خبرگزاری کار ایران

مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات مطرح کرد؛

تشریح اقدامات وزارت اطلاعات در مورد برخورد با جاسوسان آمریکایی/ شناسایی۱۷ جاسوس مرتبط با سیا

asdasd
کد خبر : ۷۸۸۸۶۶

مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات اقدامات اخیر این وزارتخانه در خصوص جاسوسان آمریکایی و طیف‌شناسی آنها را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات در تشریح اقدامات اخیر این وزارتخانه در خصوص جاسوسان آمریکایی و طیف‌شناسی آنها گفت: جاسوس‌های شناسایی شده شاغلان مراکز حساس و حیاتی و همچنین بخش خصوصی مرتبط با این مراکز هستند که به عنوان پیمانکار یا مشاور در حال فعالیت بودند. این مراکز شامل حوزه‌های اقتصادی، هسته‌ای، زیرساختی، نظامی و سایبری کشور بوده است.

وی افزود: تعداد کل جاسوسان شناسایی شده ۱۷ نفر است که به صورت سلولی در ایران فعالیت می‌کردند یعنی هر کدام از آنها با یک افسر اطلاعاتی سیا در ارتباط بوده‌اند.

مدیرکل ضد جاسوسی واجا در تشریح بستر جذب جاسوسان توسط سیا گفت: آمریکایی‌ها برای جذب این افراد که همه از شهروندان ایرانی بودند راه‌های مختلفی را مورد استفاده قرار می‌دادند از جمله اینکه برخی از شهروندان به واسطه سوءاستفاده سیا از تقاضای ویزای آمریکا در «دام ویزا» گرفتار شده و در ازای اعطای ویزا به ایشان پیشنهاد جاسوسی ارائه شده است.

وی افزود: برخی دیگر به واسطه حفظ یا تمدید ویزای آمریکا از طرف سیا مورد شانتاژ و فشار  قرار گرفتند که با نزدیک شدن به آنها سعی در جذب‌شان داشتند. این در حالی است که این اقدام با قوانین آمریکا در تضاد بوده و برخی از این طعمه‌ها با کمک وکلای خود موفق به عبور از این دام‌ها شدند.

وی افزود: یکی دیگر از بسترهای جاسوسی آمریکایی‌ها تاسیس شرکت‌های جعلی بوده که به بهانه استخدام متخصصان ایرانی در این شرکت‌ها و یا تامین تجهیزات از خارج از کشور مبادرت به مراجعه اطلاعاتی به شهروندان ایرانی کرده‌اند.

مدیرکل واجا افزود: شکلی دیگر از جذب شهروندان ایرانی برای استفاده جاسوسی آمریکا در ایران مراجعه مستقیم افسران سیا تحت عناوین دیپلماتیک به شهروندان در حاشیه کنفرانس‌های علمی در کشورهای اروپایی، آفریقایی و آسیایی بوده است.

وی افزود: در برخی موارد نیز مشاهده شده است افسران سیا با معرفی خود به عنوان یک مامور اطلاعاتی آمریکایی و همچنین با ارسال ایمیل یا پیام از طریق شبکه‌های اجتماعی از این افراد دعوت به همکاری اطلاعاتی کرده‌اند.

مدیر کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات کشور با تشریح وعده‌هایی که آمریکایی‌ها به این شهروندان و اتباع ایرانی برای جذب می‌دادند گفت: متهمین پس از دستگیری وعده‌های مختلف سازمان اطلاعاتی آمریکا را این گونه تشریح کردند وعده ویزای دائم یا موقتی به آنها برای مهاجرت به آمریکا، وعده شغل مناسب به این صورت که فرد گمان می‌کرد که شغل خوبی در آمریکا در انتظار اوست، وعده پول، مساعدت‌های درمانی به صورتی که وقتی شخص یا یکی از بستگانش دچار بیماری شده به آنها گفته می‌شود که همه هزینه‌های درمانی آنها پرداخت خواهد شد.

وی افزود: مهمترین وعده داده شده به این جاسوسان وعده تامین امنیت آنها بوده است به طوری که به آنها گفته شد در ایران و خارج از کشور تحت هیچ شرایطی نه از سوی سرویس ضد اطلاعاتی ایران و نه هیچ سرویس دیگری شناسایی نخواهند شد.

وی ادامه داد: اما تحقیقا در مورد هیچ کدام از این جاسوسان این وعده‌ها محقق نشد و با گرفتار شدن این افراد آمریکایی‌ها نتوانستند هیچ کدام از وعده‌های خودشان را حتی وعده تامین امنیت جاسوسان را محقق کنند.

مدیر کل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات در مورد ماموریت این اتباع ایرانی که در دام ماموران سیا افتاده‌اند، گفت: جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده از مراکز مهم و همچنین عملیات‌های فنی – اطلاعاتی از جمله ماموریت‌های محول شده به این افراد بوده است.

وی افزود: این افراد تجهیزات و دستگاه‌های جاسوسی در اختیارشان قرار گرفته بود که این دستگاه‌ها را در مراکز مهم به کار گرفته و با استفاده از آ‌نها اطلاعات مورد نیاز خود را استخراج می‌کردند.

وی با اشاره به ویژگی این ۱۷ نفر جاسوس دستگیر شده اظهار داشت: همه این افراد دوره‌های پیچیده برقراری ارتباطات امن از داخل کشور با خارج را به وسیله ابزارهای مخصوص جاسوسی از جانب سیا یاد گرفته و آموزش دیده بودند.

مدیرکل ضدجاسوسی واجا با بیان اینکه سیا جهت انتقال ابزار ارتباط امن و تجهیزات بسیار پیشرفته جاسوسی برای این افراد در ایران از ناقل اطلاعاتی استفاده می‌کرد، گفت: ناقل‌ها عمدتا به شکل سنگ تهیه می‌شوند که وسایل مورد اشاره در آن جاسازی و جاسوس‌ها با استفاده از روش‌های پیچیده ماموریت دارند آنها را از مناطق مختلف شهری از جمله پارک‌ها و نواحی کوهستانی بردارند.

وی افزود: یکی دیگر از اقدامات سیا ارسال مدارک هویتی جعلی برای جاسوسان از طریق ناقل‌ها بود که البته بررسی‌های وزارت اطلاعات حاکی از آن است که مدارک هویتی جعلی بسیار ناشیانه توسط سازمان اطلاعاتی دولتی آمریکا جعل شده و بعد از کشف این موضوع توسط این سازمان اطلاعاتی به سایر افراد خود دستور امحای مدارک را داده است. این جعل اسناد جعل دولتی محسوب می‌شوند.

مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات با بیان اینکه به رغم وعده تامین امنیت، سیا با پیش‌بینی احتمال شناسایی این شبکه جاسوسی، مانند ضربه جاسوسی که در سال ۹۲ خورده بود اقدام به طراحی خطوط خروج اضطراری برای مواقع خطر و بحرانی جاسوس‌های خودش کرده بود.

وی ادامه داد: بر این اساس جاسوس‌ها آموزش دیده بودند با احساس خطر طی هماهنگی با افسران سازمان اطلاعاتی آمریکا خودشان را به نقطه‌ای که از قبل در شهرهای مرزی تعیین شده بود برسانند و منتظر حضور رابط اطلاعاتی سیا در آن نقطه برای خروج از کشور باشند.

وی افزود: جاسوس‌هایی که قصد فرار اضطراری از کشور را داشتند به جای ملاقات با رابط سازمان اطلاعاتی آمریکا در مرز با رابط ضدجاسوسی ایران ملاقات کرده و نهایتا دستگیر شدند.

مدیرکل ضدجاسوسی واجا همچنین گفت: یکی دیگر از اقدامات و آموزش‌هایی که به این جاسوسان داده شده بود تدابیر اتخاذی آنها برای مواقع دستگیری توسط سازمان ضدجاسوسی بود به آنها گفته بودند اگر گرفتار واجا شدید از چه تکنیک‌هایی در بازجویی استفاده کنید که اطلاعات به ماموران ضداطلاعات داده نشود اما جاسوسان دستگیر شده وقتی اشراف ماموران واجا را دیدند در نهایت به اقدامات خود اعتراف کردند.

مدیر کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات در خصوص سرنوشت این جاسوس‌های دستگیر شده گفت: تعدادی از آنها که عامدانه و آگاهانه اقدام به آسیب به کشور شدند و حاضر به همکاری هم نبودند را تحویل قوه قضائیه دادیم که قوه قضائیه نیز با مفسد فی الارض شناختن آ‌نها برای آنها احکامی صادر کرده است و بخشی از آنها که ابراز پشیمانی کرده و صادقانه با واجا همکاری داشتند و توانستیم آنها را احیا کنیم در حال حاضر در حال همکاری با ما هستند و مورد مدیریت اطلاعاتی قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به تجربه موفق وزارت اطلاعات با متحدین اطلاعاتی خودش در سایر کشورهای دنیا که منجر به یک شکست اطلاعاتی بزرگ برای سازمان اطلاعاتی آمریکا شد این اتفاق اخیر را نیز شکست جهانی مجددی برای سیا دانست و گفت: با توجه به بهره‌برداری سیا از برخی از کشورهای اروپایی و آسیایی جهت ارتباط با منابع خود قطعا مسئولیت این امر به عهده کشورهای پذیرنده و میزبان سازمان اطلاعاتی آمریکا نیز خواهد بود.

وی با اشاره به شکست سیا در این پروژه اخیر گفت: این سرویس حتما مبادرت به ترمیم و بازسازی خود خواهد کرد که البته جامعه اطلاعاتی کشور نیز بیدار و هوشیار هستند. 

مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا فشارهای اطلاعاتی آمریکا اخیرا افزایش پیدا کرده است، گفت: بعد از روی کار آمدن ترامپ و انتخاب جیناهاسبر به عنوان رئیس سازمان اطلاعاتی آ‌مریکا فشارها بیشتر شده است که البته ما نیز هشیارانه با آنها برخورد خواهیم کرد.

وی در پایان افزود: در شناسایی این جاسوس‌ها وزارت اطلاعات اقدامات لازم را انجام داده اما برای دستگیری آنها همه جامعه اطلاعاتی کشور با هماهنگی اقدام لازم را انجام دادند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز