خبرگزاری کار ایران

احمدی در گفت‌وگو با ایلنا:

میانجی‌گری طرف‌های ثالث بهترین گزینه برای جلوگیری از وخامت اوضاع است / یکی از ایده‌هایی ناظران غربی «انجماد متقابل» است

asdasd
کد خبر : ۷۸۳۴۳۱

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: به هیچ‌عنوان نقض تعهدات ایران ذیل موافقتنامه پادمان نیست و در نتیجه پرداختن به این ادعا در زمره وظایف شورای حکام نیست.

کوروش احمدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در تحلیل اقدام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در موافقت با درخواست آمریکا برای تشکیل جلسه شورای حکام علیه ایران گفت: شورای حکام آژانس ۳۵ عضو دارد و مطابق آئین کار این شورا، هر یک از اعضا می‌توانند خواستار برگزاری نشست اضطراری آن شوند و دبیرخانه آژانس ناچار از پذیرش درخواست است. نماینده آمریکا نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین هم از این امکان استفاده و خواستار برگزاری نشست اضطراری شورا شده است.

وی ادامه داد: اینکه آمریکا چه هدفی را از برگزاری نشست شورای حکام دنبال می‌کند، سوالی است که همه در پی کشف جواب آن هستند. صحنه روابط بین‌الملل گاه واقعا صحنه اقدامات عبث و بی معنی و اعجاب‌آور است و این اقدام آمریکا را باید جزء این دسته اقدامات دانست.

احمدی افزود: اینکه ایران سقف ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی شده و ۱۳۰ آب سنگین را نادیده گرفته یا اندکی از حد غنی سازی ۳/۶۷ درصدی عبور کرده، ممکن است به زعم برخی نقض برجام باشد، اما تعهدات ایران ذیل برجام داوطلبانه است و به هیچ‌عنوان نقض تعهدات ایران ذیل موافقتنامه پادمان نیست و در نتیجه پرداختن به آن در زمره وظایف شورای حکام نیست.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: برجام خود سازوکار ویژه، یعنی کمیسیون مشترک، برای پرداختن به نقض احتمالی برجام را دارد که هر شکایتی باید از کانال آن بررسی شود. بعلاوه، باید توجه داشت که ایران همچنان به تعهدات خود ذیل برجام پایبند است و بازرسان آژانس در ایران فعال هستند.

وی ادامه داد: البته لازم به یادآوری است که از آنجا که آژانس مطابق قطعنامه ۲۲۳۱، تنها نظارت‌کننده بر اجرای برجام است، مطابق همین قطعنامه، موظف به ارائه گزارش در مورد وضعیت اجرای برجام بوده و در این چارچوب نیز اخیرا صرفا اعضا را از وضعیت اجرای برجام مطلع کرده است.

احمدی همچنین در ارزیابی نتیجه جلسه و موضع کشورهای اروپایی، چین و روسیه در این نشست گفت: کشورهایی که نام بردید قاعدتا باید چیزی مشابه توضیحات بنده در پاسخ به سوال قبلی را به آمریکا یادآوری کنند و نیز یادآوری کنند که اگر عدم رعایت برخی سقف‌ها را بتوان از جانب ایران «نقض» به شمار آورد، خروج تام و تمام آمریکا از برجام و اعاده تحریم‌ها به طریق اولی و بطور قطع نقض برجام و نقض قطعنامه اجماعی شورای امنیت یعنی قطعنامه ۲۲۳۱ است.

وی افزود: آمریکا در سازمان ملل نیز هیچ‌گاه نتوانست از درخواست برای تشکیل نشست شورای امنیت بهره‌ای ببرد و غالبا برگزاری نشست‌های مذکور عمدتا به ضرر خود آمریکا بود تا به ضرر ایران؛ البته باید انتظار داشت که کشورهای اروپایی از نشست شورای حکام برای تکرار مواضع اخیرشان در مورد کاهش تعهدات ایران ذیل برجام نیز استفاده کنند.

وی ادامه داد: چین و روسیه نیز احتمالا نگرانی خود از اقدام ایران را تکرار خواهند کرد. ولی قاعدتا و مطابق روال عادی کار آژانس، نباید انتظار اقدامی خاص توسط شورای حکام را داشته باشیم.  

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین در ارزیابی نقش اخیر فرانسه در رابطه با برجام گفت: رئیس‌جمهور ماکرون طی چند روز گذشته تماس‌هایی تلفنی با آقای روحانی و آقای ترامپ داشته و سه‌شنبه شب نیز مشاور ارشد دیپلماتیک او وارد تهران شد.

وی ادامه داد: هدف ماکرون از این تلاش‌ها کاهش تنش از طریق گفت‌وگو است و برای این منظور ایران و فرانسه توافق کرده‌اند که تا ۱۵ ژوئیه در این مورد با هم همکاری کنند. قبل از نشست گروه ۲۰ در ژاپن، ماکرون علنا گفته بود که در تلاش برای جلب رضایت ترامپ با بررسی مجدد برخی تصمیمات در مورد تحریم ایران با هدف ایجاد یک پنجره به سوی گفت‌وگو است. تصور بر این است که نوعی میانجی‌گری طرف‌های ثالث می‌تواند در شرایط کنونی بهترین گزینه برای جلوگیری از وخامت اوضاع باشد.

احمدی افزود: یکی از ایده‌هایی که ناظران غربی از آن صحبت می‌کنند، «انجماد متقابل» است به این معنی که آمریکا برخی از معافیت‌ها بر صدور بخشی از نفت ایران را صادر کند و در مقابل ایران هم برخی اقدامات در منطقه و کاهش تعهدات برجامی را متوقف کند؛ با این فرض که ممکن است از این طریق راه برای مذاکره هموار شود.

وی گفت: البته آمریکا در آستانه سفر نخست وزیر ژاپن به تهران، حاضر به دادن امتیازی در مورد تحریم‌ها نشد و سفر آبه عمدتا به همین دلیل شکست خورد. اقدامات فرانسه اکنون امیدواری‌هایی را ایجاد کرده و باید دید که آیا ترامپ حاضر به دادن امتیازاتی خواهد شد یا نه و پاسخ ایران چه خواهد بود. منتفی شدن  تحریم  ظریف شاید در این رابطه قابل توجه باشد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز