خبرگزاری کار ایران

جهانگیری:

تنها راه توسعه کشور توجه به مدرسه است

asdasd
کد خبر : ۷۸۶۳۰۱

معاون اول رییس جمهور گفت: امروز آموزش و پرورش تبدیل به یک امر مهم در شرق آسیا شده است، زیرا آنها می‌دانند که مسیر توسعه از آموزش و پرورش می‌ گذرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، "تجلیل از برگزیدگان منتخب کشوری پرسش مهر 19"  با حضور اسحاق جهانگیری معاون  اول ریاست جمهوری، سید جواد حسینی سرپرست آموزش و پرورش و برخی از معاونان آموزش و پرورش صبح امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد.

معاون اول رییس جمهور در این کنگره اظهار داشت: پرسش مهر امروز تبدیل  به یک سنت حسنه در دولت شده که در دولت اصلاحات با ابتکار برادر بسیار عزیز و ارجمندم جناب سید محمد خاتمی شروع شد و بعد از آن دیگر روسا همواره این امر را ادامه دادند. مهمترین هدف از پرسش مهر این بوده که در مقابل دانش آموزان و فرهنگیان امر پرسشگری نسبت به حال و آینده افزایش یابد. اینکه رئیس جمهور به عنوان عالی‌ترین مقام کشور هر سال در ابتدای سال تحصیلی در یک مدرسه حضور پیدا کرده و سال تحصیلی را آغاز و همزمان با بهار تعلیم و تربیت سوالی مطرح می‌کند به این معناست که دانش‌آموزان باید به یک موضوع اساسی فکر کرده و در این زمینه تحقیق کنند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: ما می‌خواهیم جوانان امیدان آینده کشور پرسشگر و تحلیلگر باشند و بتوانند تشخیص دهند در اطرافشان در آینده چه اتفاقاتی ممکن است رخ دهد.  تاکنون اقدامات خوبی صورت گرفته به همه معاونان آموزش و پرورش برای اجرای این طرح‌ها تبریک می‌گویم‌. نظام تعلیم و تربیت برای کشور جایگاه بسیار مهمی دارد. اگر به آینده و سرنوشت کشور توجه داریم حتماً باید به سرنوشت آموزش و پرورش هم توجه کنیم. کشور ما همواره با مسائل سخت‌تر و چالش‌های متعددی روبرو می‌شود، اما اهمیت و توجه به آموزش و پرورش و اهمیت و توجه به علم برای برون رفت از مسائل پیچیده که با آن روبرو هستیم جدی‌تر می‌شود.

جهانگیری افزود: ما کشوری هستیم که با مسائل جدی روبرو است. برون رفت از چالش ها برطرف نخواهد شد مگر با توجه به علم و سرمایه انسانی که راهکارهای موثری دارند. از طرفی اگر ما به دنبال توسعه، راه‌ حل و بازسازی سرمایه های مادی و معنوی هستیم باید به مدرسه و آموزش و پرورش توجه کنیم.

او افزود: تنها راه توسعه کشور و رهایی از مشکلات توجه به مدرسه است و راه حل‌ها از مدرسه می‌گذرد. توجه به سرمایه‌های انسانی، توجه به آموزش و پرورش و مدرسه حایز اهمیت است. اگر دنبال توسعه پایدار در کشور هستیم باید به آموزش و پرورش توجه کنیم. امروز آموزش و پرورش تبدیل به یک امر مهم در شرق آسیا شده است زیرا آنها می‌دانند که مسیر توسعه از آموزش و پرورش می‌ گذرد. قطعاً بالاترین بازدهی در تربیت نیروی انسانی نمود خواهد داشت. به همین دلیل است که کشورهای پیشرفته صنعتی بلافاصله زمینه را برای شناسایی زبده‌های کشور خود فراهم می‌کنند. لذا اگر فرهنگ، اقتصاد، اجتماع و سیاست توانمند می‌خواهیم از طریق یک آموزش و پرورش روز آمد و پویا این امر محقق خواهد شد. البته آموزش و پرورش پویا و روزآمد یک موضوع جدی است که باید در دستور کار همه دولت‌مردان قرار بگیرد.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با بیان اینکه جامعه جهانی امروز هر لحظه با تغییرات مواجه است، گفت: جهان امروز به طور لحظه ای دچار تغییرات می شود فناوری های جدید موجب ایجاد شرایط جدید نیز شده اما آموزش و پرورش با مدرسه و امکانات ثابت و سابق خود نمی‌تواند جوابگوی این تغییرات باشد.

او با بیان اینکه وظیفه آموزش و پرورش تربیت نیروی خلاق است، گفت: آموزش و پرورش باید دانش‌آموز پرسشگر و نقاد تحویل جامعه دهد بخشی از تنگناهای آموزش و پرورش ساختاری، فکری و مدیریتی است که باید به آنان پرداخته شود برخی تنگناها اقتصادی است هر تحول در آموزش و پرورش به این جهت نیازمند تامین منابع است. اما نباید غافل شویم که معلمان مهم ترین موتور محرک آموزش و تعلیم و تربیت هستند.  

او با بیان اینکه ما در دولت تا ۴ سال در تحریم کامل بودیم گفت: آموزش و پرورش بزرگترین نهاد اجتماعی و حلقه اتصال نظام با خانواده هاست اما ما در دوران تحریم که بودیم باید نشان می‌دادیم که ایران این ظرفیت را دارد با قدرت های بزرگ بشیند و مذاکره کند تا توافق مهم دنیا را رقم بزند. برجام چنین شرایطی داشت ایران در یک طرف و ۶ کشور دنیا در یک طرف بودند. برجام در حالی صورت گرفت که ۶ قطع نامه شورای امنیت وضع شده بود.

جهانگیری بیان کرد: هنر دیپلماسی ایرانیان وجود سرمایه انسانی است که در این بخش در نبرد دیپلماسی با قدرت های بزرگ به تواقق برسیم.ما نشان دادیم که دنیا بداند با مردمان تاریخ ساز روبرو است، طرف های برجام راهی ندارند جز آنکه متعهد باشند کارها را انجام دهند. از دوستان آموزش و پرورشی و دکتر حسینی می خواهم شرایط اقتصادی و بودجه ای کشور را برای معلمان توضیح دهند تا فرهنگیان در جریان شرایط دولت باشند تا برای حل مشکلات راهکار بدهند.

او افزود: در بودجه ۴۴۰ میلیاد تومانی مصوب ۹۸، ۱۵۰ میلیارد تومان یعنی یک سوم درآمد نفت است. ما در این ۶ سال تلاش کردیم در بین دستگاه ها در راس افزایش هزینه ها آموزش و پرورش باشد. این است که بودجه ۹۸ آموزش و پرورش نسبت به سال ۹۲ نزدیک به ۳ برابر شده است.

جهانگیری گفت: امیدوارم در سال ۹۸ بتوانیم برای آموزش و پرورش علی‌رغم تمام محدودیت ها کار مثبت انجام دهیم‌. ما گفتیم بودجه ۴۴۷ هزار میلیاردی به ۳۸۶ هزار میلیارد یعنی ۶۰ هزار میلیارد کم شود امیدوارم در آموزش و پرورش این موضوع اثر نگذارد و بتوانیم تحقق مطالبات و رتبه بندی را عملیاتی کنیم. کارکرد دیگر آموزش و پرورش این است که فارغ التحصیلانش باید قادر باشند که یک مهارت را آموخته و فعالیت کنند و بر اساس آن به کار مشغول شوند.

جهانگیری با اشاره به اینکه دانش آموز باید توانایی مقابله با هیجان، حل مساله، هم زیستی با دیگران، کارافرینی و کسب و کار را بلد باشد گفت: مهارت کسب و کار در این مقطع با ۱۰‌سال گذشته متفاوت است آموزش و پرورش باید از تحولات این موضوع تحلیل داشته باشد و متناسب با آن فعالیت کند. امروزه اقتصاد دنیا به سمت دیجیتالی حرکت می کند و کارافرین موفق متکی به مغز است تا فعالیت اقتصادی کند.

معاون اول رییس جمهور در پایان اظهار داشت: ما یک شورای عالی برای مهارت آموزی تشکیل خواهیم داد تا تمام دستگاه های مرتبط حضور پیدا کنند و برای هم افزایی برنامه ریزی داشته باشند. ما شرکت بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ دانش آموز و فرهنگی در این کنگره را به فال نیک می گیریم و برای همه آنها آرزوی موفقیت داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز