خبرگزاری کار ایران

سیاووشی در گفت‌وگو با ایلنا:

صدا و سیما در سایه فضای مجازی قرار گرفته است/ اظهارات رئیس رسانه ملی درباره «گاندو» و «نود» با واقعیت متفاوت است/ طرح نظارت بر صداوسیما چارچوبی برای این دستگاه ایجاد می‌کند

asdasd
کد خبر : ۷۹۱۰۳۱

یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: امروز مشاهده می‌کنیم صدا و سیما در سایه فضای مجازی قرار گرفته است به طوری که شاید بتوان گفت در بعضی از کلان‌شهرها این سازمان در مرتبه دوم قرار دارد.

طیبه سیاووشی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره این که مطرح می‌شود بودجه به سازمان صدا و سیما و سایر نهادهای فرهنگی بر اساس عملکردشان داده شود، گفت: بحثی که دولت درباره سازمان و صدا و سیما مطرح کرد اشتباه بود، به هر حال سازمان حدود ۵۰ هزار کارمند دارد که باید حقوق‌شان را دریافت کنند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برای اینکه ما بودجه را بر اساس عملکرد نهادها در اختیارشان قرار دهیم باید یک‌سری زیرساخت‌ها و کارهای زیربنایی را ابتدا انجام دهیم تا بعد بتوانیم چیزی که مدنظرمان است را اجرایی کنیم.

وی یادآور شد: برای نهادهای فرهنگی سالانه برنامه‌ها، اهداف و اقدام‌هایی تعریف می‌شود که باید انجام دهند و بر اساس عمل کردن به این برنامه‌ها است که بودجه مورد نیازشان را دریافت می‌کنند.

نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: سیاست‌گذاری در رسانه ملی در جای دیگری صورت می‌گیرد اما بودجه را دولت می‌دهد؛ از طرف دیگر مشاهده می‌کنیم تصمیم‌گیری جور دیگری است خب مشخص است در فضایی که وجود دارد فقط و فقط اوضاع بهم می‌ریزد. 

به گفته وی  باید یک نشست سه جانبه بین منتقدان، بی‌طرفان و طرفداران صدا و سیما صورت گیرد و باهم یکدیگر صحبت کنند. 

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این چهار سالی که از عمر در مجلس دهم  می‌گذرد دائما بیان کردیم که عمکلرد صدا و سیما نامطلوب است اما به هیچ نتیجه مثبتی نرسیدم.

وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها به ویژه صداوسیما در حال حاضر تحت الشعاع فضای مجازی هستند، گفت: مردم  به شدت تحت راست و دروغ فضای مجازی قرار می‌گیرند، حتی گاهی اوقات مشاهده می‌کنیم بزرگان ما خبری را می‌بینند فردی را زیر سوال می‌برند و بعد از تحقیق متوجه می‌شوند که این خبر درست نبوده عذرخواهی می‌کنند.

سیاوشی افزود: امروز مشاهده می‌کنیم صدا و سیما در سایه فضای مجازی قرار گرفته است به طوری که شاید بتوان گفت در بعضی از کلان شهرها این سازمان در مرتبه دوم قرار دارد، بنابراین برای این مورد ما باید یک تصمیم‌گیری درستی بگیریم. 

وی با اشاره به طرح نظارت بر صدا و سیما عنوان کرد: حدود ۲ ماه پیش یک فوریت طرح نظارت بر صدا و سیما در صحن علنی مجلس مورد رأی‌گیری قرار گرفت. دوستانی که در این سازمان حضور دارند اعتراض داشتند که چرا چنین طرحی را در دستور کار قرار می‌هید، ما خودمان در سازمان یک چنین مجموعه قوانینی داریم و قرار شد برای من نیز ارسال کنند که تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: معتقدیم طرح اداره و نظارت بر صداوسیما می‌تواند یک چارچوب برای این دستگاه عریض و طویل که در دوره‌های مختلف بزرگ و بزرگتر شده ایجاد کند.

وی افزود: بعداز دوره آقای لاریجانی حدود ۲۵ هزار نفر به کارکنان صدا وسیما اضافه شد.

نماینده مردم تهران ادامه داد: صدا و سیما یک‌سری طرح‌های مشارکتی دارد که دستگاه‌های بزرگ آن‌ها را می‌گیرند، بحث ما در این مورد این است که  با وجود ۵۰ هزار کارمند که تعدادی از آن‌ها تهیه کننده هستند چرا کارها با تهیه‌کننده‌ای خارج از صدا و سیما  از بیرون انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه شورای نظارت بر صدا و سیما باید نظارت دقیقی روی عملکردهای این سازمان داشته باشد، گفت: صدا و سیما یک دستگاه بزرگ ملی است و نباید گفته شود بودجه را به طریق خاصی می‌دهیم.

سیاوشی در پاسخ به سوالی مبنی بر این در ماه‌های آینده پیش رویمان انتخابات قرار دارد و مسئله عمکلرد بی‌طرفانه صدا و سیما مطرح می‌شود، آیا در کمیسیون فرهنگی درباره این موضوع بحث شده است یا خیر، بیان کرد: معمولاً ما در کمیسیون درباره اخبار فرهنگی و عملکرد صدا و سیما نظراتی را بیان می‌کنیم و باید گفت بر همه مسجل شده که این سازمان از برنامه‌های فرهنگی گرفته تا سیاسی یکجانبه‌گرا است.

وی ادامه داد: بحث ما این نیست که یک جناح مثلا اصلاح‌طلب را هم دخیل کنند، خیر به هیچ عنوان چنین چیزی را نمی‌خواهیم بلکه عقیده داریم صدا و سیما باید به مطالبات مردم توجه کند که به این امر اهتمام نمی‌ورزد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کاملاً مشخص است بحث سیاست‌گذاری در صدا وسیما در جای دیگر صورت می‌گیرد، بیان کرد: به طور مثال مشاهده کردید که رئیس رسانه ملی درباره ساخت سریال گاندو چه گفت؛ او عنوان کرد من خبر ندارم و نمی‌دانم که این سریال چگونه تهیه شده است!

وی ادامه داد: مثال دیگر را می‌توان درباره برنامه نود و عادل فردوسی پور زد، ویدئویی از رئیس صداو سیما پخش می‌شود که در آن می‌گوید نود و فردوسی‌پور هستند اما همان شب مشاهده می‌کنیم که این برنامه پخش نمی‌شود.

نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: آن وقت مردم از من سوال می‌پرسند و ویدئو ارسال می‌کنند که چرا رئیس صدا و سیما این گونه متفاوت رفتار می‌کند. 

وی افزود: این‌ مطالبات و خواسته‌های مردم که باید پاسخ داده شود، بحث جناحی و جریان سیاسی نیست.

سیاوشی خاطرنشان کرد: این بحث‌ها در صدا و سیما فقط به حوزه‌های فرهنگی محدود نمی‌شود بلکه در ورزش هم وجود دارد مردم سوال می‌کنند چرا و به چه علت اتفاقاتی افتاده است، آیا ما نباید به حق مسلم مردم پاسخ بدهیم؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز