خبرگزاری کار ایران

باهنر در نشست خبری:

خیلی از سلاح‌های خودمان را رو نکرده‌ایم/ هر دوره توان خود را صرف ایجاد وحدت درون تشکیلاتی می‌‌کنیم/ دنبال فراکسیون اکثریت اصولگرا در مجلس آینده هستیم/ مسئولیت وضعیت جاری کشور به عهده اصلاح‌طلبان است

asdasd
کد خبر : ۷۸۲۱۸۶

عضو مجمع تشخیص با بیان اینکه ما خیلی از سلاح‌های خودمان را رو نکرده‌ایم و این تنها بخشی از کوه یخی است که نوک قله آن بیرون است و دستی که بخواهد برای تجاوز دراز شود، قطع خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین، در نشست خبری که به منظور تشریح مواضع تشکل متبوع خود درباره انتخابات یازدهمین دوره مجلس و مسائل جاری کشور تشکیل شده بود، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و جانبازان حادثه هفتم تیر تاکید داشت که دشمن با این حادثه تروریستی سعی داشت که همزمان سه قوه را از کار بیاندازد.

وی افزود: بعد از آن حادثه مجلس جلسه علنی داشت و مصدومان حادثه با برانکارد در جلسه مجلس شرکت کردند برای اینکه مجلس از رسمیت نیفتد از سویی هم برخی در مجلس همزمان استعفا می‌دادند که مجلس از رسمیت بیفتد این تفاوت بسیار مهم است.

باهنر با گرامیداشت حادثه سرنگونی هواپیمای ایرباس به اتفاق‌های اخیر کشور اشاره و سرنگونی پهپاد آمریکایی را یک عملیات فنی و مهندسی مهم دانست و گفت این حادثه خیلی از دوستان ما را خوشحال کرد

عضو مجمع تشخیص با بیان اینکه ما خیلی از سلاح‌های خودمان را رو نکرده‌ایم و این تنها بخشی از کوه یخی است که نوک قله آن بیرون است و دستی که بخواهد برای تجاوز دراز شود، قطع خواهد شد.

باهنر با اشاره به معامله قرن و شکست پروژه اسرائیلی آمریکایی گفت: اسرائیل بیشتر از ربع قرن را نخواهد دید.

باهنر در پاسخ به چگونگی عملکرد و آینده شورای وحدت گفت: ائتلاف جریان اصولگرایی تحت عنوان شورای وحدت یک تلاشی است که در دوره‌های پیش بوده و در آینده هم باید باشد.

وی افزود: مشکل این است که ما چند حزب فراگیر، قدرتمند و ضابطه‌مند نداریم و ناگزیریم که به صورت جبهه‌ای عمل کنیم.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه ما تلاش داریم به یک ائتلاف جامع برسیم، گفت: هر دوره مقدار زیادی از توان و ظرفیت ما صرف ایجاد وحدت درون تشکیلاتی می‌شود که خود شورای ائتلاف هم مسئله جدایی نیست و هر دوره با یک نام گاهی با نام جمنا، وفاق مل  یا غیره در انتخابات شرکت می‌کنیم.

وی افزود تلاش برای ائتلاف صددرصدی و جمع شدن همه نیروهای اصولگرا است اما اینکه چقدر موفق شویم بستگی به عوامل مختلف دارد از جمله عوامل محیطی و گفت‌وگوهایی که انجام می‌شود.

رئیس جبهه پیروان  امام و رهبری با بیان اینکه هر دوره ۷۰ تا ۸۰ درصد انرژی فعالان سیاسی صرف ساختار و ائتلاف درونی می‌شود و موقعی که زمان رقابت است توانی برای رقابت نمی‌ماند که البته رقبا هم از این شرایط مستثنا نیستند.

باهنر در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه آیا شورای وحدت به شورای ائتلاف جریان ارزشی انقلاب تغییر نام داده است، گفت: محتوا و جنسی که در این ظرف ریخته می‌شود مشخص است تلاش برای مؤتلف شدن و جمع شدن نیروهای اصولگرایی است.

 وی با بیان اینکه چون مجموعه می‌خواهد به مجموعه بزرگ تبدیل شود تغییر نام می‌دهد، ادامه داد: در این جلسات جمنا و دیگر تشکل‌های اصولگرایی نیز حضور دارند اما این برداشت نباید شود که عده‌ای رفته‌اند و از این مجموعه جدا شده‌اند.

این نماینده سابق مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا جریان اصولگرایی خود را آسیب‌شناسی کرده است و اینکه با توجه به شرایط کشور به نظر می‌رسد که مشارکت در انتخابات آتی نسبت به انتخابات‌های گذشته کمتر باشد که در این میان جریان سوم نسبت به جریان اصلاح‌طلبی و اصولگرایی سعی در حضور فعال در انتخابات دارد تحلیل شما چیست، گفت: ما اگر بخواهیم مردم را به طور کلی تحلیل  بکنیم باید بگویم که مردم ما آن قدر بصیر و آگاه هستند که مسائل را به موقع وصریح از هم تفکیک می‌کنند. حتی در ۲۲ بهمن هم گفته شد که استقبال آنچنانی نخواهد شد اما مردم حضور پیدا کردند.

باهنر با ابراز امیدواری نسبت به حضور مردم در انتخابات، جریان سوم را اینگونه تحلیل کرد: در ابتدای انقلاب و بعد از آن جریانات بنی صدر و اتفاقات تیر ماه و انفجار دفتر نخست وزیری همواره یک چیزی وجود داشت مبنی بر اینکه باید به دنبال خط سوم باشیم.

وی ادامه داد: حتی در زمان دولت اول هم گفته می‌شد که هم بنی‌صدر و هم شهید بهشتی قدرت‌طلب هستند و ما باید به دنبال خط سوم بگردیم.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه تا امروز دیده‌ایم که خط سوم شکل نگرفته است، گفت:  انتخابات سال ۷۶ میانه جناب خاتمی و ناطق نوری برگزار شد عده‌ای می‌گفتند که هر کدام از این طرفین بیشتر از ۱۵ درصد رای ندارند و برای باقیمانده ۷۰ درصد است که باید آن را به دست بیاوریم و با همین تحلیل در انتخابات شرکت کردند اما این افراد از آراء باطله هم کمتر رای آوردند.

وی با بیان اینکه مسئول فعلی وضعیت کشور در همه عرصه‌ها دولت است و دولت هم منتسب به جریان اصلاح‌طلبی است، افزود: در مورد مجلس دهم گفته می‌شود که مجلس ضعیف است که تا حدودی هم درست گفته می‌شند اما دلیل آن این نیست که نمایندگان قوی در آن حضور ندارند بلکه اشکال تشکیل سه فراکسیون اقلیت است که نمی‌تواند گام‌های بلند و تصمیمات قاطع بگیرد.

باهنر با بیان اینکه در تمام دنیا و ترمینولوژی سیاسی همه مجالس و دولت‌های ائتلافی ضعیف هستند، گفت اتفاقی که به امید خدا در مجلس آینده اتفاق خواهد افتاد این است که یک فراکسیون اکثریت وجود خواهد داشت البته چون من اصولگرا هستم می‌گویم این فراکسیون اصولگرا خواهد بود.

 وی به عنوان  این که به دنبال تشکیل مجلسی قوی هستیم در پاسخ به اینکه چقدر جریان اصولگرایی آسیب‌شناسی شده است، گفت: آسیب‌ها روشن است و عملکرد جریان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی به صورت ۱۰۰ درصدی مورد تایید مردم نیست.

باهنر ادامه داد: باید مقداری بصیر باشیم و ببینیم که این نارضایتی مردم به واسطه عدم امکانات بوده یا این که کارگزاران بی‌عرضه و بی‌حال هستند .

وی با بیان اینکه به دولت‌های نهم و دهم، یازدهم دوازدهم این توصیه را داشتم که با وجود اینکه تحریم‌ها آسیب‌های بسیار زیادی به کشور وارد کرده است اما این تحریم‌ها ۵۰ درصد اقتصاد کشور را در بر می‌گیرند، گفت: بیش از ۵۰ درصد آن به ساختارها و عملکردها و کار نکردن و تنبلی باز می‌گردد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به کلامی از دکتر شریعتی مبنی بر اینکه آیا در راه راست قرار نداریم یا در راه راست درست حرکت نمی‌کنیم، گفت: مسئولان فعلی یا راه را درست نمی‌روند یا در راه درست هم قرار دارند عقب‌گرد می‌کنند.

وی ادامه داد: مردم به دنبال یک عملکرد خوب و مطلوب می‌گردند که این عملکرد آنطور که باید از جانب هیچ کدام از جریان‌های سیاسی صورت نگرفته است.

رئیس جبهه پیروان امام رهبری در پاسخ به این سوال که در روزهای گذشته از سوی دیگر ایران اصولگرا مباحثی مبنی بر پیروزی قطعی در انتخابات می‌شود و آیا این صحبت‌ها پیشگویی است یا یک تاکتیک انتخاباتی گفت: هدف از این صحبت‌ها مجموعه‌ای از همه مواردی بود که اشاره کردید به علاوه اینکه در رقابت‌های انتخاباتی رجزهایی خوانده می‌شود اتفاقاً جریان‌های سیاسی در مواردی از این رجزخوانی‌ها بهره می‌برند.

وی ادامه داد: همه افرادی که در انتخابات شرکت می‌کنند سیاسی نیستند با توجه به نظرسنجی‌هایی که انجام داده‌ایم به این جمع‌بندی رسیدیم که حداقل ۱۵ درصد از کسانی که در انتخابات‌ها شرکت می‌کنند علاقه‌مند هستند به کسی رای بدهند که برنده انتخابات باشد. به اصطلاح عامیانه می‌خواهند رای‌شان حرام نشود.

این نماینده سابق مجلس افزود: بنابراین اگر جریان‌ها برد خودشان را در افکار عمومی تثبیت کنند، این خودش مقداری برای آنها رای آوری خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه عکس این قضیه هم وجود دارد و چنان با سینه ستبر می‌گویند که ما برنده می‌شویم انگار همه مسائل در دست آنها قرار دارد، گفت: غرور و تکبر و اینکه گفته شود بخواهیم یا نخواهیم ما برنده هستیم اثر منفی خواهد داشت.

باهنر با تأکید بر اینکه اصولگرایان در وضعیت فعلی فرهنگی و اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور دخیل نیستند، گفت: ما نه یک دولت صد در صد اصولگرا داشتیم و نه یک مجلس تمام اصولگرا. طبیعی است که مسئولیت وضعیت جاری کشور به عهده اصلاح‌طلبان است بر این مبنا اصولگرایان می‌گویند که رای مردم عوض می‌شود اما هیچکدام از این‌ها نباید خاطرجمعی ایجاد کند چرا که یک عده‌ای هم می‌گویند نه اصلاح‌طلب و نه اصولگرا و و باید به سراغ گروه سوم برویم بنابراین ما پیشگویی نمی‌کنیم بلکه تحلیل می‌کنیم.

 دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه تحلیل می‌کنیم که جامعه فضای خوبی برای پیروزی اصولگرایان دارد، گفت: در بسیاری از موارد باخت ما اصولگرایان با خودمان بوده است یعنی اینکه ما به رقیب نمی‌بازیم بلکه با تکثر در آرا به خودمان می‌بازیم مثلاً در انتخابات سال ۹۲ آقای روحانی با هفت دهم درصد پیروز انتخابات شد در حالی که اصولگرایان ۴ نامزد داشتند.

وی با بیان اینکه وضعیت کنونی کشور به نظر می‌رسد زمینه را برای پیروزی ما فراهم می‌کند، گفت: این پیروزی بستگی به رفتار و عملکرد صحبت و ارتباط‌هایی که با مردم می‌گیریم، دارد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اقدام متقابل ایران در برجام و کاهش سطح تعهدات خودش گفت: در تصمیماتی که در سطح بین‌الملل گرفته می‌شود ما باید به گونه‌ای رفتار کنیم که اجماعی علیه ما شکل نگیرد.

وی با اشاره به تغییر استراتژیک ایران و نرمش قهرمانانه که مقام معظم رهبری فرمودند، گفت: مذاکرات و گفت‌وگوهای سنگین و دقیقی بین دیپلمات‌های ما و طرفین خارجی اتفاق افتاد که در برخی موارد توانستند مواضع خود را به کرسی بنشانند و در برخی موارد نتوانستند و همانطور که مقام معظم رهبری از سرداران دیپلماسی ما در جاهایی تقدیر می‌کنند  در برخی موارد هم نتوانستن آنطور که باید باشند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین ادامه داد: در حال حاضر باید مراقب باشیم که اجماع جهانی علیه ما به وجود نیاید و اگر بعد از یک سال از خروج ترامپ از برجام این فضا را تحمل کردیم، می‌خواستیم در افکار عمومی ثابت کنیم که ما آن طرفی نیستیم که زیر میز می‌زنیم.

وی گفت: ممکن است ظرف یک سال گذشته ما فرصت‌هایی را از دست داده باشیم اما مهم این است که جامعه جهانی و حتی اروپایی‌ها معتقدند که مقصر آمریکایی‌ها هستند.

باهنر گفت: اروپایی‌ها هم حال که باید در مسائل اقتصادی هزینه‌هایی بکنند تعلل دارند که ما هم برای آنها شروطی گذاشتیم.

وی با بیان اینکه اقدام عجولانه و فوری مدبرانه نیست، گفت: تا زمانی که آنها به تعهداتشان عمل نکنند طبیعی است که ما این گام‌ها را یکی پس از دیگری برمی‌داریم.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در ادامه گفت: اینکه این گام‌ها کی به قطع برجام خواهد رسید، باید بگویم که به این نقطه نخواهیم رسید بلکه ما در قالب همان برجام به نسبت عهدشکنی‌هایی که طرف مقابل دارد می‌توانیم شرایط خودمان را تعدیل کنیم و به گذشته بازگردیم.

باهنر درباره برنامه‌های جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: جبهه پیروان خط امام یک مجموعه از زیر مجموعه ائتلاف اصولگرایان است و یک چیز جداگانه‌ای نیست.

وی با تشریح چگونگی شرایط ارائه لیست در نقاط مختلف کشور گفت:  از ۲۹۰  کرسی مجلس ۱۸۰ کرسی مربوط به نقاط تک نماینده است و بعد ۵۰ کرسی متعلق به نقاطی است که دو نماینده دارند و لیست‌ها بیشتر به کلانشهرهایی که چندین نماینده دارند مربوط می‌شود شهرهای مانند تهران، مشهد، اصفهان یا شیراز.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین ادامه داد: این اصل وجود دارد که هر مقدار نامزدهای انتخاباتی بیشتر باشند، مردم گرایش بیشتری به رای دادن به لیست‌ها دارند.

باهنر افزود: در تهران لیست حرف اول و آخر را می‌زند افرادی که عموما به صورت منفرد کاندیدا می‌شوند شانسی برای پیروزی ندارند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر جوانگرایی لیست‌ها ضمن اشاره به جوان بودن بخشی از لیست دوره پیش اصولگرایان گفت: دولت با مجلس تفاوت دارد. مجلس به تعبیر مقام معظم رهبری جایی است که باید نقشه راه را تبیین کند و این نقشه راه واقعا به علم، تجربه و هنر مدیریت نیاز دارد.

باهنر ادامه داد: اما اگر معدل لیست در دوره آینده پنج سال کاهش پیدا بکند ما استقبال می‌کنیم و به تعبیر مقام معظم رهبری جوانگرایی به معنای پیرزدایی نیست.

رئیس جبهه پیروان امام و رهبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اصولگرایان به توصیه آیت‌الله مصباح که گفته بودند اصلح انتخاب شود حتی اگر اصلاح‌طلب باشد، عمل می‌کنند، گفت: من این تعبیر را از آقای مصباح نشنیدم اما تعبیر دیگری شنیده‌ام که می‌گویند از اصلح حمایت کنید حتی اگر رأی نیاورد. البته با این موضع ایشان مخالف هستم و آن را قبول ندارم.

باهنر ادامه داد: ما معتقدیم باید از کسی حمایت بکنیم که صلاحیت لازم را داشته باشد و امکان رأی‌آوری هم داشته باشد چرا که اینگونه کنش‌های سیاسی منوط به نتیجه هستند و اگر بنا باشد که از 290 نماینده با وجود کاندیداهای اصلح هیچ توفیقی نداشته باشیم درست نیست.

وی افزود: ما صالح مقبول را به اصلح غیرمقبول ترجیح می‌دهیم و آن هم صرفا در انتخابات و جایی که بناست آنها به رأی مردم گذاشته شوند وگرنه در انتصاب‌ها باید اصلح انتخاب شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ضعف مجلس فعلی به رد صلاحیت‌های شورای نگهبان مربوط نیست، گفت: شورای نگهبان هم مسئول هست و هم نیست. ما یک اشکال ساختاری در مسئله رسیدگی به صلاحیت‌ها داریم.

باهنر ادامه داد: در کشورهای دیگر کار شورای نگهبان را احزاب انجام می‌دهند؛ به این صورت که حزب، کاندیداهایی را معرفی می‌کند که نقطه ضعف و نقطه سیاه در زندگی‌شان نداشته باشند اما چون در کشور ما حزب نیست همه در انتخابات ثبت‌نام می‌کنند؛ به طور مثال در دوره گذشته انتخابات مجلس 12 هزار نفر در کشور برای 290 کرسی ثبت‌نام کردند و شورای نگهبان یک ماه فرصت دارد این تعداد را بررسی کند.

وی افزود: ممکن است از شش هزار نفری که رد صلاحیت شدند به 200 یا 300 نفر آنها ظلم شده باشد و از طرفی هم شاید افرادی که صلاحیت لازم را نداشته‌اند تایید شده باشند.

وی با بیان اینکه ساختار شورای نگهبان اشکال دارد و باید درست شود، گفت: این به آن معنا نیست که به افرادی که فتنه‌گر، مدافع فتنه یا انحرافی است به انتخابات راه پیدا کند.

باهنر در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر تاثیرگذاری گفت‌وگوی ملی که مدتی است از سوی او و محمدرضا عارف پیش برده می‌شود، گفت: گفت‌وگویی بین جناح‌هایی که درون نظام تعریف می‌شوند را مفید و لازم می‌دانیم و ادعایمان هم این است که ما ضمن رقابت با یکدیگر در بسیاری از موارد فهم، درک و موضع ما مشترک است پس دلیلی ندارد چون ما دو جناح هستیم فکر کنیم باید در همه مسائل ریز و درشت به رقابت بپردازیم.

وی با اشاره به مسائلی چون رونق اقتصادی، رکود، مقابله با آمریکا یا سرنگونی پهباد آمریکایی به عنوان اشتراکات با جریان اصلاح‌طلبی گفت: در مجلس 90 درصد تصمیمات گرفته شده غیرسیاسی است و تنها 10 درصد از تصمیمات مجلس از جمله انتخابات هیات رئیسه یا لایحه‌ای خاص سیاسی است.

وی ادامه داد: برخی درباره گفت‌وگوی ما با آقای عارف این سوال را مطرح می‌کنند که ساز و کار و ساختار آن چه هست؟ که در پاسخ باید بگویم؛ ما فعلا داریم جرقه آن را می‌زنیم و نه سخنگو و نه ساختار و رئیسی ندارد.

باهنر با بیان اینکه سعی در فرهنگ‌سازی این موضوع داریم، افزود: گاهی رقابتها آنقدر خشن می‌شود که طرف مقابل اصلا جرأت نمی‌کند با کسی گفت‌وگو و صحبت کند.

باهنر ادامه داد: به طور مثال اگر کسی همچنان در مواضع خود در جریان فتنه پافشاری کند اصلا قابل مذاکره نیست اما از طرفی ممکن است که موضعی در مقابل نظام وجود نداشته باشد و فقط از برخی از رفتارها خوششان نیاید که این ممکن است دوطرفه باشد. می‌توانیم این موضوعات را با مذاکره حل کنیم.

وی با اشاره به خواسته اصلاح‌طلبان مبنی بر تخصیص بخشی از جایگاه‌های انتصابی به آنها گفت: اگر برای گفت‌وگوها شرط بگذاریم و هر کدام از طرفین بر روی مواضع خود اصرار کنند، اصلا مذاکره و گفت‌وگویی شکل نمی‌گیرد. گفت‌وگو تنازل، سعه‌صدر، حسن خلق و کوتاه آمدن می‌خواهد.

باهنر با عنوان اینکه این جریان گفت‌وگوی ملی را راه‌ انداخته‌ایم، گفت: خیلی مشکل در این راه وجود دارد اما شنیده‌ایم که بچه‌های دانشگاهی نیز دارند به این کار می‌پردازند و حتی من شنیده‌ام که کانونی برای وزرای پس از انقلاب تشکیل شده است که این کار بسیار خوبی است.

این نماینده سابق گفت: به آقای روحانی این پیشنهاد را دادم که به زیرمجموعه خود بگوید که با وزرا و مسئولین پیش از خود گفت‌وگو داشته باشند حتی اگر تصمیمی گرفته نشود.

وی افزود: طرفین برای این گفت‌وگوها شرط نگذارند چرا که شروط ضمن گفت‌وگوها خودشان مشخص خواهند شد.

باهنر در واکنش به دو رویکردی که از سوی اصلاح‌طلبان مطرح می‌شود یکی طیف امثال حجاریان که حضور مشروط در انتخابات را مطرح می‌کنند و طیف دیگری که حضور در پای صندوق‌های رأی و تلاش برای مشارکت حداکثری را، گفت: من اگر بخواهم یک نگاه سیاسی بکنیم باید بگویم که این یک تقسیم کار است اما اگر بخواهیم روند گذشته را در نظر بگیریم خود آقای حجاریان و دیگران در مجلس ششم قائل به تحریم، استعفا و هنجارشکنی بودند اما بعد از مدتی از جمله در مجلس نهم، دهم و دو دوره انتخابات ریاست جمهوری اخیر گفتند اصلاح‌طلبان هم اگر مطالبه دارند باید مطالبات خودشان را پای صندوق رأی ببرند و آن را از صندوق رأی در بیاورند.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین گفت: موضع این دسته از اصلاح‌طلبان در انتخاب‌های گذشته تعدیل شده بود و اگر یک رصد میدانی از انتخاب‌های بعد از انقلاب بکنیم متوجه می‌شویم که هیچکس از تحریم سودی نبرده است.

وی با بیان اینکه نمی‌دانم چرا دوباره افرادی مثل آقای حجاریان این موضوعات را مطرح کرده‌اند، گفت: حداقل در هشت سال اخیر کدهایی که از این آقایان دارم مبنی بر این است که در انتخابات شرکت کنیم. آنها می‌گویند فشار بیاوریم اما در انتخابات شرکت و به پای صندوق برویم.

باهنر در پایان گفت: مشروط کردن انتخابات یک موضع نخ‌نمایی است که شوخی آن تقسیم کار بین اصلاح‌طلبان تند و اصلاح‌طلبان نرم‌تر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز