خبرگزاری کار ایران

بررسی نشست فوق‌العاده کمیسیون مشترک برجام به درخواست تروئیکای اروپایی

asdasd
کد خبر : ۷۹۰۹۱۷

نشست فوق‌العاده کمیسیون مشترک برجام در حالی امروز در وین آغاز به کار خواهد کرد که ایران ۱۶ تیر ماه وارد گام دوم توقف برخی تعهدات برجامی شد و از سقف غنی سازی ۳.۶۷ درصدی عبور کرد و به غنای ۴.۵ درصد رسید.

به گزارش ایلنا، سیدعباس موسوی روز ۳۱ تیرماه اعلام کرد پس از دوازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام که در روز هفتم تیرماه برگزار شد، سیاست جدید جمهوری اسلامی ایران در زمینه توقف اجرای برخی از تعهدات خویش منجر به آثار عینی و عملی شد و طرف‌های اروپایی خواستار آن شدند که این وضعیت جدید پیش از برگزاری نشست وزرای خارجه، در جلسه کمیسیون مشترک در سطح معاونان به بحث گذاشته شود. 

سخنگوی وزارت امور خارجه بر همین اساس از توافق اعضای کمیسیون مشترک برای برگزاری یک نشست فوق‌العاده در تاریخ ششم مردادماه در وین خبر داد و تاکید کرد این نشست جایگزینی برای نشست آتی وزرای امور خارجه نخواهد بود و بیشتر قرار است فرصتی برای طرح مباحث و آماده‌سازی بهتر برای نشست وزرا باشد.

در همین راستا یکم مرداد ماه نیز اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای با تأیید بر برگزاری این نشست عنوان کرد که نشست مزبور به درخواست فرانسه، آلمان و انگلیس برگزار و در آن «مسائل مرتبط با اجرای برجام و همه ابعاد آن» بررسی خواهد شد.

نشست فوق‌العاده کمیسیون مشترک برجام در حالی امروز در وین آغاز به کار خواهد کرد که ایران ۱۶ تیر ماه وارد گام دوم توقف برخی تعهدات برجامی شد و از سقف غنی‌سازی ۳.۶۷ درصدی عبور کرد و به غنای ۴.۵ درصد رسید.

اقدام ایران در چارچوب بیانیه ۱۸ اردیبهشت ماه سال جاری شورای عالی امنیت ملی بود. ایران در گام اول اعلام کرد که دیگر متعهد به رعایت محدودیت‌ها در زمینه ذخایر اورانیوم غنی شده و آب سنگین نیست و در همین راستا دهم تیر ماه بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که سقف ذخایر اورانیوم غنی شده ایران از ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرد.

پیش از این نشست فوق العاده،‌ دوازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام پس از حدود سه ساعت و نیم بحث و گفت‌وگو میان طرف‌های باقی مانده در برجام با صدور بیانیه ۹ بندی در هتل پله کوبورگ شهر وین به پایان رسید. 

اجرایی شدن اینستکس از مهمترین خبرهایی بود که پس از پایان این نشست در رسانه‌های خبری منتشر شد و از دیگر مفاد بیانیه پایانی آن می‌توان به تاکید اعضای نشست بر اهمیت ادامه اجرای کامل و موثر این توافق از سوی تمامی طرف‌ها اشاره کرد. 

اعضای کمیسیون مشترک برجام همچنین در بیانیه پایانی این نشست یادآور شدند که رفع تحریم‌ها یک بخش‌ اساسی از برجام است و در این خصوص تعهدات مربوط به خود را مرور کردند. آن‌ها همچنین تلاش‌های معطوف به کاهش آثار منفی خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها، که مکرراً نسبت به آن ابراز تاسف کرده‌اند را مورد مداقه قرار دادند. 

سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه همچنین پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در وین در جمع خبرنگاران و در تشریح گفت‌وگوهای انجام شده در این نشست گفت: ما امروز یک جلسه طولانی داشتیم بیش از سه ساعت، در مجموع جلسه مثبت و سازنده‌ای بود و نسبت به جلسات گذشته ما یک گام به جلو به شمار می‌آید، البته هنوز تا خواسته‌های جمهوری اسلامی فاصله قابل توجهی وجود دارد و با دستاوردهای ملموسی که جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد، هنوز فاصله داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز