خبرگزاری کار ایران

ظریف در جمع خبرنگاران:

پول نداریم فیلم تبلیغاتی اقداماتمان را بسازیم/ «مکانیسم ماشه» علیه ایران قابل عملیاتی شدن نیست/ جلسه امروز شورای حکام موضوعیتی در حوزه برجام ندارد

asdasd
کد خبر : ۷۸۳۸۰۸

وزیر امور خارجه گفت: «مکانیسم ماشه» قابل عملیاتی شدن نیست. برجام یک سازوکاری دارد و آن سازوکار برای ممانعت از نقض برجام است. حال برجام نقض شده و ایران نیز این سازوکار را عملیاتی کرده و در پنج نامه بنده به خانم موگرینی رسما سازوکار ماده ۳۶ عملیاتی شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدجواد ظریف با اشاره به حضور مشاور رئیس‌جمهور فرانسه در ایران گفت: هنوز با ایشان دیدار نکردم و تازه وارد شده‌اند. بعد از ظهر ایشان را می‌بینم اما موضع ما کاملا مشخص است، جمهوری اسلامی بر اساس برجام عمل کرده است. 

وی ادامه داد: مشکل اروپایی‌ها خودشان هستند که آمادگی ندارند برای امنیت خودشان هزینه کنند و مشکل اصلی آمریکا است که از برجام خارج شده و باید بیایند این مشکل را حل کند. جمهوری اسلامی موضع صریح دارد. هیچ‌گاه تحت فشار، مذاکره امکان‌پذیر نیست باید فشارها و جنگ و تروریسم اقتصادی را علیه مردم ایران متوقف کنند و برای اجرای برجام می‌شود صحبت کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص جلسه امروز شورای حکام گفت: خیلی جالب است کشوری که برجام را نقض کرده برای اقدام ما که در چهارچوب برجام است درخواست جلسه داده است. البته اقدام ما نه پروتکلی است و نه پادمانی و در نتیجه شورای حکام هم موضوعیتی در این حوزه ندارد. 

وی در رابطه با آخرین تحولات در حوزه «اینستکس» گفت: اتفاق تازه‌ای در حوزه «اینستکس» نیفتاده است.

ظریف همچنین در واکنش به تهدید برخی طرف‌های اروپایی مبنی بر بازگشت تحریم‌ها در چهارچوب «مکانیسم ماشه» گفت: «مکانیسم ماشه» قابل عملیاتی شدن نیست. برجام یک سازوکاری دارد و آن سازوکار برای ممانعت از نقض برجام است. حال برجام نقض شده و ایران هم این سازوکار را عملیاتی کرده و در پنج نامه بنده به خانم موگرینی رسما سازوکار ماده ۳۶ عملیاتی شده است.

وی ادامه داد: جلسه کمیسیون مشترک برجام ابتدا در سطح معاونان وزرا برگزار شد و در فاصله کوتاهی جلسه در سطح وزرا برگزار شده و تعهداتی داده شده اما حتی یکی از این ۱۱ تعهد انجام نشده و اروپا تعهدات خود را هم نقض کرده است.

وزیر امور خارجه افزود: اقدام اخیر انگلیس نقض تعهد است؛ چراکه این اقدام را به دستور آمریکا انجام داده و هیچ ربطی به سوریه ندارد. اقداماتی که برخی کشورهای دیگر در دستگیری ایرانی‌ها نیز  انجام داده‌اند نقض برجام است؛ چراکه این افراد را آمریکا به جرم نقض تحریم‌هایی که وجود ندارد می‌خواهد و اروپایی‌ها با احترام به این درخواست‌ها برجام را نقض می‌کنند.

وی تاکید کرد: «مکانیسم ماشه» جایگاهی برای ایران ندارد؛ چراکه ایران در چهارچوب برجام عمل کرده و اروپایی‌ها در حال استفاده ابزاری از آن هستند. 

ظریف در پاسخ به سوالی در خصوص طرح اروپایی‌ها برای نجات برجام گفت: ما نه می‌دانیم این طرح چیست و نه از طرف مقابل شنیده‌ایم. ما به حقوقمان عمل می‌کنیم و راه‌حل مشکل نیز از نظر ما پایان تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران است.

وی همچنین در واکنش به انتقادها از دستگاه دیپلماسی برای پیگیری توقیف نفتکش ایرانی گفت: وزارت امور خارجه نه ابزار دارد که عمل متقابل انجام دهد و نفتکش در دریا بگیرد و نه کار دیگری انجام دهد. دستگاه دیپلماسی ابزارش احضار سفیر و اعتراض است. حالا عده‌ای نوشته‌اند توئیت؛ این‌ها ابزار ما است. ابزار عمل متقابل را افراد دیگری دارند و اگر قرار است اقدامی شود، آنها باید اقدام کنند.

ظریف افزود: در خصوص پیگیری حقوقی نیز این نفتکش نه در مالکیت ایران است و نه پرچم ایران را دارد در نتیجه کسی که مالکیت دارد یا پرچم دارد، باید پیگیری کند. ما فعلا پیگیری سیاسی می‌کنیم و صاحبان نفت و صاحبان کشتی می‌توانند پیگیری حقوقی کنند.

وزیر امور خارجه در خصوص آخرین وضعیت پیگیری حقوقی تجاوز پهپاد آمریکایی هم گفت: اولین کسانی که برای پیگیری مساله پهپاد آمریکایی ورود کردند و مانع این شدند که آمریکایی‌ها بتوانند روایت غلطشان را به دنیا ارئه بدهند و شاید از این طریق مانع این شدند که آمریکایی‌ها فکر کنند می‌توانند عملی انجام دهند ما بودیم. در واقع همکاری بسیار خوبی که ما با ستاد کل نیروهای مسلح داشتیم، باعث شد ما بتوانیم به فاصله خیلی کمی هم سفیر سوئیس را احضار کنیم، اطلاع‌رسانی کنیم و هم به دبیرکل سازمان ملل نامه بنویسیم. ما همه اقدامات خود را انجام دادیم. البته ما پول نداریم فیلم تبلیغاتی بسازیم.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص گام‌های پیش رو در برجام گفت: این مساله بستگی به خودمان دارد. برجام یک امکانی را به جمهوری اسلامی داده که بتواند از این امکان استفاده کند و گام‌هایی که ما می‌توانیم طراحی کنیم، گام‌هایی است که بستگی به خودمان دارد و ما این اقدامات را تا زمانی که نیاز داشته باشیم، ادامه خواهیم داد. اینکه ما تلاش کنیم که زودتر از برجام خارج شویم، ممکن است برای برخی و برای نیازهای داخلی لازم باشد اما اگر در حوزه منافع ملی باشد، افرادی که باید تصمیم بگیرند، تصمیم می‌گیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز