خبرگزاری کار ایران

زنگنه در گفت‌وگو با ایلنا:

چالش‌های عربستان باعث ایجاد دو گفتمان در میان حاکمان سعودی شده/ تاکید عبدالمهدی بر دوری عراق از آثار تنش در منطقه/ تلاش امارات برای بازنگری در سیاست‌هایش

asdasd
کد خبر : ۷۹۰۷۸۰

یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفت: مساله حج و چالش‌های داخلی عربستان منجر به ایجاد دوگونه گفتمان در میان حاکمان عربستان شده است.

صباح زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به اظهارات نماینده دائم عربستان سعودی در سازمان ملل متحد مبنی بر تمایل ریاض برای ایجاد همکاری میان تهران و کشورهای عربی در پاسخ به این سوال که آیا تغییری در سیاست‌های عربستان در خصوص ایران ایجاد شده است یا خیر، گفت: باید این مساله را مدنظر قرار دهیم که با توجه به مساله حج و البته مسائل دیگر، عربستان سعودی به نوعی آرامش در کشور خود نیاز خواهد داشت. همچنین ما می‌دانیم که با توجه به مساله یمن و مسائلی همچون مخالفت‌های داخلی،‌ ریاض با چالش‌هایی مواجه است. 

وی ادامه داد: در این شرایط دعوت ریاض از نیروهای نظامی آمریکایی برای استقرار در عربستان هم می‌تواند نوعی از نارضایتی داخلی را در پی داشته باشد که همین مساله هم منجر به ایجاد دو گفتمان در میان حاکمان عربستان شده است. 

وی افزود: یک گفتمان به دنبال این است که ثبات را به منطقه بازگرداند و یک گفتمان دیگر در پی دعوت از نیروهای نظامی آمریکا برای استقرار در عربستان است. این دو گفتمان متناقض را حکومت عربستان باید به یک گفتمان واحد تبدیل کند که البته ما امیدوار هستیم گفتمان عقلایی و گفتمان دعوت به آرامش و ثبات در منطقه در میان حاکمان سعودی غلبه کند. 

این کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین در خصوص گمانه‌زنی‌ها در رابطه با میانجی‌گری عراق و شخص عادل عبدالمهدی میان ایران و عربستان گفت: در این زمینه باید دید چه منفعتی برای عراق و عربستان در ایفای این نقش وجود دارد. البته به نظر می‌رسد آقای عبدالمهدی در سفر به تهران بیشتر بر موضوع دور نگه داشتن عراق از آثار تنش‌های آمریکا با ایران تمرکز داشته است. 

وی ادامه داد: البته مسائل منطقه نیز عموما می‌توانست در دیدارهای تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفته باشد. البته مقام‌های عربستان سعی می‌کنند از عراق به عنوان سدی در برابر ایران استفاده کنند یعنی دقیقا سیاستی را امروز در دستور کار قرار داده‌اند که در زمان حکومت صدام در حال پیشبرد آن بودند. 

زنگنه افزود: طبیعتا این بار این سیاست کارکرد خود را از دست داده چرا که حاکمان عراق از تجربه‌های گذشته درس گرفته‌اند و در ثانی نزدیکی دولتمردان عراقی به ایران مانع می‌شود عربستان از آنها به عنوان ابزار علیه ایران بهره ببرد. 

وی تصریح کرد: در این شرایط سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا ریاض می‌تواند یا می‌خواهد از عراق به عنوان عامل بهبود روابط با ایران استفاده کند؛ پاسخ من این است که به نظر نمی‌رسد عربستان حاضر باشد به عراق چنین امتیازی داده و عراق را طلبکار خودش قرار دهد. 

زنگنه همچنین در تشریح رفتار حاکمان امارات متحده عربی به عنوان متحد استراتژیک عربستان سعودی گفت: با این حال به نظر می‌رسد در امارات به دلایل مختلفی این وضعیت در حال وقوع است که به نوعی بازنگری در سیاست به وجود بیاید. 

وی ادامه داد: آنها در صدد هستند تا سیاست‌های خود در قبال یمن را تغییر داده که در کنار آن قطعا این امکان به وجود می‌آید که نسبت به جمهوری اسلامی ایران هم روابط خود را مورد بازنگری قرار دهند. 

زنگنه گفت: شرایط تجاری و اقتصادی میان ایران و امارات بسیار گسترده است و یکی از عوامل ضرورت تجدیدنظر، حفظ این روابط و از دست ندادن آثار این روابط است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز