خبرگزاری کار ایران

بیانیه‌ معاونت حقوق بشر وزارت دادگستری به مناسبت سالروز حقوق بشر اسلامی

asdasd
کد خبر : ۷۹۴۶۵۷

معاونت حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری به مناسبت سالروز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش ایلنا، معاونت حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری در این بیانیه با یادآوری اینکه حقوق بشر در اسلام در یک کلام، از «تکریم الهی از انسان» ناشی می‌شود، خاطر نشان کرد: در جهان کنونی که حقوق بشر و کرامت و آزادی انسانی مورد هجمه و هجوم ابرقدرتان قرار گرفته و شاهد نقض حقوق بشر و کرامت انسانی و برادرکشی از سوی مسلمانان نسبت به یکدیگر دردی عظیم تر است به طوریکه هم اکنون به ویژه در برخی کشورهای عربی اسلامی شاهد سرکوب شدید اعتراضات مردمی، شکنجه و آزار و زندانی شدن و قتل و کشتار شهروندان توسط حکام آن ها هستیم.

متن کامل این بیانیه به این شرح است:

«روز چهاردهم مردادماه، به عنوان روز "حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی" نامگذاری شده است. سازمان کنفرانس اسلامی در سال ۱۳۸۷ به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران، سالروز تصویب اعلامیه اسلامی حقوق بشر، یعنی ۵ اوت (۱۴ مرداد) را به عنوان روز "حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی" تصویب کرد. بر اساس این قطعنامه، مقرر گردید که کشورهای اسلامی هر سال این روز را در سطح ملی خود گرامی دارند.

این روز در تقویم ایرانیان از دو روی شایسته تکریم و گرامی‌داشت میباشد، از سویی مصادف با سالروز صدور فرمان مشروطیت و طلیعه آزادی خواهی ایرانیان می‌باشد و از سویی روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی. آزادی و کرامت انسانی ودیعه الهی است که به عنوان یک اصل باید مورد توجه همگان، اعم از افراد و دولت‌ها قرار گیرد. رعایت این اصول در تبیین و تضمین حقوق بشر نقش بسیار برجسته ای ایفا می‌کند.

در یک کلام، حقوق بشر در اسلام از «تکریم الهی از انسان» ناشی می‌شود. اعلامیه حقوق بشر اسلامی در واقع تلاشی از سوی جامعه اسلامی برای ابراز هویت اسلامی خود در سطح بین‌المللی و بیان دیدگاه‌ها و نظرات این دین الهی درخصوص حقوق انسان‌هاست. اعلامیه اسلامی حقوق بشر تصریح می کند بر اساس شریعت اسلام، حقوق بشر ناشی از کرامت و ارزش ذاتی انسان است و امت اسلامی رسالتی جهانی دارد و اگرچه بشریت به مراحل پیشرفته ای در علوم مادی دست یافته است، اما نیاز مبرم به ایمان و معنویت برای حمایت از حقوق و تمدن خویش دارد.

در جهان کنونی که حقوق بشر و کرامت و آزادی انسانی مورد هجمه و هجوم ابرقدرتان قرار گرفته، مشاهده نقض حقوق بشر و کرامت انسانی و برادرکشی از سوی مسلمانان نسبت به یکدیگر دردی عظیم تر میباشد. هم اکنون به ویژه در برخی کشورهای عربی اسلامی شاهد سرکوب شدید اعتراضات مردمی، شکنجه و آزار و زندانی شدن و قتل و کشتار شهروندان توسط حکام آن ها هستیم.

کشتار مردم یمن توسط آل سعود، وضعیت مردم بحرین و سوریه مصادیقی از این دست می باشد. لازم است ابتدا در جهان اسلام به انسان و کرامت انسانی احترام گذاشته شود و سپس دنیا به این باور برسد که انسان ها حرمت دارند و اعلامیه حقوق بشر اسلامی در احترام به کرامت انسانی و رعایت حقوق شهروندی الگو و مربی جهان باشد. معاونت حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری با تبریک و گرامیداشت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی بر این باور است مادامی که آزادی و کرامت انسانی به عنوان بنیادی ترین اصول دین اسلام که مورد تاکید اعلامیه حقوق بشر اسلامی است در سرزمین های اسلامی مورد تکریم و احترام قرار نگیرد نمی توان انتظار رعایت آن را از سوی دیگر کشورها داشت.

حقوق بشر اسلامی به دلیل جامعیت و حاکمیت دین بر نگارش آن، علاوه بر کرامت ذاتی انسان که در پرتو کلام الهی "و کرمنا بنی آدم" تبلور یافته کرامت اکتسابی انسان را نیز به رسمیت می شناسد و این مهم تفوق حقوق بشر اسلامی بر حقوق بشر غربی را نشان می دهد. فلذا آنچه اهمیت دارد اجرای مفاد اعلامیه حقوق بشر اسلامی است که باید وجهه همت کشورهای اسلامی قرار گیرد.»

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز