خبرگزاری کار ایران

نجفی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

باید مدیریت بهتری در بازار کشورهای همسایه داشته باشیم/ برای کاهش آثار تحریمی، کاهش تنش‌های منطقه‌ای را پیگیری کنیم

asdasd
کد خبر : ۷۹۳۷۵۷

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در بازار داخل، تقاضای بسیاری از کالاها کماکان بیش از عرضه است، می‌توان توجه بیشتری به بازار داخلی و مایحتاج تامین نشده مردم و تولیدکنندگان داشت، همچنین مدیریت بهتری نیز در بازار کشورهای همسایه داشت.

محمدرضا نجفی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا در پاسخ به این سوال که آیا رفع آثار مخرب تحریم‌ها بر صنایع کشور راه‌حل سیاسی دارد یا اینکه می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌های داخلی نسبت به کاهش آثار تحریمی اقدام کنیم؟ اظهار داشت: این خصومت‌ها و رقابت‌ها برای طرفین خالی از هزینه و مشکل نیست و بخشی از توسعه، بهره‌وری و پویایی ظرفیت‌های کشور را با چالش مواجه می‌کند. از طرف دیگر محدود کردن ایران در بازارهای جهانی هم مستلزم پرداخت هزینه‌های سنگینی برای طرف مقابل خواهد بود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: می‌توانیم بخشی از مشکلات را با مدیریت عالمانه‌ و مسئولانه‌ کاهش دهیم. در بازار داخل، تقاضای بسیاری از کالاها کماکان بیش از عرضه است، می‌توان توجه بیشتری به بازار داخلی و مایحتاج تامین نشده مردم و تولیدکنندگان داشت، همچنین مدیریت بهتری نیز در بازار کشورهای همسایه داشت.

نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم تاکید کرد: می‌توانیم سرمایه‌های انسانی، مالی، اجتماعی و نمادین کشور را مقتصدانه به کار بگیریم و فرصت‌های جدید خلق کرده و بخشی از نیازهای تکنولوژیک خود را تامین کنیم. این تهدید متضمن فرصت‌هایی نیز برای کشور است، تحریم به شرط وجود نظام برنامه‌ریزی و مدیریت اصولی می‌تواند مابه‌ازایی داشته باشد و آن اینکه بخشی از نیازمندی‌های داخلی که کمتر به آنها پرداخته شده در داخل تولید و تامین شود.

نماینده مردم تهران با اشاره به تاثیرات تحریم بر حوزه صنعت کشور گفت: صنعت و تولید از مهمترین بخش‌های اقتصاد هر کشور است. به طور اصولی صنعت و تولید پایدار، توسعه‌پذیر و اقتصادی به محیط متعارف و رقابتی برای تامین منابع و مایحتاج مختلف تولید و امکان صادرات و فروش محصولات، نیاز دارد. صنعتی پویاست که مایحتاج تولید و محصولات خود را به هنگام، به قیمت، به مقدار و به کیفیت تهیه، تولید و به فروش برساند.

نجفی خاطرنشان کرد: اگر شرایط متعارف و رقابتی به هم بخورد آسیب جدی به تولید وارد می‌شود و صنعت در چرخه زیان و افول قرار می‌گیرد و کمیت، کیفیت و قیمت محصولات آن غیر اقتصادی و غیر رقابتی می‌شود.

وی ابراز داشت: تحریم شرایط متعارف و رقابتی را از تولیدکنندگان و صنعت‌گران می‌گیرد و موجب می‌شود مواد اولیه مورد نیاز تولید به هنگام، به مقدار، به کیفیت و به قیمت تامین نشود. تاثیر دیگر تحریم این است که نمی‌توانند کالا و خدمت تولیدی خود را با همین شرایط به بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی صادر کنند. این دست موانع موجب می‌شود که تامین نیازها و فروش محصولات تولیدی به صورت رقابتی و متعارف در بازارهای هدف داخلی و خارجی شکل نگیرد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این سوال که کدام یک از صنایع کشور ما امروز در اثر تحریم‌ها مورد آسیب بیشتری واقع شده است؟، گفت: عمدتا صنایعی که نیازمندی‌هایی به خارج از کشور دارند و یا بخشی از محصولات خود را صادر می‌کنند از تحریم‌ها آسیب بیشتری دیده‌اند. صنعت فولاد میلیون‌ها تن صادرات داشته، وقتی برای ورود به بازارهای جهانی مشکل پیدا شود و نتواند محصولات خود را در بازارهای جهانی و‌ منطقه‌ای به فروش رسانده و پول آن را برگرداند، صادرات با مشکل مواجه می‌شود.

این عضو فراکسیون شفاف‌‌سازی اقتصاد و انضباط مالی ادامه داد: کاهش صادرات راندمان تولید را کاهش می‌دهد در نتیجه هزینه‌های جذب نشده افزایش و به تبع قیمت تمام شده بالا می‌رود، حاشیه سود پایین آمده و ممکن است به حاشیه زیان کشیده شود، در نتیجه این تولیدکنندگان دچار آسیب و مشکل می‌شوند. آثار این مشکلات صرفا بر عملکرد جاری این تولیدکنندگان نیست بلکه توسعه و روزآمدی صنایع را نیز تحت تاثیر قرار داده و احیانا به عقب می‌‌اندازد. بنابراین دیپلماسی تجاری، توسعه مناسبات دو یا چندگانه و کاهش تنش‌های خصوصا منطقه‌ای، حتی‌المقدور بایستی مورد توجه و ‌پیگیری باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز