خبرگزاری کار ایران

دانایی‌فر در گفت‌وگو با ایلنا:

آمریکا به دنبال همراهی کشورهای منطقه برای کاهش تنش‌ها در خلیج فارس است/ بازگشت به برجام بهترین پیام عملی واشنگتن برای تهران است

asdasd
کد خبر : ۷۹۰۹۹۵

سفیر پیشین کشورمان در عراق گفت: در شرایط کنونی به نظر می‌رسد واشنگتن به مسیر غلط خود پی برده و در تلاش است تا همراهی کشورهایی مانند عراق که در تامین امنیت منطقه نقش مستقیمی در دوران پساداعش داشته و نگران امنیت داخلی و پیرامونی خود است را کسب کند.

حسن دانایی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به سفر هفته گذشته عادل عبدالمهدی، نخست‌ وزیر عراق  و سفر اخیر یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان به تهران در رابطه با گمانه‌زنی‌ها در خصوص تلاش دو کشور برای تنش‌زدایی در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس گفت: در وهله اول این برداشت‌ها و گمانه‌زنی‌ها دقیقا درست است. این افراد علاقه‌مند به تنش‌زدایی بوده و احتمالا نیز حامل پیام‌هایی بودند.

وی ادامه داد: با این حال مهم این است که هم ما و هم کشورهای منطقه بدانیم مسبب وضعیت کنونی حاکم بر منطقه ما آمریکا است و تبعات این تنش نیز باید متوجه همین کشور باشد.

دانایی‌فر افزود: در شرایط کنونی به نظر می‌رسد واشنگتن هم به مسیر غلط خود پی برده و در تلاش است تا همراهی کشورهایی مانند عراق که در ایجاد امنیت منطقه نقش مستقیمی در دوران پساداعش داشته و نگران امنیت داخلی و پیرامونی خود است را کسب کند. 

سفیر پیشین کشورمان در عراق گفت: در آمد اصلی بغداد از فروش نفت است و هرگونه ناامنی در مسیر فروش نفت در خلیج فارس و دریای عمان روی این کشور تاثیر منفی خواهد داشت لذا مسئولان عراقی در این چهارچوب علاقمند هستند منطقه وارد تنش نشود و تلاش‌هایی را هم در این چهارچوب انجام می‌دهد.  

وی همچنین در خصوص سفر وزیر امور خارجه عمان به تهران، با تاکید بر نقش تاریخی این کشور در رفع تنش‌های منطقه گفت: برای ما رفت و آمدها مهم نیست؛ برای ما رفتار عملی آمریکا و برخی هم‌پیمانان آن مانند انگلیس مهم است. در غیراینصورت با توجه به مشخص بودن سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران پیغام آوردن و بردن مشکلی را رفع نخواهد کرد. 

دانایی‌فر با اشاره به یوسف بن علوی به تهران در نیمه ماه رمضان و سفر مجدد این مقام عالیرتبه عمانی در فاصله کم و احتمال حمل پیامی مهم از سوی وی نیز گفت: پیغام‌ها هرچه باشد همیشه مهم است اما اینکه وزیر خارجه چند بار بیاید معلوم است فوریتی وجود دارد.

وی ادامه داد: با این حال کاملا واضح است که پیام اصلی که به ایران باید مخابره شود یک رفتار عملی است واگرنه پیغام فرستادن اینکه ما حاضر به اقدامی هستیم اما در عمل کار دیگری انجام دهند حتی با قید فوریت نیز برای تهران اهمیتی نخواهد داشت. 

دانایی‌فر گفت: برگشت به برجام بهترین پیام عملی برای کاهش تنش در منطقه است. بحران به وجود آمده در منطقه ناشی از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای است و بازگشت به این تعهدات می‌تواند بهترین پیام برای کاهش این تنش باشد.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز