خبرگزاری کار ایران

بی‌مقدار در گفت‌و‌گو با ایلنا:

حذف چهار صفر از پول ملی تاثیری در مولفه‌های اقتصادی ندارد/ دولت باید به مجلس توضیح دهد

asdasd
کد خبر : ۷۹۳۹۸۰

یک نماینده مجلس دهم گفت: حذف چهار صفر از پول ملی تاثیر زیادی بر مؤلفه‌های اصلی اقتصاد ندارد چون‌ مؤلفه‌های اقتصادی ما از تولید، صادرات و فروش نفت تاثیر می‌پذیرد. درنتیجه این اقدام تاثیر چندانی نخواهد داشت.

شهاب‌الدین بی‌مقدار در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره مصوبه دولت درمورد حذف چهار صفر از پول ملی و تغییر واحد پول از ریال به تومان گفت: به نظر من این اقدام نمی‌تواند هیچ تاثیری روی مولفه‌های اقتصادی بگذارد بلکه تنها مختصری اثر روانی بین مردم ایجاد شود که بعدها بگویند خانه‌ای که قبلا یک میلیارد می‌ارزید امروز ۱۰۰ میلیون تومان ارزش دارد.

این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها گفت: کاهش چهار صفر از پول ملی تاثیر زیادی بر مولفه‌های اصلی اقتصاد ندارد چون‌ مولفه‌های اقتصادی ما از تولید، صادرات و فروش نفت تاثیر می‌پذیرد. درنتیجه این اقدام تاثیر چندانی نخواهد داشت.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم خاطرنشان کرد: به نظر من دولت باید در این رابطه به مجلس توضیح دهد، زیرا همین که این اسکناس‌ها را جمع کنند و اسکناس جدید چاپ کنند خودش کلی هزینه دارد، باید این موضوع را در مجلس توضیح دهند. استدلال دولت این است که سکه رایج می‌شود و اصطحلاک اسکناس کم می‌شود.

وی با اشاره به اقدام برخی کشورها در حذف صفرها از پول ملی‌شان گفت: بعضی کشورها صفرها را حذف کردند و عوض آن سیاست‌های دیگری را اتخاذ کردند. به عنوان مثال ترکیه صفرها را حذف کرد و در مقابل کارت اعتباری به کشاورزان خود داد و به آن‌ها گفت باید کار کنید و محصولات خود را صادر کنید. اقدام دیگر ترکیه این بود که به تولیدکنندگان لباس هم کارت اعتباری داد و از این طریق توانست صادرات محصولات خود را بالا ببرد.

بی‌مقدار اظهار داشت: ترکیه با بالا بردن صادرات خود توانست تورم را کنترل داد و تراز مثبت تجاری ایجاد کرد و در سال‌های بعد نیز به این کار ادامه داد. به نظر من اقدام به حذف چهار صفر تاثیری در مولفه‌های اصلی اقتصاد ما نخواهد گذاشت، دولت باید در مورد هزینه فایده این اقدام هم در مجلس توضیح دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز