خبرگزاری کار ایران

جهانگیری:

نمی‌توان بدون ایران امنیتی برای منطقه متصور بود / با هر دستگاهی که هزینه بی جا و بریز و بپاش داشته باشد برخورد خواهد شد

asdasd
کد خبر : ۷۸۹۶۱۵

معاون اول رییس جمهور با بیان این که جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه کشور بزرگ منطقه است گفت: امکان ندارد برای خلیج فارس و خاورمیانه بتوان بدون ایران امنیت تصور کرد.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری عصر امروز (سه شنبه) در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان البرز اظهار داشت: ایران حافظ امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز بوده و خواهد بود و از امنیت این منطقه با جان خود حفاظت خواهد کرد و اجازه نخواهد داد که منطقه دچار ناامنی شود.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اقدام کشور انگلستان در دزدیدن نفتکش ایران تصریح کرد: همه کشورها کم کم به این باور خواهند رسید که نمی توان با ملت ایران با زبان زور صحبت کرد. انگلیسی ها به بهانه های واهی کشتی ما را دزدیدند و بردند اما پس از آن فهمیدند که ما اگر بخواهیم اقدامی انجام دهیم، ده ها دلیل قانونی وجود دارد که بتوانیم کشتی های آنها را متوقف کنیم.

جهانگیری همچنین با اشاره به نقش پراهمیت جمهوری اسلامی ایران در مبارزه و از بین بردن گروه تروریستی داعش گفت: کدام یک از کشورها حاضر شدند نیروهای خود را به کمک مردم عراق و سوریه اعزام کنند. جز ایران چه کشوری قادر بود که در مقابل داعش بایستد. ده ها ائتلاف برای مقابله با داعش تشکیل دادند اما هیچ یک از این ائتلاف ها نقشی در از بین بردن داعش نداشت و حتی رییس جمهور آمریکا نیز در تبلیغات انتخاباتی خود اعلام کرد ایران است که با داعش مبارزه می کند.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: کشورهای زورگو باید بدانند که پررویی و گستاخی در مقابل ایران عکس العمل خواهد داشت اما اگر با زبان احترام وگفتگو با ایران تعامل کنند خواهند دید که نتایج خوبی در برخواهد داشت.

جهانگیری با بیان اینکه امروز ظالمانه ترین تحریم های تاریخ علیه ملت ایران اعمال شده است گفت: امروز ظلم مضاعفی علیه ملت ایران درحال انجام است زیرا ایران اقداماتی در تضاد با قوانین بین المللی انجام نداده است که این تحریم ها هزینه آن اقدامات باشد.

معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: ملت ایران براساس سابقه، تمدن و فرهنگ خود ثابت کردند که حتی پیچیده ترین مسایل را می توان از طریق گفتگو با دیگر کشورها بر سر میز مذاکره حل و فصل کرد.

جهانگیری با یادآوری اینکه ایران با شش قدرت بزرگ دنیا به توافق رسید و به همه تعهدات خود در چارچوب برجام عمل کرد گفت: بر اساس تعهدات برجام آنجا که باید برخی اقدامات را تعطیل می کردیم و یا محدودیتی اعمال می کردیم همه را به صورت کامل انجام دادیم و ۱۴ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی موید و تأیید کننده تعهدات ایران در چارچوب برجام است.

معاون اول رییس جمهور افزود: اما در آمریکا به عنوان یکی از کشورهای طرف برجام با تغییر رییس جمهور به همه مقررات و تعهدات پشت پا زدند و تصورشان نیز این بود که با اعمال تحریم ها علیه ملت ایران، اقتصاد ایران دچار فروپاشی می شود.

جهانگیری با بیان این که اقتصاد کشور و بودجه ما حتماً از درآمدهای نفتی متأثر است خاطرنشان کرد: ‌ما در سالهای اخیر اراده کرده ایم اتکاء اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی را کاهش دهیم. آمریکا تصور می کرد می تواند درآمدهای نفتی ما را به صفر رسانده و در نتیجه آن اقتصاد کشور را دچار بحران کند و همزمان از طریق جنگ روانی وسیع که در رسانه های خود علیه ایران به راه انداختند، مردم ایران را به خیابان ها کشانده و نتایج مورد نظر خود را بدست آورند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به این که بیش از یکسال از خروج آمریکا از برجام می گذرد یادآور شد: ما در این مدت از آمریکا انتظاری نداشتیم اما انتظار ما از پنج کشور دیگر طرف برجام این بود که پای کار بایستند و فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم های آمریکا را جبران کنند اما در این مدت هیچ اقدام جدی اقتصادی و کار موثری انجام ندادند.

جهانگیری با بیان این که به فضل الهی شوک های اولیه را تا حد زیادی کنترل کرده ایم و اقتصاد کشور به درجه ای از ثبات رسیده است افزود: در کنار تحریم ها فرصت هایی برای کشور نمایان شد و نسل جوان کشور قابلیت ها و توانمندی های خود را به عنوان گنجینه ای عظیم آشکار کرد و ده ها، صدها و هزاران شرکت استارتاپی و دانش بنیان توسط نیروی جوان تحصیلکرده در کشور شکل گرفت که هر یک ازا ین استارتاپ ها امروز به سرمایه ای ارزشمند برای کشور تبدیل شده اند.

جهانگیری با تأکید بر این که مدیران استان ها باید از شرکت های استارتاپی و دانش بنیان حمایت کنند تصریح کرد: ‌این هنر نیست که یک تولیدکننده جوان که می خواهد فعالیت دانش بنیان انجام دهد را در پیچ و خم های اداری و سیستم بروکراسی کشور گرفتار کنیم.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: ما مدیر شده ایم و مسئولیت پذیرفته ایم که گره از زندگی و کار مردم باز کنیم البته اقدامات ما باید در چارچوب قانون باشد و نباید به گونه ای از قانون برداشت و تفسیر کنیم که برای فعالان اقتصادی مانع تراشی شود بلکه باید با برداشت مثبت از قانون در صدد تسهیل امور آنها باشیم.

جهانگیری با بیان این که ‌به هر حال باید روزی به درآمدهای نفتی در کشور پایان می دادیم خاطرنشان کرد: باید مطالعه ای صورت گیرد که آثار نفت در توسعه کشور چه بوده است. درآمدهای نفتی فی نفسه مضر نیست اما نحوه استفاده ما از این درآمدها منجر به توسعه کشور نشده است.

وی افزود: ما باید تلاش کنیم بودجه کشور را بدون نفت تنظیم کنیم و کاهش درآمدهای نفتی می تواند اتفاقی خیر برای کشور باشد و ما را به توسعه برساند.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که رسالت مدیران کشور در شرایط دشوار کنونی این است که مردانه پای اداره کشور بایستند گفت: باید از تمام وجود خود مایه بگذاریم و با همدلی و هماهنگی برای حل مشکلات مردم گام برداریم.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به این که اگر مردم ببینند مسئولان در این شرایط همدوش آنها و به دنبال حل مشکلات هستند صبوری می کنند گفت: پیام اصلی همه نهادها، مدیران و مسئولان به جامعه باید انسجام، همدلی و وحدت باشد.

جهانگیری با اشاره به بودجه ۴۴۷ هزار میلیارد تومانی تنظیم شده از سوی مجلس برای سال جاری و کاهش درامدهای نفتی و نیز ضرورت حذف هزینه های غیرضروری گفت: استانداران مکلف هستند با هر دستگاهی که هزینه بی جا و بریز و بپاش دارد با قاطعیت برخورد کنند و در این زمینه با هیچ دستگاهی مماشات نخواهد شد.

معاون اول رییس جمهور با بیان این که هنر مدیریت در شرایط سخت باید توانمندی خود را نشان دهد به اجرای برخی طرح های عمرانی نظیر تکمیل آزادراه تهران – شمال و بزرگراه همت اشاره کرد و گفت: هنر این است که با یافتن راهکارهای مناسب، طرح هایی که می تواند بخشی از مشکلات مردم را مرتفع کند به اتمام برسانیم.

جهانگیری با تأکید بر این که اگر یک چهارم یارانه ای که در حوزه انرژی پرداخت می شود در بودجه بیاید تمام کسری ها مرتفع می شود گفت: کشور در این شرایط نیاز به تصمیمات مهم دارد و تصمیمات مهم نیازمند تصمیم گیران و انسان های بزرگی است که نتیجه آن توسعه کشور خواهد بود.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنانش در باره توسعه استان البرز به برخی طرح ها نظیر فرودگاه پیام و ماجرای سقوط هواپیمای حامل گوشت در این فرودگاه اشاره کرد و گفت: از نظر ما جان مردم با هیچ موضوع دیگری قابل معاوضه نیست. به همین دلیل در خصوص این فرودگاه تصمیمات خود را به تأخیر انداخته و منوط به نظر سازمان هواپیمایی کشور و وزارت راه و شهرسازی کرده ایم.

جهانگیری همچنین به موضوع معطل ماندن ساخت آزادراه تهران - شمال اشاره کرد و گفت: این پروژه به نماد ناکارآمدی مدیریت کشور تبدیل شده و باید فاز نخست آن به بهره برداری برسد که قطعاً می تواند در حل مشکل ترافیک استان البرز موثر باشد.

معاون اول رییس جمهور همچنین با بیان این که پرداخت تسهیلات با سود کم به طرح های کوچک اشتغالزایی روستایی می تواند نقش موثری در توسعه استان البرز داشته باشد گفت: دولت به دنبال راه اندازی تولید و رونق واحدهای تولیدی است و صرف نظر از مالکیت این واحدها کمک خواهیم کرد موانع اداری وگردش مالی آنها مرتفع شود.

جهانگیری در ادامه سخنان خود استان البرز را استانی مهم، استراتژیک و راهبردی توصیف و خاطرنشان کرد: استان البرز به معنای واقعی به عنوان یک ایران کوچک شهرت یافته و بیش از سه هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی مهم را در خود جای داده که برخی از این واحدها در اشل جهانی و ملی هستند.

معاون اول رییس جمهور استان البرز را استانی پراهمیت در بخش کشاورزی دانست و با بیان این که این استان از کشت و صنعت قابل توجه و پارک های علمی و فناوری متعددی برخوردار است گفت: طبیعت استان نیز ظرفیت بسیار خوبی برای جاذبه های گردشگری دارد که با تکمیل زیرساخت ها باید به دنبال توسعه گردشگری در این استان باشیم.

جهانگیری با یادآوری ظرفیت ها، توانمندی ها و فرصت های متعدد توسعه در استان البرز اظهار داشت: البته ما نباید چشم خود را به روی نارسایی ها و مشکلات ببندیم. بخشی از مشکلات و مسایل استان البرز ناشی از حاشیه نشینی، فقر، نابرابری و اعتیاد است و از مسئولین استان می خواهم با استفاده از ظرفیت علمی و دانشگاهی خود و با استفاده از تعامل نزدیکی که با پایتخت دارند مطالعات دقیقی در خصوص آسیب های اجتماعی انجام و ارائه دهند تا این مطالعات در سطح ملی نیز قابل استفاده باشد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به بازدید خود از شرکت مپنا گفت: دستاوردها و توانمندی های مپنا این پیام را به همراه دارد که می توانیم به نقطه ای از پیشرفت برسیم که با شرکت های بزرگی مانند زیمنس رقابت داشته باشیم.

جهانگیری افزود: استان البرز می تواند در این مقطع که کشور با مشکلات متعددی روبرو شده است نقشی به یاد ماندنی از خود باقی بگذارد و صنعتگران این استان شرایط خوبی را برای کشور رقم بزنند تا روسیاهی برای غرب و به طور خاص برای امریکا باقی بماند که تلاش کردند به اقتصاد ما آسیب بزنند اما ما اقتصاد خود را شکوفا کردیم.

در این جلسه وزرای راه و شهرسازی و صنعت معدن و تجارت نیز هر کدام در سخنانی گزارشی از برنامه های خود برای توسعه استان البرز و حمایت از شرکت های دانش بنیان، صنایع و معادن استان ارائه کردند.

استاندار البرز هم در این نشست ظرفیت های استان نظیر واحدهای صنعتی و اراضی کشاورزی را برشمرد و و گفت با توجه به نگاه مثبت دولت به استان البرز تلاش خواهیم کرد گام های بلندی در مسیر توسعه برداریم.

نمایندگان مردم استان البرز در مجلس شورای اسلامی و نماینده تشکل های بخش خصوصی استان نیز در این جلسه به بیان دیدگاه ها و نظرات خود در خصوص ویژگی های استان البرز و نیازهای توسعه این استان پرداختند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز