خبرگزاری کار ایران

ظریف:

در هیچ کدام از ۱۱ تعهد اروپا، «اینستکس» وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۷۸۰۷۷۸

وزیر امور خارجه تاکید کرد: در هیچ کدام از تعهدات اروپا در برجام «اینستکس» وجود ندارد. اینستکس اگر عملیاتی شود مقدمه‌ای است برای اجرای آن ۱۱ تعهد است

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدجواد ظریف در پایان جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در خصوص یازده تعهد کشورهای باقی مانده در برجام گفت: بعد از اینکه ترامپ از برجام خارج شد ما جلسه‌ای داشتیم در سطح معاونان وزرای خارجه و بعد از آن دو جلسه در سطح وزرای برجام داشتیم و آنها در جلسات، ۱۱ تعهد را اعلام کردند و این ۱۱ تعهد شامل مواردی همچون فروش نفت ایران، برگشت پول نفت، سرمایه‌گذاری و مساله کشتی‌رانی و هوانوردی ایران است که همان روز اعلام شده و در هیچ کدام از این تعهدات «اینستکس» وجود ندارد.

 وی ادامه داد: اینستکس اگر عملیاتی شود مقدمه‌ای است برای اجرای آن ۱۱ تعهد است و قبل از آن ۱۱ تعهد اروپایی‌ها اگر ضمیمه ۲ برجام را نگاه کنند در ماده ۳ نوشته که اروپا اقدامی کرده و قانونی را لغو کرده که کافی نیست و باید آثار آن قانون را نشان دهد.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: مادامی که اروپا به برجام متعهد باشد، ما هم متعهد هستیم اما تعهداتمان را در همان سطحی که اروپا انجام می‌دهد، انجام خواهیم داد.

وی گفت: اقدام بعدی عدم رعایت سقف غلظت ۳/۶۷ درصد است که ما هم نسبت به نیازمان تصمیم می‌گیریم. اروپایی‌ها می‌گویند تراکنش مالی در قالب اینستکس در حال انجام است و باید صحت این ادعا را ببینیم.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که دادستانی گفته اینستکس فرزند معلول برجام است و مسئولان نباید این فرزند ناقص را قبول کنند، گفت: معلول یا غیرمعلول به هر صورت ما از اروپایی‌ها می‌خواهیم که تعهدات‌شان را انجام دهند. تعهدات اروپا بسیار فراتر ازاینستکس است.

وی در پاسخ به سوالی دیگر درباره واکنش ترامپ به کاهش تعهدات ایران در زمینه غنی‌سازی نیز، گفت: ایشان می‌تواند به هر چیزی واکنش نشان دهد، اگر ایشان می‌خواهد به خودش حق دهد که چنین واکنشی را نشان دهد اول باید نقض برجام و خروج از آن را متوقف کند و تحریم‌های غیرقانونی که به مثابه تروریسم اقتصادی علیه ۸۲ میلیون ایرانی است را متوقف کند، بعد تصمیم بگیرد.
وی افزود: این واکنش به عدم رعایت سقف ۳.۶۷ درصد است. اما اینکه ما در چه سطحی غنی‌سازی کنیم خودمان تصمیم می‌گیریم.
ظریف همچنین درباره انجام نخستین تراکنش‌های مالی از سوی اروپایی‌ها در قالب اینستکس هم گفت: اروپایی‌ها اعلام کردند که اولین تراکنش‌ها در حال انجام است ولی این کاری است که باید از بخش خصوصی سوال کنید.
وزیر امور خارجه درباره انتشار برخی اطلاعات مربوط فروش نفت در رسانه‌های داخلی و اینکه انتشار چنین اطلاعاتی در رسانه‌ای عمومی مثل صدا و سیما چقدر می‌تواند به منافع ملی ما آسیب برساند، گفت: حتماً این کار در جهت منافع ملی نیست و به منافع ملی ضربه خواهد زد. وزیر نفت که از من ذی‌صلاح تر هستند تا در این زمینه صحبت بکنند و این کار را برای منافع ملی نامناسب می‌دانند.

وی درباره سریال گاندو هم گفت: من بر اساس سریال تلویزیونی که نمی‌توانم اقدامی انجام دهم.
وزیر امور خارجه در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر اینکه فردی در سریال خیلی شبیه خود شما بود و اینکه شما خیلی نقش منفی دارید گفت: من بحمدالله نگاه نمی‌کنم بنابراین نگران نیستم.
ظریف در پاسخ به این سوال که این سریال را نگاه نمی‌کنید یا کلاً صدا و سیما را نگاه نمی‌کنید، گفت: من کلاً تلویزیون را نگاه نمی‌کنم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز