خبرگزاری کار ایران

رئیس قوه قضاییه در دیدار رئیس مجلس سنای افغانستان:

آماده استرداد محکومان افغانستان هستیم / اتباع افغانستان را مهمانان عالیقدر ایران می دانیم

asdasd
کد خبر : ۷۹۴۴۶۴

رئیس قوه قضاییه، بیش از ۲ میلیون تبعه افغانستانی مقیم ایران را مهمانان عالیقدر کشورمان توصیف و نسبت به استرداد محکومان افغانستانی به کشورشان در صورت فراهم بودن زمینه های لازم اعلام آمادگی کرد.

به گزارش ایلنا، آیت الله سیدابراهیم رئیسی در دیدار فضل هادی مسلم یار رئیس مجلس سنای افغانستان و هیات همراه، حضور آنان در وطن ثانی خود را خوش‌آمد گفت و با تاکید بر ضرورت توسعه روابط دو کشور در زمینه های گوناگون تصریح کرد: بی تردید تبادل هیئت های دو کشور در جهت تحکیم روابط و مناسبات بسیار موثر است.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: در شرایطی که دشمنان به دنبال ایجاد تفرقه بین مردم یک کشور و همچنین ملت های مسلمان هستند، ایجاد وحدت و انسجام میان گروه های مختلف در داخل افغانستان و همچنین تداوم همکاری و وحدت میان ایران و افغانستان امری ضروری و راهبردی به شمار می آید.

آیت الله رئیسی، کارنامه ملت افغانستان در زمینه مقاومت در برابر نیروهای خارجی از جمله شوروی سابق و آمریکا را درخشان توصیف کرد و افزود: ملت افغانستان، ملت سربلندی است و امروز نیز تلاش برای ثبات هر چه بیشتر حاکمیت ملی در این کشور و همچنین مراجعه به رای مردم، امری محوری و اساسی برای دولت و ملت افغانستان به شمار می آید.

رئیس قوه قضاییه، هدف دشمنان را جدا کردن حکومت افغانستان از مردم دانست و با بیان اینکه مراجعه به آرای مردم در کنار تقویت انسجام ملی می تواند این کشور را در برابر هرگونه هجوم خارجی بیمه کند، اظهار کرد: وحدت ملی در افغانستان به اندازه وحدت و انسجام در داخل ایران برای ما اهمیت دارد و معتقدیم هیچ چیز به اندازه این وحدت و همدلی نمی تواند آینده این کشور را تضمین کند.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از این دیدار با اشاره به فعالیت گروه های تروریستی در منطقه و افشای ماهیت صهیونیستی – آمریکایی داعش توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: دشمنان، جریانهای تروریستی را برای تفرقه و خونریزی در بین ملل مسلمان و سلب امنیت کشورهای اسلامی ایجاد و تقویت می کنند که البته با هوشیاری و بصیرت ملت های مسلمان در رسیدن به اهداف خود ناکام هستند؛ اما نباید فراموش کرد که جریان های ساخته رژیم صهیونیستی، آمریکا و انگلیس برای تحقق اهداف شوم خود از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنند و این وظیفه ملت ها و بویژه مسئولان کشورهای اسلامی است که در برابر این تحرکات هوشیار باشند.

رئیس قوه قضاییه همچنین با بیان اینکه ایران و افغانستان صرفا به دلیل دارا بودن بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر مرز مشترک و همسایگی با هم ارتباط ندارند بلکه این روابط و مناسبات ریشه در اعتقادات و باورهای دو ملت دارد، تصریح کرد: امروز بیش از ۲ میلیون تبعه افغانستان در کشور ما حضور دارند که احساس می کنند در خانه خود هستند و مردم ایران نیز حضور آنان را گرامی می دارند. ما این عزیزان را مهمانان عالیقدر خود می دانیم و امیدواریم شرایط افغانستان به گونه ای باشد که بتوانند به وطن خود بازگردند.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از این دیدار با تاکید بر لزوم توسعه روابط اقتصادی دو کشور به بیش از میزان فعلی که حدود ۳ میلیارد دلار است، افزود: اراده جمهوری اسلامی برای توسعه روابط اقتصادی با افغانستان به عنوان شریک تجاری خوب خود جدی است.

رئیس قوه قضاییه در ادامه بر ضرورت گسترش تفاهم نامه های همکاری در زمینه های گوناگون حقوقی و قضایی میان ایران و افغانستان تاکید کرد و گفت: ما آمادگی داریم که در صورت فراهم شدن زمینه های لازم، محکومان افغانستانی را جهت ادامه دوران محکومیت خود به کشورشان مسترد کنیم و در این زمینه باید رایزنی های لازم و بررسی های مصداقی و موردی صورت گیرد.

آیت الله رئیسی همچنین از همراهی افغانستان با جمهوری اسلامی در اجلاس حقوق بشر قدردانی کرد و گفت: ما حفظ حقوق بشر را در پرتو اجرای احکام اسلام می دانیم و امروز به برکت اسلام، پرچمدار دفاع از حقوق بشر هستیم. جنایاتی که امروز در یمن، فلسطین، لبنان و سایر نقاط جهان با حمایت های آمریکا در حال ارتکاب است نشان می دهد که غرب به دنبال دفاع از حقوق انسان ها نیست بلکه در جایگاه متهم قرار دارد و بر این اساس ضروری است که کشورهای اسلامی با همکاری و همدلی، کشورهای غربی را در جایگاه پاسخگویی نسبت به مصادیق متعدد نقض حقوق بشر بنشانند.

رئیس قوه قضاییه همچنین با اشاره به افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان زیر چتر حمایت های آمریکا، تصریح کرد: هر دو ملت ایران و افغانستان، قربانیان سودجویی غرب در زمینه تولید و توزیع مواد مخدر هستند وبا تحلیل و آمارهای دقیق می گوییم که سود اصلی مواد مخدر امروز به جیب غربیها می رود. در ایران، بخش زیادی از پرونده های قضایی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به موضوع مواد مخدر مرتبط است و همه این مسائل ایجاب می کند که ایران و افغانستان در مبارزه با این بلای شوم، همکاری بیشتری داشته باشند.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از این دیدار در خصوص وضعیت محکومان و متهمان افغانستانی در ایران نیز تاکید کرد: نظام دادرسی ما به گونه ای است که در زمینه حقوق متهم و مجرم، هیچ تفاوتی میان اتباع داخلی و خارجی وجود ندارد و متهمان از همه حقوق دفاعی مصرح در قانون برخوردارند.

آیت الله رئیسی در پایان با بیان اینکه توسعه روابط ایران و افغانستان، خلاف خواست دشمنان دو کشور است، بر ضرورت تبادل هیات های گوناگون میان دو کشور و همچنین انتقال تجربیات قضایی و تقنینی در زمینه های مختلف تاکید کرد.

فضل هادی مسلم یار رئیس مجلس سنای افغانستان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در کشورمان، از کمکهای ملت و دولت ایران به دولت و مردم کشورش در مقاطع مختلف تاریخی قدردانی کرد و خواستار همکاری و گسترش هر چه بیشتر مناسبات میان دو کشور شد.

وی دستور رهبر معظم انقلاب در خصوص آموزش کودکان افغانستانی در ایران را بی سابقه توصیف کرد و از رئیس قوه قضاییه خواست که در چارچوب تفاهمنامه ها و مقررات نسبت به محکومان افغانستانی که امکان استرداد آنان وجود دارد، اقدامات لازم صورت گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز