خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه آیووا آمریکا در گفت‌وگو با ایلنا:

خروج از برجام و تحریم ظریف یک تصمیم احمقانه بود/ ترامپ بدترین رییس‌جمهور آمریکا در طول تاریخ است/ مشکل نفت‌کش‌ها باید از طریق مذاکره حل شود/ فشار حداکثری سیاستی شکست خورده است

asdasd
کد خبر : ۷۹۵۰۹۶

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه آیووا با تاکید بر شکست فشار حداکثری ترامپ بر ایران، تصمیم ترامپ برای تحریم ظریف را احمقانه توصیف کرد.

ریچارد دبلیو مانصباخ (Richard W. Mansbach) استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه آیووا ایالات متحده آمریکاست. وی در زمان تدریس در دانشگاه روتگرز ، یکی از اعضای شورای آموزش آمریکایی در سال ۱۹۸۱ بود و برای آژانس اطلاعات مرکزی کار می‌کرد. وی بعداً به دانشگاه ایالتی آیووا رفت و از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴ مجری فصلنامه مطالعات بین‌المللی بود.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا نظرات خود را در مورد تنش‌های اخیر میان ایران و غرب بیان کرده‌ است.

خروج از برجام یک تصمیم احمقانه بود

ریچارد دبلیو مانصباخ در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در ابتدا عامل تنش‌های کنونی را ترامپ دانست و در این باره گفت: فکر می‌کنم تنش بین این کشورها ناشی از خروج غیرضروری و احمقانه رئیس‌جمهور ترامپ از توافق با ایران است. تمام شواهد حاکی از آن است که ایران توافق‌نامه را نقض نکرده و این تعهد توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده، به ویژه مدیرکل سابق سازمان اطلاعاتی آمریکا تایید شده است.

ترامپ به دلیل انتخابات خواهان جنگ نیست

وی در ادامه در مورد مذاکره با آمریکا گفت: فکر می‌کنم مذاکره با ترامپ نتایج مثبتی به همراه داشته باشد. او به وضوح ترجیح می‌دهد به دلیل انتخابات ایالات متحده در سال آینده از جنگ جلوگیری کند. همانطور که در مورد کره شمالی این اتفاق رخ داد، ترامپ می‌تواند در ازای تعهد توسط تهران مبنی بر عدم توسعه تسلیحات هسته‌ای، به برخی از تحریم‌های اعمال شده علیه ایران پایان دهد.

هیچ کشوری خواهان جنگ نیست

اروپا منتقد ترامپ است

جنگ هیچ برنده‌ای نخواهد داشت

مانصباخ همچنین در مورد نقش اروپا در کاهش تنش میان ایران و آمریکا گفت: در واقع ما اکنون شاهد آن هستیم که اروپا از پیروی از سیاست‌های ایالات متحده در مورد ترامپ در سراسر جهان امتناع ورزیده است. رهبران اروپایی بر این باورند که توافقنامه ایران همانطور که باید کار می‌کند، اروپا معتقد است که خروج  ترامپ از برجام یک امر نادرست است و احتمالاً جنگ با ایران باعث ایجاد درگیری منطقه‌ای در سرتاسر خاورمیانه خواهد شد. حتی کشورهای عربی ضدایرانی مانند امارات هم نمی‌خواهند این جنگ ایجاد شود.

وی در ادامه افزود: در واقع هیچ برنده‌ای برای هرگونه جنگ در منطقه وجود نخواهد داشت.

اینستکس برای جبران تمام هرینه‌های تحریم‌ها کافی نیست

استاد دانشگاه آیووا تاکید کرد:‌ ممکن است اینستکس در کاهش هزینه‌های تحریم‌های ایالات متحده به ایران کمک کند، این ساز و کار می‌تواند بخشی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران را جبران کند. اما برای جبران تمام تحریم‌های آمریکا علیه ایران کافی نیست

جنگ در خاورمیانه به اروپا آسیب جدی وارد می‌کند

واسطه‌ها می توانند نقش مهمی برای جلوگیری از جنگ ایفا کنند

وی هم چنین در مورد تنش در خلیج فارس گفت: خلیج فارس یک آبراه مهم برای نفت است. بسته شدن این تنگه و درگیری در آن در واقع به سایر کشورها مانند چین بیش از ایالات متحده، آسیب می‌رساند. بنابراین باید کشورها تلاش کنند تا رویارویی ایالات متحده و ایران را لغو کنند. اینجا می‌توان گفت نقش واسطه‌ها بسیار مهم است. ایالات متحده تا حد زیادی قادر به تولید انرژی مورد نیاز در خانه است، اما اروپا و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از این تنش‌ها  آسیب قابل ملاحظه‌ای خواهند دید.

توقیف نفت‌کش‌ها را باید از طریق مذاکره حل کرد

آزادی سرنشینان تا حدی اعتماد از دست رفته را احیا می‌کند

این استاد دانشگاه هم‌چنین در مورد توقیف نفت‌کش‌ها گفت: باید این مشکل را از طریق مذاکره حل کرد. باید گام‌های کوچکی برای ایجاد اعتماد برای حل این بحران برداشته شود. آزاد شدن کشتی‌ها و آزادی کامل سرنشینان می‌تواند تا حدی اعتماد از دست رفته را احیا و از تنش‌های بیشتر جلوگیری کند.

فشار حداکثری فقط موقعیت سیاسی افراد تندرو در ایران را تقویت می‌کند

وی در ادامه با تاکید بر شکست کارزار فشار حداکثری گفت: فشار حداکثری به عنوان یک سیاست کار نمی‌کند و شکست خورده است زیرا فقط موقعیت سیاسی افراد تندرو ایرانی را تقویت می‌کند و به غیرنظامیان ایرانی  و مردم عادی آسیب می‌رساند. علاوه بر این، ترامپ شخصیتی نادان است که اگر ایران بتواند کمی اعتماد ترامپ را جلب کند، او می تواند استراتژی خود را یک شبه تغییر دهد. با این حال، مشکل دیگر در مورد ترامپ مشاوران تندروی آمریکایی مانند بولتون، پومپئو و لیندسی گراهام است. با این وجود، اگر ایران اقدامات سمبلیکی در مورد مذاکرات انجام دهد، می‌تواند کنگره را تقویت کند، چراکه کنگره تا حدود زیادی با سیاست ترامپ در قبال ایران مخالف است.

تحریم ظریف یک تصمیم احمقانه دیگر بود

تحریم وزیر خارجه ایران، شرایط برای مذاکره را پیچیده می‌کند

مانصباخ هم چنین در مورد تحریم محمدجواد ظریف گفت: این تحریم‌ها هیچ تأثیر آشکاری بر ظریف  نخواهد داشت. این اقدام احمقانه دیگری از ترامپ بود که البته چشم‌انداز مذاکرات را پیچیده و دور از دسترس می‌کند. لغو هرچه سریعتر این تحریم می‌تواند قدمی به سوی مذاکره باشد.

ترامپ بدترین رییس‌جمهور آمریکا در طول تاریخ بوده است

وی تاکید کرد: من به عنوان یک پژوهشگر روابط بین‌الملل معتقدم که ترامپ یک فرد احمق است و بدترین رییس جمهور آمریکا در طول تاریخ بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز