خبرگزاری کار ایران

نیکزادی پناه در سوال از وزیر نیرو:

تنها راه مقابله با چاه‌های غیرمجاز قدیمی پر کردن آن‌ها نیست

asdasd
کد خبر : ۷۸۹۱۰۸

نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی گفت: تنها راه حل موجود شما برای جلوگیری از چاه های غیرمجاز پر کردن آن ها است در حالی که کشاورزان از این طریق امرارمعاش می کنند.

به گزارش ایلنا، حبیب الله نیکزادی پناه در نشست علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه، ۳۱ تیرماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان سوال از وزیر نیرو، گفت: یکی از موارد سوال من عدم اعمال مدیریت صحیح در جمع آوری، نگهداری و استفاده بهینه از منابع آبی کشور است، در کشور ۳۰۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد که راهکارهای علمی و عملی برای ساماندهی و تعیین و تکلیف آن ها در نظر گرفته نشده است.

نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس شورای اسلامی افزود: عدم استفاده غیراقتصادی از سرمایه گذاری های صورت گرفته، در برخی از سدهای کشور از جمله سد نساء بم به لحاظ تکمیل کانال های درجه یک و دو توسط وزارت نیرو در خروجی آب سد برای انتقال به مزارع صورت نگرفته و عملیات آن اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: حقآبه کشاورزان و باغداران مشخص نشده است و این امر باعث شده مسئول سد هر زمانی که بخواهد آب را قطع کند که این موضوع خسارت بسیار زیادی را برای کشاورزان به بار آورده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در اکثر نقاط کشور به علت عدم مدیریت مناسب، آب شیرین به دریا می ریزد و برای این امر چه توجیهی دارید، گفت: عملیات اجرایی آبرسانی از سد نساء برای شرب مردم بم به کندی صورت می گیرد ضمن اینکه برنامه ریزی لازم برای انتقال آب شرب به ۳ شهرستان دیگر انجام نشده است در صورتی که عملیاتی شدن آن پیش بینی شده بود.

نیکزادی پناه با تاکید بر اینکه مدیران ضعیف خصوصا در استان کرمان به کارگیری شده اند، عنوان کرد: از وزیر نیرو انتظار داریم برای حفظ منافع ملی و نجات کشور و تخلیه شهرهای کم آب بکوشد و از نیروهای خلاق، تحصیلکرده و متخصص برای مدیریت علمی منابع آب استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه با توجه به قوانین نافذ و تکلیف قانونی برای دولت متاسفانه عدم مدیریت مناسب منابع توسط وزارت نیرو مشهود است، ادامه داد: حداقل باید ۱۵ درصد نزولات آسمانی بیلان منابع زیرزمینی را تامین کنند اما دستاورد وزارت نیرو در این زمینه صفر و یا منفی بوده هرچند این آمار مربوط به ۳ سال گذشته است.

نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چند درصد از پرت آب کانال ها را کاهش داده اید، گفت: همواره در سال های ترسالی شهرها و روستاها دچار مشکل کم آبی هستند، مدیریت شما چگونه است که کاربری لازم را ندارد آیا استراتژی خاصی برای کنترل آب در کشور وجود دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برای هر رودخانه نیاز به طرح جامع داریم، افزود: نیاز به طرح جامع در شرایط مدیریت سیل، تخلیه رودخانه و جابه جایی شهرها و روستاها داریم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه چاه های غیرمجازی که ۵۰ سال از آن ها استفاده شده باید تعیین تکلیف شوند زیرا بعد از گذشت این زمان نمی توان آن ها را غیرمجاز خواند، عنوان کرد: تنها راه حل موجود شما برای جلوگیری از چاه های غیرمجاز پر کردن آن ها است در حالی که کشاورزان از این طریق امرارمعاش می کنند.

وی با بیان اینکه لازم است به قید فوریت موضوع چاه های غیرمجاز تعیین تکلیف شود، تصریح کرد: کشاورزان به دلیل عدم اجرای زیرساخت سدها مجبور هستند از کانال های خاکی استفاده کنند، چرا باید شاهد بی توجهی نسبت به سرمایه های ملی باشیم.

نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه باید بدانیم چه میزان آب اضافه در کشور وجود دارد تا بتوانیم خلق ثروت کنیم، خاطرنشان کرد: این سوال در سال ۹۵ مطرح شده اما شاهد بودیم سال گذشته چه میزان آب از کشور به واسطه بارش های فراوان خارج شد، باعث این میزان از مشکلات مصیبت مدیریت ناکارآمد گذشته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز