تبدیل شود.

منتظری اظهار کرد: حوزه حقوق عامه یک حوزه بسیار پربار است و ما وقتی که کارهای دادستانی را به همکاران ارجاع می‌دهیم می‌بینیم از نظر کمی و کیفی کارهای اجرایی حوزه حقوق عامه بسیار زیاد و متعدد است.

دادستان کل کشور گفت: در مدت زمانی که آقای حشمتی در این جایگاه حضور داشتند دلسوزانه امور را پیگیری می‌کردند و با حضورشان در مناطق مختلف همانند استان‌های شمالی کشور و یا در مناطق شمال تهران به مسائل حضورا رسیدگی می‌کردند و بنده اینجا شهادت می‌دهم که آقای حشمتی در انجام وظایف خود در حد امکانات تلاش کردند و زحمت کشیدند، اگر چه این حوزه به یکسری عده و عُده نیاز دارد تا کارها به نحو بهتری پیش رود.

وی با تبریک پست جدید آقای حشمتی که به سمت رئیس دادگستری استان تهران منصوب شده‌ است، تصریح کرد: دادگستری استان تهران یک مجموعه بسیار مهم است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت. یکی از دغدغه‌های ما در این خصوص توجه به دادسراهای تهران بوده است که همواره بر آن تاکید داشته‌ام به طوری که در جلسات مختلف دغدغه‌های خود را درباره دادسرای تهران مطرح کرده‌ام.

منتظری بیان داشت: اعتقاد دارم که دادگستری استان تهران یک نقش مهم برای نظام قضایی کشور دارد، هم به خاطر اینکه پایتخت کشور است و هم به لحاظ اینکه پرونده‌هایش فراوان و دارای اهمیت بالا است.

دادستان کل کشور تاکید کرد: با انتصاب جدیدی که برای این مجموعه صورت گرفته انتظار داریم که تعامل بین دادسرا و دادگستری تقویت شود. رئیس کل دادگستری استان صلاحیت نظارت بر دادسراهای تهران را دارد و لازم است این نظارت‌ها با تعامل و همکاری بهبود یابد و امیدواریم که این تعامل با دادستانی کل وجود داشته و تقویت گردد، چون افزایش این تعاملات در عملکرد دادگستری موثر است و نهایتا مردم از این تعامل نفع خواهند برد.

وی در ادامه با قدردانی از فاضلیان معاون جدید دادستان کل کشور در امور حقوق عامه گفت: این سمت و پست جدید را به آقای فاضلیان تبریک گفته و از خداوند متعال توفیق روزافزون را برای وی مسئلت دارم.

منتظری اضافه کرد: آقای فاضلیان در صدد این بودند که خود را بازنشسته کنند که ما با پیگیری‌هایی که کردیم توانستیم وی را به سمت معاونت امور حقوق عامه منصوب کنیم تا بتوانیم از تجربیات وی بهره‌مند گردیم.

دادستان کل کشور عنوان کرد: دادستانی کل کشور یک جایگاه مهم و حساس در کشور است که به تبع آن حوزه حقوق عامه هم یک جایگاه حساس دارد، چون مقام معظم رهبری و ریاست محترم قوه قضاییه چندین بار بر این موضوع و اهمیت آن تاکید کرده اند و این نشان می‌دهد که بحث صیانت از حقوق عامه یک بحث بسیار جدی بوده و به نوعی مطالبه عامه مردم است.

وی افزود: متاسفانه در گذشته بسیاری از حقوق مردم یا تضییع می‌شد یا به نحو درستی صیانت نمی‌گردید و اکنون مسئولیت صیانت از حقوق عامه مردم بر عهده دادستانی کل است و ما باید از حقوق مردم دفاع کنیم.

منتظری خاطرنشان کرد: آسیب‌های اجتماعی که ما در  بخش‌های مختلف کشور شاهد آن هستیم به خاطر عدم توجه به بحث حقوق عامه است. چون این امر به دلایل مختلفی به عقب افتاده و به آن توجه نگردیده بود  اکنون باید به گونه‌ای عمل کنیم که این عقب‌ماندگی و ضعف جبران گردد.

دادستان کل کشور افزود: لذا از آقای فاضلیان انتظار داریم در این حوزه با کمک همکاران و تجربه خوبی که دارند به صورت جدی ورود کرده و از حقوق عامه صیانت کنند.

وی در پایان مجدد از زحمات آقای حشمتی تقدیر کرده و سمت جدید آقای فاضلیان را به او تبریک گفت.

در ادامه حشمتی معاون سابق دادستان کل کشور در امور حقوق عامه ضمن قدردانی از همه همکاران خود در دادستانیی کل کشور اظهار کرد: جا دارد در اینجا از حمایت‌های فراوان دادستان محترم کل کشور تقدیر و تشکر کنم که در این راستا بسیار به ما کمک ‌کردند.

وی با بیان اینکه صیانت از حقوق عامه یک امر بسیار مهم است اظهار کرد: پرونده‌های زیادی در این حوزه تاکنون تشکیل شده و موارد متعددی از تعرض به حقوق مردم به ما گزارش شده و برای آن پرونده تشکیل شده است. به عنوان مثال فقط در یک روز در شهرستان دماوند ۹۰۰ مورد رفع تصرف صورت گرفت که نشان از اهمیت و پرکاری این حوزه دارد.

حشمتی بیان کرد: اگر چه حمایت از این حوزه در دستگاه قضایی وجود داشته اما می‌طلبد حمایت‌ها از این معاونت بیشتر شود چون گستردگی مصادیق حقوق عامه بسیار زیاد است.

معاون سابق دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در این معاونت همانند دیگر معاونت‌ها با کمبود نیرو مواجه بوده‌ایم باید بتوانیم از کارشناسان حوزه‌های دیگر نیز استفاده کنیم.

در ادامه فاضلیان معاون جدید دادستان کل کشور در امور حقوق عامه اظهار کرد: در ابتدا لازم می‌دانم مراتب تشکر خود را از حسن اعتماد رئیس قوه قضاییه و دادستان کل کشور اعلام کنم و از خداوند بزرگ می‌خواهم که در این مسیر به ما توفیق دهد تا بتوانیم به مردم خدمت کنیم.

وی ادامه داد: حوزه حقوق عامه یک حوزه بسیار وسیع و البته تاثیرگذار است که باید آن را یک حوزه پر خیر و برکت برای قوه قضاییه و مردم بدانیم. قطعا مردم از این حوزه همیشه مطالبه خواهند داشت و نتیجه نهایی اقدامات در این حوزه به نفع مردم خواهد بود.

این مقام قضایی تصریح کرد: اگر در بحث صیانت از حقوق عامه موفق عمل کنیم و تاثیرگذار باشیم حتما باعث افزایش اعتماد عمومی به دستگاه قضایی خواهد شد و سرمایه اجتماعی قوه قضاییه افزایش خواهد یافت.

معاون جدید حقوق عامه دادستانی کل کشور اظهار کرد: شاید مهمترین کار ما در این معاونت تهیه و تدوین قانون جامع و مانعی باشد که بتوانیم از طریق آن به نحو شایسته‌ای از حقوق مردم صیانت کنیم. البته خوشبختانه در این رابطه یک دستورالعمل خوب تهیه شده که اکنون براساس آن عمل و اقدام خواهیم داشت.

وی عنوان کرد: موضوع دیگری که باید در ابتدای کار به آن توجه داشته باشیم بحث موازی‌کاری‌ها و جلوگیری از موازی‌کاری است. چون همانطور که می‌دانید دستگاه‌های دیگر و بخش های مختلف از درون دستگاه قضایی نسبت به صیانت از حقوق عامه اقداماتی را در دست اجرا دارند که لازم است با یک برنامه ریزی درست مانع این موازی کاری ها شده و از هدررفت منابع مالی، انسانی و غیره جلوگیری کنیم.

فاضلیان خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که در دستور کار ما قرار خواهد داشت استفاده از ظرفیت‌های بیرونی دستگاه قضایی است.  به عبارت دیگر ما صرفا به خود و امکانات و ظرفیت‌های موجود اکتفا نخواهیم کرد و حتما از کارشناسان و ظرفیت‌های دیگر دستگاه‌ها نیز استفاده خواهیم کرد.

وی در پایان با تاکید بر این که لازم است نقش قوه قضاییه در بحث حقوق عامه تبیین شود، گفت: جامعه و مردم نباید این تصور را داشته باشند که تمام امور مربوط به حقوق عامه بر عهده قوه قضاییه است بلکه باید تبیین شود که وظیفه اصلی دستگاه قضایی مطالبه گری و پیشگیری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز