خبرگزاری کار ایران

مشروح دومین جلسه رسیدگی به پرونده شرکت نادین فرتاک پارسیان

asdasd
کد خبر : ۷۷۹۹۸۸

دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مدیرعامل شرکت نادین فرتاک پارسیان و ۹ متهم دیگر در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

به گزارش ایلنا، دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مریم هاشمی فرزند محمد، مدیرعامل شرکت نادین فرتاک پارسیان و ۹ متهم دیگر در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

در این جلسه قاضی از شکات خواست که با حضور در جایگاه شکایت خود را مطرح کنند.

یکی از شکات گفت: یک میلیارد و خرده‌ای در این شرکت سپرده گذاری کرده‌ایم، من تا دیروز به این‌ها اعتماد داشتم خدا را شکر می‌کنم شما قاضی این پرونده هستید، اکنون مستاجر هستم و با ماشین کار می‌کنم.

قاضی پرسید: چند درصد سود می‌دادند؟

شاکی گفت: از هشتاد تا ۱۸۰ تا ۲۰۰ درصد سود می‌دادند.

شاکی افزود: من برای این‌ها خیلی تبلیغ کردم و فکر می‌کردم قوه قضاییه می‌خواهد راه ما را کج کند من تا دیروز از آن‌ها دفاع می‌کردم.

قاضی گفت: چه مدت پول تان واریز کرده‌اید؟

شاکی گفت: سه سال است. من برای آن‌ها خیلی تبلیغ کردم و از مردم خواستم شکایت نکنند، آقای قاضی من را هم محاکمه کنید تا دیروز می‌گفتم این‌ها با خدا و با شرافت هستند.

شاکی دیگر این پرونده با حضور در جایگاه با بیان اینکه ۱۲۰ میلیون سپرده‌گذاری کرده‌ام عنوان کرد: ما همسایه در تهرانپارس بودیم، ارزش ریالی پولی ما نسبت به سه سال گذشته کم شده است.

شاکی دیگری افزود:  ۶۰۰ میلیون سرمایه‌گذاری در این شرکت کرده‌ام. فرزند معلول ذهنی دارم، آن‌ها به ما می‌گفتند که ما استخاره باز کرده‌ایم و این شرکت پول شما را نمی‌خورد. سنوات همسرم و پول خواهرشوهرهایم در این شرکت سرمایه گذاری کرده‌ایم آن‌ها در بازپرسی قبل گفتند پول‌هایتان با سودش هست نباید شکایت می‌کردید.

شاکی دیگر پرونده با حضور در جایگاه خطاب به قاضی گفت: ۵۸۰ میلیون به مدت چهار سال سرمایه‌گذاری کرده‌ام. همسایه بودیم آقای قاضی ما همگی به یک نحوی درگیر این قضیه شده‌ایم ماحصل زحمات ۲۰ و ۳۰ ساله‌ام را جمع کرده بودم، شرکت ثابت و ریشه‌دار نبوده است.

وی ادامه داد: متاسفانه بار‌ها چک‌ها برگشت می‌خورد و هنگامی که مراجعه می‌کردم می‌گفتند پول‌ها در حساب است و بلوکه شده است. من در آن دفتر خوابیدم و با خودم گفتم حتما پول بلوکه شده است ما همسایه دیوار به دیوار بودیم فکر نمی‌کردم کلاهبرداری شود. در اینجا از مبلغ ۵ میلیون تا ۲ میلیارد سرمایه‌گذاری شده است آقای قاضی ۵ سال است که این راه را می‌رویم. متاسفانه فهمیدیم که چیزی در بساط نیست. جناب آقای قاضی اگر واقعا پولی هست و مالی از ایشان بلوکه شده است تکلیف ما را روشن کنید ما خسته شده‌ایم در محل ۲۰ هزار نفر به اسم آن‌ها قسم می‌خورند و خیلی از آن‌ها هنوز شکایت نکرده‌اند آقای قاضی ما را به عنوان اعضای خانواده خود حساب کنید و استدعا دارم تکلیف ملت را روشن کنید، آن‌ها یک برگه رسید می‌دادند که متاسفانه که جنبه حقیقی و حقوقی ندارد.

شاکی دیگر خطاب به متهم مریم هاشمی گفت: پول مردم را بدهید و صدمات جسمی و فکری به خودم و خانواده‌ام وارد شده است.

وی گفت: این پرونده ۲۶۰ شاکی داشته است و وقتی که رسانه‌ای شد یک سری تازه شکایت خود را مطرح کردند، عوامل آن‌ها در محل اعلام کردند که اگر شکایت کنید به پولتان نمی‌رسید. آقای قاضی من پولم را به روز می‌خواهم. این خانم گفت شکایت نکنید پولتان را می‌گیرید.

قاضی خطاب به شکات عنوان کرد: آزادی در کار نیست از دیگر شکات این پرونده خانم هاشمی است

شاکی گفت: من و همسرم ۱۰۰ میلیون در این شرکت سپرده‌گذاری کرده‌ایم. من این پول را به قیامت واگذار می‌کنم و در حال حاضر نماینده روستایی هستم. این‌ها یک میلیون یک میلیون داده‌اند آقای رضا هاشمی متهم از همان روز اول با تمسخر و فحاشی و الفاظ زشت صحبت می‌کرد دو خواهر شوهرم ام اس دارند فقط می‌خواهم ۲۰ میلیون آن‌ها را بدهند.

وی ادامه داد: برادر خانم رضا هاشمی در برج ۴ سال ۹۵ چندین ملک به ارزش دو میلیارد در محل خریده است و من می‌توانم استشهاد محلی به امضای ۲ هزار نفر بیاورم که از پول شرکت خریداری شده است.

از شکات دیگر این پرونده فردی بود که ۱۴۰ میلیون سرمایه گذاری کرده بود او گفت: آن‌ها وعده سود ۲۰۰ تا ۲۵۰ درصدی دادند که چک‌ها برگشت می‌خورد سه سال به ما گفتند که شکایت نکنید و اگر شکایت کنید پول پیدا نمی‌کنید آقای قاضی بیشتر از حقمان نمی‌خواهیم من تا دیشب شکایت نکرده بودم و نمی‌دانم چطور شکایت کنم.

یک شاکی در جایگاه قرار گرفت خطاب به قاضی عنوان کرد شما قاضی بسیار عالی در سطح کشور هستید می‌خواهیم حق‌مان را بگیریم.

در ادامه شاکی دیگر در جایگاه حاضر شد او خود را محمدرضا کرمانی معرفی کرد و گفت: من ۱۸۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری کردم این افراد می‌گفتند اگر شکایت کنید پولتان می‌رود آقای قاضی من حقم را می‌خواهم.

شاکی دیگر در جایگاه حاضر شد خودش را علی جباری نامید و گفت: حدود ۲ میلیارد تومان سرمایه گذاری کردم ما به خانم هاشمی می‌گفتیم پولمان را پس بده، اما او می‌گفت زعفران را ۳۸۵ میلیون می‌فروشیم سود شما را می‌دهیم.

این شاکی ادامه داد: من فروشگاهم را فروختم و پولش را در شرکت این افراد سرمایه‌گذاری کردم، اما متوجه شدم این افراد کلاهبردار هستند علاوه بر خسارت مالی خسارت روحی که به ما وارد شده باید جبران شود.

شاکی دیگر در جایگاه حاضر شد و گفت: من مدیر مدرسه بودم این یک دام بود حق ما را بگیرید من ۸۰ میلیون سرمایه‌گذاری کردم به ما فشار زیادی وارد کردند.

شاکی دیگری در جایگاه حاضر شد و گفت: من ۹۹ میلیون تومان سرمایه‌گذاری کردم و از دادگاه می‌خواهم که اسناد وکالت که نزد این افراد دارم باطل کند.

قاضی صلواتی خطاب به سه متهم ردیف آخر گفت: شما جزو شکات هم بودید اگر شکایتی دارید بفرمایید.

محسن ثابت قدم در جایگاه حاضر شد گفت: من سه سال است در قوه قضاییه در حال رفت و آمد هستم و نفر اولی بودم که از خانم هاشمی شکایت کردم آن‌ها به مردم وعده دروغ می‌دادند من حدود ۹ میلیارد به خانم هاشمی پول دادم از او می‌خواهم حداقل اصل پولم را برگرداند.

متهم ردیف ۹ نیز در جایگاه حاضر شد و گفت: من یک میلیارد و ۶۲۳ میلیون سرمایه‌گذاری کردم همه ما قربانی اعتماد کردن به خانم هاشمی هستیم من دوستان دیگرم را از این کلاهبرداری آگاه کردم آن‌ها کنار رفتند، اما من الان اینجا هستم.

از دیگر شکات این پرونده با حضور در جایگاه با بیان اینکه بنا نداشتم صحبت کنم واین را امتحان الهی می‌دانم عنوان کرد: ۵۰۰ میلیون در این شرکت سرمایه گذاری کردم.

وی خطاب به آقای ثابت قدم (محسن) گفت:  به اعتماد همکارم (پدر ثابت قدم) سرمایه گذاری کردم. حتی رسید پول‌ها را نمی‌گرفتم در بومهن بودم که پسرم پیامکی فرستاد مبنی بر اینکه چک‌ها پاس نشده است و توهین می‌کنند گله ام از آقای ثابت قدم این است که چرا اسمی ازشرکت خانم هاشمی نبردید، و او سود‌ها را کم می‌کرد ۳۵ تا ۴۵ درصد سود‌ها را کم می‌کرد و به من سود می‌داد.

وی اظهار کرد: اگر خانم هاشمی پول آقای ثابت قدم را می‌داد او هم پول من را می‌داد من خواسته‌ام این است که همان خانه‌ای را که در تهرانپارس به مبلغ ۲۷۰ میلیون تومان فروخته‌ام برایم بخرند.

وی خطاب به قاضی گفت: من به ایمان شما مطمئن هستم ان‌شاءالله همه به حقشان برسند.

در ادامه احمدی متهم ردیف دهم که از شکات این پرونده نیز هست در جایگاه قرار گرفت و گفت: ۴۰ سال همسایه بودیم و من مبلغ ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون پول اقوام و فامیل را گرفتم و به خانم هاشمی تحویل دادم نماینده دادستان گفته است من نماینده خانم هاشمی در جذب پول‌ها بوده‌ام، اما اینگونه نیست در رسانه‌ها نوشته بودند خانم هاشمی ونه نوچه اش؛ آبرویم رفته است آقای قاضی شرایطی فراهم کنید که پول شکات پرداخت شود.

در ادامه متهم مریم هاشمی با حضور در جایگاه به دفاع از خود پرداخت.

قاضی خطاب به متهم عنوان کرد: شما متهم به مشارکت اخلال در نظام اقتصادی کشور به نحو عمده از طریق جذب سپرده در قالب عقد مضاربه منتهی به حیف و میل سپرده گذاری و سردستگی گروه مجرمانه و تحصیل مال از طریق نامشروع و پولشویی به مبلغ ۶۹۶ میلیارد و ۸۱۲ میلیون و ۴۶۱ هزار و ۴۰۵ تومان هستید. به دفاعیات خود بپردازید.

متهم گفت: مریم هاشمی فرزند محمد، متولد سال ۵۳، فوق لیسانس انیمیشن کودک هستم و سابقه کیفری نداشته‌ام و همچنین مدیر عامل شرکت نادین فرتاک پارسیان بودم. آقای قاضی خوشحالم که شما قاضی ریز بین و عادلی هستید و از این بابت خداوند را شاکرم. از اتهاماتم مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور است، اما من هنوز مفهوم اخلال را نمی‌دانم من آدمی هستم که نمی‌خواهم کسی را ناراحت کنم.

وی افزود: اگر قصوری نسبت به اخلال در نظام اقتصادی، غافل بودن از قانون بوده است. ما فکر می‌کردیم مشارکت می‌کنیم.

هاشمی گفت: من مال مردم را نخورده‌ام و برای خودم قرض نکرده ام حتی یک حلقه کوچک طلا برای خودم نخریده‌ام و همیشه به فکر دیگران بوده ام از اینکه اطلاعات غلط رسانه‌ای می‌شود گله‌مند هستم می‌بایست حقیقت بیان شود.

قاضی صلواتی گفت: هدف اصلی برگرداندن پول مردم است در این مورد چه می‌کنید؟

متهم هاشمی گفت: من اموال را معرفی کرده‌ام و اختیار تام داده‌ام طبق آن مال مردم را برگردانید.

قاضی گفت: اگر اموال جبران نکند چه می‌شود؟

متهمه هاشمی بیان کرد: فکر می‌کنم می‌تواند بدهی مردم را پوشش بدهد در غیر آن صورت تصمیم دیگری می‌گیرم.

قاضی گفت: درباره آ‌قای محمودی بازرسی سه ماه کار خود را معطل کرد و هتلی که در مشهد معرفی کردید یک ماه بعد و یک ماه قبل بررسی شد، اما شخصی با این نام یافت نشده محمودی می‌تواند شگردی از سمت شما باشد چه توضیحی می‌دهید؟

متهمه هاشمی گفت: اگر مرا با آقای بهشتی رو به رو کنید او جای محمودی را می‌داند.

قاضی گفت: شما حتی حاضر نشدید در تهران از آقای محمودی چهره نگاری کنید.

وی گفت: در بیرجند چهره نگاری کردم. احمد بهشتی کسی است که او را می‌شناسد اگر آقای محمودی را پیدا نکنم حیثیت من از بین می‌رود.

قاضی گفت: آقای محمودی وجود ندارد به مردم بگویید چه می‌کنید؟

متهمه هاشمی گفت: محمودی وجود دارد من مردم را درک می‌کنم نمی‌توانم ناراحتی کسی را تحمل کنم.

قاضی گفت: آیا پول نقد می‌دادی رسید داری؟

متهمه هاشمی گفت: رسید‌ها در دفتر آقای محمودی بود، من سرم شلوغ بود و شاید تاخیر در جابه جایی اسناد باعث شده سندی در دست نداشته باشم من باید آقای محمودی را پیدا کنم.

قاضی ادامه داد: این حرف را چه کسی از شما قبول می‌کند که دادگاه قبول کند نهادهای امنیتی و مسئولین عالی بررسی کرده‌اند این فرد وجود ندارد.

متهمه هاشمی گفت: محمودی وجود دارد آقای بهشتی را در جایگاه بخوانید من از او چند سوال می‌پرسم قصد من تولید بود.

نماینده دادستان در جایگاه حاضر شد و از متهم ردیف اول مریم هاشمی پرسید: شما گفتید جهل به قانون داشته اید، اما جهل باعث رافع مسئولیت کیفری نیست، شما در آنچه که در عالم واقع افتاده را بیان کنید.

نماینده دادستان گفت: برای تمام دست اندرکاران قوه قضاییه محرز است که شما در حال فرار دستگیر نشده‌اید شما در هتل شیان دستگیر شده‌اید، شما چطور با آقای محمودی آشنا شدید؟

متهمه هاشمی گفت: از طریق آقای بهشتی کار را با آقای محمودی به طور جدی شروع کردم همسر او خانم کردی هم بود و آقای محمودی واسطه معرفی من به شرکت‌هایی بود که کار می‌کردیم. آقای محمودی اکثرا از حساب خانم خود به نام فاطمه احمدی معروف به خانم کردی پول به من واریز می‌کرد.

نماینده دادستان گفت: چرا رسید‌ها را در دفتر آقای محمودی گذاشتید این به منزله رسید نگرفتن است.

متهمه هاشمی گفت: ما ده سال با هم کار می‌کردیم شاید سهل انگاری بود.

 نماینده دادستان گفت: شما در اظهارات خود مواردی را مطرح می‌کنید که صرفا ادعا است، آقای بهشتی که شما می‌خواهید با او رودررو شوید در تحقیقاتی که از او به عنوان مطلع انجام شده گفته من آقای محمودی را نمی‌شناسم علت اینکه شما خواستار مواجه حضوری با او هستید چیست؟ چرا محمودی را معرفی نمی‌کنید؟

متهمه هاشمی بیان کرد: اگر آقای بهشتی اینجا حاضر شود من از او سئوال‌هایی می‌پرسم و او جواب خواهد داد او تلفنی به من جواب می‌دهد.

نماینده دادستان خطاب به متهم گفت: چرا آقای محمودی را معرفی نمی‌کنید و چه سودی دارد. ردیابی مالی در سال ۹۴ چه میزان بوده است؟

متهم گفت: تا آخر شهریور ۹۴، در مدتی که کارکردم نزدیک ۶۳ و نیم ملیارد بوده است.

نماینده دادستان گفت: آیا همه را نقدی پرداخت کرده اید؟

متهم گفت: خیر، واریزی‌ها و پول‌هایی که دست آقای محمودی دارم اسنادش است.

نماینده دادستان گفت: آیا پول‌ها همان مبلغی است که از شکات در قالب مضاربه گرفته اید؟

متهم گفت: بله

نماینده دادستان گفت: گفته اید با آقای محمودی از اموالی که خودتان داشته اید، مشارکت داشته اید؟

متهم گفت: بله، با اموال خودم وخانواده ام، قبل از شرکت خودم با ایشان ۱۰ سال کار کردم. من اقای محمودی را یکبار در خیابان پروین فلکه اول تهرانپارس دیدم و گفت اینجا آپارتمانی دارم و در دماوند هم یک ویلا داشت.

نمایند دادستان گفت: طرح‌های متعددی را برای جبران خسارات شکات ارایه کرده اید؟ این طرح‌ها چه بوده است؟

متهم گفت: طرح‌های زیادی ارائه کردم و در پرونده ام باید باشد.

نماینده دادستان گفت: هیچ طرحی در پرونده نیست.

متهم گفت: گفتم طرحی دارم و می‌توانم از آن چیزی که دارم استفاده کرده و تمام بدیهی هایم را پرداخت کنم. در بیرجند بار‌ها طرح دادم.

نماینده دادستان: طرحی را که ادعا می‌کنید در پرونده وجود ندارد مانند مستنداتی است که می‌گویید؟ آیا فعالیت‌های شما مجوز بانک مرکزی داشتند؟

متهم گفت: بار‌ها بار‌ها از حاج آقا محمودی پرسیده ام که فعالیت ما مجوز بانک مرکزی دارد که گفتند بله دارد.

نماینده دادستان گفت: آیا به شکات نگفته اید که فعالیت شما مجوز بانک مرکزی ندارد؟

متهم گفت: از من پرسیدند که این فعالیت شما مجوز دارد که اعلام کردم، بله دارد.

نماینده دادستان گفت: قرار داد‌ها را به نام شرکت خودتان منعقد می‌کردید؟

متهم گفت: بله

نماینده دادستان پرسید: اقدامات شما با آقای مختاری از چه زمانی شروع شد؟

متهم گفت: در سوارکاری، دخترم با دختر ایشان همکلاس بودند.

نماینده دادستان گفت: به برخی گفته اید که مجوز بانک مرکزی را داشته اید؟

متهم گفت: خیر.

نماینده دادستان گفت: طبق استعلام بانک مرکزی شما در هیچ یک از مراحل انعقاد قرارداد مضاربه مجوز بانک مرکزی را نداشته‌اید؟

متهم گفت: من جذب سرمایه گذاری مستقیم برای خود نکردم و آقای مختاری را به قزاقستان بردم که مستقیم با شرکت‌ها قرار داد ببندد.

نماینده دادستان گفت: طبق اظهارات آقای مختاری، وی از همان ابتدا مدعی بود که فعالیتش براساس مجوز بانک مرکزی بوده است، ادعا کرده ایدکه مجوز شما صادر شده است.

متهم گفت: طرف حساب من بودم و من واسط بودم.

قاضی خطاب به متهم گفت: اگر آقای محمودی در کار است معرفی کنید. پرونده شخصیت شما که تشکیل شده است نشان می‌دهد که در تخیل واقف هستید. شما چه کاره مملکت بودید که ۶۰۰ درصد سود می‌دادید؟ بانک‌ها ۱۸ درصد سود می‌دهند. شکات گفتند ۲۰۰ درصد و ۵۰۰ درصد سود می‌دادید. در این مملکت چیکار می‌کردید که این سود‌ها را می‌دادید؟

متهم گفت: در این مملکت بابت سود‌ها کاره‌ای نبودم.

قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: چه عملیاتی انجام می‌دادید که ۵۰۰ درصد سود پرداخت می‌کردید؟

متهم گفت: من کاری انجام نمی‌دادم. سه دسته چک امضا شده ام مفقودی است، دست خط من نیست، کارشناس خط بگیرید.در بیرجند بار‌ها بار‌ها گفته ام سریال چک‌ها را نمی‌دانم. اواسط خرداد ماه قزاقستان بودم و چک‌ها را امضا کردم و در صندوق شرکت گذاشتم.

نماینده دادستان گفت: ردیابی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که از سرمایه سپرده گذاران جدید برای پرداخت سود سپرده گذاران قدیم استفاده می‌کردید.

متهم گفت: بله

نماینده دادستان گفت: عملا در حوزه قرارداد مضاربه آمده است، این پول را مصرف نمی‌کردید؟ موضوع قرارداد مضاربه چه بوده است؟ متن فرم‌های قرار داد مضاربه را با کمک چه کسی تنظیم شده است؟

متهم گفت: یک وکیل پایه یک دادگستری، در قرارداد درصدی ذکر نشده است و تضمین اصل سرمایه با من است.

نماینده دادستان گفت: اصل سرمایه را تضمین کردید و در جریان هستید اگر اصل سرمایه را تضمین کنید قرار داد مضاربه باطل است یا خیر؟

متهم گفت: نمی‌دانم.

نماینده دادستان گفت: در جریان باشید ماده ۵۵۸ قانون مدنی می‌گوید، چنانچه در مضاربه اصل سرمایه تضمین شده باشد مضاربه باطل است.

قاضی گفت: تعدادی از سپرده گداران علاوه بر اصل دریافت سود سرمایه مازاد بر قرار داد گرفته اند؟ این تعداد چند نفر هستند؟

متهم گفت: نمی‌دانم.

قاضی گفت: چرا مازاد بر سود پرداخت کرده اید؟ تعدادی مازاد بر سود گرفته اند و اینجا حضور ندارند و اگر نیاز باشند حضور می‌یابند. این‌ها چه کسانی هستند؟

متهم گفت: در جریان نیستم.

قاضی گفت: دقیقا در جریان هستید و نمیخواهید صادقانه رفتار کنید.

قاضی پس از انکار متهم در این زمینه، تصریح کرد: دراین رابطه سند موجود است. تعداد دیگری هم سپرده گذار است که صاحب منصب هستند و مسئولیت در ادارات و ارگان‌ها دارند و به خاطر حفظ آبرویشان در جلسات دادگاه شرکت نمی‌کنند.

متهم: بله می‌دانم. حدود ۷ نفرند.

قاضی گفت: بیشتر هستند.

قاضی ادامه رسیدگی را به صبح فردا موکول کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز