خبرگزاری کار ایران

کاظمی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

دادگاه‌های ویژه مالی موجب اثرگذاری احکام صادره شد/ پیگیری‌های قوه قضائیه در برخورد با مفسدان اقتصادی ادامه یابد

asdasd
کد خبر : ۷۹۶۱۷۷

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به اقدامات دستگاه قضا در رسیدگی به پرونده مفسدان اقتصادی در دادگاه‌های ویژه گفت: گذشته از برخی نواقص و مشکلات قانون، نهادهای نظارتی نقش خود را به خوبی ایفا نکردند، از سازمان بازرسی گرفته تا دیوان محاسبات و حفاظت‌ها و آن‌هایی که باید نظارتی بر عملکرد مدیران می‌داشتند، شاید غفلت کردند.

محمد کاظمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا درباره تاثیرات تشکیل دادگاه‌های ویژه و برخورد با مفاسد اقتصادی در جامعه اظهار کرد: این پیگیری‌های قوه قضائیه نشان می‌دهد که ما در گذشته در رسیدگی به پرونده‌های فساد اقتصادی و مالی و رانت‌خواری و ویژه‌خواری نواقصی داشتیم.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تاکید کرد: بنده معتقدم بعد از اذن مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه این محاکم به صورت علنی تشکیل شود آن نقش پیشگیرانه مجازات‌های اینچنینی خودش را کاملا نشان داده و آن‌هایی که اهل تخلف بوده‌اند، خودشان را جمع‌ و جور کردند و ماجرا دیگر تکرار نمی‌شود. احساس ‌می‌شود که پیگیری‌های دستگاه قضا تاثیرگذار بوده است.

نماینده مجلس دهم خاطرنشان کرد: یکی از دلایل اصلی مجازات‌ این است که این مجازات‌ها نقش پیشگیرانه داشته باشد. قبل از اینکه این محاکم علنی تشکیل شود مجازات‌ها این نقش را ایفا نمی‌کردند و اثرگذار نبوده‌اند اما از آن‌ زمان به این سمت احساس می‌کنم آرامشی در جامعه ایجاد شده است. مجرمان و مفسدان هم تا اندازه‌ای منصرف شده‌اند که مرتکب این جرایم شوند.

وی با اشاره به استجازه دستگاه قضا از رهبر انقلاب در برگزاری دادگاه‌های ویژه گفت: قانون اساسی ما محاکمات را علنی دانسته و به این جهت مشکلی نداشتیم اما انتشار محاکمات و اسامی افراد و انتشار حکم صادره توسط دادگاه قبل از قطعیت قانونا امکان‌پذیر نبوده و نیست.

کاظمی یادآور شد: پرونده‌های فساد مالی معمولا پرونده‌هایی است که زمان‌بر بوده و دیر به نتیجه می‌رسند و همین دیر به نتیجه رسیدن باعث شده بود که این مجازات‌ها اثرگذاری خودش را نداشته باشند و اتفاقی امروز کشف می‌شد و چندسال بعد از آن منجر به صدور حکم می‌شد و این اثرگذاری را نداشت و امروز این اثرگذاری را شاهد هستیم.

این عضو فراکسیون شفاف‌سازی، اقتصاد و انضباط مالی گفت: گذشته از برخی نواقص و مشکلات قانون، نهادهای نظارتی نقش خود را به خوبی ایفا نکردند، از سازمان بازرسی گرفته تا دیوان محاسبات و  حفاظت‌ها و آن‌هایی که باید نظارتی بر عملکرد مدیران می‌داشتند، شاید غفلت کردند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فسادهای ایجاد شده در برخی بانک‌ها عنوان کرد: روی بحث‌ بانک‌ها غفلت شدیدی حاکم بوده که فردی می‌توانسته میلیاردها تومان وام بدون ضمانت دریافت کند و این نشان می‌دهد نهادهای نظارتی ما خوب عمل نکردند اگر خوب عمل می‌کردند چرا باید این اتفاقات رخ می‌داد؟ امیدواریم این روند امور را تصحیح کند و حتما لازم است ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز