خبرگزاری کار ایران

استادیار دانشگاه بین‌المللی لبنان در گفت‌وگو با ایلنا:

ایران به خوبی مقاومت در شرایط تحریم را می‌داند/ فشار حداکثری آمریکا جواب نداده است/ نشست شورای حکام، فرار رو به جلوی ترامپ برای دور کردن انتقادهاست

asdasd
کد خبر : ۷۸۲۲۴۱

استادیار دانشگاه بین‌المللی لبنان با انتقاد از سیاست خارجه ترامپ و فشار حداکثری بر ایران، درباره برگزاری نشست شورای حکام گفت: ترامپ با این در خواست در واقع خواسته است که با فرار رو به جلو انتقادها را از خود دور کند چرا که وی خود از برجام خارج شده است و با این تصمیم انتقادهای زیادی را به خود جلب کرده است حالا می‌خواهد توجه را به سمت ایران جلب کند و اروپا و منتقدان خود را که از این تصمیم ترامپ انتقاد کرده بودند با خود همراه کند و ایران را عامل تنش معرفی کند.

ولید نصر استادیار دانشگاه بین‌المللی لبنان است وی به صورت تخصصی در حوزه‌های علوم سیاسی و جنگ و روابط بین الملل به خصوص در زمینه مسائل خاورمیانه تدریس و تحقیق کرده است.

فشارحداکثری ترامپ جواب نداده است

ولید نصر به خبرنگار سیاسی ایلنا گفت: من تمام اتفاقاتی را که اخیرا رخ داده است، مانند انفجار نفتکش‌ها و سقوط پهپاد آمریکایی همه و همه را ناشی از فشار حداکثری ترامپ می‌دانم و معتقدم این اتفاقات نشان می‌دهد که فشار حداکثری ترامپ جواب نداده است.

اتهامات ترامپ علیه ایران واهی است

وی افزود: آمریکا و دونالد ترامپ مدام اتهاماتی را علیه ایران و حضور این کشور در وقایع مختلف مانند حادثه نفتکش‌ها بیان می‌کنند. این اتهامات بدون دلیل و سند و مدرک است. تنها آتش اختلافات را برافروخته نگاه می‌دارد و راه را بر دیپلماسی و مذاکره می‌بندد و احتمال بروز جنگ را بالا می‌برد.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه در ادامه اظهار داشت: ترامپ می‌گوید خواستار جنگ نیست اما با تصمیمات خود تعادل در روابط خارجی را به هم می‌ریزد و با توجه به بی‌اعتمادی سران ایران به ترامپ این تصمیمات و اتهامات علیه ایران باعث می‌شود احتمال درگیری نظامی بالا برود.

خروج ترامپ از برجام عامل بی‌اعتمادی رهبران ایران به آمریکاست

وی در ادامه در مورد خروج ایران از برجام و اعمال تحریم‌ها گفت: ترامپ در واقع با خروج از برجام باعث بی‌اعتمادی رهبران ایران شده است. ایران معتقد است که آمریکا اصول مذاکره را بلد نیست و تقلب می‌کند چراکه این آمریکا بود که با خروج از برجام و لغو تعهدات، این توافق را تضعیف کرد.

جنگ اقتصادی تفاوتی با جنگ نظامی ندارد

این استاد دانشگاه در ادامه در مورد جنگ اقتصادی کنونی آمریکا با ایران گفت: ترامپ می‌گوید خواستار جنگ نیست ولی جنگ اقتصادی خود دارای اثرات بسیاری بر اقتصاد ایران است و باعث انزوای یک کشور و فشار بر مردم بی‌گناه آن می‌شود چیزی که در درگیری نظامی هم رخ می‌دهد.

اعضای برجام نتوانستند تعهدات خود در قبال ایران را اجرا کنند

نصر افزود: اروپا، روسیه و چین اظهار می‌کنند که می‌خواهند برجام را زنده نگه دارند اما تاکنون نتوانستند تلاش چشمگیری نشان دهند آنها نشان دادند که گویا در مقابل آمریکا برای اجرای تعهدات خود و کمک به ایران ضعیف هستند و تاکنون نتوانستند تعهدات خود را اجرایی کنند.

ایران به خوبی مقاومت در شرایط تحریم را بلد است

 وی در مورد اثربخشی تحریم‌ها گفت: تحریم‌ها نمی‌تواند به تاثیر دلخواه ترامپ منجر شود چراکه ایران به خوبی مقاومت را بلد است و می‌داند در شرایط تحریم چگونه رفتار کند و به گونه‌ای مقاومت در شرایط اقتصادی را آموخته است.

ایران به آسانی تسلیم نمی‌شود

در صورت عدم اجرای تعهدات اروپایی‌ها، ممکن است ایران به طور کامل از برجام خارج شود

این تحلیلگر سیاسی در ادامه به اجرای کاهش تعهدات برجامی ایران اشاره کرد و در این باره گفت: ایران کشوری نیست که به آسانی تسلیم شود و بارها و بارها نشان داده است که مقاومت می‌کند. از سوی دیگر  فشار حداکثری ترامپ بر ایران باعث شده است که آنها تصمیم به کاهش تعهدات خود بگیرند. ایران تاکنون به برجام متعهد بوده است، اما اکنون صبر ایران تمام شده از سویی دیگر ممکن است در صورت عدم اجرای تعهدات اروپایی‌ها در قبال ایران، تهران از برجام خارج شود.

حضور نظامی آمریکا  در خلیج فاس نگران‌کننده است

نصر خاطرنشان کرد: حضور نظامی آمریکایی‌ها در اطراف ایران تهدیدی برای این کشور محسوب می‌شود و در مقابل می‌تواند با واکنش ایران روبه‌رو شود که این اتفاق باعث تنش بیشتر می‌شود؛ چراکه ایران کشوری قدرتمند است و واکنش نظامی ایران به حضور آمریکا می‌تواند نگران‌کننده باشد.

اعضای کنگره مخالف جنگ با ایران هستند

این استاد دانشگاه به اختلاف اعضای کنگره با ترامپ اشاره کرد و گفت: اعضای کنگره مخالف ترامپ و آغاز جنگ‌های دیگر هستند و در صورت آغاز جنگ ایران و آمریکا، ترامپ از حمایت اعضای کنگره هم محروم خواهد ماند.

ترامپ باید به جای فشار حداکثری روی دیپلماسی سرمایه‌گذاری کند

دیپلماسی راهکار حل تنش‌هاست

وی در ادامه اظهار داشت: اگر ترامپ در بیان اینکه به دنبال توافق جدید با ایران است، صادق باشد باید صداقت خود را نشان دهد و روی دیپلماسی سرمایه‌گذاری کند و دست از فشار حداکثری بر ایران بردارد و باید اعتماد سران ایران را جلب کند و به جای اینکه تنش‌ها را به سمت جنگ هدایت کند، راه را برای دیپلماسی باز کند. 

نشست شورای حکام تلاش ترامپ برای همراه کردن منتقدانش برای اقدام علیه ایران است

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه به برگزاری نشست شورای حکام اشاره کرد و گفت: ترامپ با این درخواست در واقع خواسته است که با فرار رو به جلو انتقادها را از خود دور کند چراکه وی خود از برجام خارج شده است و با این تصمیم انتقادهای زیادی را به خود جلب کرده و حالا می‌خواهد توجه را به سمت ایران جلب کند و اروپا و منتقدان خود را که از این تصمیم ترامپ انتقاد کرده بودند با خود همراه و ایران را عامل تنش معرفی کند.

وی تاکید کرد: آمریکا تلاش دارد کاهش تعهدات برجامی را نقض برجام معرفی کند و شرایط را بحرانی نشان دهد.

پیش‌تر این خبر به دلیل تشابه اسمی با عنوان ولی نصر رییس موسسه مطالعاتی جان هاپکینز منتشر شده بود که ایلنا ضمن تصحیح نام مصاحبه‌شونده، بابت اشتباه پیش آمده از مخاطبان پوزش می‌خواهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز