خبرگزاری کار ایران

گاردین:

ترامپ می‌داند جنگ با ایران فاجعه‌ای برای او و تمام جهان خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۷۸۲۶۹۹

گاردین در گزارشی به بررسی سیاست ترامپ در خاورمیانه پرداخت.

به گزارش ایلنا به نقل از گاردین، در ماه مه سال ۲۰۱۸ میلادی دولت دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا به طور یکجانبه از برجام  خارج شد.

این در حالی بود که توافق هسته‌ای ایران پس از سال‌ها گفت‌وگو به دست آمد و بر اساس ادعای طرف‌های برجام می‌توانست عاملی در جهت مقابله با دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای باشد.

اکنون دو کشور در شرایط پر تنشی به سر می‌برند که حل این شرایط نیازمند گفت‌وگو میان نیروهای نظامی مستقر دو کشور در منطقه است.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا و شاخه قدس نیروهای سپاه پاسداران مسئول عملیات‌های نظامی فرامرزی دو کشور هستند. با این حال، دولت ترامپ در اقدامی سپاه پاسداران را نهادی تروریستی اعلام کرد و تهران در پاسخ، نیروهای سنتکام را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد. این اقدام در واقع به معنای پایانی برای مذاکره میان نیروهای نظامی مهم هر دو کشور بود.

در واقع توافق هسته‌ای ایران یکی از جامع‌ترین توافقات مربوط به منع اشاعه هسته‌ای است. ایران تنها به عنوان بخشی از این توافق محدودیت‌ها را بر برنامه هسته‌ای خود پذیرفت که تاکنون برای یک عضو ان‌پی‌تی وضع شده است. از سوی دیگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش اخیر خود تایید کرد ایران به طور کامل به تعهدات خود ذیل برجام پایبند بوده است

ایران روز گذشته در واکنش به عدم اجرایی شدن تعهدات از سوی سایر طرف‌های برجام، بخشی از تعهدات خود را کاهش داد. این نخستین باری است که تهران از تعهدات خود ذیل برجام سر باز می‌زند. از زمان خروج دولت ترامپ از برجام، ایران بیش از یک سال است که صبر پیشه کرده است و از دیگر اعضای امضاکننده برجام می‌خواهد به تعهداتشان عمل کنند اما نتیجه صبر ایران تحریم و فشار بیشتر بر این کشور بوده است بنابراین نمی‌توان انتظار داشت ایران به تمامی تعهداتش عمل کند درحالی که سایر امضاکنندگان برجام از اجرای تعهداتشان کوتاهی می‌کنند.

ترامپ خودخواهانه سال‌ها مذاکره فشرده میان ایران و قدرت‌های جهانی را با خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای نابود کرد. ترامپ در مورد ایران راه خطرناکی را در پیش گرفته است و با طی این مسیر، فاجعه دیگری را در خاورمیانه رقم خواهد زد.

ترامپ می‌داند جنگ با ایران یک فاجعه برای او و تمام جهان خواهد بود و از سوی دیگر می‌داند ایران به آسانی تسلیم نمی‌شود. در واقع مسئول بحران کنونی ترامپ است و خود باید راهی برای حل این بحران پیدا کند راهی که فاجعه‌بار نباشد ترامپ باید در پیشنهاد مذاکره صادق باشد در این صورت است که می‌توان انتظار داشت که دیپلماسی جواب دهد و بحران کنونی را حل کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز