خبرگزاری کار ایران

محمود صادقی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

شورای عالی مشکلی برای فعالیت ندارد/ تهیه چند شیوه‌نامه در کارگروه پایش/ تشریح روش‌های بررسی عملکرد نمایندگان لیست امید/ گزارش کارگروه پایش را به مردم ارائه می‌دهیم

asdasd
کد خبر : ۷۹۰۲۶۴

یک نماینده مجلس و عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان ضمن اعلام اینکه برخلاف نظر وزارت کشور شورای سیاست‌گذاری اجازه فعالیت دارد، گفت: روند تهیه لیست انتخاباتی کاملا شفاف خواهد بود.

محمود صادقی عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در واکنش به صحبت دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور مبنی بر غیرقانونی بودن هر گونه فعالیت ذیل اسم  شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، گفت: فکر نمی‌کنم حرف ایشان دلالت بر ممنوعیت فعالیت شورا داشته باشد بلکه به استناد قانون احزاب، گروه‌های سیاسی می‌توانند با عناوینی مثل جبهه یا عناوین مشابه با اطلاع به وزارت کشور فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه شورای عالی سیاست‌گذاری برای فعالیت خود به وزارت کشور اطلاع‌رسانی کرده است و کمیسیون نیز آن را تایید کرده است، گفت: شورای عالی با عنوان دیگری که اسم آن به صورت دقیق در ذهنم نیست به فعالیت می‌پردازد اما حتما نامه‌نگاری‌های آنها انجام شده است.

صادقی با بیان اینکه اصل اجازه فعالیت مشکلی ندارد، افزود: البته قانونا نیازی به صدور مجوز نیست چرا که فقط می‌بایست اعلام شود که مکاتبات آن نیز انجام شده و پاسخ آن نیز از وزارت کشور دریافت داده شده است.

وی ادامه داد: در ابتدا قرار بود شورای عالی اصلاح‌طلبان باشد اما چون اسمی تحت عنوان شورا در قانون پیش‌بینی نشده، قرار شد که که از کلمه جبهه استفاده شود اما از اسم ترکیبی دقیق آن خبر ندارم که البته با اضافه کردن کلمه جبهه، شورای عالی مشکلی برای فعالیت نداشته و بر همین اساس هم فعالیت می‌کند.

رئیس کارگروه پایش شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درباره چگونگی فعالیت و ساز و کار این کارگروه، گفت: بر اساس آیین نامه شورای سیاست‌گذاری کارگروه پایش تهیه چند شیوه نامه را در دستور کار خودش قرار داده که تقریبا متن‌های آن نهایی شده است.

وی افزود: یک شیوه‌نامه برای بررسی علمکرد منتخبان اعم از لیست امید مجلس، شورای شهر کلان شهرها، ریاست جمهوری و به طور کل همه کسانی که منتخب شورای سیاست‌گذاری بودند و از آنها حمایت شده است، تهیه و افراد از این طریق مورد بررسی قرار می‌گیرند.

صادقی با بیان اینکه نمایندگان از چند روش مورد بررسی قرار می‌گیرند، آیتم‌های پیش‌بینی شده در کارگروه پایش را اینگونه تشریح کرد: عملکرد افراد بر اساس برنامه‌های اعلام شده شورای عالی برای مجلس، تشکیلاتی عملکرد کردن نماینده، میزان التزام تشکیلاتی به فراکسیون، دوری از فساد و رویکردهای فرا منطقه‌ای نمایندگان را شامل می‌شود.

وی افزود: عملکرد افراد از طریق مراجعه به داده‌های ثبتی مثل نطق، سوال و استیضاح، مصاحبه‌ها و نظر آنها در مورد طرح‌ها ولوایح، بررسی حضور در مجلس، خوداظهاری نماینده و همچنین با نظرسنجی از دیگر نمایندگان، احزاب، تشکیلات و شخصیت‌های سیاسی اصلاح‌طلبان مورد ارزیابی قرار گرفته و تا پایان شهریور انجام و اعلام می‌شود.

صادقی در پاسخ به اینکه با کسانی که عملکرد ضعیفی داشته‌اند چه برخوردی می‌شود، گفت: ما از ارزیابی و عملکرد منتخبان دو مقصود را دنبال می‌کنیم، یکی اینکه گزارش شفافی از آنچه که فراکسیون امید انجام داده است به مردم ارائه بدیم.

وی افزود: هنوز عملکرد شفاف و تفصیلی طی سه سال گذشته به مردم نداده‌ایم، که این با انتقادهایی در افکار عمومی همراه بوده، اما وقتی که عملکردها را اعلام می‌کنم، انتقادها فروکش می‌کند و متوجه می‌شوند که کارهای مثبتی هم در کنار ضعف‌ها و نواقص انجام شده است، بنابراین در درجه اول تهیه گزارش عملکرد اعم از جنبه‌های مثبت و منفی و ارائه آن به مردم در اولویت کارگروه است .

صادقی با بیان اینکه این پایش در سطح نهادی و کنش‌های فردی مورد بررسی قرار می‌گیرد هدف دیگر پایش نمایندگان را بررسی عملکرد آنها در کنار دیگر شاخص‌ها در انتخابات‌های بعدی دانست و افزود: اگر نماینده برای دور بعدی کاندیدا شد بعد از تایید صلاحیتش این امتیازها حتما درانتخاب او برای لیست اثر خواهد داشت.

وی در پاسخ به اینکه اگر نماینده‌ای، از رانت خود برای منافع شخصی استفاده کرده باشد برای حضور او در انتخابات بعدی چه برخوردی با او می‌شود، با بیان اینکه ما در کارگروه وظیفه دیگری تحت عنوان داوری داریم، گفت: به نظر می‌آید اگر نماینده تخلفی کرده باشد در کارگروه داوری مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه شورای عالی سیاست گذاری و کارگروه پایش هیچ ساز و کار تنبیهی برای افرادی که تخلفی انجام داده‌اند ندارد، اظهار داشت: این کارگروه یک کارکرد دیگر به اسم شفافیت دارد که بخشی از به عملکرد شورای سیاست‌گذاری و شفافیت صفر تا صد آن بر می‌گردد که البته این شفافیت در مورد ارزیابی و عملکرد منتخبان نیز لحاظ خواهد شد.

رئیس کارگروه پایش شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان ادامه داد: برای اینکه برخوردی با افراد صورت بگیرد حداقل در این کارگروه پیش‌بینی نشده اما این ایده وجود دارد که این کارگروه فعالیتی دائمی داشته باشد و در طول دوره نیز حداقل در حد تذکر عمل کند.

وی افزود: شیوه‌‌نامه شفافیت هم نهایی شده که هدف اصلی آن شفایت در فعالیت‌ها و تصمیمات شورای عالی سیاست‌گذاری در جنبه‌های مختلف اعم از تشکیل کارگروها و تصمیم‌گیری است به طوری که همه اعضا مطلع باشند و به اطلاعات دسترسی داشته باشند.

وی با اشاره به کارکرد ویژه‌ شورای عالی سیاست‌گذاری مبنی بر تهیه لیست انتخاباتی افزود: در فرآیند تهیه فهرست انتخاباتی سازوکاری پیش‌بینی شده که در مراحل مختلف شفاف باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز